Trappistenbier bewaren (hoe?)

Gestart door Survival, 22-10-2014 21:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Survival

Beste brouwers,

Ik heb een prangende vraag. Ik heb 2 kisten Westvleteren 12 gehaald bij de abdij in België. Nu wil ik deze zo goed mogelijk bewaren natuurlijk. De monniken gaven zelf aan het bier te bewaren op een donkere plek, tussen de 10 en 18 graden, verticaal. Nu heb ik geen kelder of iets dergelijks, maar wel een kruipruimte waar de temperatuur constant 15-18 graden is. Nu vraag ik mij alleen af of dit wel een goede plek is om het bier te bewaren? Ik heb namelijk ook op een paar websites iets over luchtvochtigheid gelezen, maar de luchtvochtigheid is bij mij rond de 90%. Nu is mijn vraag: kan dit kwaad met een normale kroonkurk?

Met vriendelijk groet,

Oscar

Citaat van: Survival op 22-10-2014  21:43 uDe monniken gaven zelf aan het bier te bewaren op een donkere plek, tussen de 10 en 18 graden, verticaal. Nu heb ik geen kelder of iets dergelijks, maar wel een kruipruimte waar de temperatuur constant 15-18 graden is.

En je geeft zelf het antwoord al... :)

Citaat van: Survival op 22-10-2014  21:43 umaar de luchtvochtigheid is bij mij rond de 90%. Nu is mijn vraag: kan dit kwaad met een normale kroonkurk?

Kan voor het bier geen kwaad. Wellicht dat de dopjes wat sneller gaan roesten. Maar je wilt het bier toch niet jaren laten liggen?  ;)

Hoppenbrouwers

Luchtvochtigheid boeit met een kroonkurk helemaal niets. Zou m zelf niet zo hoog willen hebben dat hij er op termijn af kan roesten maar dat is een tweede.
Bieren bewaar je m.il het beste in de koelkast. Dan blijft de smaak het langste 'goed'. Als je een verouderingssmaakje wil kun je ze op kamertemperatuur wegzetten. Dan lijken die 18 graden me een goede keus.

Maare... Waarom zo lang bewaren? Je kan ook nieuwe kopen. En als je van verouderingssmaakjes houdt kun je die ook zelf maken in je bier.

Survival

Citaat van: Oscar op 22-10-2014  21:45 uen je geeft zelf het antwoord al..... :)

Kan voor het bier geen kwaad..wellicht dat de dopjes wat sneller gaan roesten. Maar je wilt het bier toch niet jaren laten liggen ?  ;)

Het gros van het bier zal echt niet langer dan 3, 4 jaar bewaard worden, maar ik zou wel graag een handjevol willen bewaren tot een jaar of 10, naar het schijnt dat het bier dan volledig tot zijn recht komt. Trappistenbier wordt vaak lekkerder met de jaren :-)

Maar ik las dat een hoge luchtvochtigheid de dop met roest kan aantasten, wat de smaak van je bier zou bederven, dit is wel iets wat ik absoluut wil voorkomen! Dus daar ben ik eigenlijk een beetje huiverig voor..


Brouwers

Ik heb op de kop af 1 jaar geleden 2 bakken gehaald. De laatste is nu voor de helft leeg. Omdat ik geen kelder oid heb heeft het bier altijd boven gestaan. In de winter op zolder op een graadje of 15 en in de zomer op de computerkamer op max 25 graden. Bier heeft nooit in de zon gestaan. Het bier smaakt nog steeds lekker. Ik weet niet hoelang je van plan bent om het bier te bewaren en hoe goed je in staat bent om kleine smaakafwijkingen te proeven, maar ik zou me niet te druk maken. Bier gewoon donker weg zetten op een plek waar het niet te warm of koud is en de temperatuur niet te veel varieert. Als het niet meer smaakt gewoon weg spoelen en zelf een nieuwe brouwen of st bernardus 12 halen :D

RobinB

Citaat van: Survival op 22-10-2014  22:01 uTrappistenbier wordt vaak lekkerder met de jaren :-)

Dat is een mening die ik zeker niet deel en ik denk vrij veel brouwers niet.
Misschien een Orval die wat extra brett heeft ontwikkeld na een jaar, de rest is dan wel over de top heen.

alrikdew

Citaat van: RobinB op 22-10-2014  22:59 uDat is een mening die ik zeker niet deel en ik denk vrij veel brouwers niet.
Misschien een Orval die wat extra brett heeft ontwikkeld na een jaar, de rest is dan wel over de top heen.

Nou... een 5 jaar oude Rochefort 10 vind ik echt grandioos!

RobinB

Ieder z'n smaak natuurlijk, maar als ik madeirisatie wil proeven haal ik wel madeira. ;) ;D

alrikdew

Help mij eens op weg. Wat is meidera?

bierhenkie

Citaat van: alrikdew op 23-10-2014  11:38 uHelp mij eens op weg. Wat is meidera?
Wijn


Survival

Citaat van: RobinB op 23-10-2014  11:29 uIeder z'n smaak natuurlijk, maar als ik madeirisatie wil proeven haal ik wel madeira. ;) ;D

Ha, dat is natuurlijk waar, maar het lijkt me toch leuk en spannend om de komende jaren te kijken met een handjevol flessen hoe de smaak zich ontwikkelt.
Maar terug naar de originele vraag, iedereen is het met hobbybrouwers eens dat "Luchtvochtigheid met een kroonkurk helemaal niets boeit "?  :)

Roelson

Citaat van: Roelson op 23-10-2014  13:00 uMaare... Waarom zo lang bewaren? Je kan ook nieuwe kopen. En als je van verouderingssmaakjes houdt kun je die ook zelf maken in je bier.


Westvleteren is iets lastiger om gewoon nieuwe te kopen, ik weet niet of je bekend bent met de procedure, maar het is niet een kwestie  van de AH/Jumbo inlopen en afrekenen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Survival op 23-10-2014  12:37 uMaar terug naar de originele vraag, iedereen is het met hobbybrouwers eens dat "Luchtvochtigheid met een kroonkurk helemaal niets boeit "?  :)
Ja, mits hij er niet af roest. Dat antwoord was al gegeven en hoeveel mensen er het hier 'mee eens' gaan zijn doet niets af aan het feit dat je met een beetje beredeneren zelf ook tot deze conclusie kan komen ;)

RobinB

Citaat van: alrikdew op 23-10-2014  11:38 uHelp mij eens op weg. Wat is meidera?
Van origine is het geoxideerde port. :)

Markiej87

Citaat van: Hoppenbrouwers op 23-10-2014  14:28 uJa, mits hij er niet af roest. Dat antwoord was al gegeven en hoeveel mensen er het hier 'mee eens' gaan zijn doet niets af aan het feit dat je met een beetje beredeneren zelf ook tot deze conclusie kan komen ;)
Stukje huishoudfolie eromheen draaien en onder de dop aftapen.. Zou dat niet werken?

Pim

Citaat van: Markiej87 op 23-10-2014  17:59 uStukje huishoudfolie eromheen draaien en onder de dop aftapen.. Zou dat niet werken?
Hmmm...  ik vraag me af of dat niet averechts gaat werken. Bij aluminium-constructies gebruikt men RVS bevestigingsmateriaal (bouten, moeren, schroeven) omdat normaal stalen materiaal invreet op het aluminium en het geheel gaat roesten. Heeft kennelijk te maken met potentiaal-verschillen.

Hetzelfde zou dus kunnen gebeuren tussen de alu-folie en de stalen kroonkurk. Misschien beter om eerst een duur-testje uit te voeren.    :weetniet:

Markiej87

Citaat van: Pim op 23-10-2014  18:28 uHmmm...  ik vraag me af of dat niet averechts gaat werken. Bij aluminium-constructies gebruikt men RVS bevestigingsmateriaal (bouten, moeren, schroeven) omdat normaal stalen materiaal invreet op het aluminium en het geheel gaat roesten. Heeft kennelijk te maken met potentiaal-verschillen.

Hetzelfde zou dus kunnen gebeuren tussen de alu-folie en de stalen kroonkurk. Misschien beter om eerst een duur-testje uit te voeren.    :weetniet:
Huishoudfolie. Niet aluminiumfolie.. :)

Zedd

Pak wat kaarsen, smelt die in een pannetje en dompel de doppen er even in.
Je krijgt dan een mooi kaarsvetlaagje en geen roest.

Survival

Citaat van: Hoppenbrouwers op 23-10-2014  14:28 uJa, mits hij er niet af roest. Dat antwoord was al gegeven en hoeveel mensen er het hier 'mee eens' gaan zijn doet niets af aan het feit dat je met een beetje beredeneren zelf ook tot deze conclusie kan komen ;)

Klopt, maar was toch even benieuwd naar wat andere meningen, twee weten meer dan één. :-)

@Markiej, dat is een goede tip, ik denk dat ik even daarnaar ga kijken.. klinkt makkelijker dan er een kaarsendop van maken haha.

Hoppenbrouwers

Snap daar vrij weinig van. Enig idee hoe lang je die flessen zonder poespas kan bewaren? Waarschijnlijk bereik je met aftapwn etc. Het tegenovergestelde omdat vocht indertijd in elke niet luchtdichte afdichting kan komen en daardoor mogelijk nog sneller gaat oxideren.
Gewoon wegzetten, opdrinken wanneer je er zin in hebt en vooral niet moeilijker doen dan nodig is.

Eric v B

Citaat van: Pim op 23-10-2014  18:28 uHmmm...  ik vraag me af of dat niet averechts gaat werken. Bij aluminium-constructies gebruikt men RVS bevestigingsmateriaal (bouten, moeren, schroeven) omdat normaal stalen materiaal invreet op het aluminium en het geheel gaat roesten. Heeft kennelijk te maken met potentiaal-verschillen.

Hetzelfde zou dus kunnen gebeuren tussen de alu-folie en de stalen kroonkurk. Misschien beter om eerst een duur-testje uit te voeren.    :weetniet:

Zal wel meevallen. Er zijn toch ook flesjes waar standaard alu-folie om de kroonkurk zit?


alrikdew

Plastic houdtook weer het vocht juist vast. Ik zou sowieso gaan voor dat kaarsvet. Vet houdt het water altijd weg. Bij folie houdt het juist alle condens binnen.

HuygenMeester

Citaat van: Zedd op 23-10-2014  19:45 uPak wat kaarsen, smelt die in een pannetje en dompel de doppen er even in.
Je krijgt dan een mooi kaarsvetlaagje en geen roest.
Werkt heel goed; kan ook met spuitbus vaseline. Ervaring na 5 jaar nog geen roest. Woon 3 meter onder de zeespiegel in de polder. Kruipruimte staat geregeld zo'n 20 cm water in.
 :degroeten:
HuygenMeester

Vazoem

Citaat van: Zedd op 23-10-2014  19:45 uPak wat kaarsen, smelt die in een pannetje en dompel de doppen er even in.
Je krijgt dan een mooi kaarsvetlaagje en geen roest.

Heb zelf zo'n flesje liggen van brouwerij de Molen. Vind het er alleen wel ranzig uit zien. En vraag me ook af hoe ik die straks netjes moet uitschenken zonder kaarsvet schilfers mee te nemen.

Vazoem

Citaat van: Survival op 22-10-2014  21:43 uBeste brouwers,

Ik heb een prangende vraag. Ik heb 2 kisten Westvleteren 12 gehaald bij de abdij in België. Nu wil ik deze zo goed mogelijk bewaren natuurlijk. De monniken gaven zelf aan het bier te bewaren op een donkere plek, tussen de 10 en 18 graden, verticaal. Nu heb ik geen kelder of iets dergelijks, maar wel een kruipruimte waar de temperatuur constant 15-18 graden is. Nu vraag ik mij alleen af of dit wel een goede plek is om het bier te bewaren? Ik heb namelijk ook op een paar websites iets over luchtvochtigheid gelezen, maar de luchtvochtigheid is bij mij rond de 90%. Nu is mijn vraag: kan dit kwaad met een normale kroonkurk?

Met vriendelijk groet,

Wil zelf binnenkort ook eens proberen te regelen. Moet allemaal bellen en nummerplaat doorgeven maar hoe gaat dat precies? Je belt voor specifiek voor een dag? Of bel je en je wordt ingedeeld en je doet het er maar mee? En wanneer weet je dat je kunt bellen? Ik woon zelf in Leiden maar ouders wonen in de buurt en zou wel een dagje thuis voor willen werken om dat op te kunnen halen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.