Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Mangrove Jack's biergisten  (gelezen 137311 keer)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Selissen Bier
Re: Mangrove Jack's biergisten
« Reactie #100 Gepost op: 28-01-2015 19:29 u »
Gisteren om ongeveer 20.00 uur heb ik de gist in het gistvat gedaan en vanochtend om 6.00 was het waterslot volop actief.
Deze gist heeft er duidelijk veel meer zin in dan de Bohemian Lager.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #101 Gepost op: 28-01-2015 22:03 u »
Ik ben nu een Tripel aan het brouwen en ga deze zometeen vergisten met de M27 Belgian Ale.
De klimaatkast heb ik al ingesteld op 26.5 graden

Best warm... niet bang voor nare bijsmaken?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 28-01-2015 22:04 u »
Ik twijfel voor mijn Saison tussen de M27 of de belle saison... Iemand een mening?

Brouwsel splitsen?

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #103 Gepost op: 28-01-2015 22:20 u »
Best warm... niet bang voor nare bijsmaken?
Nee helemaal niet want op het zakje staat als aanbevolen temperatuur tussen 26 en 32 graden.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #104 Gepost op: 29-01-2015 13:21 u »
Mijn brouwsel met de M03 gist (Newcastle Dark Ale/UK Dark Ale) ging als een speer van start. Na 2 1/2 dag stopte de vergisting vrijwel van het ene moment op het andere. De SVG is 67%. Alle pogingen om de vergisting weer op gang te krijgen faalden.
Nu vind ik 67 % SVG voor een Engels bier niet zo erg, even afwachten hoe het bier uiteindelijk wordt. Maar dit ging wel erg hard.

Bert

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #105 Gepost op: 29-01-2015 13:33 u »
Brouwsel splitsen?
Ik heb (nog) maar n vat.. Ik heb wel nog drie 5 L gistingsflesjes staan, eens kijken of ik daar wat mee kan. Echter kan het verschil hem dan ook zitten in het wel overhevelen bij de 5 liter flesjes en het niet overhevelen bij de cct.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #106 Gepost op: 29-01-2015 21:33 u »
Ik heb (nog) maar n vat.. Ik heb wel nog drie 5 L gistingsflesjes staan, eens kijken of ik daar wat mee kan. Echter kan het verschil hem dan ook zitten in het wel overhevelen bij de 5 liter flesjes en het niet overhevelen bij de cct.

Voor een vergelijking zou je twee 5 liter gistingsflessen kunnen gebruiken zonder over te hevelen en een gedeelte in je CCT. In feite heb je dan twee vergelijkingen... Die tussen de twee gisten en tussen niet-overhevelen versus CCT.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #107 Gepost op: 30-01-2015 09:55 u »
Mijn brouwsel met de M03 gist (Newcastle Dark Ale/UK Dark Ale) ging als een speer van start. Na 2 1/2 dag stopte de vergisting vrijwel van het ene moment op het andere. De SVG is 67%. Alle pogingen om de vergisting weer op gang te krijgen faalden.
Nu vind ik 67 % SVG voor een Engels bier niet zo erg, even afwachten hoe het bier uiteindelijk wordt. Maar dit ging wel erg hard.

Bert
Oei.
Heb juist die gist in huis gehaald voor mijn whiskybier, moet 8% worden. Tips nog Bert?

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #108 Gepost op: 30-01-2015 10:14 u »
Voor een vergelijking zou je twee 5 liter gistingsflessen kunnen gebruiken zonder over te hevelen en een gedeelte in je CCT. In feite heb je dan twee vergelijkingen... Die tussen de twee gisten en tussen niet-overhevelen versus CCT.
Dat is een heel goed idee! Ik zal mijn bevindingen posten.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #109 Gepost op: 30-01-2015 10:57 u »
Oei.
Heb juist die gist in huis gehaald voor mijn whiskybier, moet 8% worden. Tips nog Bert?

Mijn ervaring is er natuurlijk maar n.
Met de, door mij veel gebruikte, Scottish Ale gist van Wyeast zit ik meestal op een SVG van rond de 72 %. Een en ander hangt natuurlijk ook samen met mijn manier van maischen, ik hou het bij Engelse (en Schotse) bieren op een eenstapsmaisch van 68 of 69 C.
Ik weet niet wat voor basis je voor je whiskybier wilt gebruiken maar als dat een Engels bier is en je houdt een wat hogere maischtemperatuur aan dan zou ik voor deze gist rekening houden met een SVG van 70 % (blijft een gok van mij natuurlijk!).

Bert

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #110 Gepost op: 30-01-2015 11:41 u »
Dank je Bert. Ik neem als basis een scottish ale.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #111 Gepost op: 01-02-2015 19:43 u »
Vandaag SG van mijn Kaldenkirchener Alt gemeten. Tegenvaller! Begin SG 1049, Eind SG 1021, SVG 57,1%  >:( Dit betekent een biertje van 4,1% alc. na bottelen. Bier is vergist met Mangrove Jack's M79 Burton Union bij 20 C . Vergisting begon na een uur of 12. Het waterslot heeft ruim 3 dagen flink staan pruttelen. Nu 7 dagen later staat het waterslot volledig stil. Het bier is kraakhelder.
Ik heb niet gehydrateerd.
Weinig donkere moutsoorten gebruikt (9,2% karamel 160 en 1,6% Carafa 1) dus ik vind een SVG van 57,1% laag.
Plan is om woensdag te bottelen.
Ik heb nog een zakje dus ik kan binnenkort nog een keertje testen. Eerste indruk is voor mij niet positief. Ik hoop dat de smaak een hoop goed maakt...

Offline Shaka

• Senior lid
« Reactie #112 Gepost op: 01-02-2015 21:27 u »
Hydrateren lijkt me onnodig, daar ligt het niet aan. Een gestokte vergisting kan natuurlijk altijd voorkomen. Ik kan me voorstellen dat het als een tegenvaller voelt.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #113 Gepost op: 05-02-2015 14:39 u »
Afgelopen zondag een Simcoe Lager gebrouwen, en twee zakjes Mangrove Jack's Bohemian Lager gebruikt.

Deze eerst gehydrateerd en daarna pas gent, maar tot op heden nog geen actie waarneembaar in het waterslot. Kijk het nog even aan, maar misschien toch al wat back-up gist bestellen.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #114 Gepost op: 05-02-2015 17:56 u »
Afgelopen zondag een Simcoe Lager gebrouwen, en twee zakjes Mangrove Jack's Bohemian Lager gebruikt.

Deze eerst gehydrateerd en daarna pas gent, maar tot op heden nog geen actie waarneembaar in het waterslot. Kijk het nog even aan, maar misschien toch al wat back-up gist bestellen.
Zie mijn vorige post, dit duurde bij mijn pils ook zo lang, maar uiteindelijk begon het wel.

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #115 Gepost op: 05-02-2015 18:53 u »
Ik wil er een porter mee brouwen, dat zal dan de M07 (British Ale) zijn. Dat wordt dan tevens ook de eerste keer zijn dat ik een porter brouw.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #116 Gepost op: 05-02-2015 18:59 u »
Gisteren mijn Kaldenkirchener Alt, vergist met Mangrove Jack's M79 Burton Union, gebotteld vanuit de FastFermentor. Deze gist is een "verschrikkelijke" plakgist. In de bol van de FastFermentor had zich een kegel gist gevormd die met moeite uit de bol te verwijderen was. Onder in de conus zat nog wat gist op de wand. Voor het bottelen had ik een suikeroplossing toegevoegd in het vat en vervolgens even voorzichtig geroerd. Ik was er al vanuit gegaan dat de gist van de wand van de conus los zou komen en mijn kraakheldere bier troebel zou maken. Dit was dus niet het geval. Ondanks het roeren bleef de gist fijn aan de wand plakken en bleef het bier helder.

Offline dutch food geek

• Senior lid
  • Startend brouwer
« Reactie #117 Gepost op: 05-02-2015 20:29 u »
Dat heb ik ook gemerkt bij de m07, wat plakt die gist zeg! Eigenlijk wel fijn in een normaal gistvat :)

Offline Bennemans

• Super lid
« Reactie #118 Gepost op: 05-02-2015 21:17 u »
Dat heb ik ook gemerkt bij de m07, wat plakt die gist zeg! Eigenlijk wel fijn in een normaal gistvat :)

En het resultaat van je bier? Hoe was dat?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #119 Gepost op: 05-02-2015 22:02 u »
Deze eerst gehydrateerd en daarna pas gent, maar tot op heden nog geen actie waarneembaar in het waterslot.

Hydrateren of niet hydrateren is niet het punt. Het gaat om vergistingstemperatuur, de hoeveelheid en de vitaliteit van de gist...

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #120 Gepost op: 05-02-2015 22:18 u »
Ik heb zojuist mijn tripel over geheveld naar mijn mandfles vanuit het gistvat. De tripel heb ik vergist met de Mangrove Jacks Belgian Ale Yeast. Natuurlijk heb ik ook even geproefd; de smaak was zoet en redelijk alcoholisch. Echter geen echte saison smaak zoals men misschien wel zou verwachten, dat komt wellicht ook omdat ik op 26 graden heb vergist.

Wat ik opvallend vond, is dat de gist niet echt op de bodem plakte, maar een beetje vlokkerig op de bodem hing

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #121 Gepost op: 05-02-2015 22:26 u »
Iemand al ervaring met de Mangrove Jack's US West Coast / M44 ? Ik heb hem op schuine buis gezet en wil er volgend brouwsel mee vergisten. Zou een ver doorgaande gist moeten zijn (proefje bij mij leverde 84% SVG) en zou neutraal moeten zijn, waardoor smaken van de hop en moutsmaak beter over zouden komen. ben benieuwd.

Offline rajd

• Super lid
  • Elk antwoord is slechts een vraag verwijderd.
« Reactie #122 Gepost op: 05-02-2015 23:30 u »
Iemand al ervaring met de Mangrove Jack's US West Coast / M44 ? Ik heb hem op schuine buis gezet en wil er volgend brouwsel mee vergisten. Zou een ver doorgaande gist moeten zijn (proefje bij mij leverde 84% SVG) en zou neutraal moeten zijn, waardoor smaken van de hop en moutsmaak beter over zouden komen. ben benieuwd.

Die gist ligt ieg als kandidaat voor een brouwsessie voor komend weekend in mijn koelkast. Op basis van de houdbaarheidsdatum zou ik durven stellen dat de gist tamelijk vers (en daarmee hopelijk ook vitaal) is. Ik moet echter nog besluiten of ik een bock of een IPA ga brouwen ;)

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #123 Gepost op: 06-02-2015 08:04 u »
Ik heb zojuist mijn tripel over geheveld naar mijn mandfles vanuit het gistvat. De tripel heb ik vergist met de Mangrove Jacks Belgian Ale Yeast. Natuurlijk heb ik ook even geproefd; de smaak was zoet en redelijk alcoholisch. Echter geen echte saison smaak zoals men misschien wel zou verwachten, dat komt wellicht ook omdat ik op 26 graden heb vergist.

Wat ik opvallend vond, is dat de gist niet echt op de bodem plakte, maar een beetje vlokkerig op de bodem hing

Ik ga deze komend weekend eens in mijn quadrupel proberen ( ook op 26 graden ).

Offline dutch food geek

• Senior lid
  • Startend brouwer
« Reactie #124 Gepost op: 06-02-2015 09:49 u »
En het resultaat van je bier? Hoe was dat?

Ik heb nog geen idee... Het was een Barleywine, dus die mag nog wel even op de fles rijpen en hij zit nu net een week op de fles.

Tags: gist