Mangrove Jack's biergisten

Gestart door Adrie, 22-10-2014 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvdBroek

Afgelopen zondag heb ik een pils gebrouwen en gebruik gemaakt van 2 zakjes Bohemian Lager. Inmiddels is de vergisting nog steeds niet gestart!

Mijn gistkast had ik ingesteld op 12 graden en ik heb nu de temperatuur maar wat verhoogd tot 14, maar eigenlijk zou die ook gewoon op 12 moeten kunnen vergisten.
Verder het vat nog maar eens een paar keer geschud.
Wel uitermate vreemd dat dit zo langzaam op gang komt, heeft iemand hier ervaring mee?

En ja ... ik heb nagekeken of het gistvat dicht zit en of het waterslot goed sluit

hobbybob

Citaat van: RienP op 06-01-2015  21:18 uVolgens mij is de M27 een Saison gist en gaat dus ver door.

Staat er zelfs bij:

CiteerBelgian Ale Yeast is an exceptional top-fermenting yeast creating highly characterful beers with spicy, fruity and peppery notes ideal for Belgian Saison or farmhouse style beer. - See more at: http://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts/products/belgian-ale-yeast-10g#sthash.LBR302wg.dpuf

vandaar die geadviseerde temperatuur:

CiteerFor best results, ferment at 26-32 degrees C (79-90 degrees F)

ZwartGoud

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  14:05 uAfgelopen zondag heb ik een pils gebrouwen en gebruik gemaakt van 2 zakjes Bohemian Lager. Inmiddels is de vergisting nog steeds niet gestart!

Mijn gistkast had ik ingesteld op 12 graden en ik heb nu de temperatuur maar wat verhoogd tot 14, maar eigenlijk zou die ook gewoon op 12 moeten kunnen vergisten.
Verder het vat nog maar eens een paar keer geschud.
Wel uitermate vreemd dat dit zo langzaam op gang komt, heeft iemand hier ervaring mee?

En ja ... ik heb nagekeken of het gistvat dicht zit en of het waterslot goed sluit

Ik heb laatst een bitter gebrouwen met de Burton Union gist. 1 zakje gehydrateerd, maar ma 1,5 dag nog geen enkele activiteit. Toen heb ik er een extra zakje droog overheen gestrooid, en toen ging ie na 12 uur van start.

Heb jij je gist gehydrateerd?

EvdBroek

Citaat van: ZwartGoud op 13-01-2015  14:30 uHeb jij je gist gehydrateerd?

Nee ik het het er zo opgestrooid zoals ik dat altijd doe bij korrelgisten.
Het kan zijn dat de gist al iets te oud is, er stond op tenminste houdbaar tot 02 2015

EvdBroek

Citaat van: hobbybob op 13-01-2015  14:21 uStaat er zelfs bij:

Er staat ook op het pakje: "Suited for brewing all Belgian ales, including Quadruples of up to 14% ABV"


ZwartGoud

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  14:33 uNee ik het het er zo opgestrooid zoals ik dat altijd doe bij korrelgisten.
Het kan zijn dat de gist al iets te oud is, er stond op tenminste houdbaar tot 02 2015

 :weetniet:  Als de gist goed bewaard is lijkt het me dat er nog wel leven in zou moeten zitten.
Op zich starten ondergisters wel langzamer dan bovengisters.
Heb je nog een zakje paraat? Anders zou ik die er vanavond laat nog bij kieperen als er dan nog steeds niets is gebeurt...

EvdBroek

Ik heb dus 2 pakjes lager gist gebruikt, dit zou meer dan voldoende moeten zijn.
Als het niet opstart, dan maak ik er een ander biertje van met de M27 gist... moet ik hem wel wat warmer zetten  ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  14:43 uIk heb dus 2 pakjes lager gist gebruikt, dit zou meer dan voldoende moeten zijn.
Als het niet opstart, dan maak ik er een ander biertje van met de M27 gist ... moet ik hem wel wat warmer zetten  ;)
Hoe groot is je brouwsel. Dat wil in dezen wel erg veel zeggen....

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-01-2015  16:49 uHoe groot is je brouwsel. Dat wil in dezen wel erg veel zeggen....
Oh ja natuurlijk, dat was 20 liter

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  16:54 uOh ja natuurlijk, dat was 20 liter
Zou genoeg moeten zijn. Je hebt in ieder geval geen overdaad aan gist toegevoegd voor een ondergister.
Hoewel ondergisters wel wat langer nodig hebben is twee dagen wel ongeveer de max. Hoe lang was de gist nog houdbaar en hoe heb je m bewaard?

Ik weet dat de mangrove jack gisten een erg korte bewaarduur hebben als de verpakking moet geloven. Dit is gelinkt aan de manier van opslag.

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-01-2015  16:58 uZou genoeg moeten zijn. Je hebt in ieder geval geen overdaad aan gist toegevoegd voor een ondergister.
Hoewel ondergisters wel wat langer nodig hebben is twee dagen wel ongeveer de max. Hoe lang was de gist nog houdbaar en hoe heb je m bewaard?

Ik weet dat de mangrove jack gisten een erg korte bewaarduur hebben als de verpakking moet geloven. Dit is gelinkt aan de manier van opslag.
De gist zou nog een maand houdbaar zijn en die heb ik ca. 2 weken geleden ontvangen. Na ontvangst heb ik de gist bewaard in de koelkast

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  17:02 uDe gist zou nog een maand houdbaar zijn en die heb ik ca. 2 weken geleden ontvangen. Na ontvangst heb ik de gist bewaard in de koelkast
Zou dus in principe allemaal in orde moeten zijn...

EvdBroek

Ja dat zou je zeggen van wel, maar ik heb nu toch ernstig mijn twijfels over de vitaliteit van deze gist

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  20:15 uJa dat zou je zeggen van wel, maar ik heb nu toch ernstig mijn twijfels over de vitaliteit van deze gist
Ik begrijp het. Heb nu een zakje in de koelkast liggen maar die ga ik maar eens enten op een 5 L split batch of zo.

Heb je hem ook bij Menno gekocht?

RienP

Ik heb recent de Burton Union M79 voor een Porter gebruikt SG=1057,  FG=1016. Een vergistingsgraad van 72%. Ik had eigenlijk verwacht dat deze gist nog iets verder door zou gaan.

Brouwers

Citaat van: RienP op 13-01-2015  21:37 uIk heb recent de Burton Union M79 voor een Porter gebruikt SG=1057,  FG=1016. Een vergistingsgraad van 72%. Ik had eigenlijk verwacht dat deze gist nog iets verder door zou gaan.
Had op het HBT forum ook al een topic gevonden met wisselende resultaten van de gisten op de vergistingsgraad. Niet iedereen was daar tevreden over de gisten. Kan natuurlijk ook aan de brouwers liggen  ;D

Waren trouwens ook positieve berichten.

Hoe is de smaak verder?

RienP

Om eerlijk te zijn geen idee. Ik heb dit gebrouwen voor mijn zwager en hij heeft de vergisting gedaan en ook gebotteld. Hij heeft een monster geproefd bij het bottelen en dat vond hij goed smaken. Ik hoop wel binnenkort een flesje te kunnen proeven. Ik krijg nog wel een flesje van hem, dus even afwachten hoe het wordt.

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-01-2015  21:24 uIk begrijp het. Heb nu een zakje in de koelkast liggen maar die ga ik maar eens enten op een 5 L split batch of zo.
Heb je hem ook bij Menno gekocht?

Ja ik heb hem bij Menno gekocht en ik denk dat het wijs is om er maar eerst even een starter van te maken... of te kijken of hij überhaupt tot leven komt. Tot wanneer is die van jou houdbaar?

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  22:05 uJa ik heb hem bij Menno gekocht en ik denk dat het wijs is om er maar eerst even een starter van te maken... of te kijken of hij überhaupt tot leven komt. Tot wanneer is die van jou houdbaar?
Nog een week.
Ik maak mijn brouwsel wel wat kleiner. Was niet van plan om ooit een starter van een korrel te gaan maken.

EvdBroek

Sinds deze middag is er activiteit in het waterslot... dat heeft dus wel erg lang geduurd; 3 volle dagen.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 14-01-2015  20:25 uSinds deze middag is er activiteit in het waterslot... dat heeft dus wel erg lang geduurd; 3 volle dagen.

Een puntje om rekening mee te houden is dat in de zakjes Mangrove Jack's minder gist zit. 10 g in plaats van 11,5 g bij de Fermentis gisten...
Een ander puntje is dat je naar mate je kouder vergist meer gist hoort te enten.

Hoppenbrouwers

20 g op 20 L zou toch ruim voldoende moeten zijn...

Robert1968

Ik heb de Bavarian Wheat korrelgist besteld, iemand hier al ervaring mee? Vreemd is dat Brouwmarkt vermeldt dat 10 gram van deze gist goed is voor 12,5 l bier, terwijl bv. de Belgian Ale gist goed is voor 25 liter. Vreemd. :weetniet:

hobbybob

Citaat van: Robert de Boer op 15-01-2015  07:42 uIk heb de Bavarian Wheat korrelgist besteld, iemand hier al ervaring mee? Vreemd is dat Brouwmarkt vermeldt dat 10 gram van deze gist goed is voor 12,5 l bier, terwijl bv. de Belgian Ale gist goed is voor 25 liter. Vreemd. :weetniet:

Daar denken ze bij Mangrove Jack anders over

CiteerDeliciously smooth, light golden in colour, full bodied aromas of vanilla and banana and a lingering aftertaste. This yeast produces a silky mouth feel and rich body. Suitable for brewing Hefeweizen, Kristal Weizen, Dunkel Weizen and more. Attenuation: Medium Flocculation: Low Usage Directions: Sprinkle contents directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. Ferment at 18-30 degrees C (59-86 degrees F) for best results. - See more at: http://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts/products/bavarian-wheat-10g-coming-soon#sthash.NBXjLYOy.dpuf

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 14-01-2015  23:07 uEen puntje om rekening mee te houden is dat in de zakjes Mangrove Jack's minder gist zit. 10 g in plaats van 11,5 g bij de Fermentis gisten...
Een ander puntje is dat je naar mate je kouder vergist meer gist hoort te enten.
Zoals Hoppenbrouwers al aangeeft moeten 2 zakjes van in totaal 20 gram toch voldoende zijn voor 20 liter.
Inmiddels loopt de vergisting nu, alleen redelijk traag...
Ik denk dat het gewoon te maken heeft zoals ik al eerder aangaf dat de gist door de leeftijd te weinig vitaal is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.