Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Zelf opgekweekte Westmalle gist schuimt niet veel tijdens de vergisting  (gelezen 2716 keer)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Land: nl
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
Hallo medebrouwers,

Even een vraagje. Een tijdje geleden heb ik uit een flesje Westmalle dubbel de gist opgekweekt. Ik heb hier al een bier mee vergist. De gist heeft het toen prima gedaan. Het is een lekker bier geworden en ik had een SVG (schijnbare vergistingsgraad) van 86%. De gist deed het dus prima.

Vervolgens heb ik van de slurry, die al een paar weken in de koelkast stond, weer een starter gemaakt en toegevoegd aan het brouwsel wat ik afgelopen zaterdag avond heb gebrouwen. Dat staat nu lekker te vergisten, het waterslot is flink aan het bubbelen.

Nu is mijn vraag. Ik lees altijd over de Westmalle gist, dat die normaal gesproken erg veel schuim geeft tijdens de vergisting. Dit doet tie bij mij helemaal niet veel. Nu staat er in mijn vergistingsemmer (die niet lekt) maar 2 tot 3 cm schuim op het jongbier. Ook mijn starter schuimde nauwelijks. Ik had die op de magneetroerder staan en ik had het beluchtingsslangetje in de vortex hangen. Ook ruik ik geen rare put- of zwavelluchtjes tijdens de vergisting en dit schijnt ook een beetje bij deze gist te horen.

Ik vergist gecontroleerd in mijn vergistingskast op 20 ºC. Misschien dat hierdoor wat minder schuim ontstaat, maar zo weinig? Is er mogelijk iets mis met mijn gist? Anderzijds lijkt me dit niet, want het bier was wel gewoon lekker.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
Overigens is het ook wel handig dat ie niet zo veel schuimt :)  Ik heb nu 17 liter in mijn vergistingsemmer van 25 liter gedaan. De vorige keer durfde ik niet meer dan 11 liter in deze emmer toen doen, omdat deze gist zoveel zou schuimen.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bij mijn tripel poging met Westmalle gist uit een Wyeast zakje viel het ook heel hard mee met het schuim, totdat ik na de hoofdvergisting een suikerstort deed.

Ik had 21 l in het speidel 30 l vat (is in werkelijkheid 36 l) en het kwam toen vrij hard het waterslot uit.

Heb je er al suiker bij zitten of nog niet?
Groet,
Hans

Offline Sander van Dijk

• Super lid
Bij mijn tripel poging met Westmalle gist uit een Wyeast zakje viel het ook heel hard mee met het schuim, totdat ik na de hoofdvergisting een suikerstort deed.

Ik had 21 l in het speidel 30 l vat (is in werkelijkheid 36 l) en het kwam toen vrij hard het waterslot uit.

Heb je er al suiker bij zitten of nog niet?
Groet,
Hans
Ja, ik heb de suiker tijdens het koken toegevoegd. Dat heb ik de vorige keer ook gedaan. Misschien scheelt dat inderdaad.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
Is de rest er ook mee eens dat het niets geks is? Dat ik dus met de vergisting van de Westmalle gist weinig schuimvorming heb.

Ik vraag dit, omdat ik van deze gist ook wat heb ingevroren voor later gebruik. Als dit echt afwijkend is, ga / wil ik deze gist natuurlijk niet meer gebruiken.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Gewoon afwachten wat je bier wordt. :duimop:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Nu is mijn vraag. Ik lees altijd over de Westmalle gist, dat die normaal gesproken erg veel schuim geeft tijdens de vergisting. Dit doet tie bij mij helemaal niet veel.

Top toch!  :duimop:

Offline Hoppenbrouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Übung macht den Meister
    • Peels Bierbrouwersgilde
Mijn dubbel lijkt bijna klaar met de hoofdvergisting. Deze heb ik ook met opgekweekte Westmalle gist gemaakt. Deze dan welliswaar uit een pakje van Wyeast maar hetzelfde idee. Veel rekening gehouden met kopruimte omdat hij erg hard zou gaan schuimen. Schuimde maar amper. Niet meer dan mijn ondergister die er boven staat. Wordt evengoed een prima bier lijkt me.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Mijn laatst opgekweekte Westmalle schuimt ook maar weinig. Nu een vergisting bezig met opgekweekte slurrie van de vorige vergisting en inderdaad maar een paar cm schuim. Toch wel wat van de geur gehad maar minder dan de vorige vergisting volgens mij maar dit is ook een wort met een later start SG.

Ik zou me dus geen zorgen maken.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
Dat is mooi. Dan is dat schuimen bij de Westmalle gist dus geen wetmatigheid.

Het bier smaakte mij goed en dat is inderdaad het belangrijkst.

Tags: