Mangrove Jack's biergisten

Gestart door Adrie, 22-10-2014 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoerd op 07-10-2020  21:36 uM42 nog nooit mee gebrouwen, maar 10 dagen is niet veel, kijk maar eens wat ie na 3 weken doet
Hangt helemaal van het begin SG af, zie antwoord Jacques.

beermenke

Start 15,2 brix en nu 9.1 brix
Is nog te zoet
Blupt langzaam
Alvast bedankt

Jacques

Citaat van: beermenke op 08-10-2020  14:14 uStart 15,2 brix en nu 9.1 brix
Is nog te zoet
Blupt langzaam
Alvast bedankt

Een schijnbare vergistingsgraad van 65% terwijl deze gist een normaal een vergistingsgraad haalt tussen de 78 en 82%.

Op basis van deze cijfertjes zou je kunnen concluderen dat je last hebt van een slepende vergisting.

Het kan zijn dat je een lage vergistingsgraad hebt door veel caramouten en een zeer hoge maischtemperatuur. Meer informatie hierover is gewenst.

beermenke

Ik denk dat ik te weinig gist heb toegevoegd
Ik gebruik normaal 1 zakje korrelgist op 15 liter
Gaat altijd prima
Nu had ik maar 1 zakje van deze gist en 2 batches
Ik heb 1/2 zakje op 1 liter starter wort gedaan en dit na 2 dagen gisten toegevoegd. Starter was volop aan het gisten
Weer leerschool geweest
Meer gist in voorraad, gisteren geleerd dat korrelgist jarenlang houdbaar is
Wat doe ik met mijn bier? Gewoon zo laten doorgaan of nieuwe giststarter erbij?

Jacques

Citaat van: beermenke op 08-10-2020  21:31 uIk denk dat ik te weinig gist heb toegevoegd
Ik gebruik normaal 1 zakje korrelgist op 15 liter
Gaat altijd prima
Nu had ik maar 1 zakje van deze gist en 2 batches
Ik heb 1/2 zakje op 1 liter starter wort gedaan en dit na 2 dagen gisten toegevoegd. Starter was volop aan het gisten
Weer leerschool geweest
Meer gist in voorraad, gisteren geleerd dat korrelgist jarenlang houdbaar is
Wat doe ik met mijn bier? Gewoon zo laten doorgaan of nieuwe giststarter erbij?

Een half zakje gist op 1 liter wort betekent dat de starter heel snel is uit uitgewerkt. De gist zit dan zonder voedingstoffen en gaat vervolgens interen op zijn reservestoffen. Het gevolg is dat de gist veel minder vitaal is en zich niet goed meer kan vermenigvuldigen.

Over slepende en stokkende vergisting is heel veel geschreven op dit forum. Het is echter niet het onderwerp van dit topic. In dit topic gaat het over Mangrove Jack's biergisten...
Daarom doe ik hierbij het verzoek de zoekfunctie te gebruiken en de discussie op een andere plaats voort te zetten. Bijvoorbeeld in het topic Gestokte vergisting nog te redden?

Arthur B

Citaat van: beun op 29-04-2020  21:14 uIk heb ook een witbier kloonbrouwsel verdeeld over drie vaten met drie verschillende gisten; de wb06, m20 en wy3944.
Drie mooie bieren waarbij je duidelijk het verschil tussen de gisten proeft. Echter ook hier heeft de m20 merkbaar minder schuimhoudbaarheid dan de andere twee.
Lijkt toch een dingetje van de gist te zijn.

Even los van het schuim, hadden je / jullie nog een duidelijke winnaar of verliezer qua smaak? Of gewoon anders maar allemaal prima?

GvB84

De M66 hophead ale is nu ook verkrijgbaar in kleine verpakkingen. Ik ben benieuwd wanneer deze in Nederland verkrijgbaar is. Weten jullie wat ze met de blend van enzymen bedoelen?
https://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts/products/m66-hophead-ale-yeast-10g

Jacques

Citaat van: GvB84 op 03-12-2020  20:44 uDe M66 hophead ale is nu ook verkrijgbaar in kleine verpakkingen. Ik ben benieuwd wanneer deze in Nederland verkrijgbaar is. Weten jullie wat ze met de blend van enzymen bedoelen?
https://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts/products/m66-hophead-ale-yeast-10g

Zo te merken zijn het geen enzymen die voor een hogere vergistingsgraad zorgen. Het zou gaan om enzymen die fruitige hoppige aroma's versterken.

Door even te zoeken vond ik het volgende
https://www.homebrewtalk.com/threads/unlocking-hop-and-fruit-flavors-from-glycosides.678668/
https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/aromazyme/

Al langer is bekend dat gist een grote invloed heeft op de beleving van hoppige aroma's. Door het toevoegen van enzymen kun je dat kennelijk ook beïnvloeden. Interessante ontwikkeling.

GvB84

Citaat van: Jacques op 03-12-2020  22:09 uZo te merken zijn het geen enzymen die voor een hogere vergistingsgraad zorgen. Het zou gaan om enzymen die fruitige hoppige aroma's versterken.

Door even te zoeken vond ik het volgende
https://www.homebrewtalk.com/threads/unlocking-hop-and-fruit-flavors-from-glycosides.678668/
https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/aromazyme/

Al langer is bekend dat gist een grote invloed heeft op de beleving van hoppige aroma's. Door het toevoegen van enzymen kun je dat kennelijk ook beïnvloeden. Interessante ontwikkeling.

Ik had begrepen dat Mangrove Jack's zelf geen gist produceert. Ik dacht dan zal het wel de Verdant IPA van Lallemand zijn. Maar die heeft volgens jouw link juist weinig enzymen.
Ik begin nu iets meer door te krijgen waar het om gaat. Dank voor de links.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het meeste mij de pet te boven gaat. Ik ben geen scheikundige.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 04-12-2020  09:36 uIk had begrepen dat Mangrove Jack's zelf geen gist produceert. Ik dacht dan zal het wel de Verdant IPA van Lallemand zijn. Maar die heeft volgens jouw link juist weinig enzymen.
Ik begin nu iets meer door te krijgen waar het om gaat. Dank voor de links.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het meeste mij de pet te boven gaat. Ik ben geen scheikundige.

De link die ik gaf is geen link naar de Verdant IPA gist. Uit de link blijkt dat Lallemand in staat is een preparaat met het enzym β-glucosidase te produceren. Dit enzym zorgt ervoor dat je meer (tropische) fruitsmaken krijgt uit je hop.

Zie ook https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/news/enzymes-in-biotransformation/

Zeer interessante materie dit!

GvB84

Citaat van: Jacques op 04-12-2020  21:22 uDe link die ik gaf is geen link naar de Verdant IPA gist. Uit de link blijkt dat Lallemand in staat is een preparaat met het enzym β-glucosidase te produceren. Dit enzym zorgt ervoor dat je meer (tropische) fruitsmaken krijgt uit je hop.

Zie ook https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/news/enzymes-in-biotransformation/

Zeer interessante materie dit!
Dat klopt. Dat van de Verdant IPA is een hersenspinsel van mijzelf. Omdat Mangrove Jack's geen producent van gisten is maar meer een herverpakker (of hoe dat ook heet).
Blijkbaar heb ik Mangrove Jack's iets onderschat en doen ze daadwerkelijk iets meer dan onder hun eigen naam herverpakken.
Ik ben een liefhebber van hoppige bieren. Ik hoop hierover wat meer te weten te komen.
Ik ben nog maar een beginnende brouwer, dus Jacques, als je hierover meer voor mij begrijpbare info hebt hoor ik graag van je.
Ik ga in ieder geval een NEIPA achtig biertje maken met deze gist zodra deze beschikbaar is.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 04-12-2020  21:38 uIk ben een liefhebber van hoppige bieren. Ik hoop hierover wat meer te weten te komen.
Ik ben nog maar een beginnende brouwer, dus Jacques, als je hierover meer voor mij begrijpbare info hebt hoor ik graag van je.

Waar het om gaat is dat de gist die je gebruikt invloed heeft op het hoparoma dat je krijgt. Stoffen uit de hop worden omgezet in andere stoffen. Biotransformatie wordt dit genoemd.
Bijna alles wordt in de biochemie geregeld door enzymen. Uit de link die ik eerder gegeven heb blijkt dat de enzymen β-glucosidase en β-lyase voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor biotransformatie. Deze enzymen worden door de gist aangemaakt. Het is mogelijk deze enzymen ook via een ander weg te winnen en deze toe te voegen aan korrelgist. Hierdoor krijg je bier met meer tropische fruitsmaken.

GvB84

Ter info

De M66 is inmiddels leverbaar in Nederland in 10 g verpakkingen.
Volgens de verpakking gaat het om de volgende enzymen:
- pectinase
- beta-glucosidase

Het enzym pectinase zorgt ervoor dat pectine sneller wordt afgebroken. Pectine is een stof die voorkomt in de celwanden van fruit. Door afbraak van de celwand komt de celinhoud, het sap, beter en sneller vrij.

Ik heb 2 pakjes besteld. Ik ga hier denk ik een mooie fruitige IPA mee brouwen. Misschien voeg ik ook fruit toe tijdens de nagisting.

Staple

Ik voeg ook even mijn ervaring toe.
M41 Belgian Ale
Een tripel gebrouwen met 86% pilsmout en 14% suiker en >100% SVG behaald.
Hoofdvergisting op 17 graden voor 1 week.
Daarna nagisting op 21-23 graden voor 3 weken.

Wat me opvalt is dat het een trage vergister is. Ik wist dat het een var. diastaticus gist is dus vandaar dat ik hem maximaal door heb laten gaan in plaats van dat ik met gushers zit.

GvB84



Volgens Lallemand heeft de Verdant IPA gist juist weinig beta-glucosidase enzymen.

Ik verwacht dat de M66 van Mangrove Jack's een andere gist is. Of dat er enzymen zijn toegevoegd. beta-glucosidase en pectinase zoals op de verpakking staat.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 21-12-2020  09:19 u

Volgens Lallemand heeft de Verdant IPA gist juist weinig beta-glucosidase enzymen.

Ik verwacht dat de M66 van Mangrove Jack's een andere gist is. Of dat er enzymen zijn toegevoegd. beta-glucosidase en pectinase zoals op de verpakking staat.

Bijzonder. Volgens mij heb ik vrij recent grafieken gezien waaruit bleek dat de Verdant juist veel beta-glucosidase aanmaakt. Overigens voor biotransformatie ook het enzym beta-lyase van belang.

GvB84

Citaat van: Jacques op 21-12-2020  20:38 uBijzonder. Volgens mij heb ik vrij recent grafieken gezien waaruit bleek dat de Verdant juist veel beta-glucosidase aanmaakt. Overigens voor biotransformatie ook het enzym beta-lyase van belang.

Bovenstaande afbeelding komt uit dit document:
https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/aromazyme/

Jacques

Citaat van: GvB84 op 22-12-2020  14:59 uBovenstaande afbeelding komt uit dit document:
https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/aromazyme/

Bedankt voor de bronvermelding.

Uit de presentatie blijkt dat je veel meer biotransformatie krijgt als er extra beta-glucosidase wordt toegevoegd. Ik sluit niet uit dat bij de Verdant gist extra beta-glucosidase wordt toegevoegd...

GvB84

Ik heb vorige week een IPA gebrouwen met M66. De vergisting verloopt iets anders dan bij de Verdant van Lallemand. Daar kwam het krausen een stuk hoger. Bij de M66 maar enkele centimeters.

Het monster dat ik heb genomen smaakt erg fruitig. De vergistingsgraad ligt na een week op 70%. Het gist nu langzaam door. Net de 1e koudhop toegevoegd.

Ik denk dat de M66 of de New England of de Verdant van Lallemand is. Met daaraan toegevoegd beta-glucosidase en pectinase. 
De beta-glucosidase kun je trouwens ook los kopen bij Lallemand.

De M66 lijkt ook een hele mooie gist te zijn. Over een paar weekjes weet ik meer.

PDGRRR

Citaat van: Staple op 18-12-2020  12:32 uIk voeg ook even mijn ervaring toe.
M41 Belgian Ale
Een tripel gebrouwen met 86% pilsmout en 14% suiker en >100% SVG behaald.
Hoofdvergisting op 17 graden voor 1 week.
Daarna nagisting op 21-23 graden voor 3 weken.

Wat me opvalt is dat het een trage vergister is. Ik wist dat het een var. diastaticus gist is dus vandaar dat ik hem maximaal door heb laten gaan in plaats van dat ik met gushers zit.

Ik heb vorig weekend een blonde gebrouwen (SG 1064, 11% suiker), split batch met White Labs WLP550 en MJ M41. Vandaag stond de WLP550 op 1018 en de M41 stond op 1010. De M41 kwam eerder op gang dan de WLP550 (die was ook wel 'n maandje over datum), ben benieuwd waar 'ie gaat stoppen. De vorige keer (2019) van 1054 naar 1008 (zonder suiker) en toen ik laatst de laatste fles opentrok had ik een gusher.

Edwin brouwt

Afgelopen vrijdag met de M12 Voss kveik  gebrouwen.  We zijn nu anderhalve dag verder en hij is (soort van) klaar!

Vergist op 36 graden,  van 1056 naar 1010 in een goeie 36 uur.
Heerlijke frisse smaak al in de gistaflaat.

Het schijnt een herverpakte Lallemand Voss te zijn.

PDGRRR

Citaat van: PDGRRR op 27-02-2021  23:31 uIk heb vorig weekend een blonde gebrouwen (SG 1064, 11% suiker), split batch met White Labs WLP550 en MJ M41. Vandaag stond de WLP550 op 1018 en de M41 stond op 1010. De M41 kwam eerder op gang dan de WLP550 (die was ook wel 'n maandje over datum), ben benieuwd waar 'ie gaat stoppen. De vorige keer (2019) van 1054 naar 1008 (zonder suiker) en toen ik laatst de laatste fles opentrok had ik een gusher.

Nu een week later staat de WLP550 op 1013 en de M41 op 1006. Woensdag nog eens controleren en als alles stabiel is volgend weekend bottelen.

GvB84

Ik heb zojuist mijn bier geproefd die ik heb vergist met de MJ M66. De vergistingsgraad is 75% met 4.8% suiker in de stort. Het begin sg was 1056 en het eind sg 1014. Brewfather gaf aan dat ik op ongeveer 1010 uit zou moeten komen.

Het is een erg fruitige IPA geworden. Het aroma doet mij erg denken aan wilde perzik. De gebruikte hopsoorten zijn: Mosaic, Ekuanot en Cashmere.
Deze is op voordat ik het weet.

Ik ben van plan om een batch te splitsen. 1x M66 en 1x Verdant IPA.

Ik denk toch dat het niet dezelfde gist is.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 11-03-2021  22:07 uIk ben van plan om een batch te splitsen. 1x M66 en 1x Verdant IPA.

Ik denk toch dat het niet dezelfde gist is.

Altijd interessant dit soort tests. Laat even weten wat het resultaat is.

LAM

Heeft iemand ervaring met Mangrove Jack's M20 Bavarian wheat? Ik ben van plan een weizen te brouwen en vroeg me af of iemand al een keer een lekker biertje met deze gist heeft gebrouwen?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.