Sterkste flesjes om mee te bottelen

Gestart door Has E. Pans, 12-06-2018 14:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Heineken heeft ook van die dunne wegwerp flesjes met schroefdop, gewoon bij de supermarket.
Daar hebben wij als hobbybrouwer niks aan. Kleur is niet goed en dikte ook niet.

seed7

Zoek voor de grap eens uit wat een kroonkurk doet bij welke druk. Die sluit echt niet meer goed af voordat de berstdruk van een nieuw flesje bereikt is. Als flessen barsten dan is de voornaamste oorzaak de staat van de fles.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 20-06-2018  10:04 uZoek voor de grap eens uit wat een kroonkurk doet bij welke druk. Die sluit echt niet meer goed af voordat de berstdruk van een nieuw flesje bereikt is. Als flessen barsten dan is de voornaamste oorzaak de staat van de fles.

Ingo
Een soort automatische overdrukbeveiliging dus.

Pim

Citaat van: seed7 op 20-06-2018  10:04 uZoek voor de grap eens uit wat een kroonkurk doet bij welke druk. Die sluit echt niet meer goed af voordat de berstdruk van een nieuw flesje bereikt is. Als flessen barsten dan is de voornaamste oorzaak de staat van de fles.

Ingo
Klopt Ingo. En hoe dunner de fles, hoe eerder een beschadiging funest is.
Dat was precies mijn punt: een dikkere fles kan meer mishandeling aan dan een dunnere

Jaap W

Citaat van: Pim op 20-06-2018  20:29 uKlopt Ingo. En hoe dunner de fles, hoe eerder een beschadiging funest is.
Dat was precies mijn punt: een dikkere fles kan meer mishandeling aan dan een dunnere

De 3 flesjes die bij mij geknapt zijn, waren nieuwe 30 cl bruine flesjes uit een doos van 24.  Mogelijk dat dat 3 "zwakkere broeders" in het doosje van 24 waren.  :weetniet:  :proost:

Johan_vL

Ontploffende flessen, wil natuurlijk niemand en ik heb dat nog niet gehad, maar de sterkste flessen zoeken als je geen risico wilt nemen is natuurlijk wel een optie.
naar mijn idee zijn champenoise en Orval flessen het meest bestand tegen druk, maar dat is niet gebaseerd op feitelijkheden. :brouwen:

hansHalberstadt

De normale druk bij kamertemperatuur is ca 2.5 a 3 atmosfeer. Daar zouden alle flesjes tegen moeten kunnen. sterke flessen is leuk, maar moet niet een compensatie worden voor het toelaten van teveel koolzuur, immers sterke flessen geven een veel zwaardere explosie als ze ontploffen ook. Het effect van explosie is vooral het gas in de kopruimte. Door de kopruimte 1 cm of nog liever een halve cm  te nemen ipv 3 a 4 cm heb je ten eerste minder oxidatie en minder 'veerenergie' in je flesje zodat als het ontploft de gevolgen veel minder erg zijn.
Daarom vullen ze ook gasflessen die afgeperst worden op testdruk eerst helemaal met vloeistof zodat bij openbasten er geen echte ontploffing volgt. 0.5 cm is wel nodig om te voorkomen dat bij temperatuur krimp en uitzetting de zaak barst (zoals bij uitzettend ijs zou gebeuren)   

CeesM

Citaat van: Biertje1985 op 20-06-2018  09:22 uHeineken heeft ook van die dunne wegwerp flesjes met schroefdop, gewoon bij de supermarket.
Daar hebben wij als hobbybrouwer niks aan. Kleur is niet goed en dikte ook niet.
Ik gebruik niets anders dan wegwerpflesjes. Ze zijn slechts eenmaal door een bottlemaschiene gegaan en er zit geen beschadigingen aan.
Ik heb altijd voldoende koolzuur in mijn bier en nooit een ontploft.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 26-06-2018  00:30 uIk gebruik niets anders dan wegwerpflesjes. Ze zijn slechts eenmaal door een bottlemaschiene gegaan en er zit geen beschadegingen aan.
Ik heb altijd voldoende koolzuur in mijn bier en nooit een ontploft.
Dat bevestigt mijn vermoeden: als je de juiste hoeveelheid CO2 hebt is er nooit iets aan de hand. Ergens in een flesje zit het zwakste punt Dat is meestal een hoekje in de bodem met de grootste hoek in het glas (90 graden) omdat daar de grootste spanning optreedt als er druk op staat. Daarom vliegt meestal de bodem eruit.  En als er een krasje op zit dan is zo'n krasje dus maar op een heel specifieke plaats van invloed op de manier waarop het flesje stukspringt. Die kans dat een krasje het breken bepaald is dus vrijwel 0.

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2018  06:08 u.....En als er een krasje op zit dan is zo'n krasje dus maar op een heel specifieke plaats van invloed op de manier waarop het flesje stukspringt. Die kans dat een krasje het breken bepaald is dus vrijwel 0.
Baseer je dit op kennis van de materie (lees: glas) of is dit een vermoeden?

CeesM

Vroeger had je vaak flessen in een krat zitten waar veel slijtage te zien was en soms bij het openen een stuk glas van de bovenrand afbrak.
Naar mijn weten worden bierflesjes niet meer gereinigd omdat nieuwe productie goedkoper is.
Kijk maar in de kratten in de winkels hoe nieuw alle flesjes zijn.

Wijbrouwers

Citaat van: CeesM op 26-06-2018  16:03 uVroeger had je vaak flessen in een krat zitten waar veel slijtage te zien was en soms bij het openen een stuk glas van de bovenrand afbrak.
Naar mijn weten worden bierflesjes niet meer gereinigd omdat nieuwe productie goedkoper is.
Kijk maar in de kratten in de winkels hoe nieuw alle flesjes zijn.

Bij de grotere brouwers gaan de tweedehands flesjes vaak naar het buitenland. De Grolsch flesjes die in Nederland verkocht worden zijn allemaal nieuw, na gebruik gaan ze veelal naar Amerika.

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 26-06-2018  15:36 uBaseer je dit op kennis van de materie (lees: glas) of is dit een vermoeden?
Algemene kennis van spanningen in constructies 

EBC

In Belgie is er een verpakkingsheffing op flessen.

Indien je als brouwer kunt aantonen dat je een fles meer dan 7x hergebruikt, dan betaal je fors minder verpakkingsheffing. Het verschil is ca 10 euro per hl. Voor een grote brouwer is dit een aanzienlijk bedrag.

In Belgie wordt nog steeds gereinigd en gaat een tweedehandsfles niet zomaar naar de export ...

Als kleine brouwer kan je een contract afsluiten met een handelaar om zo aan die 7x te kunnen komen.




Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2018  17:13 uAlgemene kennis van spanningen in constructies
Enkele jaren geleden sprak ik bij een bezoek aan OI-glas in Schiedam met de kwaliteitsexpert. Ze maakten (De fabriek wordt nu net gesloten, geloof ik) allerlei soorten flessen, waaronder bierflessen. Hij vertelde me het volgende:
  • Wanneer een fles springt door hoge druk (bv onbeschadigde fles die door overdruk springt) dan krijg je veel kleine scherven
  • Wanneer een fles spring bij lage druk (bv door beschadiging of onvolkomenheid in het glas) dan krijg je enkele grote scherven of bv een bodem er onderuit
  • Een beschadiging aan de buitenkant (krassen van veelvuldig gebruik) heeft nagenoeg geen invloed op de kwaliteitsterkte van de fles
  • Beschadigingen aan de binnenkant (bv door zo'n mooie flessenborstel met van die venijnige stalen punten aan de bovenkant) zijn funest en zal de max druk die de fles kan hebben drastisch doen afnemen

Zijn statement was dan ook: Heb je weinig en grote scherven dan heb je meestal last van beschadigingen aan de binnenkant van de fles OF een slechte kwaliteit fles. Heb je veel en kleine scherven dan heb je veel te veel druk in de fles gekregen door te veel suiker, een besmetting of een combinatie.

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 26-06-2018  18:12 uEnkele jaren geleden sprak ik bij een bezoek aan OI-glas in Schiedam met de kwaliteitsexpert. Ze maakten (De fabriek wordt nu net gesloten, geloof ik) allerlei soorten flessen, waaronder bierflessen. Hij vertelde me het volgende:
  • Wanneer een fles springt door hoge druk (bv onbeschadigde fles die door overdruk springt) dan krijg je veel kleine scherven
  • Wanneer een fles spring bij lage druk (bv door beschadiging of onvolkomenheid in het glas) dan krijg je enkele grote scherven of bv een bodem er onderuit
  • Een beschadiging aan de buitenkant (krassen van veelvuldig gebruik) heeft nagenoeg geen invloed op de kwaliteitsterkte van de fles
  • Beschadigingen aan de binnenkant (bv door zo'n mooie flessenborstel met van die venijnige stalen punten aan de bovenkant) zijn funest en zal de max druk die de fles kan hebben drastisch doen afnemen

Zijn statement was dan ook: Heb je weinig en grote scherven dan heb je meestal last van beschadigingen aan de binnenkant van de fles OF een slechte kwaliteit fles. Heb je veel en kleine scherven dan heb je veel te veel druk in de fles gekregen door te veel suiker, een besmetting of een combinatie.
Lijkt me logisch allemaal. dat de bodem eronderuit springt komt omdat in de hoekjes van de bodem de hoogste buigspanning heerst dis daar begint de scheur. Bij hoge druk gaat de fles buigen (bol staan) Daardoor krijg je nog meer spanning op die binnenrand rond de bodem en als daar een scheurtje zit trek je dat dus open en scheurt het door. 
Krassen op de buitenkant zal vooral in het midden van de fles zelfde probleem geven, maar blijkbaar is dat minder kritisch.
als iets barst onder hoge druk heb je ook schokgolven door het hele glas heen en die zorgen voor die kleine scherven.

Bij mij is toch wel eens de bodem eronderuit geklapt, maar dat kwam toch door teveel koolzuur, misschien in combinatie met een krasje.

JoepH

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2018  18:43 uLijkt me logisch allemaal. dat de bodem eronderuit springt komt omdat in de hoekjes van de bodem de hoogste buigspanning heerst dis daar begint de scheur. Bij hoge druk haat de fles buigen (bol staan) Daardoor krijg je nog meer spanning op die binnenrand rond de bodem en als daar een scheurtje zit trek je dat dus open en scheurt het door. 
Krassen op de buitenkant zal vooral in het midden van de fles zelfde probleem geven, maar blijkbaar is dat minder kritisch.
als iets barst onder hoge druk heb je ook schokgolven door het hele glas heen en die zorgen voor die kleine scherven.

bij mij is toch wel eens de bodem eronderuit geklapt, maar dat kwam toch door teveel koolzuur, misschien in combinatie met een krasje.

Mag ik me zorgen maken?

De druk begint zich wel al langzamer op te bouwen. Als experiment met iets meer dan 9 g/l gebotteld. Het jongbier was wel goed uitgegist. Toch denk ik dat de 6 bar in beeld is.

hansHalberstadt

Citaat van: JoepH op 26-06-2018  18:50 uMag ik me zorgen maken?

De druk begint zich wel al langzamer op te bouwen. Als experiment met iets meer dan 9 g/l gebotteld. Het jongbier was wel goed uitgegist. Toch denk ik dat de 6 bar in beeld is.
Met 6 BAR en een warme periode in aantocht zou ik me toch een beetje zorgen gaan maken ja. Heb je ergens een koele ruimte?

JoepH

Citaat van: hansHalberstadt op 26-06-2018  18:53 uMet 6 BAR en een warme periode in aantocht zou ik me toch een beetje zorgen gaan maken ja. Heb je ergens een koele ruimte?

Het meeste staat al in mijn extra koelkast. 5 flesjes en het flesje met de manometer op een schaduwrijk plekje buiten gezet. Proefje zullen we maar zeggen. Bommetjes of champagnebier, we gaan het zien. Het zijn duvelflesje, die kunnen aardig wat hebben Hans.

Jacques

Citaat van: CeesM op 26-06-2018  00:30 uIk gebruik niets anders dan wegwerpflesjes. Ze zijn slechts eenmaal door een bottlemaschiene gegaan en er zit geen beschadigingen aan.
Ik heb altijd voldoende koolzuur in mijn bier en nooit een ontploft.

Ook de wegwerpflessen zijn bestand tegen een gebruikelijke koolzuurdruk. Dat is niet zo vreemd. Ze mogen op warme dagen niet ontploffen in de schappen van winkels. Deze flessen worden niet gebruikt voor bier met hergisting op de fles. Het bier dat daarin wordt afgevuld is afdoende gepasteuriseerd.
Bij bier dat niet gepasteuriseerd is bestaat er het risico dat de druk in de fles heel hoog wordt. Veel hoger dan de maximale druk waarop de wegwerpflessen ontworpen zijn. Om risico's uit te sluiten kun je ze beter niet gebruiken ondanks het feit dat er geen beschadigingen in zitten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.