Voorstellen: pieterbl

Gestart door pieterbl, 23-10-2014 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pieterbl

Goedenavond beste hobbybrouwers,

Bij deze wil ik mij ook graag digitaal voorstellen. Mijn naam is Pieter, 27 jaar en afkomstig uit Geertruidenberg.

Veel ervaring met brouwen heb ik helaas nog niet, maar ik ben er wel (kleinschalig) mee "opgegroeid". Ik kom zelf van een boerenbedrijf en in onze schuur en bij mijn neef op het bedrijf hebben jarenlang mensen hobbymatig bier gebrouwen. Als kleine man ben ik zodoende bekend geraakt met brouwen. Op vakantie in Nederland, België en Duitsland hoort een bezoekje aan de plaatselijke bierbrouwer tot de vaste activiteiten.

Ik denk dat het komt door de combinatie aan natuurlijke producten en processen met techniek. Dat is vanuit het boerenbedrijf waar ik opgegroeid ben "dagelijkse kost", maar ook bij mijn huidige werk als onderzoeker bij de Wageningen UR. Een collega brouwt ook en daar ben ik door aangewakkerd.

Een andere hobby; de hobbymatige teelt van chili pepers. Ik zit zodoende ook op een online forum voor het telen van chilipepers. Ik heb zo'n 50 verschillende soorten en teel er zo'n 20 per jaar. Dit doe ik in een muurkas waar ik eigenlijk alles zelf heb proberen te automatiseren met Arduino en Raspberry Pi. Denk hierbij aan automatisch irrigeren, pH regelen en time-lapse fotograferen. Zie filmpje: http://www.element14.com/community/videos/12327/l/arduino-based-automatic-irrigation-system-for-pot-plants
Hier komt weer de natuur en techniek samen ;)

Weer terug naar bier: ik zelf geniet van graanbieren (Weizen) en probeer dat ook als eerste te gaan brouwen. Ik ben 3 maanden geleden begonnen met inlezen van het boek 'Verander water in bier' van Adrie Otte. Inmiddels uitgelezen en toch wel redelijk verbaast hoeveel er komt kijken bij het brouwen van bier.

Ik ben nu een aantal maanden bezig met het verzamelen van materialen, maar heb tot nu toe alleen een hevelfilter bemachtigd. Ik hoop via het forum verder te leren en overbodige materialen van andere hobbybrouwers te kunnen overnemen om zo mijn verzameling compleet te maken om te beginnen met brouwen. Je zult me dus in het begin wel eens op het prikbord zien.

Ik hoop op een leerzame tijd hier online

Pieter


Zooms

Welkom Pieter.

Leuk verhaal. Ik heb ook een muurkas.... Daar brouw ik mijn bier in. Verder heb ik de Arduino ingezet als brouwcomputer. Succes met je nieuwe hobby!

Ronald

pieterbl


Citaat van: Zooms op 23-10-2014  22:15 uWelkom Pieter.

Leuk verhaal. Ik heb ook een muurkas.... Daar brouw ik mijn bier in. Verder heb ik de Arduino ingezet als brouwcomputer. Succes met je nieuwe hobby!

Ronald

Hoi Ronald,

Bedankt voor je reactie. Dat is een ander doel, een kas leent zich goed daarvoor, dat is wel warm of niet? Heb jij de Arduino bouwervaring gepost? Ben benieuwd naar het resultaat!

Gr
Pieter

broeder

Hoi Pieter,
Welkom bij de brouwende bevolking.
Woon je nog in het boerenbedrijf? Dan ben je zeker in de gelukkige omstandigheid van lekker veel ruimte om je nieuwe hobby uit te oefenen. Een plekje afscheiden en er een mooi "brouwzaaltje" creëeren.
Zoniet, roeien met de riemen die je hebt.
Overigens hoef je niet constant het prikbord in de gaten te houden. Je kan zelf een hele boel brouwspullen zelf maken, van super-eenvoudig tot volautomatische installaties. Ook daar is op deze site voldoende te vinden.
Kortom je hoeft niet te wachten tot je een complete brouwtoestand hebt, met wat potten en pannen uit de keuken geleend, een hydrometer en gistvat kan je al beginnen.
Succes met het brouwen.


Groet,
Broeder Willem

pieterbl


Citaat van: broeder op 23-10-2014  22:23 uHoi Pieter,
Welkom bij de brouwende bevolking.
Woon je nog in het boerenbedrijf? Dan ben je zeker in de gelukkige omstandigheid van lekker veel ruimte om je nieuwe hobby uit te oefenen. Een plekje afscheiden en er een mooi "brouwzaaltje" creëeren.
Zoniet, roeien met de riemen die je hebt.
Overigens hoef je niet constant het prikbord in de gaten te houden. Je kan zelf een hele boel brouwspullen zelf maken, van super-eenvoudig tot volautomatische installaties. Ook daar is op deze site voldoende te vinden.
Kortom je hoeft niet te wachten tot je een complete brouwtoestand hebt, met wat potten en pannen uit de keuken geleend, een hydrometer en gistvat kan je al beginnen.
Succes met het brouwen.


Groet,
Broeder Willem

Hoi Willem.

Nee, ik woon in een rijtjeshuis. Mijn ouders zitten nog op het bedrijf, maar dat zit in Zuid-Beveland, Zeeland. Mede door oude werk, woon ik zelf in Brabant. Dus heb helaas minder ruimte, maar heb mijn schuurtje uitgebreid en zodoende best wat ruimte.

Pieter

Jacques

Welkom Pieter.

Met het brouwen zal het dankzij het boek van Adrie en dit forum goed komen.

Voor wat betreft de chilipepers raad ik je aan een persoonlijk bericht te sturen aan forumlid Aldo. Ook hij heeft naast het brouwen van bier het telen van pepers als hobby.

Zooms

Citaat van: pieterbl op 23-10-2014  22:21 uHoi Ronald,

Bedankt voor je reactie. Dat is een ander doel, een kas leent zich goed daarvoor, dat is wel warm of niet? Heb jij de Arduino bouwervaring gepost? Ben benieuwd naar het resultaat!

Gr
Pieter

 Ja hoor! Kijk maar hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26286.0.html

tdp

Welkom in het brouwers bolwerk der Lage Landen :)

Zoals al eerder aangegeven: Materiaal is (vaak) makkelijk zelf te maken, ik met 2 linker kantoorhanden is het toch gelukt een RIMS in elkaar te sleutelen, waar zelfs technische vrienden van onder de indruk zijn :)

Succes en vooral veel plezier met je nieuwe hobby!

Groet,
de TDP

pieterbl

Citaat van: Zooms op 24-10-2014  15:16 uJa hoor! Kijk maar hier: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26286.0.html

Erg mooi project, complimenten. Gelukkig herken ik veel onderdelen en de meeste die jij hebt gebruikt heb ik boven op zolder liggen. Ik denk dat ik zo'n € 300 aan elektronica prul heb liggen, waaronder Arduino, ethernet module, solenoid valves, pH sensor, slangenpompjes, LCD scherm, RTC klok module, relay modules in alle soorten en maten. Genoeg dus om zelf iets soortgelijks te maken. I love open source projecten...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.