Champagnebier, een brouwverslag (met dank aan SIRiS)

Gestart door Titus, 27-06-2005 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Titus

Brouwdag: Zondag  24 April 2005
Recept: Een Champagne bier naar eigen recept (30L) (zie tekst).
Weer: Gehele dag zonnig met vervelende windvlagen. Temperatuur is 15 tot 17°C
Beginnen rond 9.00 uur met schroten van:

5500 gram Pilsmout 3 EBC
500 gram Tarwemout.

Geheel is behoorlijk fijngemalen. Fijner had zeker niet gemoeten.  Geheel storten in 18L water van temperatuur van 55°C. Temperatuur daalt na roeren tot 52°C. Ik neem een monstertje om de pH te meten. Deze is 6,4. Rusten gedurende 15 minuten op de brander zonder vuur eronder. Hij blijft mooi 52°C. Vervolgens maischschema volgen.
maischschema:
Temperatuur (°C)   52   66   73   78
Tijd (minuten)              15      60      JT        1

Tijdens het opwarmen vind ik het beslag te dik. Een extra liter heet water geeft een mooier beslag dikte. Na 60 minuten rusten bij 66°C de temperatuur controleren. Deze blijkt 64 te zijn! Vervolgens doorverwarmen naar 73°C en de jodium test (JT) uitvoeren = OK. Daarna doorverwarmd naar 78°C. Vervolgens vergeet ik van de maisch de pH opnieuw te meten. Jammer, was wel benieuwd naar het verloop.
Filtratie:
Filtreren gaat goed maar het duurt even voordat ie helder begint te worden. De eerste opvang het een sg van 1070. Spoelen totaal met 16L water van circa 70°C. pH van het spoelwater is met fosforzuur ingesteld op 5.8. Totaal 28L opgevangen. Het laatste spoelwater heeft een sg van 1016.
Koken: (75 minuten)
Tijdens het filtreren al de vlam eronder en de boel aan de kook brengen. Direct de hop er bij: 37 gram Northern Brewer 5.7% alpha zuur pellets. pH van het wort is 5.8 Ik corrigeer dit naar 5.7 met fosforzuur. Omdat ik Theo help zie ik niet dat op een gegeven moment de boel overkookt. Het meeste hop kan ik weer met heet water weer terug de pan in spoelen. Na 60 minuten koken gaat 25 gram Poolse Saaz = Lublin 4.5% alpha zuur pellets. Na einde kooktijd even een minuut of 5 laten rusten voordat ik begin te filtreren van de hop.

Eindfiltratie:
Na koken gaat filtreren zeer spoedig door dubbel gevouwen kaasdoek. Tweemaal de eiwitten /hop-restanten uitgespoeld. Vervolgens met de nieuwe dubbelspiraal koeler koelen. In 5 minuten zit ik op de 21 °C.  Ik heb circa 24L. te weinig dus. SG meten: 1060. Volgens recept zou ik op 1055 moeten zitten. Ik voeg nog 2 liter water toe. Dan zit ik op 1055. Vervolgens gaat er nog een pak dubbelfris witte druiven/citroen erbij. SG blijft onveranderd. Dan komt Theo op het idee om bij de Olmenhorst echte pure druivensap te kopen. Het is 14.30 dus dat lukt nog wel. Ze blijken dit inderdaad te hebben. Echte biologische witte druivensap van Luna e Terra (0,7L) gaat er ook nog bij. Sg meet ik nu niet meer maar zal ongetwijfeld 1055 zijn. Er zit nu wel inmiddels zo’n 28L in het vat.

Giststarter:
Zaterdagochtend, een dag voor het brouwen, rehydrateer ik 2 x 5 gram Lalvin EC-1118 champagne gist in 100 gekookt en afgekoeld naar circa 30 graden water. Na 15 minuten staan, zwenk ik rustig en laat weer 10 minuten staan. Vervolgens voeg ik 400 ml van een 10% ige lichte moutextract oplossing toe. Deze is van te voren gekookt en afgekoeld tot circa 25 graden. De gehele oplossing belucht ik tot einde zondagmiddag. Rond een uur of vier voeg ik de gistsuspensie toe. Geheel gaat in de gistkast.
Na alles te hebben opgeruimd nemen we nog een biertje. daarna hobbelen we weer naar huis. Het was een mooie dag geweest.

Gisting en lagering en bottelen: Vergisting begint ’s avonds rond achten al flink op gang te komen. Temperatuur varieert tussen de 20 en 22 graden. Schuimvorming is matig. Na vier dagen is het sg al gedaald naar 1013. Ik heb nog geen tijd om te hevelen. Dit doe ik pas op zondag 1 mei. Sg is dan niet veranderd. Het bier is behoorlijk troebel. Komt denk ik vooral door de gist maar ook waarschijnlijk door het pure druivensap. De smaak lijkt inderdaad op champagne. Dit gaat denk ik wel een lekker biertje worden. De mandfles gaat weer in de gistkast en ik stel de temperatuur in op 7 graden. Hier blijft ie minimaal drie weken.
Vrijdag 27 mei 2005. Het is bloed heet en ik ben vrij. Ik ga bottelen. Ik twijfel of ik nogmaals een fles pure druivensap zal toevoegen of toch suikerwater zal gaan gebruiken. Ik kies voor het laatste.
Het Champagne bier in de mandfles is helder en lekker koud. De smaak is nog steeds champagneachtig.
Dat belooft wat. Na overhevelen in m’n kookpan en het toevoegen van de gekookte en afgekoelde suikerwater (5 gram per liter bier) start ik het bottelen. Het resultaat is drie en een halve krat C tjes.

2 juni 2005. De smaaktest. Ik ben benieuwd of er al voldoende koolzuur is gevormd. Dit is zeker het geval. De geur belooft weinig goeds; Boterzuur! Bah, zeg. Ik kieper m’n glas na een paar slokjes leeg in de gootsteen. Nog maar even  wachten.
11 juni 2005, de tweede smaaktest. Zo zeg, die geur en smaak boterzuur is nagenoeg geheel verdwenen.! Lichtblond, kraakhelder en een prachtig wit schuim.  De Champagne geur komt je tegemoet en de smaak ik ook chanpagne achtig. Een aanrader! (en hij wordt steeds lekkerder!)

Brouwgroeten,
Titus


SiriS

Nog steeds zie ik ernaar uit om dit champagnebier te proeven. Zelf heb ik vorige week een fles DeuS gekocht en wacht met het openmaken totdat ik in het bezit ben van een flesje Titus champagne bier.

Opmerkingen op het brouwen:

- pH corrigeren naar 5,3, met bijvoorbeeld fosforzuur, bij aanvang van het maischen.
- de wijn gist van Lalvin hoeft alleen maar gedehydrateerd te worden voor gebruik, een giststarter aanmaken is overbodig en kan zelfs het eindresultaat negatief beïnvloeden. Het dehydrateren van de gist kan tijdens het koken van het wort worden gedaan.

Groet, SiriS

Adrie

Mooi verslag, Titus. Ik ben heel benieuwd hoe die smaakt. Een beetje tussen wijn en bier in, vermoed ik.

MO

Leuk verhaal. Was je uiteindelijke eind SG nu 1013, of was het SG tijdens lageren nog veranderd? Lijkt het meer op wijn of meer op bier?

Titus

Hoi Martin,
Eind sg is onveranderd dus 1013.
Het smaakt naar bier met als achtergrond de champagne.

Mocht je het willen proeven, geen probleem, gewoon langskomen.
SIRiS, Adrie, dit geldt natuurlijk ook voor jullie.

groet,
Titus

Drents Hopbier

Citaat van: Titus op 27-06-2005  22:25 uEen Champagne bier naar eigen recept
De geur belooft weinig goeds; Boterzuur! Bah, zeg. Ik kieper m'n glas na een paar slokjes leeg in de gootsteen.
de tweede smaaktest. Zo zeg, die geur en smaak boterzuur is nagenoeg geheel verdwenen!
Titus, ik las het verhaal in 't Wort Wat. Weet je zeker dat het boterzuur was of zou het ook diacetyl (boterbabbelaar) geweest kunnen zijn?
Hans

SiriS

Hoi Titus,

Is de smaak van je champagne-bier er sterk veranderd t.o.v. van de omschrijving in je laatste posting?

Groet, SiriS

Bruyn

Hoi Titus,

Je brouwverslag zette me aan het denken om ook een champagnebier te gaan brouwen. Heb trouwens nog heel wat lege champagneflessen liggen, dus zou wel mooi zijn.

Heb je, nu zo'n drie maanden na het brouwen, nog steeds zo'n positieve indruk over dit bier ?

Greetz,

Bruyn :pan:

Titus

Jongens,
het bier wordt in de tijd alleen maar lekkerder!.  :hoera:
De Champagne smaak zit er echt duidelijk in.
Mocht iemand dit bier gaan brouwen, drink dan niet te snel maar laat 'm drie maandjes liggen (ALS HET LUKT).
Ik heb geloof ik nog maar drie flesjes :'(

greetz,
Titus

Hopmans

Hey Titus,

Vriend !  :proost2:
Hoe is het man !

3 maanden. Ik?
Dah gaa nie lukke hè.

 :degroeten:

Titus

Hey Hoppie,
met mij ging het de afgelopen twee dagen zeer slech: Griep :'(
Barstende koppijn en NIET van het bier ditmaal.
Goed, je ziet, ik zit weer op het forum dus het gaat weer beter. Maandag maar weer aan het werk.
Ik zie je as vrijdag op de club avond!
Greetz,
Titus.

ps. wanneer ga je dit Champagne bier brouwen??? ;D

Jasperboe

Ik weet niet zo goed waar ik met deze vraag terecht moet, dus daarom deze hele oude draad maar een schopje geven:

We hebben een (roze) champagnebier gebrouwen en door gebrek aan genoeg mout, hebben we voor de hoofdvergisting 7kg suiker (op 60L) toegevoegd en kwamen we uit op een begin SG van 1083. Het gebruikte gist is één zakje champagnegist van Brouwland: korrelgist Kitz. Champagne vr 50 l.

Nou weten we dat de champagnegist het wat moeilijker heeft met wort en daarom hebben we ook (veel) suiker toegevoegd, maar helaas is de gistactiviteit na 5 dagen enorm afgenomen en blijven "steken" op 1030. Het is ook de bedoeling dat er extra koolzuur in het bier komt en we dus bottelen bij een relatief hoge eind SG, maar nou rest de vraag of 1030 niet te hoog is, maar dat hangt weer samen met het nagistingsgedrag van de champagnegist. Advies gewenst  ::)

De-Geert

Champagnegist lust geen maltotriose, je hebt ook een biergist nodig.


Jasperboe

Citaat van: De-Geert op 14-01-2010  13:11 uChampagnegist lust geen maltotriose, je hebt ook een biergist nodig.


Dat had ik begrepen ja, maar is dat biergist dan nodig voor de hoofdvergisting, of heb je het alleen/ook over de nagisting?

De-Geert

Ik snap de vraag niet.
Als je geen gist toevoegt die de maltotriose (en misschien nog wat andere suikers) verteert blijft het in je bier, zowel gedurende de hoofd-, na- en hergisting.



Jasperboe

Wij vragen ons nu gewoon af wat we het beste kunnen doen omdat de eind SG maar liefst 1030 is. Er plopt af en toe nog wel wat, dus misschien kunnen daar in een dag of 2 nog wat puntjes vanaf. De vraag rest echter nog: hoeveel nagisting krijgen we nog met de champagnegist. Dus hoeveel suiker moeten we nog op fles toevoegen zodat de boel direct niet ontploft, maar we wel flink wat koolzuur in ons bier krijgen (het is toch champagnebier hè).

SeekingBeer

Jaren geleden brouwde ik nog niet maar maakte wel wijn.
Af en toe kocht ik een krat van de allergoedkoopste pils, goot het in een gistingsfles suiker en wijngist erbij & versterken maar die hap!

Tja, met de Steinberg gist (maar ook met Champagne gist) was het wel te drinken, met andere gisten was het soms zo goor dat het spul maar de destilleerketel in moest.

Volgens mij kan je beter met kleine partijen experimenteren want als je zowel bier als wijngisten nodig hebt kan het eindresultaat enorm tegenvallen.

Als je een biergist nodig hebt dan zou ik gewoon de ondergister S23 nemen, hou het qua biergist zo simpel en vlak mogelijk!

Jasperboe

Het is nou juist dat we al heel vaak met biergist gebrouwen hebben en nu eens wat anders wilden. We hebben een slok genomen van het bier op 1030 en het was zeker zoet en vlak (jong), maar absoluut niet vies. Met een flinke dosis koolzuur, zou ik het zo "durven" omschrijven als een roze canei oid. Niet iets om trots op te zijn, maar zeker niet iets om later weg te gooien :)

bjgodefr

Citaat van: Jasperboe op 14-01-2010  13:24 uWij vragen ons nu gewoon af wat we het beste kunnen doen omdat de eind SG maar liefst 1030 is. Er plopt af en toe nog wel wat, dus misschien kunnen daar in een dag of 2 nog wat puntjes vanaf. De vraag rest echter nog: hoeveel nagisting krijgen we nog met de champagnegist. Dus hoeveel suiker moeten we nog op fles toevoegen zodat de boel direct niet ontploft, maar we wel flink wat koolzuur in ons bier krijgen (het is toch champagnebier hè).

Iedere gist zal op een gegeven moment stoppen met suikers om te zetten in een bepaald wort. Het kan zijn dat voor jullie wort die champagnegist niet verder raakt dan 1030. Maar dat weet je pas zeker als je SG verschillende dagen op rij niet meer daalt. Op dezelfde manier weet je ook dat je geen bottelbommen krijgt (er vanuit gaand dat je niet teveel suiker voor de hergisting op fles toevoegt).

Vind je die 1030 als eind SG veel te hoog, voeg dan - zoals reeds werd aangeraden - een biergist toe in je mandfles. Die kan er dan misschien nog wat puntjes vh eind SG afsnoepen.
En je weet opnieuw pas zeker dat die tweede gist klaar is met zijn werk als het SG enkele dagen op rij gelijk blijft.

Jasperboe

In ons achterhoofd zit echter altijd het idee dat je het bier zo snel mogelijk uit je gistvat moet halen als de hoofdvergisting gestopt is. Enkele dagen wachten voor het bottelen, is dat slim?

Daarnaast weet ik ook niet precies wat het bezwaar is tegen zo'n hoge eind SG? Normaliter zou ik zeggen dat het erg riskant is i.v.m. bottelbommen, maar dat gaat nu niet op als we naast de champagnegist geen andere gist toevoegen en weinig suiker op fles toevoegen.

SeekingBeer

Als je geen biergist gebruikt moet je meer bottelsuiker gebruiken.

Als ik me het goed herinner gebruikte ik vroeger voor mousserende wijnen een volle desertlepel per 0.45 l bottel flesje, met bier gebruik ik iets meer dan een halve desertlepel.

Je moet ook iets langer wachten voor het op druk is, maar dat is geen probleem (je moet toch lageren en rijpen).

bjgodefr

Citaat van: Jasperboe op 14-01-2010  14:25 uIn ons achterhoofd zit echter altijd het idee dat je het bier zo snel mogelijk uit je gistvat moet halen als de hoofdvergisting gestopt is. Enkele dagen wachten voor het bottelen, is dat slim?

Daarnaast weet ik ook niet precies wat het bezwaar is tegen zo'n hoge eind SG? Normaliter zou ik zeggen dat het erg riskant is i.v.m. bottelbommen, maar dat gaat nu niet op als we naast de champagnegist geen andere gist toevoegen en weinig suiker op fles toevoegen.

Je bier enkele weken op de gistkoek laten staan geeft geen nadelige gevolgen. Er zijn hierover al verschillende berichten/artikels verschenen.

Zoals gezegd, een bier kan uitgegist zijn met SG van 1030. Meten is weten. En wanneer het is uitggegist dan speelt het eind SG geen rol ivm bottelbommen. (En kan je ook normaal suiker voor hergisting op fles toevoegen.)

Neem er je tijd voor en het komt in orde.

Jasperboe

Bedankt voor de snelle en informatieve reacties! We wachten nog 2 dagen en bottelen dan met 6-8g/L. Toch altijd erg lastig te schatten hoeveel suiker je moet toevoegen voor het bottelen. De bronnen geven erg verschillende antwoorden en bij ons is in de praktijk gebleken dat 3 à 4 g/L betere resultaten oplevert. Omdat we nu toch meer koolzuur willen en de gist anders is, moeten we dan echt 8g/L gaan gebruiken?

De-Geert

Als je champagnebier wilt moet je 'm misschien juist wat langer op de gist laten staan, autolyse is een belangrijk onderdeel van de champagnesmaak.  :idea:

Jasperboe

http://www.bierwoordenboek.com/autolyse.ashx

Als je dit zo leest, dan zit je daar niet echt op te wachten. Ik denk dat we wat dat betreft de nadruk dan op champagnebier leggen :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.