Blondje

Gestart door Caspar, 27-06-2005 20:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Caspar

Hoi mannen,

Volgende week ga ik lekker een weekje relaxen in Turkije met mijn vriendin... de week erop ga ik eindelijk weer eens brouwen! Ik heb het volgende recept in gedachten... lekker eenvoudig, zoals het hoort bij een blondje  :brouwen:

Recept voor   24 liter
Bitterheid      34 EBU
Kleur            15 EBC       

Pilsner      3 EBC      6000 gram
Munich     20 EBC     1000 gram

Northern Brewer      9,3 EBU      25 gram      60 min meekoken
Spalt Select             3,5 EBU      15 gram      60 min meekoken
Spalt Select             3,5 EBU      20 gram      15 min meekoken voor aroma

Gist            Wyeast Belgian Trappist (Westmalle)

Maischschema

45 / 15 op 62 oC en 73 oC

Hiermee ga ik uit van een begin SG van 1063 (mijn rendement is niet super, maar a la ;)) en een eind SG van 1011 (een vergistingsgraad van 82% moet haalbaar zijn bij dit maischschema).

Ik post de resultaten t.z.t.!

Caspar

Zo, het brouwen zit er weer op!

Het was een voorspoedige dag, ik ben nog nooit zo vroeg klaar geweest! Het recept is praktisch hetzelfde gebleven... de Spalt Select bleek 3,7% alpha zuren te bevatten, dus ik heb een paar grammetjes minder 60 min gekookt.

Mijn opbrengst is alleen een liter meer, waardoor ik een SG van 1061 heb bereikt.

Giststarter 22 uur belucht, een mespunt Nutrivit toegevoegd en het brouwsel een kwartier geleden geent.. Ik laat jullie weten hoe e.e.a. verloopt :brouwen:

 :gistsmile:

Hopmans

Hoi Cas,

Ik durf te wedden dat je nu aan een biertje zit na zo'n lange dag.  :brouwen:  :proost:

CiteerSpalt Select

Wat is dit eigenlijk voor soort hop Cas? Ergens mee te vergelijken?   :weetniet:
Nog nooit mee gebrouwen.

Groetjes,

Hoppie

 :degroeten:

Caspar

Hoi Hoppie,

Spalt Select is een vrij jong hopras (1991), volgens Ray Daniels is het ooit gekweekt om een vergelijkbaar aroma als Spalt, Saaz en Tettnanger te verkrijgen... Ik vind het persoonlijk sowieso erg moeilijk om hopsoorten te beschrijven, om een beetje feeling te krijgen met de smaken probeer ik gewoon bij ieder brouwsel een andere soort ;).

Caspar

Hoi Hoi,

Ik heb vandaag mijn blondje overgeheveld naar de mandfles. Het SG was bij 22 oC 1014, niet verkeerd na een weekje!!! Het bier smaakte zeer goed, ik had persoonlijk meer esters verwacht bij een omgevingstemperatuur die wel opliep tot 27 oC...

Het beluchten van de giststarter heeft wederom weer bijgedragen aan gezonde en snelle vergisting, zie ook de gistkoek... Het doet me altijd zeer om deze in de WC te kiepen ;).   

Ik denk dat ik het brouwsel nog 2 a 3 weken laat lageren, hij is nog erg troebel. Verwachte eind SG is 1008 bij 22 oC. :pan: 

Caspar

Hoi Hoi,

Afgelopen woensdag heb ik 'm gebotteld...

Eind SG was 1010 bij 21 oC, niet zo hard doorgegist als verwacht... maar geen verkeerd resultaat :)

Nu eens kijken hoe ie smaakt over 2 weekjes.



Caspar

Helaas heb ik het veel te druk gehad om een berichtje te posten... enuh de komende maand zal ik wel niet veel meer tijd hebben dan de afgelopen periode  >:(. Het kopen c.q. betrekkenen van een nieuwe woning slokt behoorlijk veel energie op, al is het 't 300% waard  :)!.

Het blondje is behoorlijk op smaak gekomen, ik vind hem alleen ietsje te bitter. Zodra ik de verhuisdozen heb uitgepakt ga ik weer een nieuw recept brouwen, t.z.t. zal ik weer meer te vinden zijn op het forum  >:D

tot gauw!!

Hopmans

Uhh.... Te bitter.
Effe kijken.  :o 34 EBU ! Ja, dat wil wel Cas.
Ach als je gesettled bent, kan je weer genoeg brouwen.
Net zolang dat het bier weer normaal smaakt; 15 EBU (Geintje)  ;)

Hey Cas, sterkte met de evt verbouwinkjes dan hè.

Groetjes,

 :degroeten:

Caspar


34 EBU met een eind SG van 1010 is wat mij betreft inderdaad iets te veel van het goede. Ik laat dit bier een paar maandjes op smaak komen.

 

Herman

Hoi Cas,

En hoe smaakt dit biertje nu?

Herman

Caspar

Ik moet zeggen dat het bier een stuk beter in balans is gekomen qua droogheid / bitterheid. Het bier heeft alleen een lichte smaakafwijking die ik niet goed kan plaatsen. Het is een soort gras-achtig c.q. esterig smaakje of zo, misschien toch die hoge vergistingstemperatuur of zo (of een kleine infictie ???, het was natuurlijk midden zomer).

Als ik het recept nogmaals zou brouwen wordt de 60 oC rust 40 min, de bitterheid breng ik terug tot 30 EBU en de vergistingstemp mag niet boven de 22 oC komen.


Hopmans

Zo effe lekker Caspar z'n topic vervuilen Ha Ha.

Vandaag plots gebrouwen.
Een blondje met kleur 10 (beetje munich) en bitterheid 15 (Goldings).
Tijdens het brouwen dronk ik een Lazarus, en toen kreeg de inspiratie om er vanille in te doen, en
te bottelen met honing. Gelukkig had ik net toevalig nog een staafje vanille liggen waarvan ik
de helft heb gebruikt.
Het was niet echt sterk te proeven (bier leek wel wat zachter), maar zeer zeker wel te ruiken.
Als gist heb ik Unibrew voor blond zwaar bier gebruikt.
Volgens mij is dit hetzelfe als T58 van fermentis.
Want onderin naast het artikelnummer zag ik in kleine lettertjes T58 (kan geen toeval zijn).

 :degroeten:

Caspar

Citaat van: Hoppie op 18-03-2006  20:19 uZo effe lekker Caspar z'n topic vervuilen Ha Ha.

Vandaag plots gebrouwen.
Een blondje met kleur 10 (beetje munich) en bitterheid 15 (Goldings).
Tijdens het brouwen dronk ik een Lazarus, en toen kreeg de inspiratie om er vanille in te doen, en
te bottelen met honing.

Hey Hop,

Zo te lezen ben je weer lekker aan het experimenteren ;), op het ONK wil ik wel zo'n blondje proeven  :proost2:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.