Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Kegorator versus vergistingskast  (gelezen 2659 keer)

Offline Fons

• Vol lid
  • Land: nl
  • Maal met de hand, dan houd je slowfood in stand.
    • Biergilde Groningen
Kegorator versus vergistingskast
« Gepost op: 23-01-2012 00:47 u »
Hallo,
Ik ben van plan om van mijn net verworven koelkast een tapkast te maken en een vergistingskast voor constante temperatuur.
Deze oplossing heb ik gekozen wegens ruimtegebrek en bedacht wanneer er geen bier in staat te vergisten hij best wel dienst kan doen als tapkast.

Ik heb alle daarvoor benodigde materialen.

Voor de gistkast heb ik:
TOHO ttm 007 PID controller, en een pt100 temp voeler, een kistje waarin alles nog netjes moet worden ingebouwd en voorzien van twee relais.
Als warmte-unit denk ik een 60 watt lamp te gaan gebruiken maar zou dat genoeg zijn of te veel?
De koelkast is 120 cm hoog.
Ik vergist in druktanks van RVS waarin een buisje zit voor de PT 100, past perfect.

Voor de tapkast/kegorator heb ik diverse Cornelius NC tanks
een gasfles met drukregelaar, en tapkranen voor de Cornelius vaatjes waarvan me het al eerder werd aangeraden daarvoor compensatorkranen te nemen, maar die investering  wordt me even te veel op het moment.

Heeft iemand een goed idee hoe ik het beste de gaten boor voor de tapkranen die ik in de deur van de koelkast wil bevestigen?
Moet ik nog meer aanpassingen maken om warmte af te voeren tijdens de vergisting?
Is er iemand die de koelkast op dezelfde manier toepast en wat zijn de ervaringen?

Fons

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Joost81

• Senior lid
Re: kegorator versus vergistingskast.
« Reactie #1 Gepost op: 23-01-2012 07:21 u »
Als warmte-unit denk ik een 60 watt lamp te gaan gebruiken maar zou dat genoeg zijn of te veel?

Dat is genoeg, ik heb er ook een 60 watt lamp in zitten en verwarm daarmee zonder probleem tot 22 graden in een ruimte van 12 graden. Hoger ben ik nog niet gegaan, maar ook dat lijkt me geen probleem.

Offline Fons

• Vol lid
    • Biergilde Groningen
Re: Kegorator versus vergistingskast
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2012 10:10 u »
Moet ik ergens voor een ventilator zorgen voor de warmteafvoer tijdens het vergisten?

Offline Kleine_Schriek

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Keggen die hap!
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2012 10:42 u »
Voor de warmteverdeling in de kast gebruik ik een oude PC ventilator...

Offline Fons

• Vol lid
    • Biergilde Groningen
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2012 11:46 u »
DIe heb ik ook nog wel liggen, eentje met drie draadjes.
Maar waarmee zet ik hem aan, een adapter voor de telefoon o.id.?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2012 21:39 u »
Vandaag heb ik naar aanleiding van het topic over de gistkast van Herman een USB ventilator gekocht bij Action voor 2,99. Daarbij heb ik een USB kabel gekocht met een lengte van 5 meter voor 1,49. Een adapter had ik nog liggen. Maar ook die zijn goedkoop aan te schaffen via het internet. Zie hier.

Offline Fons

• Vol lid
    • Biergilde Groningen
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2012 23:00 u »
Wederom bedankt. Er zit gelukkig een Action bij ons in de buurt. Ik zal morgen gelijk even kijken.

Tags: