Roerwerkmotor

Gestart door JAVAL, 27-10-2014 20:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JAVAL

Deze week in de aanbieding bij Aldi, een mixer die je met een beetje handigheid kunt ombouwen naar een motor voor je roerwerk. Vermogen genoeg en instelbaar toerental. Wie durft?
Jaap

seed7

En je kunt er ook je schrootmolen mee aandrijven.

Ingo

Etn82

Citaat van: seed7 op 27-10-2014  20:22 uEn je kunt er ook je schrootmolen mee aandrijven.

Dat is vooral een interessante optie :-)

Bennemans


Jacques

Citaat van: Bennemans op 27-10-2014  21:56 uErg lomp ding...

Maar wel weinig geld...

tdp

Voor 4 tientjes heb je wel een prima motortje, inderdaad! Leuk knutselproject
*Denkt na over het motoriseren van zijn schrootmolen*

Groet,
de TDP

ciesvandekwis


Meestal staat op mixers 'max. tijd te gebruiken 5 minuten'. Niet voor niks: motor zou wel eens héél snel kunnen verbranden.

Ruitenwissermotor vind je vlot 2dehands aan 15-20 €, stuk betrouwbaarder, is gemaakt om uren aan een stuk te werken.

JAVAL

Citaat van: ciesvandekwis op 29-10-2014  13:33 uMeestal staat op mixers 'max. tijd te gebruiken 5 minuten'. Niet voor niks: motor zou wel eens héél snel kunnen verbranden.

Ruitenwissermotor vind je vlot 2dehands aan 15-20 €, stuk betrouwbaarder, is gemaakt om uren aan een stuk te werken.
Cies, daar heb je gelijk in, dat is een punt van aandacht. Een ruitenwissermotor heeft echter een constant en redelijk laag toerental. Gevoelsmatig denk ik dat je daarmee alleen horizontaal het beslag kunt snijden en geen of weinig verticale circulatie kunt bereiken. Of heb ik het mis?
Ik ga in elk geval zaterdag de winkel bezoeken en op basis van wat er op de doos staat neem ik een besluit. Dank.
Jaap

jank

Met een mixer kun je makkelijk een poosje mixen. Ik kan het weten, ik ben stukadoor.

ZwartGoud

Kun je met die roerstaaf ook je beslag roeren, of moet er nog een apart roerwerk gemaakt worden?

pieter v

Ik vind hem wel wat smal beneden om je hele beslag in beweging te brengen. Je moet hem dan te snel laten draaien waardoor je er een kolk in draait en je oxidatie krijgt.
Een optie is om onder in het roer gedeelte een RvS strip er dwars in te plaatsen die aan beide zijde genoeg uitsteekt zodat hij de binnenzijde van je ketel net niet raakt.
Ik weet alleen niet of de mixer van RvS is?

JAVAL

Die mixers hebben meestal een 15 mm. Female draad waarin een mixer naar believen kan worden gedraaid, afhankelijk van de toepassing. Ik heb zelf een roerpropeller gemaakt van RVS die ik erop wil zetten, zal misschien was laswerk vergen. En ik wil inderdaad snel roeren, een verticale beweging veroorzaken zodat het beslag homogeen is in temperatuur en water/mout menging. Maar eerst in de winkel kijken...
Jaap


ZwartGoud

Maar is het mogelijk om met de standaard roerstaaf te roeren? Of krijg je dan onvoldoende beweging?

bierhenkie

Citaat van: ZwartGoud op 29-10-2014  19:53 uMaar is het mogelijk om met de standaard roerstaaf te roeren? Of krijg je dan onvoldoende beweging?
Dan zul je in ieder geval net als bij een zakje Knauf regelmatig met de machine moeten bewegen. En da's geen licht werkje.

JAVAL

Het is natuurlijk mogelijk om met de standaard meegeleverde roerstaaf te roeren, maar: gelakt staal en geen RVS en is specifiek gemaakt om verf, gips, etc. te mengen, dit kan een andere dynamiek in je beslag veroorzaken dan je zou willen.
Jaap

Ralph

Lijkt me een leuk projectje inzitten voor schrootmolen aandrijving! Ik zal morgen eens even kijken of er nog een over is :). Iemand ervaring met aandrijving van een schrootmolen op dergelijke wijze?

strokkie

Citaat van: Ralph op 29-10-2014  20:46 uIk zal morgen eens even kijken of er nog een over is
Aanbieding geldt pas zaterdag. ...  Morgen ben je dus iets te vroeg

havu

Ik heb hem gekocht.

Ziet er OK uit, heb net even geprobeerd hoe hij draait. Valt niets tegen! Ik was bang dat hij te snel zou draaien (100 tpm) maar bij 1 omwenteling per seconde draaide hij (onbelast) goed.

De bijgeleverde roerder is leuk voor verf, maar ik wil mijn beslag roeren, en daarvoor ga ik toch een rvs roerblad (vorm staat nog niet vast) maken.

Het apparaat heeft een uitgaande as die uit een cylindrisch metalen deel komt. Dia ~ 50 ( heb nu geen schuifmaat bij de hand) die je in een houder kan klemmen.

Bedankt voor de tip!

EvdBroek

Ik heb hem vandaag ook gekocht. Het apparaat ziet er goed uit en de draaisnelheid is goed in te stellen (6 standen). Waarschijnlijk is stand 1 of 2 voldoende snel voor het roeren.

De stang en roerder zijn van gecoat staal en dat lijkt mij ook ongeschikt om te gebruiken. Ik denk er over om een koperen buis te gebruiken en daar een draadeind of rvs bout in te zetten. Dan nog een houder om het apparaat op te zetten zodat hij boven de ketel kan staan.

jake99

Citaat van: JAVAL op 29-10-2014  14:30 uCies, daar heb je gelijk in, dat is een punt van aandacht. Een ruitenwissermotor heeft echter een constant en redelijk laag toerental. Gevoelsmatig denk ik dat je daarmee alleen horizontaal het beslag kunt snijden en geen of weinig verticale circulatie kunt bereiken. Of heb ik het mis?
Ik ga in elk geval zaterdag de winkel bezoeken en op basis van wat er op de doos staat neem ik een besluit. Dank.
Jaap


De meeste ruitenwissermotors hebben meerdere (2-3)standen, en kan heel simpel geschakeld worden door de stroom te heraansluiten (door schakelaartje).
Het lage toerental mag je niet onderschatten hoor, ik denk dat deze snelheden meer dan voldoende zijn hiervoor.
Als ik de kans heb wil ik de snelheid wel eens meten op het werk (ten vroegste binnen één week).

luftie

Citaat van: havu op 01-11-2014  12:24 uIk heb hem gekocht.

Ziet er OK uit, heb net even geprobeerd hoe hij draait. Valt niets tegen! Ik was bang dat hij te snel zou draaien (100 tpm) maar bij 1 omwenteling per seconde draaide
Regelbaar  toerental? Wat is ongeveer het snelst en langzaamst?
En hoelang kan hij belast draaien? Staat dat er ook op?

havu

Citaat van: luftie op 02-11-2014  11:07 uRegelbaar  toerental? Wat is ongeveer het snelst en langzaamst?
En hoelang kan hij belast draaien? Staat dat er ook op?

Hij is regelbaar, 1/s was niet het langzaamst. Hij zou ~700 rpm moeten kunnen, maar dat kan ik handmatig niet tellen/meten - zou hem dus ook in de range brengen van een walsenmolen.

1/s = 2 vlakke kanten van de as , kan je voelen met je vingers. 20 vlakjes per seconde kan ik niet meer tellen :weetniet:

Ik weet niets over de duurbelastbaarheid. Wel denk ik dat hij het niet lekker zal vinden om net boven de maischketel te hangen. Daarom zal ik met een ventilator oid koele droge lucht naar de roerder brengen.

Het duurt nog even, maar dan laat ik het jullie weten.

Hans

EvdBroek

In de bij geleverde handleiding staat ook niks over de duur belasting

EvdBroek

@luftie
Ja hij is regelbaar zie voorgaande post: 6 standen.

EvdBroek

Hierbij een soortgelijke oplossing als roerwerk.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.