Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mangrove Jack's biergisten  (gelezen 119969 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Mangrove Jack's biergisten
« Reactie #325 Gepost op: 15-04-2020 16:59 u »
Dit kan komen door een slepende gisting (te weinig gist of te lage temperatuur) of doordat de gist enzymen heeft die langzaam doorgaan met suikerafbraak (var diastaticus) of omdat er nog een beetje var diastaticus gist is achtergebleven van de vorige keer.
Vooral met vloeibare gist is het lastiger om voldoende gist te doseren, terwijl dit bij korrelgist makkelijker is. Dat is misschien de verklaring waarom je het dan bij korrelgist nog niet bent tegengekomen, maar ook daar kan het wel gebeuren als je bv te weinig gist ent.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #326 Gepost op: 15-04-2020 17:23 u »
Weet zeker dat het bij mij niet te maken had met een te lage vergisting, heb namelijk 11 gram op een afgesplitste batch van 7 liter met een begin Sg van 1048 gestrooid. Verder ben ik begonnen met een temperatuur van 22 graden en heb die langzaam naar de 26 gebracht.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #327 Gepost op: 15-04-2020 18:06 u »
Ik heb momenteel een split-batch in mijn vergistingkast staan waarvan 1 helft met de M44 West Coast een Milkshake IPA moet/gaat worden en de andere helft met de M20 Bavarian Wheat een Wheat ale/Weizen wordt. Ik heb 22 maart gebrouwen, de IPA vervolgens in gistkast gezet op 18 graden en de wheat ale met een brewbelt i.c.m. Inkbird ook op 18 graden in mijn kelder gezet. Na een week heb ik bij de IPA de koudhop toegevoegd en heb de ik wheat ale naar een schoon vat overgeheveld (SG was toen 1.024) en ook in gistkast gezet. Na weer een week de koudhop verwijderd, SG van de IPA gecontroleerd (1.025) en de temperatuur opgevoerd naar 21 graden omdat ik de vergistingsgraad wat aan de lage kant vond. Gisteren stonden beide vaten ruim een week in koude lagering (13 graden) en heb ik (ter voorbereiding op het mogelijk bottelen aanstaand weekend) van beide batches het SG gecontroleerd. De Milkshake IPA (M44) stond op 1.025 (63,1%) en de Wheat Ale (M20) op 1.022 (64,5%). Dat is niet echt een hoge vergistingsgraad voor beide, zijn er anderen hier die hier ook ervaring mee hebben met deze gisten? Of zou dit aan mijn recept kunnen liggen? Zie onderstaand. De monsters die ik gisteren genomen heb smaakten overigens goed. Ik heb beide monsters ontgast en op temperatuur laten komen en vervolgens gemeten met een hydrometer.

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout22,3 %1,250 kg5 EBC
Caramelmout 601,8 %0,100 kg56 EBC
Tarwemout (BM)17,9 %1,000 kg5 EBC
Havermout8,9 %0,500 kg4 EBC
Pilsmout (BM)49,1 %2,750 kg4 EBC

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155C10 minuten2,9 l/kg
263C45 minuten2,9 l/kg
373C30 minuten2,9 l/kg
478C5 minuten2,9 l/kg

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
El Dorado14,0 %3 gr90 minuten7 EBU
El Dorado14,0 %20 gr45 minuten32 EBU
El Dorado14,0 %12 gr20 minuten13 EBU
El Dorado14,0 %40 gr0 minuten0 EBU
El Dorado14,0 %15 grKoud hop (alleen bij de Milkshake IPA)0 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Lactose (alleen bij Milkshake IPA)250 gr3 Min.

Opmerkingen
Start SG Milkshake IPA1.065
Start SG Wheat Ale1.062

Die 250 gram lactose in je milkshake ipa vergist natuurlijk niet, vandaar het hoge eind SG.

Offline wernerthefox

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #328 Gepost op: 15-04-2020 19:26 u »
Mijn idee-en over de gisten van MJ:
M29. Zeer hoge alcohol tolerantie en attenuatie. Neutraal aroma en smaakprofiel.
M31. Goede vergistingsgraad. Redelijke alcoholtolerantie. Fruitig aroma.
M44. Goede alcohol tolerantie en vergistingsgraad. Echter langzame starter en groeier. Om deze reden heb deze gist vervangen door M42.
M42. Goede alcoholtolerantie en vergistingsgraad. Kan off flavors produceren bij suiker toevoegingen.

Kortom. Wil je een gortdroog bier met een neutrale achtergrond: M29.
Wil je een Amerikaans bier met een neutrale achtergrond: M42.
Wil je iets minder droog en een iets fruitige achtergrond: M31.
Gebruik je meer dan 5% suikergift: geen M42.

Denk dat je met deze 3 gisten heel veel verschillende bierstijlen kunt brouwen.

Off-topic: iemand heeft het blijkbaar aangedurfd om stout-achtige bieren te brouwen met M29. Ben benieuwd hoe een IPA gemaakt met M29 zou smaken....

Offline PDGRRR

• Vol lid
  • Magis fortuna quam sapientia
« Reactie #329 Gepost op: 15-04-2020 19:42 u »
Dit fenomeen heb je naar mijn ervaring nooit met vloeibare gisten. Mits je voldoende gist ent verloopt de vergisting veel sneller en vollediger op relatief korte tijd. Ik kan steeds binnen de twee weken bottelen. Geen schuimers meer, nooit nog exploderende flessen. Wel zorgen voor voldoende kopruimte in je vat, want sommige gisten kunnen flink tekeer gaan... :degroeten:

Ik heb mijn meest recente quad met de WLP530 (Westmalle) vergist -die ging ook letterlijk als een malle :nut:- maar ook daar heb ik helaas gushers mee. Dat zou overigens wel kunnen liggen aan het feit dat ik te weinig gist gent heb, 1 zakje op 10 liter met SG 1.090. Een vriend van me die ook brouwt zei wel dat 'ie vond dat er een raar smaakje aan zat, dus een infectie zou misschien ook nog kunnen.

Dit kan komen door een slepende gisting (te weinig gist of te lage temperatuur) of doordat de gist enzymen heeft die langzaam doorgaan met suikerafbraak (var diastaticus) of omdat er nog een beetje var diastaticus gist is achtergebleven van de vorige keer.

Voor beide batches heb ik 1 zakje van 10 gram op 10 liter gebruikt, vergisting kwam ook vrij vlot op gang. Temperatuur is de eerste 2 weken niet onder de 18 graden geweest. Ik reinig zolang ik brouw altijd alles (ketels, slangen, hevels, watersloten, gistvaten, etc.) met Puro San en sinds kort gebruik ik voor de koude kant en dan met name hetgeen dat met gist in aanraking komt ook nog een 1% waterstofperoxide/1% melkzuur oplossing van de Action (Washcat, staat niet meer in assortiment), ik neem aan dat dat voldoende is om (sporen van) gist onklaar te maken.

Die 250 gram lactose in je milkshake ipa vergist natuurlijk niet, vandaar het hoge eind SG.

Ja, daar ben ik van op de hoogte. Maar het scheelt maar 0.003 in het begin SG en k het huidige SG. In beide gevallen is er dus 0.040 weggeknabbeld door de gisten.

Offline PDGRRR

• Vol lid
« Reactie #330 Gepost op: 15-04-2020 19:53 u »
Off-topic: iemand heeft het blijkbaar aangedurfd om stout-achtige bieren te brouwen met M29. Ben benieuwd hoe een IPA gemaakt met M29 zou smaken....

Ik wil nog een keer een quad met de M29 brouwen, maar een heftige RIS klinkt ook wel goed. Volgens mij blijft die gist vrij clean als je de temperatuur laag weet te houden.

Ik heb 2 maal bij een tripel een split-batch gedaan met de M29: De eerste keer ging die van 1.082 naar 1.005 (de M31 ging door tot 1.012, smaakte erg goed maar na enkele maanden kreeg ik gushers). De tweede keer had ik een Westmalle-achtige kloon waarbij de WLP530 van 1.074 naar 1.011 ging en de M29 tot 1.003. Bij die laatste had de batch met M29 enigszins gecontroleerd vergist bij een temperatuur van max. 18 graden, dat werd uiteindelijk een mooi blond bier dat veel weg had van een Duvel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #331 Gepost op: 15-04-2020 21:37 u »
Ik heb de afgelopen jaren met een aantal gisten van Mangrove Jack gebrouwen en bij een aantal brouwsels kreeg ik na verloop van tijd "klachten" van vrienden die aangaven dat de bieren nogal haast hadden de fles te verlaten (Korenbocht werd al gekscherend verbasterd tot Korenschuim :D ). Terwijl ik toch bijna altijd een week geen verschil in SG hanteer alvorens te bottelen. Ik geloof dat een aantal van hun gisten als var. diastaticus gemarkeerd zijn, vandaar dat ik voorzichtig ben met te vroeg bottelen.
Dit fenomeen heb je naar mijn ervaring nooit met vloeibare gisten. Mits je voldoende gist ent verloopt de vergisting veel sneller en vollediger op relatief korte tijd. Ik kan steeds binnen de twee weken bottelen. Geen schuimers meer, nooit nog exploderende flessen. Wel zorgen voor voldoende kopruimte in je vat, want sommige gisten kunnen flink tekeer gaan... :degroeten:

Dit probleem kun je net zo goed met vloeibare gist hebben.
Ook bij vloeibare gisten heb je var diastaticus varianten.
En als je koudhopt heb je net zo goed last van hop creep.

Verder kun je bij korrelgist eenvoudig meer gist enten voor een snellere vergisting.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #332 Gepost op: 15-04-2020 23:55 u »
Daarmee kun je ongeveer 5 SG punten verklaren.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #333 Gepost op: 17-04-2020 16:15 u »
Super, alvast bedankt.

Ik heb de afgelopen jaren met een aantal gisten van Mangrove Jack gebrouwen en bij een aantal brouwsels kreeg ik na verloop van tijd "klachten" van vrienden die aangaven dat de bieren nogal haast hadden de fles te verlaten (Korenbocht werd al gekscherend verbasterd tot Korenschuim :D ). Terwijl ik toch bijna altijd een week geen verschil in SG hanteer alvorens te bottelen. Ik geloof dat een aantal van hun gisten als var. diastaticus gemarkeerd zijn, vandaar dat ik voorzichtig ben met te vroeg bottelen.

Heb wederom een flesje opengetrokken. Zat voldoende prik op, schuim bleef iets langer staan. Echter was het schuim na 10 seconden volledig weg, geen gezicht dus (en al helemaal niet op een Weizen). Is de eerste keer dat ik dit probleem heb gehad met mijn bier. Heb hem niet eens opgedronken, een Weizen zonder schuim krijg ik gewoon niet weg (ook al is het vooral de beleving...)

Offline chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #334 Gepost op: 18-04-2020 12:01 u »
Heb wederom een flesje opengetrokken. Zat voldoende prik op, schuim bleef iets langer staan. Echter was het schuim na 10 seconden volledig weg, geen gezicht dus (en al helemaal niet op een Weizen). Is de eerste keer dat ik dit probleem heb gehad met mijn bier. Heb hem niet eens opgedronken, een Weizen zonder schuim krijg ik gewoon niet weg (ook al is het vooral de beleving...)

Dit vond ik ook het grootste nadeel van de M20, verscheidene weizens er mee gebrouwen, en altijd die in eerste instantie mooie schuimkraag, gevolgd door een inkrimpen er van alsof er olie op het schuim wordt gegoten.

En het ligt duidelijk aan de gist in het bier. Ik heb er ook een kristallweizen mee gebrouwen, en een maand laten staan om de gist uit te vlokken, en die had wel mooi schuim dat vrij lang bleef staan.

Offline PDGRRR

• Vol lid
« Reactie #335 Gepost op: 20-04-2020 11:09 u »
Gisteren beide batches gebotteld, SG was niet verder gedaald. De gist van de M44 was mooi uitgezakt, de M20 was wel wat troebeler. Beiden smaakten al goed, benieuwd naar het resultaat over 2 weken.

Offline basvo

• Vol lid
« Reactie #336 Gepost op: 20-04-2020 12:17 u »
Heb nu gisteren een fles opgetrokken van dezelfde batch, maar dan vergist met de WB-06. En wat merk ik; volop schuim! Heeft dus sowieso met de gist te maken dat er geen schuim op zit. En desondanks iedereen zegt dat het geen goeie Weizen gist is vind ik deze vele malen beter dan de M20 voor een Weizen.

Offline Jeltuh

• Junior lid
  • **
  • Hop hop!
« Reactie #337 Gepost op: 20-04-2020 13:21 u »
Same here met M20 gist, ik ben op zoek naar een oorzaak voor het niet blijven staan van het schuim. Nog nooit eerder last van gehad, zou het dan echt door deze gist komen?

Offline Sjoerd

• Senior lid
« Reactie #338 Gepost op: 20-04-2020 22:02 u »
Dit weekend een Weizen doppelbock gebrouwen die nu staat te gisten met de M20, ben benieuwd!

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #339 Gepost op: 29-04-2020 20:27 u »
Ik heb in januari een IJWIT kloon gebrouwen en de vergisting gesplitst met WB06 en MJ20
Vergist met dezelfde temperatuur.
Resultaat:
Begin sg. 1063
WB06 sg 1014
MJ20 sg. 1020

MJ 20 heeft beduidend minder schuim en zakt snel in.
Ook is deze een stuk troebeler.
De WB06 komt beter overeen met het origineel (eind sg 1015) maar ik schat op 75%.

Offline beun

• Senior lid
« Reactie #340 Gepost op: 29-04-2020 21:14 u »
Ik heb ook een witbier kloonbrouwsel verdeeld over drie vaten met drie verschillende gisten; de wb06, m20 en wy3944.
Drie mooie bieren waarbij je duidelijk het verschil tussen de gisten proeft. Echter ook hier heeft de m20 merkbaar minder schuimhoudbaarheid dan de andere twee.
Lijkt toch een dingetje van de gist te zijn.

Offline PDGRRR

• Vol lid
« Reactie #341 Gepost op: 30-04-2020 11:37 u »
Komend weekend zou mijn M20/M44 split-batch "op dronk" moeten zijn, dan zal ik mijn bevindingen hier ook posten.

Offline PDGRRR

• Vol lid
« Reactie #342 Gepost op: 01-05-2020 20:51 u »
Komend weekend zou mijn M20/M44 split-batch "op dronk" moeten zijn, dan zal ik mijn bevindingen hier ook posten.

Zojuist beide bieren op: de milkshake IPA (M44) was nog wat vlak qua CO2 (maar wellicht komt dat nog), niet t zoet en lekker fruitig & tropisch door de El Dorado. De wheat ale/weizen (M20) heeft duidelijk meer prik (had vanwege biertype iets meer bottelsuiker toegevoegd), maar schuimkraag zakt vrij snel in en is niet heel fluffy/romig. Smaakt verder prima, beetje zoet, maar ook lekker fruitig. Doet n beetje aan de TAP05 van Schneider. Volgend jaar in aanloop naar de zomer wellicht een nieuwe split-batch doen, maar dan voor n echte weizen.

Offline GvB84

• Vol lid
« Reactie #343 Gepost op: 14-09-2020 20:56 u »
ter informatie:

Ik lees net dat MJ een nieuwe gist op de markt brengt. Binnenkort ook in kleine verpakkingen.
https://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts/products/m66-hophead-ale-yeast-250g

Onderstaande informatie kreeg ik per mail:
Our latest addition to the Craft Series range of yeasts is another exciting development in beer making!
M66 Hophead Ale Yeast is a yeast and enzyme blend that has been designed to promote a hop forward, fruity profile - perfect for contemporary IPAs from New England to West Coast styles.

ENZYME BLEND

The included enzyme is one which is traditionally used in winemaking to enhance aromatic qualities. The same activity works with hops too, by cleaving volatile aromatic terpenes, which enhances the aromatic qualities of the hops!

In most IPAs, a neutral yeast is used to let the hops come through without interference. Instead, M66 takes these tropical, citrus, fruity notes from the hops and enhances them to make the most of your hop's qualities, whilst leaving a body appropriate for the style.
The yeast enhances esters in the beer, providing a well-balanced malt and hoparoma profile.

Offline Johan_vL

• Senior lid
  • Van proberen kun je leren
« Reactie #344 Gepost op: 15-09-2020 17:39 u »
Onlangs een steam ale recept gebrouwen en gesplitst in vieren: 1) M31 2) M41 3) safcider 4) K-97
conclusies:
1) prima gelukt, maar het esterige/fenolische profiel past niet zo goed bij de karamel mout smaak (mijn fout had ik kunnen weten).
2) idem
3) gortdroog, appelig met karamel, maar te droog
4) de winnaar, was mooi clean, nog voldoende body over en geen fruitige noten die storen met de karamel.

Deze uitslag was mss te voorspellen, zeker omdat gedacht wordt dat Klsch gist oorspronkelijk gebruikt werd voor steam ale. maar een superleuk experiment met onder andere mangrove jacks.

M12 staat nu te vergisten op 35 graden, waarover later meer.
M76 is voor mij een topper, daar heb ik al mooie lager/helles mee gemaakt.
M31 niet alleen in bovenstaande recept gebruikt, maar ook in een tripel die droger dan gebruikelijk voor tripel, maar dat vind ik juist fijn.
M20 is prima voor hefeweizen, maar de Ayinger vind ik toch mooier qua banaan.

Tags: gist