Bier laten rijpen?

Gestart door mvbrewery, 29-10-2014 22:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mvbrewery

Beste medebrouwers,

Ik zag laatst een stukje op internet van een bedrijf wat bieren in een fort liet rijpen om zo de ultieme smaak te verkrijgen.
Het fort natuurlijk omdat het daar de juiste temperatuur is en de minste temperatuurschommeling.
Ik was aan het bedenken als het nou echt zo veel beter ging smaken en heb eens naar meer info gezocht op internet.
Hier liepen de meningen heel erg uiteen over het bewaren van bier, de een vond het niks en de andere vond het fantastisch smaken.
Nou bieden ze bij dat bedrijf bijvoorbeeld een Westmalle dubbel, La Trappe Quadrupel of Val Dieu Grand Cru aan en zeggen dat deze na 5, 6, 7 jaar hun ultieme smaak hebben bereikt. Dit zal natuurlijk ook wel per bier en biersoort verschillen maar nou ben ik benieuwd wat de mensen hier er van vinden en als ze er ervaring mee hebben.
Mij lijkt het wel interessant als die bieren er echt zo goed of beter op worden.

RobinB

Daar is al heel veel over geschreven, ook recentelijk nog hier:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27046.0.html

Of je bier echt beter wordt na vele jaren is persoonlijk, ik vind bijvoorbeeld van niet.
Daarnaast is dat oude bier ook duur bier, maar dat lijkt me ook hun verdienmodel. ;)

William

Ik denk dat je doelt op de nationale bierbank.

Naar mijn mening is het vooral meeliften op de drang om bier exclusief te maken, extra bierbeleving te creëren en daarmee een hogere marge te kunnen halen. Voor een aantal bieren zal het best goed uitpakken (donkere bieren, hoog in alcohol of geuze-achtige bieren met een breed palet aan esters) maar ik vind het vooral geldklopperij.

Jacques

Oud bier? Ik heb heel wat keren oude bieren gedronken en ze waren eerlijk gezegd bijna allemaal het geld niet waard wat er voor gevraagd werd. Ik ben er mee opgehouden. Geef mij maar bier van een 3 tot 8 maanden oud.

BdeB

Ik vind het gewoon vies >:D

mvbrewery

De bieren zijn daar inderdaad duurder. Denk ook dat het een deel is omdat het bier dan speciaal is. Daardoor zou het voor jezelf beter smaken, maar de smaak van het bier zou dus een twijfelgeval zijn?

William

Gelukkig is smaak persoonlijk.

Hay

Toch las ik vandaag op de site van Westvleteren , de trappist blijft jarenlang goed en geef het de tijd en het rijpt verder.

RobinB

Citaat van: mvbrewery op 29-10-2014  22:52 uDenk ook dat het een deel is omdat het bier dan speciaal is. Daardoor zou het voor jezelf beter smaken
Suggestie is een heel sterk fenomeen.
Als iets wordt aangeprezen als exclusief, uitzonderlijke kwaliteit en duur, zal een onwetende koper dat waarschijnlijk ook als lekkerder ervaren.

Esterenbrouw


tdp

Is een stukje beleving lijkt me!
Sowieso, waar je lang op moet wachten, smaakt altijd beter volgens mij ;)

Denk zelf ook dat dit een mooi staaltje marketing/commercie is! Maar goed, als mensen er voor willen betalen, wie ben ik dan om ze tegen te houden?

Groet,
de TDP

Berend Postema

Gisteren een biertje uit de kelder van Bax brouwerij gedronken die  4 jaar geleden is gebrouwen.  Die was enorm lekker! Erg vol van smaak.  We hebben hem geproefd naast een vers biertje. Een wereld van verschil.  Ik neem de moeite om een paar bieren in de kruipruimte te leggen.

Mark GA

Hoe lang blijft zelfbrouw goed eigenlijk?
Lijkt me best tof om van elk brouwsel een stuk of 3 flesjes te bewaren en op te slaan, voor later.
Nu drink ik alles op maar als ik in 2023 een 2018 kan drinken, omdat die dan ultiem op smaak is, zou dat de moeite waard zijn.

Jacques

Citaat van: Mark GA op 09-06-2018  22:52 uHoe lang blijft zelfbrouw goed eigenlijk?
Lijkt me best tof om van elk brouwsel een stuk of 3 flesjes te bewaren en op te slaan, voor later.
Nu drink ik alles op maar als ik in 2023 een 2018 kan drinken, omdat die dan ultiem op smaak is, zou dat de moeite waard zijn.

Vooral doen. Wees daarbij kritisch. Is het bier echt lekkerder geworden? Heel vaak is dat niet het geval...

Mark GA

Citaat van: Jacques op 09-06-2018  22:57 uVooral doen. Wees daarbij kritisch. Is het bier echt lekkerder geworden? Heel vaak is dat niet het geval...
Ik vraag me af of je na 5 jaar dan nog weet hoe het 5 jaar eerder smaakte.
Maar belangrijker: is je bier zo lang houdbaar? Waar moet je op letten voordat je je eerste slok neemt?

Jacques

Citaat van: Mark GA op 09-06-2018  23:14 uIk vraag me af of je na 5 jaar dan nog weet hoe het 5 jaar eerder smaakte.
Maar belangrijker: is je bier zo lang houdbaar? Waar moet je op letten voordat je je eerste slok neemt?

Goed gebrouwen bier is lang houdbaar. Dat wil zeggen dat je er niet ziek van wordt.
De smaak van je bier verandert. Het bittere en hoppige neemt af en het zoete neemt toe. Het probleem van verouderen van bier is dat de papiersmaak steeds sterker wordt. Na verloop van tijd vlakt de smaak van je bier af en lijkt het veel op elkaar.

Dat leer je door bier te bewaren. Schrijf je proefnotities op en bewaar die. Het is de enige manier om de smaakontwikkeling vast te leggen.

Mark GA

Ehm, maar je smaak verandert ook in de loop van de tijd.

Jacques

Citaat van: Mark GA op 09-06-2018  23:59 uEhm, maar je smaak verandert ook in de loop van de tijd.

Je bedoelt dat je voorkeur met de tijd verandert... En dat je meer getraind raakt in het proeven van bier.

Leer eerst smaken om te omschrijven die voorkomen in bier. Als je dat onder de knie hebt kun je wat je proeft vastleggen.


BrouwMark

Afgelopen vrijdag zag ik op een flesje moord en doodslag van de molen een tht staan van 2042...  :weetniet:

Ansius

Citaat van: Jacques op 09-06-2018  23:56 uGoed gebrouwen bier is lang houdbaar. Dat wil zeggen dat je er niet ziek van wordt.
De smaak van je bier verandert. Het bittere en hoppige neemt af en het zoete neemt toe. Het probleem van verouderen van bier is dat de papiersmaak steeds sterker wordt. Na verloop van tijd vlakt de smaak van je bier af en lijkt het veel op elkaar.

Goed gebrouwen bier, wat goed bewaard wordt, is soms op zijn best na 1 jaar.

En als je er al ziek van wordt dan heb je er te veel van gedronken.





Jacques

Citaat van: Ansius op 10-06-2018  10:05 uGoed gebrouwen bier, wat goed bewaard wordt, is soms op zijn best na 1 jaar.

Dat ligt aan de zwaarte van het bier, de pH-waarde en het hoparoma van het bier.

Zware Belgische bierstijlen die het moeten hebben van een gistprofiel ontwikkelen zich beter dan bijvoorbeeld een session IPA. Maar ook die bieren krijgen na 2 tot 3 jaar last van oxidatiesmaak.

Mijn advies is bewaar eens een aantal bieren over een aantal jaren, het liefst commerciële bieren zodat je de vergelijking met vers en/of een half jaar oud  kunt uitvoeren.

stoffel2

Gisteren dronk ik een biertje van een batch die ik 6 jaar terug gebrouwen had. Wat ik uit mijn notities van toen nog kon opmaken was dat ik het vooral een mislukt brouwsel was. Ik vond het niet lekker toen. Maar die van gisteren smaakte best prima.
Veel zachter van smaak en neutraler.
Wat Jacques zegt over het afvlakken van de smaak kan ik mij in vinden.
En zo kunnen minder brouwsels toch nog goed komen  ;D

PDGRRR

Ik heb een paar flessen van mijn 2 meest recente brouwsels (RIS & quad) veilig weggeborgen in de kruipruimte bij mijn ouwe heer, best benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

In 2016 heb ik eens een proefavondje gehad waarbij we van Chimay Grande Reserve flessen uit 2016, 2014 en 2010 hadden en van Kasteel Bruin/Donker flessen uit 2015, 2009 en 2004.

Tussen de jongste en de middelste van Chimay zat (naar onze gezamenlijke mening) al merkbaar verschil. Tussen de middelste en de oudste ook, naast een afname van CO2. De Kasteel werd naarmate 'ie ouder was ook zoeter. Bij de 2009 proefden we krentjes en koffie, bij de 2004 was de koffie nagenoeg verdwenen. De Cuvée du Chateau van Kasteel zou een Kasteel Donker moeten voorstellen die 5 jaar heeft liggen rijpen, wellicht dat ik over enkele jaren een 5 jaar oude Donker naast een verse Cuvéé du Chateau kan proeven om te vergelijken.

Biervaneijk

Ligt er inderdaad aan welk bier je bewaart, tijdens een les over bier bewaren kregen we een 10 jaar oude Westvleteren 12, dat is gewoon port, vijgen, rozijnen heerlijk..  hoog in alchohol, donker bier kan je gewoon het beste bewaren.  Hop bitterheid verdwijnt, hoe lichter het bier qua smaak/kleur hoe verser je het eigenlijk moet drinken, met uitzondering van de geuze bieren.. leg maar eens een oude geuze weg en proef dat nog maar eens over 10-30 jaar..

Uit ons ( inmiddels verkochte ) restaurant had ik een kratje quadrupel van la Trappe over.. dat staat lekker in de kelder.. tot over 5 jaar!


Deze gaat binnenkort open

seed7

Wel opvallend dat men het steeds maar over 'rijpen' heeft terwijl het bier dat dan her en der genoemd wordt 'overrijp' is. Vergelijk het maar met een banaan, van groen bananig tot vol banaan en zoet en uiteindelijk als het een pappig zwart ding is geworden voornamelijk zoet met een vleugje banaan.

De rijpingsperiode van bier is maar heel kort, de overgrote meerderheid van bieren is binnen drie maanden op de top en daarna wordt alles minder. Het smaakpallet wordt steeds smaller en het wordt steeds meer overheerst door maar enkele smaken. Het zelfde overigens voor wijn, whiskey, cognac etc. Bij gedistilleerd duurt het iets langer, de piek van een goed gestookte whiskey ligt bij op 5-8 jaar op het vat. De meeste wijnen hebben het na 4 jaar wel gehad en beginnen duidelijk minder te worden, maar ca. 4% is nog wat na 8 jaar.

De grote uitzondering zijn bieren met Brettanomyces (en misschien Debaryomyces) die blijven onder de invloed van deze gisten steeds veranderen. Brett kan het metabolisme omstellen zodra er tekorten optreden en andere stoffen 'verteren' om daar weer energie uit te halen met als bijkomstigheid dat er dan ook weer andere smaakstoffen ontstaan.

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.