Kan ik een keer meekijken ...

Gestart door strokkie, 29-10-2014 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

strokkie

Medebrouwers...  Het lijkt wel alsof de (amateur)brouw wereld vol zit met bijzonder handige lui die toch de meest fraaie
installaties weten te bedenken en te maken. Respect! Ikzelf heb die gave in ieder geval niet...
Toch zou ik graag mijn installatie (betaalbaar) willen verbeteren. Ik heb nogal wat stapjes in het proces die in mijn ogen efficienter zouden moeten kunnen. Nu zie ik mijzelf nog niet echt een HERMS of RIMS bouwen... maar wie weet  ;D

Ik heb zelf een walsenmolen, twee (elektrische) weckketels, een eigengemaakt hevel en een platenkoeler. Geen roerwerk, geen pompen, geen handigheidjes...

De diverse beschrijvingen op dit forum zijn talloos, uitgebreid en nuttig, maar het liefst zie ik het in het "echie".
Graag zou ik eens bij mensen (mee)kijken hoe zij hun installatie hebben ingericht. Wie zou mij willen toestaan een keer zijn systeem te laten zien, of eventueel op een brouwdagje mee te kijken?  Ikzelf woon in Driebergen. In de buurt zou fijn zijn, maar Nederland is maar een klein landje...

Alvast dank!

dykkie

Strokkie,
Kom naar de gezamelijke brouwdag van 't Wort Wat in Lissebroek. Kan je zo'n 25 verschillende installaties aanschouwen.
Datum staat op de site.

Oscar

Heb je alle brouwTV afleveringen al gekeken? En ben je tevreden over de kwaliteit van je bier?

Ik heb simpel 1 pan (met een losse filterplaat), een gistvat en een hevelfilter+platenkoeler... en daar brouw ik super goede en lekkere bieren mee. Gewoon handmatig roeren en temp in de gaten houden. Ambacht schijnen ze dat te noemen.

Ik hoef niets te verbeteren, mijn bieren zijn top! (Al zeg ik het zelf  ;)

 :brouwen:

Oxhead

Met een herms of rims of Speidel Braumeister brouw je geen beter bier.
Het kost alleen meer geld. ;)

strokkie

Citaat van: dykkie op 29-10-2014  19:48 uStrokkie,
Kom naar de gezamelijke brouwdag van 't Wort Wat in Lissebroek. Kan je zo'n 25 verschillende installaties aanschouwen.
Datum staat op de site.
Dank voor de tip. Dat is zeker een goed idee! Ik wist niet dat degelijke dagen ook open staan voor niet-leden.
Helaas zie ik op de site 29 nov. Dan zit ik in de Ardennen. Gemiste kans dus, maar wel iets om in de gaten te houden.  Ik zal eens kijken of de Amervallei (toch wat dichter bij) ook iets in de planning heeft.

strokkie

Citaat van: Oscar op 29-10-2014  22:57 uHeb je alle brouwTV afleveringen al gekeken? En ben je tevreden over de kwaliteit van je bier?

Ik heb simpel 1 pan (met een losse filterplaat), een gistvat en een hevelfilter+platenkoeler... en daar brouw ik super goede en lekkere bieren mee. Gewoon handmatig roeren en temp in de gaten houden. Ambacht schijnen ze dat te noemen.

Ik hoef niets te verbeteren, mijn bieren zijn top!

Citaat van: Oxhead op 30-10-2014  08:06 uMet een herms of rims of speidel brouw je geen beter bier. Het kost alleen meer geld.

Volgens mij heb ik in mijn vraagstelling niets gezegd over (eventueel gewenste) kwaliteitsverbetering van het bier. Ik ben op zich tevreden met de resultaten tot dusver. (En ja; ook daar is ruimte voor verbetering, maar dat staat los van de installatie).

Mijn vraag richt zich op kwaliteitsverbering van het proces. In mijn beleving kan het proces efficiƫnter en gemakkelijker dan wat ik nu doe. Waarschijnlijk al met een paar simpele aanpassingen. Ik ben dus op zoek naar voorbeelden van hoe ik eventuele proces verbeteringen kan doorvoeren.

Niet alles wat wij doen is gericht op het verbeteren van het bier...
Sommige zaken richten zich op het verbeteren van het maken van het bier.


Pimmels

Ik maisch in een koelbox met filterheks, dan kook ik elektrisch in een weckpan met filterheks en koel met een platenkoeler direct naar mijn gist vat. Gaat allemaal erg vlot, het rendement kan vast hoger door te circuleren met een pomp, maar dat boeit me niet zoveel.
Schepje mout extra en dat komt ook weer goed! :brouwen:

marcel-g

Citaat van: strokkie op 29-10-2014  11:05 uMedebrouwers...  Het lijkt wel alsof de (amateur)brouw wereld vol zit met bijzonder handige lui die toch de meest fraaie
installaties weten te bedenken en te maken. Respect! Ikzelf heb die gave in ieder geval niet...
Toch zou ik graag mijn installatie (betaalbaar) willen verbeteren. Ik heb nogal wat stapjes in het proces die in mijn ogen efficienter zouden moeten kunnen. Nu zie ik mijzelf nog niet echt een HERMS of RIMS bouwen... maar wie weet  ;D

Ik heb zelf een walsenmolen, twee (elektrische) weckketels, een eigengemaakt hevel en een platenkoeler. Geen roerwerk, geen pompen, geen handigheidjes...

De diverse beschrijvingen op dit forum zijn talloos, uitgebreid en nuttig, maar het liefst zie ik het in het "echie".
Graag zou ik eens bij mensen (mee)kijken hoe zij hun installatie hebben ingericht. Wie zou mij willen toestaan een keer zijn systeem te laten zien, of eventueel op een brouwdagje mee te kijken?  Ikzelf woon in Driebergen. In de buurt zou fijn zijn, maar Nederland is maar een klein landje...

Alvast dank!
Beste strokkie, als ik weer een brouwdag heb mag je wat mij betreft wel komen kijken.
Ik stuur dan wel een pm.
Ik heb deze installatie laatst gebouwd met twee bierfusten en een weckketel als warm water ketel voor het spoelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.