Champagnebier, een brouwverslag (met dank aan SIRiS)

Gestart door Titus, 27-06-2005 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan Willem

Hallo,
Ben niet heel actief op dit forum, maar brouw af en toe een biertje met wisselend succes.
Tijdje geleden bovenstaand recept gebrouwen. Ik heb het recept exact proberen te volgen met als enige uitzondering dat ik Wyeast 4021 als gist heb gebruikt. Resultaat is niet slecht, maar ook bij mij bleef het SG steken bij 1030. Nu lees ik dat je voor verdere vergisting ook nog een biergist toe moet voegen.

Mijn vraag is welke gist is hiervoor het meest geschikt en wat is het moment om deze toe te voegen? Meteen aan het begin samen met de champagnegist of op het moment dat de vergisting van de champagnegist is gestaakt.

Ik denk dat ik deze maar gewoon opdrink aangezien hij al 4 weken gebotteld is. Het is ook totaal niet vies, maar het smaakt inderdaad een beetje naar Canei. Vlak, zoet, geen karakter. mijn vriendin vind hem heerlijk. Nou, dat zegt genoeg.

Over een paar weken wil ik een nieuwe poging wagen. Tips zijn dus erg welkom.

Gr.

Jan Willem

MM

Citaat van: Jan Willem op 06-03-2012  20:45 uHallo,
Ben niet heel actief op dit forum, maar brouw af en toe een biertje met wisselend succes.
Tijdje geleden bovenstaand recept gebrouwen. Ik heb het recept exact proberen te volgen met als enige uitzondering dat ik Wyeast 4021 als gist heb gebruikt. Resultaat is niet slecht, maar ook bij mij bleef het SG steken bij 1030. Nu lees ik dat je voor verdere vergisting ook nog een biergist toe moet voegen.

Mijn vraag is welke gist is hiervoor het meest geschikt en wat is het moment om deze toe te voegen? Meteen aan het begin samen met de champagnegist of op het moment dat de vergisting van de champagnegist is gestaakt.

Ik denk dat je het beste een Amerikaanse (b.v. Wyeast 1056 American Ale, US-05) gist kan toevoegen. Deze gisten gaan lang door en kunnen redelijk wat alcohol hebben en zijn redelijk clean van smaak. Het moment weet ik niet. Het lijkt me nadat de champange gist gestopt is, omdat je anders minder van de champagne gist proeft.


RobinB

Ik zou het ook andersom doen; beginnen met een goed doorgistende neutrale gis (US05 of Nottingham) en afronden met Champagnegist voor een hoger alcoholpercentage. (Als dat de bedoeling is).

Gerb

Lees deze draad eens door. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,13954.msg185567.html#msg185567
Ik heb daar een zwaar wort gebrouwen, dat vergist met US-05. Na een duidelijke afname van de gisting heb ik daar champagnegist toegevoegd met in delen de suiker. De champagnegist kan namelijk niet zoveel met de maltose en de langere suikers die in wort zitten.

Daarnaast produceert de champagnegist waarschijnlijk stoffen die de biergist inactiveren. Door elkaar heen gebruiken is geen optie.

RobinB

Citaat van: Gerb op 07-03-2012  10:26 uDaarnaast produceert de champagnegist waarschijnlijk stoffen die de biergist inactiveren. Door elkaar heen gebruiken is geen optie.

Dat is alleen het geval indien het een zogenaamde "killer-gist" is. Bij mijn weten wordt dat expliciet vermeld bij de productomschrijving, indien van toepassing. :)

Gerb

Ik dacht dat ik dat ergens gelezen had. In ieder geval zal de biergist het loodje leggen als het alcoholpercentage boven de 11-12% komt.

braaf

Hallo allemaal,
Ik heb me eigen suf gelezen op het forum over het brouwen van champagne bier.
Ondanks dat is het mij nog steeds niet duidelijk wat de volgorde van brouwen moet zijn.

Ik kies ervoor om een Duvel kloon te brouwen en deze zover mogelijk uit te gisten, als deze klaar is over hevelen zodat hij kan nagisten. Hierna moet ik aan de slag met suiker en champagne gist, wat zijn de handelingen stap voor stap die ik moet doen tot aan het bottelen.

Graag jullie reacties

nembrionic

Citaat van: RobinB op 07-03-2012  11:17 uDat is alleen het geval indien het een zogenaamde "killer-gist" is. Bij mijn weten wordt dat expliciet vermeld bij de productomschrijving, indien van toepassing. :)

Gisteren nog wat van zien staan. Staat er inderdaad groot op.

Jacques

Citaat van: braaf op 28-03-2012  09:28 uHallo allemaal,
Ik heb me eigen suf gelezen op het forum over het brouwen van champagne bier.
Ondanks dat is het mij nog steeds niet duidelijk wat de volgorde van brouwen moet zijn.

Ik kies ervoor om een Duvel kloon te brouwen en deze zover mogelijk uit te gisten, als deze klaar is over hevelen zodat hij kan nagisten. Hierna moet ik aan de slag met suiker en champagne gist, wat zijn de handelingen stap voor stap die ik moet doen tot aan het bottelen.

Graag jullie reacties

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je wilt. Je gebruikt zo te lezen een andere gist voor de hoofdgisting. Wat wil je bereiken met de champagnegist?

braaf

Wat ik wil bereiken met dit bier, is het volgende.
Een paar jaar geleden had je van Grolsch een champagnebier, een wat minder lang geleden een lekker biertje van het merk Brut als ik me goed herinner... dus een biertje met een vleugje champagne..

RobinB

Wil je dan ook druivensmaken?
Dan zal je er wat (witte) druivensap aan kunnen toevoegen, geeft een fris, licht zurig effect denk ik.

Voor het maken van een zo droog mogelijk bier, zou ik een droog maischschema nemen, een doorgistende neutrale gist (Nottingham/US05), weinig caramouten (als je die al gebruikt) en de suiker èn evt. sap pas toevoegen bij de champagne vergisting.
Zo kan je em best zwaar maken, maar afhankelijk wat je wilt! :)

Jerry

Voor een goede Champagne bier, zoek op google maar eens op brut in combinatie met mash

Champagne bier.
Een Champagne bier is een bier dat het beste van het beste zou moeten zijn onder de bieren.
Het brouwen van een champagne bier is dan ook een  behoorlijk intensief proces, wat ik ervan begrepen heb is dat de flessen elke 24 uur worden gedraaid.
en dat het draai proces 3 maanden in beslag neemt.

Wie weet een leuk experiment voor de forum leden van dit forum... "Brouw uwe beste champagne bier voor 2012/2013"

Gerb

Dan ben ik toch wel benieuwd wat er voor ingrediënten er in een typisch champagnebier zitten volgens jou. De zoekactie levert bij mij weinig definiërends op.

Het stukje tekst dat je aanhaalt, klinkt als een mooi marketingverhaal, zonder echt iets te vertellen.

De-Geert

Je kan natuurlijk ook druivensap gebruiken in plaats van suiker, dat zal immers ook volledig uitgisten. Champagne wordt doorgaans gemaakt van Chardonnay, Pinot Noir & Pinot Meunier. Chardonnay en Pinot Noir worden af en toe nog wel in Nederland verbouwd (al zijn ze niet echt geschikt voor ons klimaat), je zou natuurlijk een wijngaard kunnen vragen of je wat most kan kopen. Zit je wel in het verkeerde seizoen. Ik zou het dan wel ontzuren.

Je kan natuurlijk ook "vals spelen" en wat Champagne of andere witte wijn met je bier mengen.

Alleen "Champagnegist"(S. bayanus)" gebruiken zal je bier weinig champagnekarakter geven, des te meer omdat die vrij neutraal zijn.


Jacques

Citaat van: Jerry op 31-03-2012  23:56 uChampagne bier.
Een Champagne bier is een bier dat het beste van het beste zou moeten zijn onder de bieren.
Het brouwen van een champagne bier is dan ook een  behoorlijk intensief proces, wat ik ervan begrepen heb is dat de flessen elke 24 uur worden gedraaid.
en dat het draai proces 3 maanden in beslag neemt.

Eerlijk gezegd ben ik niet onder de indruk van champagnebieren die ik gedronken heb. Ze waren meestal prijzig, en zeker niet het beste van het beste. Maar smaken verschillen.

EBC

Citaat van: Jerry op 31-03-2012  23:56 uVoor een goede Champagne bier, zoek op google maar eens op brut in combinatie met mash

Champagne bier.
Een Champagne bier is een bier dat het beste van het beste zou moeten zijn onder de bieren.
Het brouwen van een champagne bier is dan ook een  behoorlijk intensief proces, wat ik ervan begrepen heb is dat de flessen elke 24 uur worden gedraaid.
en dat het draai proces 3 maanden in beslag neemt.

Wie weet een leuk experiment voor de forum leden van dit forum... "Brouw uwe beste champagne bier voor 2012/2013"

Voor alle variaties die op bier worden verzonnen, blijft één ding voor mij altijd voorop staan:

Het is bier en moet naar bier smaken.

Veel kruidenbieren en andere verzinsels, waaronder champagnebier, voldoen niet aan die regel die ik hanteer. Dat champagnebier het beste zou moeten zijn is onzin slechts een marketingkreet. Dat draaien doen ze enkel om de bottelgist te kunnen verwijderen en heeft niets van doen met de smaak, eerder met de exorbitante prijs.

RobinB

Lijkt me inderdaad dat die bezinking voor de degorgement (ofzoiets) ook wel wat sneller kan.
Onder CO2 druk bezonken bier bijvoorbeeld afvullen onder druk?
Stuk makkelijker. :)

braaf

ik heb ervoor gekozen om na het uitgisten van het bier, suiker druivensap en champagnegist toe te voegen.
Zal ik dit dan gaan beluchten of juist niet, wat denken jullie?

RobinB

Als je de Brewferm champ gebruikt (=korrelgist), dan hoeft dat niet.

braaf

Ik heb bioferm/ vinoferm korrel champagnegist, ik denk dat je die ook bedoelt.
Dus niet beluchten, lekker makkelijk.

De-Geert

Citaat van: braaf op 02-04-2012  16:07 uIk heb ervoor gekozen om na het uitgisten van het bier, suiker druivensap en champagnegist toe te voegen.
Zal ik dit dan gaan beluchten of juist niet, wat denken jullie?
Ik weet niet of ik het verkeerd lees, maar beluchten na het uitgisten van het bier moet je nooit doen.




Lange Möpper

Citaat van: MM op 06-03-2012  21:57 uIk denk dat je het beste een Amerikaanse (b.v. Wyeast 1056 American Ale, US-05) gist kan toevoegen. Deze gisten gaan lang door en kunnen redelijk wat alcohol hebben en zijn redelijk clean van smaak. Het moment weet ik niet. Het lijkt me nadat de champange gist gestopt is, omdat je anders minder van de champagne gist proeft.

Lijkt me leuk om op deze manier een keer een leuke Cuvée te brouwen.
Denk aan een batch van ongeveer 20 liter. Tot welke SG zouden jullie dit doen? dacht zelf aan rond de 1080.

Ik had begrepen dat je de zware moutsuikers eerst met een biergist moest vergisten en pas in de nagisting champagnegist moet/kunt toevoegen.
Gebruik altijd Wyeast gisten en dacht voor mijn experimentje aan de 2308, 1098, 1332 maar had een lichte voorkeur voor de 1187 Ringwood ale, voor zijn fruitigheid. Op mijn voorkeur mogen jullie, als kenners, altijd jullie commentaar schieten hoor, zeker als ik de plank volledig mis sla.

Zouden jullie als champagnegist gewoon de Arsegan kiezen, of zijn er andere betere en lekkerder? Is dan 10 gram genoeg, of moet ik dan een starter maken.
Waarom wordt er altijd extra suiker gedaan bij nagisting met Champagnegist? en hoeveel kan/moet ik dan gaan toevoegen?

Je leest het, nog best veel vragen. Ben benieuwd naar jullie reacties.  :proost:

PDGRRR

Citaat van: Lange Möpper op 07-12-2017  23:19 uZouden jullie als champagnegist gewoon de Arsegan kiezen, of zijn er andere betere en lekkerder? Is dan 10 gram genoeg, of moet ik dan een starter maken.
Waarom wordt er altijd extra suiker gedaan bij nagisting met Champagnegist? en hoeveel kan/moet ik dan gaan toevoegen?

Je leest het, nog best veel vragen. Ben benieuwd naar jullie reacties.  :proost:

Ik heb vorig jaar een zwaar blond bier, vrij naar recept van dit forum (Ardennens Blond (Chouffe-kloon o.i.d.)) gebrouwen waarvan ik na de hoofdvergisting 5 liter in een aparte gistfles heb gedaan met zakje van 10 gram Arsegan korrel Champagne-gist en nog wat suiker zodat de champagne-gist nog wat had om te verteren. Het "gewone" bier is door besmetting tijdens het bottelen overleden, maar de brut-versie had alles overleefd en smaakte prima. Helaas geen vergelijkend warenonderzoek kunnen doen, maar het smaakt naar bier met iets extra's. Ik ga wellicht van de zomer het recept wat fine tunen en een complete batch van 16 liter met champagne-gist laten na/her-vergisten.

Lange Möpper

Citaat van: PDGRRR op 08-12-2017  13:53 una de hoofdvergisting 5 liter in een aparte gistfles heb gedaan met zakje van 10 gram Arsegan korrel Champagne-gist en nog wat suiker

 het smaakt naar bier met iets extra's.

Zou voor 20 liter ook 1 zakje van 10 gr gist genoeg zijn, of zou je meerdere zakjes doen?
Hoeveel suiker heb je nog toegvoegd?

Wat bedoel je precies met "iets extra's"?

MarinusHolkema

Mijn Barley wine maak ik met een biergist en een champagne gist. Met name in de nasmaak komt de champagne naar voren. Lekker voor de feestdagen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.