Mangrove Jack's biergisten

Gestart door Adrie, 22-10-2014 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Ronnie op 30-03-2016  09:04 uDe vroegere M07:

van Anglofiel Piet_V : M07 British Ale wordt dus M42 New World Strong Ale. Oef !

bron: http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?topic=3895.msg73181#msg73181
is dat dan dezelfde giststam met een andere naam of is het een vervangende gist (andere giststam)?

Jacques

Citaat van: Ronnie op 30-03-2016  09:04 uDe vroegere M07:

van Anglofiel Piet_V : M07 British Ale wordt dus M42 New World Strong Ale. Oef !

bron: http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?topic=3895.msg73181#msg73181

Dat had ik ook al gemeld maar op grond van de specificaties van die gist bestaan er de nodige twijfels of dit wel helemaal klopt.

Ronnie

Hans, Jacques,

Piet, die Anglofiel, heeft me gezegd dat hij dezelfde resultaten boekt met deze M42 als met de M07.

Jacques

Citaat van: Ronnie op 31-03-2016  11:56 uHans, Jacques,

Piet, die Anglofiel, heeft me gezegd dat hij dezelfde resultaten boekt met deze M42 als met de M07.

Eerlijk gezegd had ik uit een betrouwbare bron dat deze gisten hetzelfde waren. Ik had dit ook gemeld op dit forum, maar dit werd op basis van de specificaties in twijfel getrokken.

Mooi om te horen dat het wel om dezelfde gist gaat.

volleybaltrainer

Het is al een tijdje geleden dat iemand hier iets heeft gemeld over de Mangrove Jack's gisten, maar ik wilde toch even mijn ervaringen delen. Ik heb gisteren een IPA gebrouwen met een begin SG van 1.041 in totaal 15L, alleen pale ale mout van Swaen. Als gist MJ M044 gebruikt en die direct gestrooid op het wort van 19 graden, gistkast ook daar op ingesteld, maar vanochtend om 09:00 verhoogd naar 21 graden wegens gebrek aan activiteit.

Gisteren (vrijdag) om 13:30 geënt en nu pas om 20 uur op zaterdag de eerste activiteit te zien. Houdbaarheid van de gist is nog tot 2017-07, dus dat lijkt me redelijk. Het lijkt er dus op dat deze gist soms toch gewoon langzaam start. Even zoeken op Google levert ook op andere fora resultaten op dat de gist een slow starter is.

Geduld is gelukkig beloond. Nu maar afwachten of deze smash IPA (met Sorachi ace) een lekker bier wordt. :biersmile:

Juindorper

Citaat van: volleybaltrainer op 10-12-2016  20:29 uHet lijkt er dus op dat deze gist soms toch gewoon langzaam start. Even zoeken op Google levert ook op andere fora resultaten op dat de gist een slow starter is.
Soms dan? Ik deze een tijd terug ook gebruikt voor een IPA.
Startte na 4-5 uur op bij 19 graden.

volleybaltrainer

Citaat van: Juindorper op 10-12-2016  20:49 uSoms dan? Ik deze een tijd terug ook gebruikt voor een IPA.
Startte na 4-5 uur op bij 19 graden.

Ik moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik de M44 gebruik en dat ik dus geen ervaringen heb dat de gist soms de neiging heeft om laat te starten en de andere keer er als een speer vandoor gaat. Ik had mijn conclusie gebaseerd op de ervaringen van de mensen hier op het forum en de reacties op andere fora. Daar zie je ook heel wisselend gedrag bij deze gist.

Inmiddels gaat het waterslot als een malle tekeer, dus het gaat wel goed komen met dit biertje  :biersmile: 

mbroek

Citaat van: volleybaltrainer op 11-12-2016  09:13 uIk moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik de M44 gebruik en dat ik dus geen ervaringen heb dat de gist soms de neiging heeft om laat te starten en de andere keer er als een speer vandoor gaat. Ik had mijn conclusie gebaseerd op de ervaringen van de mensen hier op het forum en de reacties op andere fora. Daar zie je ook heel wisselend gedrag bij deze gist.

Inmiddels gaat het waterslot als een malle tekeer, dus het gaat wel goed komen met dit biertje  :biersmile:

Maar het is ook een bier met laag begin SG wat je daar hebt, dat heeft ook invloed op je gist activiteit.
 

volleybaltrainer

Citaat van: mbroek op 11-12-2016  21:45 uMaar het is ook een bier met laag begin SG wat je daar hebt, dat heeft ook invloed op je gist activiteit.
Ah dat was mij niet bekend. Weer wat geleerd:-)

Olaf H

Ik heb vanaf december 2016 tot nu goede ervaringen met de M41 belgian ale, M31 belgian tripel en de M42 strong ale. Alle keren onder de 1010 gekomen.

M41: Bij gebruik van wat meer suiker (circa 10%) zelfs 1006 gehaald met de M41 komende vanaf 1090. Donker bier (64 EBC).
M31: 2x van 1075 naar 1009 en 1007.Tripels.
M42 van 1077 naar 1009. Donker bier (35 EBC)

Volumes telkens tussen 18 en 20 liter en met 1 zakje van 10 gram. Geen beluchting en heel kort hydrateren. Het wort hevel ik op de gist in het vat. Nadeel van de krappe enting, lijkt nu wel dat de gisting nog wat door gaat na bottelen, maar kan ook liggen aan iets te snel bottelen, meestal na 2 weken.

Nu experiment met de M29 saison op een zwaar donker bier van 1084 (80 EBC). Gekozen vanwege de alcohol tolerantie (tot 14%) en peperig en fruitig sprak me ook wel aan, maar ben meer gaan lezen over de biertypes die hiermee gebrouwen worden en ervaringen. Ben een beetje bang voor een te droog, te zuur en te weinig zoet bij een te laag eind SG.

Ik ben erg tevreden over de gist. Voorheen lang met de T58 gebrouwen maar kwam daarmee nooit tot 1010 en niet hoger dan 9% alc.     

daniel_oud

Citaat van: Olaf H op 22-05-2017  23:00 uIk heb vanaf december 2016 tot nu goede ervaringen met de M41 belgian ale, M31 belgian tripel en de M42 strong ale. Alle keren onder de 1010 gekomen.

M41: Bij gebruik van wat meer suiker (circa 10%) zelfs 1006 gehaald met de M41 komende vanaf 1090. Donker bier (64 EBC).
M31: 2x van 1075 naar 1009 en 1007.Tripels.
M42 van 1077 naar 1009. Donker bier (35 EBC)

Volumes telkens tussen 18 en 20 liter en met 1 zakje van 10 gram. Geen beluchting en heel kort hydrateren. Het wort hevel ik op de gist in het vat. Nadeel van de krappe enting, lijkt nu wel dat de gisting nog wat door gaat na bottelen, maar kan ook liggen aan iets te snel bottelen, meestal na 2 weken.

Nu experiment met de M29 saison op een zwaar donker bier van 1084 (80 EBC). Gekozen vanwege de alcohol tolerantie (tot 14%) en peperig en fruitig sprak me ook wel aan, maar ben meer gaan lezen over de biertypes die hiermee gebrouwen worden en ervaringen. Ben een beetje bang voor een te droog, te zuur en te weinig zoet bij een te laag eind SG.

Ik ben erg tevreden over de gist. Voorheen lang met de T58 gebrouwen maar kwam daarmee nooit tot 1010 en niet hoger dan 9% alc.

Ik ben over de Belgische gisten ook zeer tevreden. Laatst een zware blonde gebrouwen met M47 Belgian Abbey. Start SG 1070, 25 liter wort en 1 zakje gist toegevoegd rond een uur of 20:00. De volgende ochtend ging hij als een trein, gigantisch veel activiteit. Met de M41 Belgian Ale had ik laatst een vergistingsgraad van 100%, en toch een erg smakelijk biertje geworden wat genoeg zoetigheid had door de esters.

Blokkie

Olaf H, mag ik vragen bij welke temperaturen je vergist hebt? Ging het in een keer door naar het eindresultaat?

Alvast bedankt
Blokie

Olaf H

De temperatuur pas ik aan op wat bij gist past. Meestal rond 22 ºC gecontroleerd in een grote bak water. Bij de m41 ben ik hoger gegaan naar 25 ºC na een paar dagen op 22 ºC deze gist heeft een marge van 18 tot 28 zo uit mijn hoofd. Ik hevel na een week, daarna zakt de SG nog maar enkele punten. Daarna kort warm in droge ruimte zelfde temperatuur. Dan nog een weekje in de koeling 8 ºC en dan op de fles.
De Saison gist heb ik op 27-29 ºC gezet. 19 liter in 7 dagen van 1084 naar 1004 (warm gemeten 20gr). Dat is een extreme gist. Ik heb nooit overmatig schuim, slechts een paar centimeter.
Dus 1 week en dan heb telkens mijn eind SG bij benadering.

chthon

Citaat van: Olaf H op 22-05-2017  23:00 uNu experiment met de M29 saison op een zwaar donker bier van 1084 (80 EBC). Gekozen vanwege de alcohol tolerantie (tot 14%) en peperig en fruitig sprak me ook wel aan, maar ben meer gaan lezen over de biertypes die hiermee gebrouwen worden en ervaringen. Ben een beetje bang voor een te droog, te zuur en te weinig zoet bij een te laag eind SG.

Ik heb een aantal verschillende bieren vergist met de M29 in het begin dat ik brouwde, en eigenlijk, ondanks dat het geen saisons waren, waren ze eigenlijk toch allemaal geslaagd. Een tripel, met misschien iets te hoge IBU, maar best drinkbaar en smakelijk gekoeld, en de Brewferm Abdij, waarbij ik de suiker had vervangen door Belgische donkere kandijsuiker. Die was ook niet slecht, smaakte iets te veel naar melasse (Belgische donkere kandijsuiker van Tienen wordt gekleurd met melasse, in tegenstelling tot die van Van Gilse die wordt gekleurd met karamel). Maar het waren zeker geen slechte bieren. Ook een bier dat ik had gebrouwen van alleen moutextractpoeder, en zelfs dat was eigenlijk redelijk lekker.

EvdBroek

Citaat van: Olaf H op 31-05-2017  19:34 uDe temperatuur pas ik aan op wat bij gist past. Meestal rond 22 ºC gecontroleerd in een grote bak water. Bij de m41 ben ik hoger gegaan naar 25 ºC na een paar dagen op 22 ºC deze gist heeft een marge van 18 tot 28 zo uit mijn hoofd. Ik hevel na een week, daarna zakt de SG nog maar enkele punten. Daarna kort warm in droge ruimte zelfde temperatuur. Dan nog een weekje in de koeling 8 ºC en dan op de fles.
De Saison gist heb ik op 27-29 ºC gezet. 19 liter in 7 dagen van 1084 naar 1004 (warm gemeten 20gr). Dat is een extreme gist. Ik heb nooit overmatig schuim, slechts een paar centimeter.
Dus 1 week en dan heb telkens mijn eind SG bij benadering.
Vergisten in een grote bak water is niet echt gecontroleerd. Temperaturen van 22 graden en hoger, dat zou ik dus niet doen, alleen voor een saison gist. Boven 20 graden krijg je steeds meer estervorming.
De M41 heb ik vergist bij 19 graden en toen was het aandeel aan esters al meer dan voldoende.

Olaf H

Het is zeker waar dat actief koelen veel gecontroleerder is dan het omringende water op constante temperatuur houden. Ik ga me maar eens verdiepen in het ombouwen van mijn koelkast. Is ook veel makkelijker dan dat gedoe met water.
Ik vind ondanks de temperatuur de bieren goed gelukt, hoewel de esters of hogere alcohol smaak wel wat forser is bij de M41. Doordat het een zwaar bier is van 11% met best een complex recept is het niet verkeerd. Maar ik ga zeker eens lager op 20 proberen de volgende keer.
Bedankt voor de reacties!
Het bier met m29 gaat ook richting 11% en is zeker geen gewoon bier. Hoop dat het goed komt met de smaak. Er zat ondanks laag SG toch nog wel een zoetje in.

Wim67

Citaat van: EvdBroek op 01-06-2017  08:10 uVergisten in een grote bak water is niet echt gecontroleerd. Temperaturen van 22 graden en hoger, dat zou ik dus niet doen, alleen voor een saison gist. Boven 20 graden krijg je steeds meer estervorming.
De M41 heb ik vergist bij 19 graden en toen was het aandeel aan esters al meer dan voldoende.

Ik heb mijn Belgische dubbel ( festival pakket ) gecontroleerd vergist op 22 graden. De beschrijving gaf tussen de 20 en 25 graden aan. Het merk gist was niet vermeld, alleen dat het begium ale gist was.
Omdat ik ongeduldig was heb ik de gist op 24 graden toegevoegd en daarna in de gist koelkast gedaan waar hij vrij snel op 22 graden zat.

Na 8 uur veel activiteit, nu 2 weken later, sg gemeten 1010 ( zou 1006 moeten zijn ) ik ga zondag bottelen als dit gelijk blijft.

Zou ik te hoog hebben vergist? Is er überhaupt een perfecte gist temperatuur? Zijn hier tabellen of schema's voor?

Adbrouwt

Citaat van: Wim67 op 01-06-2017  22:46 uNa 8 uur veel activiteit, nu 2 weken later, sg gemeten 1010 ( zou 1006 moeten zijn ) ik ga zondag bottelen als dit gelijk blijft.

Zou ik te hoog hebben vergist? Is er überhaupt een perfecte gist temperatuur? Zijn hier tabellen of schema's voor?
Vergeet wat het SG zou moeten worden maar hou zoals je zelf al aangeeft de gemeten SG in het oog. Verder kun je kijken of er nog schuimbellen op je bier zit en of je waterslot nog actief is.
Mijn meeste bovengistende bieren komen niet boven de 20 graden tenzij voor een tripel of saison. De perfecte gist temperatuur is dus ook afhankelijk van het biertype. Verder is het een levend organisme die zich niet altijd aan de regels houdt. Dus soms gaat hij als een speer en soms op een sukkel drafje.

PDGRRR

Ik heb momenteel een split-batch in mijn vergistingkast staan waarvan 1 helft met de M44 West Coast een Milkshake IPA moet/gaat worden en de andere helft met de M20 Bavarian Wheat een Wheat ale/Weizen wordt. Ik heb 22 maart gebrouwen, de IPA vervolgens in gistkast gezet op 18 graden en de wheat ale met een brewbelt i.c.m. Inkbird ook op 18 graden in mijn kelder gezet. Na een week heb ik bij de IPA de koudhop toegevoegd en heb de ik wheat ale naar een schoon vat overgeheveld (SG was toen 1.024) en ook in gistkast gezet. Na weer een week de koudhop verwijderd, SG van de IPA gecontroleerd (1.025) en de temperatuur opgevoerd naar 21 graden omdat ik de vergistingsgraad wat aan de lage kant vond. Gisteren stonden beide vaten ruim een week in koude lagering (13 graden) en heb ik (ter voorbereiding op het mogelijk bottelen aanstaand weekend) van beide batches het SG gecontroleerd. De Milkshake IPA (M44) stond op 1.025 (63,1%) en de Wheat Ale (M20) op 1.022 (64,5%). Dat is niet echt een hoge vergistingsgraad voor beide, zijn er anderen hier die hier ook ervaring mee hebben met deze gisten? Of zou dit aan mijn recept kunnen liggen? Zie onderstaand. De monsters die ik gisteren genomen heb smaakten overigens goed. Ik heb beide monsters ontgast en op temperatuur laten komen en vervolgens gemeten met een hydrometer.


Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout22,3 %1,250 kg5 EBC
Caramelmout 601,8 %0,100 kg56 EBC
Tarwemout (BM)17,9 %1,000 kg5 EBC
Havermout8,9 %0,500 kg4 EBC
Pilsmout (BM)49,1 %2,750 kg4 EBC

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C10 minuten2,9 l/kg
263°C45 minuten2,9 l/kg
373°C30 minuten2,9 l/kg
478°C5 minuten2,9 l/kg

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
El Dorado14,0 %3 gr90 minuten7 EBU
El Dorado14,0 %20 gr45 minuten32 EBU
El Dorado14,0 %12 gr20 minuten13 EBU
El Dorado14,0 %40 gr0 minuten0 EBU
El Dorado14,0 %15 grKoud hop (alleen bij de Milkshake IPA)0 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Lactose (alleen bij Milkshake IPA)250 gr3 Min.

Opmerkingen
Start SG Milkshake IPA1.065
Start SG Wheat Ale1.062


basvo

Citaat van: PDGRRR op 15-04-2020  10:17 uIk heb momenteel een split-batch in mijn vergistingkast staan waarvan 1 helft met de M44 West Coast een Milkshake IPA moet/gaat worden en de andere helft met de M20 Bavarian Wheat een Wheat ale/Weizen wordt. Ik heb 22 maart gebrouwen, de IPA vervolgens in gistkast gezet op 18 graden en de wheat ale met een brewbelt i.c.m. Inkbird ook op 18 graden in mijn kelder gezet. Na een week heb ik bij de IPA de koudhop toegevoegd en heb de ik wheat ale naar een schoon vat overgeheveld (SG was toen 1.024) en ook in gistkast gezet. Na weer een week de koudhop verwijderd, SG van de IPA gecontroleerd (1.025) en de temperatuur opgevoerd naar 21 graden omdat ik de vergistingsgraad wat aan de lage kant vond. Gisteren stonden beide vaten ruim een week in koude lagering (13 graden) en heb ik (ter voorbereiding op het mogelijk bottelen aanstaand weekend) van beide batches het SG gecontroleerd. De Milkshake IPA (M44) stond op 1.025 (63,1%) en de Wheat Ale (M20) op 1.022 (64,5%). Dat is niet echt een hoge vergistingsgraad voor beide, zijn er anderen hier die hier ook ervaring mee hebben met deze gisten? Of zou dit aan mijn recept kunnen liggen? Zie onderstaand. De monsters die ik gisteren genomen heb smaakten overigens goed. Ik heb beide monsters ontgast en op temperatuur laten komen en vervolgens gemeten met een hydrometer.


Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout22,3 %1,250 kg5 EBC
Caramelmout 601,8 %0,100 kg56 EBC
Tarwemout (BM)17,9 %1,000 kg5 EBC
Havermout8,9 %0,500 kg4 EBC
Pilsmout (BM)49,1 %2,750 kg4 EBC

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C10 minuten2,9 l/kg
263°C45 minuten2,9 l/kg
373°C30 minuten2,9 l/kg
478°C5 minuten2,9 l/kg

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
El Dorado14,0 %3 gr90 minuten7 EBU
El Dorado14,0 %20 gr45 minuten32 EBU
El Dorado14,0 %12 gr20 minuten13 EBU
El Dorado14,0 %40 gr0 minuten0 EBU
El Dorado14,0 %15 grKoud hop (alleen bij de Milkshake IPA)0 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Lactose (alleen bij Milkshake IPA)250 gr3 Min.

Opmerkingen
Start SG Milkshake IPA1.065
Start SG Wheat Ale1.062


Ik heb met de M20 gist hetzelfde probleem gehad met mijn Weizen. Was van 1048 maar doorvergist naar 1020. Is dus meer een session weizen geworden  ;D Best wel jammer, de andere emmer met de WB-06 was gewoon doorvergist naar 1008 (iets te ver dus). Had dus echt te maken met de gist, zie het vaker voorbijkomen met de M20.

PDGRRR

Citaat van: basvo op 15-04-2020  12:49 uIk heb met de M20 gist hetzelfde probleem gehad met mijn Weizen. Was van 1048 maar doorvergist naar 1020. Is dus meer een session weizen geworden  [...] Had dus echt te maken met de gist, zie het vaker voorbijkomen met de M20.

Geen problemen gehad met hergisting op fles?

basvo

Citaat van: PDGRRR op 15-04-2020  14:26 uGeen problemen gehad met hergisting op fles?

Ik heb 1 test flesje opengetrokken na een week. Daar zat veel prik op maar de schuimkraag viel meteen weg. Ik ga aankomend weekend nog een flesje proberen. Ik zal je laten weten of die wat beter is.

PDGRRR

Citaat van: basvo op 15-04-2020  15:08 uIk heb 1 test flesje opengetrokken na een week. Daar zat veel prik op maar de schuimkraag viel meteen weg. Ik ga aankomend weekend nog een flesje proberen. Ik zal je laten weten of die wat beter is.

Super, alvast bedankt.

Ik heb de afgelopen jaren met een aantal gisten van Mangrove Jack gebrouwen en bij een aantal brouwsels kreeg ik na verloop van tijd "klachten" van vrienden die aangaven dat de bieren nogal haast hadden de fles te verlaten (Korenbocht werd al gekscherend verbasterd tot Korenschuim :D ). Terwijl ik toch bijna altijd een week geen verschil in SG hanteer alvorens te bottelen. Ik geloof dat een aantal van hun gisten als var. diastaticus gemarkeerd zijn, vandaar dat ik voorzichtig ben met te vroeg bottelen.

GvB84

Ik heb eigenlijk nooit problemen met de gisten van deze leverancier (fabrikant).
De M20 heb ik nog nooit gebruikt.
De M44 3 keer. Deze stopte bij mij tussen de 1008 en 1012.
Verder gebruik gemaakt van de M31, M41 en M42. De eerste 2 gaan verder door dan de leverancier opgeeft. (bij mij althans).
Vrijdag ga ik voor het eerst de M21 gebruiken.

Jouw situatie klinkt als een gestokte vergisting. Of het ligt misschien aan je maischschema.

Silky

Citaat van: PDGRRR op 15-04-2020  15:49 uSuper, alvast bedankt.

Ik heb de afgelopen jaren met een aantal gisten van Mangrove Jack gebrouwen en bij een aantal brouwsels kreeg ik na verloop van tijd "klachten" van vrienden die aangaven dat de bieren nogal haast hadden de fles te verlaten (Korenbocht werd al gekscherend verbasterd tot Korenschuim :D ). Terwijl ik toch bijna altijd een week geen verschil in SG hanteer alvorens te bottelen. Ik geloof dat een aantal van hun gisten als Var. Diastaticus gemarkeerd zijn, vandaar dat ik voorzichtig ben met te vroeg bottelen.

Dit fenomeen heb je naar mijn ervaring nooit met vloeibare gisten. Mits je voldoende gist ent verloopt de vergisting veel sneller en vollediger op relatief korte tijd. Ik kan steeds binnen de twee weken bottelen. Geen schuimers meer, nooit nog exploderende flessen. Wel zorgen voor voldoende kopruimte in je vat, want sommige gisten kunnen flink tekeer gaan... :degroeten:




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.