Mangrove Jack's biergisten

Gestart door Adrie, 22-10-2014 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Iemand al ervaring met de M44 gist?

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 15-01-2015  18:19 uZoals Hoppenbrouwers al aangeeft moeten 2 zakjes van in totaal 20 gram toch voldoende zijn voor 20 liter.
Inmiddels loopt de vergisting nu, alleen redelijk traag...
Ik denk dat het gewoon te maken heeft zoals ik al eerder aangaf dat de gist door de leeftijd te weinig vitaal is.

Ligt ook aan het begin SG van je wort. Die heb ik niet gelezen in je berichten.

Waar ik op wilde wijzen is dat de zakjes van Mangrove Jack's minder gist bevatten dan bij Fermentis.

En verder is mijn ervaring dat je bij een ondergister meer gist moet gebruiken naar mate je kouder vergist. Mr Malty houdt daar geen rekening mee. Bij de informatie over de Fermentis ondergistende gisten wordt dit wel vernoemd. Het aardig te zien dat Fermentis per 100 liter wort 80 g adviseert als je vergist bij 15 ºC en 120 g als de vergistingstemperatuur op 12 ºC. Onder de 12 ºC zou je zelfs 200 tot 300 g bij 9 ºC moeten gebruiken.
Nu is de gist van Mangrove Jack's natuurlijk niet dezelfde dan bijvoorbeeld de Fermentis W 34/70 maar in het geval jouw koelkast aan het werken is onder de 12 ºC zou het toch kunnen zijn dat je te weinig gist hebt geënt.   

hansHalberstadt

Net een potje steriele wort van 12.5 brix van mijn vorige brouwsel (1050, pale+munich mout) ca 300 ml geënt met de M44 westcoast + roerwerkje in een 500 ml jampotje. Eens kijken wat de smaak en SVG gaat doen.

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 15-01-2015  22:57 uLigt ook aan het begin SG van je wort. Die heb ik niet gelezen in je berichten.

Waar ik op wilde wijzen is dat de zakjes van Mangrove Jack's minder gist bevatten dan bij Fermentis.

En verder is mijn ervaring dat je bij een ondergister meer gist moet gebruiken naar mate je kouder vergist. Mr Malty houdt daar geen rekening mee. Bij de informatie over de Fermentis ondergistende gisten wordt dit wel vernoemd. Het aardig te zien dat Fermentis per 100 liter wort 80 g adviseert als je vergist bij 15 ºC en 120 g als de vergistingstemperatuur op 12 ºC. Onder de 12 ºC zou je zelfs 200 tot 300 g bij 9 ºC moeten gebruiken.
Nu is de gist van Mangrove Jack's natuurlijk niet dezelfde dan bijvoorbeeld de Fermentis W 34/70 maar in het geval jouw koelkast aan het werken is onder de 12 ºC zou het toch kunnen zijn dat je te weinig gist hebt geënt.   

Mijn begin SG was 1050 en ik ben de vergisting gestart met een temperatuur van 12 graden. Omdat er 2 dagen niets gebeurde heb ik de temperatuur verhoogd naar 14 graden. Als je kijkt naar de aanwijzingen van Fermentis (en er vanuit gaat dat dit ook geldt voor de gist van Mangrove Jack)  zou 20 gram dus net iets te weinig zijn geweest voor 12 graden.
De volgende keer voor de zekerheid dus maar 3 zakjes gebruiken...

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2015  00:24 uNet een potje steriele wort van 12.5 brix van mijn vorige brouwsel (1050, pale+munich mout) ca 300 ml geënt met de M44 westcoast + roerwerkje in een 500 ml jampotje. Eens kijken wat de smaak en SVG gaat doen.
Eindbrix=5.6. Dat betekent een SVG van ca 89%. Gist was niet gehydrateerd.

Adrie

Mijn Engelse IPA met de M79 Burton Union startte op 1,060 en eindigde op 1,010 (svg van 83,3%). Uiteraard was de gist in water gehydrateerd. Hoe het bier smaakt vertel ik wel als ie op druk is en enige tijd heeft gerijpt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Adrie op 24-01-2015  11:19 uUiteraard was de gist in water gehydrateerd.
Waarom is dat zo vanzelfsprekend?

Herman

Zie A3's profiel-onderschrift :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Herman op 24-01-2015  11:36 uZie A3's profiel-onderschrift :)
Dat verklaart nog niet waarom het vanzelfsprekend zou zijn. Er is genoeg discussie over geweest en er zijn genoeg experimenten geweest waaruit blijkt dat het verschil verwaarloosbaar is.

Herman

A3 is anders stellig in zijn mening dat het wel effect heeft, vandaar dat hij het vanzelfsprekend vindt. Inderdaad een eeuwigdurende discussie.

EvdBroek

Zojuist heb ik mijn pils overgeheveld naar een mandfles voor de nagisting en natuurlijk heb ik het ook even geproefd. Het jongbier smaakt prima!!
Dus allemaal toch goed gekomen ondanks de hele trage start.

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 24-01-2015  13:59 uZojuist heb ik mijn pils overgeheveld naar een mandfles voor de nagisting en natuurlijk heb ik het ook even geproefd. Het jongbier smaakt prima!!
Dus allemaal toch goed gekomen ondanks de hele trage start.
Hoe lang duurde het voordat hij echt goed aan de gang was en welk SG had je aan het eind van de hoofdvergisting?

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-01-2015  14:50 uHoe lang duurde het voordat hij echt goed aan de gang was en welk SG had je aan het eind van de hoofdvergisting?
De vergisting begon pas na 3 dagen, maar kwam pas echt los na een dag of 5.
Het SG ben ik helaas vergeten te meten na de hoofdvergisting, ik zal het wel posten als ik ga bottelen.

Christiaan S

Vandaag een Irish red brouwen en die vergisten met de M07 gist.
Zal het resultaat hier melden.

Albertus

Gistermiddag gebrouwen met de MO3 Newcastle Dark Ale.
De vergisting kwam pas 's nachts op gang, ongeveer na 12 uur. Het waterslot staat nu flink te blazen.

Bert

Albertus

De MO3 gist van Mangrove Jack's vind je terug onder twee namen, "Newcastle Dark Ale" en "UK Dark Ale". Verder dezelfde tekst op de pakjes, vreemd.

Bert

       

Eric v B

Gisteren is mijn Alt gestart met Mangrove Jack's M79 Burton Union.
Vergisting kwam na een uur op 12 op gang. Wordt vervolgt...


ThomasM

Waarom een alt met die gist?

Eric v B

Citaat van: ThomasM op 25-01-2015  16:07 uWaarom een alt met die gist?

Omdat ik op een Duitse site vond dat deze ook geschikt is voor Alt en Kölsch. Verder had ik alleen nog Danstar Nottingham liggen en die werd niet echt aangeraden voor een Alt

http://www.braupartner.de/shop/Trockenbier-Hefe_%285-M79%29_BURTON_UNION_%2810_gr%29.phtml

Dat heb ik nu geprobeerd en ik zal tzt mijn bevindingen terugkoppelen.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 21-01-2015  21:20 uEind Brix=5.6. Dat betekent een SVG van ca 89%. Gist was niet gehydrateerd.
Ook eind SG gemeten: 1005, klopt volgens het boekje met de eind Brix - begin Brix. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen met de M44 gist.

EvdBroek

Ik ben nu een Tripel aan het brouwen en ga deze zometeen vergisten met de M27 Belgian Ale.
De klimaatkast heb ik al ingesteld op 26.5 graden

Shaka

Ik twijfel voor mijn Saison tussen de M27 of de belle saison... Iemand een mening?

EvdBroek

Citaat van: Shaka op 27-01-2015  19:31 uIk twijfel voor mijn Saison tussen de M27 of de belle saison... Iemand een mening?
Gewoon de M27 eens proberen.

Shaka

Doen we. Ben benieuwd hoe jouw vergisting verloopt met de tripel! Zou de gist net zo lang doorgaan als de Belle Saison?

EvdBroek

Citaat van: Shaka op 27-01-2015  20:50 uDoen we. Ben benieuwd hoe jouw vergisting verloopt met de tripel! Zou de gist net zo lang doorgaan als de Belle Saison?
We gaan het zien. Ik zag op buitenlandse fora nogal wisselende reacties; de één vond het geweldig de ander helemaal niks.
Vorige jaar heb ik de Belle Saison gebruikt, daarbij had ik me inderdaad niet gerealiseerd dat deze gist blijft doorgaan, waardoor ik telkens heel veel schuim had bij het openen. Dus ook bij deze ga ik een beperkte hoeveelheid bottelsuiker toevoegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.