Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mangrove Jack's biergisten  (gelezen 105653 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Mangrove Jack's biergisten
« Reactie #300 Gepost op: 30-03-2016 10:16 u »
De vroegere M07:

van Anglofiel Piet_V : M07 British Ale wordt dus M42 New World Strong Ale. Oef !

bron: http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?topic=3895.msg73181#msg73181
is dat dan dezelfde giststam met een andere naam of is het een vervangende gist (andere giststam)?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #301 Gepost op: 30-03-2016 21:28 u »
De vroegere M07:

van Anglofiel Piet_V : M07 British Ale wordt dus M42 New World Strong Ale. Oef !

bron: http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?topic=3895.msg73181#msg73181

Dat had ik ook al gemeld maar op grond van de specificaties van die gist bestaan er de nodige twijfels of dit wel helemaal klopt.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #302 Gepost op: 31-03-2016 11:56 u »
Hans, Jacques,

Piet, die Anglofiel, heeft me gezegd dat hij dezelfde resultaten boekt met deze M42 als met de M07.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #303 Gepost op: 31-03-2016 21:17 u »
Hans, Jacques,

Piet, die Anglofiel, heeft me gezegd dat hij dezelfde resultaten boekt met deze M42 als met de M07.

Eerlijk gezegd had ik uit een betrouwbare bron dat deze gisten hetzelfde waren. Ik had dit ook gemeld op dit forum, maar dit werd op basis van de specificaties in twijfel getrokken.

Mooi om te horen dat het wel om dezelfde gist gaat.

Offline volleybaltrainer

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #304 Gepost op: 10-12-2016 20:29 u »
Het is al een tijdje geleden dat iemand hier iets heeft gemeld over de Mangrove Jack's gisten, maar ik wilde toch even mijn ervaringen delen. Ik heb gisteren een IPA gebrouwen met een begin SG van 1.041 in totaal 15L, alleen pale ale mout van Swaen. Als gist MJ M044 gebruikt en die direct gestrooid op het wort van 19 graden, gistkast ook daar op ingesteld, maar vanochtend om 09:00 verhoogd naar 21 graden wegens gebrek aan activiteit.

Gisteren (vrijdag) om 13:30 geënt en nu pas om 20 uur op zaterdag de eerste activiteit te zien. Houdbaarheid van de gist is nog tot 2017-07, dus dat lijkt me redelijk. Het lijkt er dus op dat deze gist soms toch gewoon langzaam start. Even zoeken op Google levert ook op andere fora resultaten op dat de gist een slow starter is.

Geduld is gelukkig beloond. Nu maar afwachten of deze smash IPA (met Sorachi ace) een lekker bier wordt. :biersmile:

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #305 Gepost op: 10-12-2016 20:49 u »
Het lijkt er dus op dat deze gist soms toch gewoon langzaam start. Even zoeken op Google levert ook op andere fora resultaten op dat de gist een slow starter is.
Soms dan? Ik deze een tijd terug ook gebruikt voor een IPA.
Startte na 4-5 uur op bij 19 graden.

Offline volleybaltrainer

• Junior lid
  • **
« Reactie #306 Gepost op: 11-12-2016 09:13 u »
Soms dan? Ik deze een tijd terug ook gebruikt voor een IPA.
Startte na 4-5 uur op bij 19 graden.

Ik moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik de M44 gebruik en dat ik dus geen ervaringen heb dat de gist soms de neiging heeft om laat te starten en de andere keer er als een speer vandoor gaat. Ik had mijn conclusie gebaseerd op de ervaringen van de mensen hier op het forum en de reacties op andere fora. Daar zie je ook heel wisselend gedrag bij deze gist.

Inmiddels gaat het waterslot als een malle tekeer, dus het gaat wel goed komen met dit biertje  :biersmile: 

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #307 Gepost op: 11-12-2016 21:45 u »
Ik moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik de M44 gebruik en dat ik dus geen ervaringen heb dat de gist soms de neiging heeft om laat te starten en de andere keer er als een speer vandoor gaat. Ik had mijn conclusie gebaseerd op de ervaringen van de mensen hier op het forum en de reacties op andere fora. Daar zie je ook heel wisselend gedrag bij deze gist.

Inmiddels gaat het waterslot als een malle tekeer, dus het gaat wel goed komen met dit biertje  :biersmile:

Maar het is ook een bier met laag begin SG wat je daar hebt, dat heeft ook invloed op je gist activiteit.

Offline volleybaltrainer

• Junior lid
  • **
« Reactie #308 Gepost op: 13-12-2016 19:35 u »
Maar het is ook een bier met laag begin SG wat je daar hebt, dat heeft ook invloed op je gist activiteit.
Ah dat was mij niet bekend. Weer wat geleerd:-)

Offline Olaf H

• Boven 10 berichten
  • *
  • .......
« Reactie #309 Gepost op: 22-05-2017 23:00 u »
Ik heb vanaf december 2016 tot nu goede ervaringen met de M41 belgian ale, M31 belgian tripel en de M42 strong ale. Alle keren onder de 1010 gekomen.

M41: Bij gebruik van wat meer suiker (circa 10%) zelfs 1006 gehaald met de M41 komende vanaf 1090. Donker bier (64 EBC).
M31: 2x van 1075 naar 1009 en 1007.Tripels.
M42 van 1077 naar 1009. Donker bier (35 EBC)

Volumes telkens tussen 18 en 20 liter en met 1 zakje van 10 gram. Geen beluchting en heel kort hydrateren. Het wort hevel ik op de gist in het vat. Nadeel van de krappe enting, lijkt nu wel dat de gisting nog wat door gaat na bottelen, maar kan ook liggen aan iets te snel bottelen, meestal na 2 weken.

Nu experiment met de M29 saison op een zwaar donker bier van 1084 (80 EBC). Gekozen vanwege de alcohol tolerantie (tot 14%) en peperig en fruitig sprak me ook wel aan, maar ben meer gaan lezen over de biertypes die hiermee gebrouwen worden en ervaringen. Ben een beetje bang voor een te droog, te zuur en te weinig zoet bij een te laag eind SG.

Ik ben erg tevreden over de gist. Voorheen lang met de T58 gebrouwen maar kwam daarmee nooit tot 1010 en niet hoger dan 9% alc.     

Offline daniel_oud

• Junior lid
  • **
« Reactie #310 Gepost op: 23-05-2017 09:38 u »
Ik heb vanaf december 2016 tot nu goede ervaringen met de M41 belgian ale, M31 belgian tripel en de M42 strong ale. Alle keren onder de 1010 gekomen.

M41: Bij gebruik van wat meer suiker (circa 10%) zelfs 1006 gehaald met de M41 komende vanaf 1090. Donker bier (64 EBC).
M31: 2x van 1075 naar 1009 en 1007.Tripels.
M42 van 1077 naar 1009. Donker bier (35 EBC)

Volumes telkens tussen 18 en 20 liter en met 1 zakje van 10 gram. Geen beluchting en heel kort hydrateren. Het wort hevel ik op de gist in het vat. Nadeel van de krappe enting, lijkt nu wel dat de gisting nog wat door gaat na bottelen, maar kan ook liggen aan iets te snel bottelen, meestal na 2 weken.

Nu experiment met de M29 saison op een zwaar donker bier van 1084 (80 EBC). Gekozen vanwege de alcohol tolerantie (tot 14%) en peperig en fruitig sprak me ook wel aan, maar ben meer gaan lezen over de biertypes die hiermee gebrouwen worden en ervaringen. Ben een beetje bang voor een te droog, te zuur en te weinig zoet bij een te laag eind SG.

Ik ben erg tevreden over de gist. Voorheen lang met de T58 gebrouwen maar kwam daarmee nooit tot 1010 en niet hoger dan 9% alc.

Ik ben over de Belgische gisten ook zeer tevreden. Laatst een zware blonde gebrouwen met M47 Belgian Abbey. Start SG 1070, 25 liter wort en 1 zakje gist toegevoegd rond een uur of 20:00. De volgende ochtend ging hij als een trein, gigantisch veel activiteit. Met de M41 Belgian Ale had ik laatst een vergistingsgraad van 100%, en toch een erg smakelijk biertje geworden wat genoeg zoetigheid had door de esters.

Offline Blokkie

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #311 Gepost op: 25-05-2017 18:47 u »
Olaf H, mag ik vragen bij welke temperaturen je vergist hebt? Ging het in een keer door naar het eindresultaat?

Alvast bedankt
Blokie

Offline Olaf H

• Boven 10 berichten
  • *
  • .......
« Reactie #312 Gepost op: 31-05-2017 19:34 u »
De temperatuur pas ik aan op wat bij gist past. Meestal rond 22 ēC gecontroleerd in een grote bak water. Bij de m41 ben ik hoger gegaan naar 25 ēC na een paar dagen op 22 ēC deze gist heeft een marge van 18 tot 28 zo uit mijn hoofd. Ik hevel na een week, daarna zakt de SG nog maar enkele punten. Daarna kort warm in droge ruimte zelfde temperatuur. Dan nog een weekje in de koeling 8 ēC en dan op de fles.
De Saison gist heb ik op 27-29 ēC gezet. 19 liter in 7 dagen van 1084 naar 1004 (warm gemeten 20gr). Dat is een extreme gist. Ik heb nooit overmatig schuim, slechts een paar centimeter.
Dus 1 week en dan heb telkens mijn eind SG bij benadering.

Online chthon

• Vol lid
  • Land: be
« Reactie #313 Gepost op: 31-05-2017 19:51 u »

Ik heb een aantal verschillende bieren vergist met de M29 in het begin dat ik brouwde, en eigenlijk, ondanks dat het geen saisons waren, waren ze eigenlijk toch allemaal geslaagd. Een tripel, met misschien iets te hoge IBU, maar best drinkbaar en smakelijk gekoeld, en de Brewferm Abdij, waarbij ik de suiker had vervangen door Belgische donkere kandijsuiker. Die was ook niet slecht, smaakte iets te veel naar melasse (Belgische donkere kandijsuiker van Tienen wordt gekleurd met melasse, in tegenstelling tot die van Van Gilse die wordt gekleurd met karamel). Maar het waren zeker geen slechte bieren. Ook een bier dat ik had gebrouwen van alleen moutextractpoeder, en zelfs dat was eigenlijk redelijk lekker.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #314 Gepost op: 01-06-2017 08:10 u »
De temperatuur pas ik aan op wat bij gist past. Meestal rond 22 ēC gecontroleerd in een grote bak water. Bij de m41 ben ik hoger gegaan naar 25 ēC na een paar dagen op 22 ēC deze gist heeft een marge van 18 tot 28 zo uit mijn hoofd. Ik hevel na een week, daarna zakt de SG nog maar enkele punten. Daarna kort warm in droge ruimte zelfde temperatuur. Dan nog een weekje in de koeling 8 ēC en dan op de fles.
De Saison gist heb ik op 27-29 ēC gezet. 19 liter in 7 dagen van 1084 naar 1004 (warm gemeten 20gr). Dat is een extreme gist. Ik heb nooit overmatig schuim, slechts een paar centimeter.
Dus 1 week en dan heb telkens mijn eind SG bij benadering.
Vergisten in een grote bak water is niet echt gecontroleerd. Temperaturen van 22 graden en hoger, dat zou ik dus niet doen, alleen voor een saison gist. Boven 20 graden krijg je steeds meer estervorming.
De M41 heb ik vergist bij 19 graden en toen was het aandeel aan esters al meer dan voldoende.

Offline Olaf H

• Boven 10 berichten
  • *
  • .......
« Reactie #315 Gepost op: 01-06-2017 22:23 u »
Het is zeker waar dat actief koelen veel gecontroleerder is dan het omringende water op constante temperatuur houden. Ik ga me maar eens verdiepen in het ombouwen van mijn koelkast. Is ook veel makkelijker dan dat gedoe met water.
Ik vind ondanks de temperatuur de bieren goed gelukt, hoewel de esters of hogere alcohol smaak wel wat forser is bij de M41. Doordat het een zwaar bier is van 11% met best een complex recept is het niet verkeerd. Maar ik ga zeker eens lager op 20 proberen de volgende keer.
Bedankt voor de reacties!
Het bier met m29 gaat ook richting 11% en is zeker geen gewoon bier. Hoop dat het goed komt met de smaak. Er zat ondanks laag SG toch nog wel een zoetje in.

Offline Wim67

• Junior lid
  • **
  • T komt goed.
« Reactie #316 Gepost op: 01-06-2017 22:46 u »
Vergisten in een grote bak water is niet echt gecontroleerd. Temperaturen van 22 graden en hoger, dat zou ik dus niet doen, alleen voor een saison gist. Boven 20 graden krijg je steeds meer estervorming.
De M41 heb ik vergist bij 19 graden en toen was het aandeel aan esters al meer dan voldoende.

Ik heb mijn Belgische dubbel ( festival pakket ) gecontroleerd vergist op 22 graden. De beschrijving gaf tussen de 20 en 25 graden aan. Het merk gist was niet vermeld, alleen dat het begium ale gist was.
Omdat ik ongeduldig was heb ik de gist op 24 graden toegevoegd en daarna in de gist koelkast gedaan waar hij vrij snel op 22 graden zat.

Na 8 uur veel activiteit, nu 2 weken later, sg gemeten 1010 ( zou 1006 moeten zijn ) ik ga zondag bottelen als dit gelijk blijft.

Zou ik te hoog hebben vergist? Is er überhaupt een perfecte gist temperatuur? Zijn hier tabellen of schema's voor?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #317 Gepost op: 02-06-2017 08:32 u »

Na 8 uur veel activiteit, nu 2 weken later, sg gemeten 1010 ( zou 1006 moeten zijn ) ik ga zondag bottelen als dit gelijk blijft.

Zou ik te hoog hebben vergist? Is er überhaupt een perfecte gist temperatuur? Zijn hier tabellen of schema's voor?
Vergeet wat het SG zou moeten worden maar hou zoals je zelf al aangeeft de gemeten SG in het oog. Verder kun je kijken of er nog schuimbellen op je bier zit en of je waterslot nog actief is.
Mijn meeste bovengistende bieren komen niet boven de 20 graden tenzij voor een tripel of saison. De perfecte gist temperatuur is dus ook afhankelijk van het biertype. Verder is het een levend organisme die zich niet altijd aan de regels houdt. Dus soms gaat hij als een speer en soms op een sukkel drafje.

Tags: gist