Mangrove Jack's biergisten

Gestart door Adrie, 22-10-2014 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EvdBroek

Gisteren om ongeveer 20.00 uur heb ik de gist in het gistvat gedaan en vanochtend om 6.00 was het waterslot volop actief.
Deze gist heeft er duidelijk veel meer zin in dan de Bohemian Lager....

Bennemans

Citaat van: EvdBroek op 27-01-2015  19:26 uIk ben nu een Tripel aan het brouwen en ga deze zometeen vergisten met de M27 Belgian Ale.
De klimaatkast heb ik al ingesteld op 26.5 graden

Best warm... niet bang voor nare bijsmaken?

Jacques

Citaat van: Shaka op 27-01-2015  19:31 uIk twijfel voor mijn Saison tussen de M27 of de belle saison... Iemand een mening?

Brouwsel splitsen?

EvdBroek

Citaat van: Bennemans op 28-01-2015  22:03 uBest warm... niet bang voor nare bijsmaken?
Nee helemaal niet want op het zakje staat als aanbevolen temperatuur tussen 26 en 32 graden.

Albertus

Mijn brouwsel met de M03 gist (Newcastle Dark Ale/UK Dark Ale) ging als een speer van start. Na 2 1/2 dag stopte de vergisting vrijwel van het ene moment op het andere. De SVG is 67%. Alle pogingen om de vergisting weer op gang te krijgen faalden.
Nu vind ik 67 % SVG voor een Engels bier niet zo erg, even afwachten hoe het bier uiteindelijk wordt. Maar dit ging wel erg hard.

Bert

Shaka

Citaat van: Jacques op 28-01-2015  22:04 uBrouwsel splitsen?
Ik heb (nog) maar één vat.. Ik heb wel nog drie 5 L gistingsflesjes staan, eens kijken of ik daar wat mee kan. Echter kan het verschil hem dan ook zitten in het wel overhevelen bij de 5 liter flesjes en het niet overhevelen bij de cct.

Jacques

Citaat van: Shaka op 29-01-2015  13:33 uIk heb (nog) maar één vat.. Ik heb wel nog drie 5 L gistingsflesjes staan, eens kijken of ik daar wat mee kan. Echter kan het verschil hem dan ook zitten in het wel overhevelen bij de 5 liter flesjes en het niet overhevelen bij de cct.

Voor een vergelijking zou je twee 5 liter gistingsflessen kunnen gebruiken zonder over te hevelen en een gedeelte in je CCT. In feite heb je dan twee vergelijkingen... Die tussen de twee gisten en tussen niet-overhevelen versus CCT.

bierhenkie

Citaat van: Albertus op 29-01-2015  13:21 uMijn brouwsel met de M03 gist (Newcastle Dark Ale/UK Dark Ale) ging als een speer van start. Na 2 1/2 dag stopte de vergisting vrijwel van het ene moment op het andere. De SVG is 67%. Alle pogingen om de vergisting weer op gang te krijgen faalden.
Nu vind ik 67 % SVG voor een Engels bier niet zo erg, even afwachten hoe het bier uiteindelijk wordt. Maar dit ging wel erg hard.

Bert
Oei.
Heb juist die gist in huis gehaald voor mijn whiskybier, moet 8% worden. Tips nog Bert?

Shaka

Citaat van: Jacques op 29-01-2015  21:33 uVoor een vergelijking zou je twee 5 liter gistingsflessen kunnen gebruiken zonder over te hevelen en een gedeelte in je CCT. In feite heb je dan twee vergelijkingen... Die tussen de twee gisten en tussen niet-overhevelen versus CCT.
Dat is een heel goed idee! Ik zal mijn bevindingen posten.


Albertus

Citaat van: bierhenkie op 30-01-2015  09:55 uOei.
Heb juist die gist in huis gehaald voor mijn whiskybier, moet 8% worden. Tips nog Bert?

Mijn ervaring is er natuurlijk maar één.
Met de, door mij veel gebruikte, Scottish Ale gist van Wyeast zit ik meestal op een SVG van rond de 72 %. Een en ander hangt natuurlijk ook samen met mijn manier van maischen, ik hou het bij Engelse (en Schotse) bieren op een eenstapsmaisch van 68 of 69 ºC.
Ik weet niet wat voor basis je voor je whiskybier wilt gebruiken maar als dat een Engels bier is en je houdt een wat hogere maischtemperatuur aan dan zou ik voor deze gist rekening houden met een SVG van 70 % (blijft een gok van mij natuurlijk!).

Bert

bierhenkie

Dank je Bert. Ik neem als basis een scottish ale.

Eric v B

Vandaag SG van mijn Kaldenkirchener Alt gemeten. Tegenvaller! Begin SG 1049, Eind SG 1021, SVG 57,1%  >:( Dit betekent een biertje van 4,1% alc. na bottelen. Bier is vergist met Mangrove Jack's M79 Burton Union bij 20 ºC . Vergisting begon na een uur of 12. Het waterslot heeft ruim 3 dagen flink staan pruttelen. Nu 7 dagen later staat het waterslot volledig stil. Het bier is kraakhelder.
Ik heb niet gehydrateerd.
Weinig donkere moutsoorten gebruikt (9,2% karamel 160 en 1,6% Carafa 1) dus ik vind een SVG van 57,1% laag.
Plan is om woensdag te bottelen.
Ik heb nog een zakje dus ik kan binnenkort nog een keertje testen. Eerste indruk is voor mij niet positief. Ik hoop dat de smaak een hoop goed maakt...

Shaka

Hydrateren lijkt me onnodig, daar ligt het niet aan. Een gestokte vergisting kan natuurlijk altijd voorkomen. Ik kan me voorstellen dat het als een tegenvaller voelt.

Etn82

Afgelopen zondag een Simcoe Lager gebrouwen, en twee zakjes Mangrove Jack's Bohemian Lager gebruikt.

Deze eerst gehydrateerd en daarna pas geënt, maar tot op heden nog geen actie waarneembaar in het waterslot. Kijk het nog even aan, maar misschien toch al wat back-up gist bestellen.

EvdBroek

Citaat van: Etn82 op 05-02-2015  14:39 uAfgelopen zondag een Simcoe Lager gebrouwen, en twee zakjes Mangrove Jack's Bohemian Lager gebruikt.

Deze eerst gehydrateerd en daarna pas geënt, maar tot op heden nog geen actie waarneembaar in het waterslot. Kijk het nog even aan, maar misschien toch al wat back-up gist bestellen.
Zie mijn vorige post, dit duurde bij mijn pils ook zo lang, maar uiteindelijk begon het wel.

Bennemans

Ik wil er een porter mee brouwen, dat zal dan de M07 (British Ale) zijn. Dat wordt dan tevens ook de eerste keer zijn dat ik een porter brouw.

Eric v B

Gisteren mijn Kaldenkirchener Alt, vergist met Mangrove Jack's M79 Burton Union, gebotteld vanuit de FastFermentor. Deze gist is een "verschrikkelijke" plakgist. In de bol van de FastFermentor had zich een kegel gist gevormd die met moeite uit de bol te verwijderen was. Onder in de conus zat nog wat gist op de wand. Voor het bottelen had ik een suikeroplossing toegevoegd in het vat en vervolgens even voorzichtig geroerd. Ik was er al vanuit gegaan dat de gist van de wand van de conus los zou komen en mijn kraakheldere bier troebel zou maken. Dit was dus niet het geval. Ondanks het roeren bleef de gist fijn aan de wand plakken en bleef het bier helder.

dutch food geek

Dat heb ik ook gemerkt bij de m07, wat plakt die gist zeg! Eigenlijk wel fijn in een normaal gistvat :)

Bennemans

Citaat van: dutch food geek op 05-02-2015  20:29 uDat heb ik ook gemerkt bij de m07, wat plakt die gist zeg! Eigenlijk wel fijn in een normaal gistvat :)

En het resultaat van je bier? Hoe was dat?

Jacques

Citaat van: Etn82 op 05-02-2015  14:39 uDeze eerst gehydrateerd en daarna pas geënt, maar tot op heden nog geen actie waarneembaar in het waterslot.

Hydrateren of niet hydrateren is niet het punt. Het gaat om vergistingstemperatuur, de hoeveelheid en de vitaliteit van de gist...

EvdBroek

Ik heb zojuist mijn tripel over geheveld naar mijn mandfles vanuit het gistvat. De tripel heb ik vergist met de Mangrove Jacks Belgian Ale Yeast. Natuurlijk heb ik ook even geproefd; de smaak was zoet en redelijk alcoholisch. Echter geen echte saison smaak zoals men misschien wel zou verwachten, dat komt wellicht ook omdat ik op 26 graden heb vergist.

Wat ik opvallend vond, is dat de gist niet echt op de bodem plakte, maar een beetje vlokkerig op de bodem hing

hansHalberstadt

Iemand al ervaring met de Mangrove Jack's US West Coast / M44 ? Ik heb hem op schuine buis gezet en wil er volgend brouwsel mee vergisten. Zou een ver doorgaande gist moeten zijn (proefje bij mij leverde 84% SVG) en zou neutraal moeten zijn, waardoor smaken van de hop en moutsmaak beter over zouden komen. ben benieuwd.

rajd

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2015  22:26 uIemand al ervaring met de Mangrove Jack's US West Coast / M44 ? Ik heb hem op schuine buis gezet en wil er volgend brouwsel mee vergisten. Zou een ver doorgaande gist moeten zijn (proefje bij mij leverde 84% SVG) en zou neutraal moeten zijn, waardoor smaken van de hop en moutsmaak beter over zouden komen. ben benieuwd.

Die gist ligt ieg als kandidaat voor een brouwsessie voor komend weekend in mijn koelkast. Op basis van de houdbaarheidsdatum zou ik durven stellen dat de gist tamelijk vers (en daarmee hopelijk ook vitaal) is. Ik moet echter nog besluiten of ik een bock of een IPA ga brouwen ;)

hobbybob

Citaat van: EvdBroek op 05-02-2015  22:18 uIk heb zojuist mijn tripel over geheveld naar mijn mandfles vanuit het gistvat. De tripel heb ik vergist met de Mangrove Jacks Belgian Ale Yeast. Natuurlijk heb ik ook even geproefd; de smaak was zoet en redelijk alcoholisch. Echter geen echte saison smaak zoals men misschien wel zou verwachten, dat komt wellicht ook omdat ik op 26 graden heb vergist.

Wat ik opvallend vond, is dat de gist niet echt op de bodem plakte, maar een beetje vlokkerig op de bodem hing

Ik ga deze komend weekend eens in mijn quadrupel proberen ( ook op 26 graden ).

dutch food geek

Citaat van: Bennemans op 05-02-2015  21:17 uEn het resultaat van je bier? Hoe was dat?

Ik heb nog geen idee... Het was een Barleywine, dus die mag nog wel even op de fles rijpen en hij zit nu net een week op de fles.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.