Mangrove Jack's biergisten

Gestart door Adrie, 22-10-2014 14:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de gedroogde gisten van Mangrove Jack's binnenkort wellicht op de Nederlandse markt verkocht gaan worden. Ik vertel nog even niet door wie en waar ze te krijgen zullen zijn, dat zal de winkel/persoon in kwestie zelf wel doen op dit forum.

Hier alvast een link naar de website van de producent: http://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts

Er zitten een paar zeer interessante bij. Van Amerikaanse fora heb ik begrepen dat sommige echt een aanwinst zijn en duidelijk verschillen van de korrelgisten die nu op de markt zijn. HIER bijvoorbeeld experiment waarbij een wort van een APA gesplitst is in vier delen. De gebruikte gisten zijn de SafAle US-05, de Danstar BRY-97, de Mangrove Jack's M33 en de WLP001.

Hierbij vind je een xml bestand met deze gisten die je kunt importeren in de gistdatabank van BrouwHulp.

Erick


Hay

Alleen zijn ze daar zo te zien nog niet op voorraad.
Je kan ze ook bij amihopfen bestellen.
Wil een keer die west coast proberen.

Adrie

Ah, Brouwmarkt gaat ze ook verkopen. Leuk. Alleen gaat Brouwmarkt ze niet allemaal verkopen, zo te zien.

foz


Markiej87

Citaat van: foz op 22-10-2014  15:14 uMenno gaat ze ook verkopen.

http://www.hobbybrouwshop.nl/
Dat zijn mooie ontwikkelingen!

Jacques

Goed nieuws. Naast de vele nieuwe hopsoorten neemt ook de keuze aan korrelgisten alsmaar toe.

Hoppenbrouwers

Ik ben erg benieuwd naar de gisten.
Zou de herkomst van de bohemian lager dezelfde zijn als die van Wyeast?

RobinB

Sowieso is het de vraag bij nieuwe aanbieders hoeveel echt nieuwe (unieke) stammen erbij komen.
Maar meer keuze in korrelland juich ik altijd toe! :duimop:

Adrie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 22-10-2014  21:21 uIk ben erg benieuwd naar de gisten.
Zou de herkomst van de bohemian lager dezelfde zijn als die van Wyeast?

Als ik ervaringen in de VS lees, is de Mangrove Jack's Bohemian lager niet dezelfde als Wyeast Bohemian Lager. De Mangrove Jack's geeft een wat moutiger bier.

marcel-g

29-10 een irish red ale gebrouwen, als gist heb ik de mangrove jack m07 gebruikt.
na 9 dagen zat hij al op een sg van 1011 (start sg was 1055), vandaag dus maar gebotteld.
de geur van het jongbier is goed en de smaak gaat de goede kant op, stiekem even geproefd natuurlijk.
rest mij nog te melden dat ik de gist bij menno heb besteld, die de gist de avond daarop persoonlijk kwam bezorgen.....op de fiets.
goede service dus. :proost:

RobinB

Citaat van: marcel-g op 08-12-2014  22:14 uRest mij nog te melden dat ik de gist bij menno heb besteld, die de gist de avond daarop persoonlijk kwam bezorgen.....op de fiets.
Ik heb laatst alle gisten besteld, ben benieuwd of hij ook bij mij langs komt op de fiets! (in Maastricht)... ;D

Hoppenbrouwers

Vandaag de bohemian lager besteld. Ik ben beniewd hoe hij gaat bevallen.

Etn82

Citaat van: Hoppenbrouwers op 08-12-2014  22:26 uVandaag de bohemian lager besteld. Ik ben beniewd hoe hij gaat bevallen.

Die heb ik vandaag ook besteld, samen met nog wat andere. Heb het de laatste tijd nogal druk, waardoor voorbereidingen er nog wel eens bij inschieten (met name giststarters), het daarom maar een hele trits korrel-gisten in huis gehaald, kan ik ook lekker op de dag zelf nog beslissen wat ik ga brouwen.

Er staat nu een Session Rye IPA te vergisten met de M44 U.S. West-Coast. Zal binnenkort mijn bevindingen hier melden.

Sint Maarten

Hier staat een Alt variant te vergisten met de Work Horse. Het staat rustig te pruttelen.

Bassie

Afgelopen weekend heb ik onze continu gehopte Saison geproefd, die we vergist hebben met de M27 Belgian Saison. Echt fantastisch! De vergisting ging ook super snel. Van 1061 naar 1010 in 3 dagen, uiteindelijk op 1008 uitgekomen.

wilbertd

Alleen nog de M10 workhorse in een 'Irish Red'-achtig bier gebruikt.
Eigenlijk wilde ik deze gaan gebruiken als vervanging voor de door mij (te) veel gebruikte US05.
Echter als ik deze twee gisten met elkaar vergelijk vind ik de naam werkpaard toch beter passen bij de US05.
De M10 vergist veel minder ver door dan ik gewend ben van de US05.
(Maar goed, het was ook nog maar de eerste keer).
Hij flokt wel goed uit, het bier was snel helder en het gistdepot bleef goed aan de bodem van de fles plakken.

Ik heb ook de M03 New Castle dark ale liggen.
Ik ben van plan daar hetzelfde 'Irish Red'-achtig bier mee te brouwen, wellicht dat ik dan een klein referentie kader heb waaraan ik de geur/smaak van de M03 kan toetsen.

RienP

Ik heb even een kort rondje gedaan over het internet en wat gegevens verzameld aangaande de vergistingsgraad van diverse gisten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jAfljN5d5eA9MfGGeG9F0Xp2J60vIjCBvwkoE2z0lrc/edit?usp=sharing


RobinB

Citaat van: RienP op 10-12-2014  12:05 uIk heb even een kort rondje gedaan over het internet en wat gegevens verzameld aangaande de vergistingsgraad van diverse gisten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jAfljN5d5eA9MfGGeG9F0Xp2J60vIjCBvwkoE2z0lrc/edit?usp=sharing
Goed bezig! :duimop:

Wees je wel bewust van de beperkingen van dergelijke overzichten, zeker zonder invloedrijke variabelen zoals %suiker, %cara, %gebrand, maischschema, enz. :)

RienP

Dat vermoeden had ik al. Daarom heb ik ook het begin en eind SG erbij gezet als een klein beetje achtergrond informatie.
Het meest echt specifieke vergistingseigenschappen wat ik tegen kwam was het volgende:
M27-Belgian Ale: Dit is waarschijnlijk een saisongist.
M44-West Coast: Een goede vervanger van US-05. Sommige denken dat het een korrelvorm van de PAC-man gist is. Geen idee of dat waar is.
 

Hoppenbrouwers

Citaat van: RienP op 10-12-2014  12:05 uIk heb even een kort rondje gedaan over het internet en wat gegevens verzameld aangaande de vergistingsgraad van diverse gisten:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jAfljN5d5eA9MfGGeG9F0Xp2J60vIjCBvwkoE2z0lrc/edit?usp=sharing
Goed bezig. Maar die staan toch ook al in de xml file van Arie?

Erick

In beersmith zijn ze ook allemaal terug te vinden.

wilbertd

Citaat van: RienP op 10-12-2014  14:40 uDat vermoeden had ik al. Daarom heb ik ook het begin en eind SG erbij gezet als een klein beetje achtergrond informatie.
ik vind het toch wel leuk om te zien zo met het begin en eind SG.
(En komt exact overeen met mijn eerste ervaring met de 'workhorse')

Hoppenbrouwers

Maandag besteld, dinsdag een bevestigingsmail van verzending gehad. Tot op heden niets ontvangen van de verdeler. Ook geen reactie op de mail. Komt iemand dit bekend voor?

marcel-g

Kijk even op de site van de verdeler, daar staat o.a dit te lezen:

LET OP! I.V.M. EEN PAAR DAGEN AFWEZIGHEID WORDT ER DONDERDAG 18 DECEMBER PAS WEER VERZONDEN.
 IN DE REGEL WORDT UW ORDER DAN VRIJDAG 19 DECEMBER AFGELEVERD.
 HOU HIER REKENING MEE.

Gerald

[quote auth or=Hoppenbrouwers link=topic=27042.msg421010#msg421010 date=1418412050]
Maandag besteld, dinsdag een bevestigingsmail van verzending gehad. Tot op heden niets ontvangen van de verdeler. Ook geen reactie op de mail. Komt iemand dit bekend voor?
[/quote]
bij wie exact besteld? Zijn meerdere verdelers ondertussen. ;)

van menno weet ik dat ie ergens rond deze tijd op vakantie zou gaan voor een paar dagen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: marcel-g op 12-12-2014  20:27 ukijk even op de site van de verdeler, daar staat o.a dit te lezen:

LET OP! I.V.M. EEN PAAR DAGEN AFWEZIGHEID WORDT ER DONDERDAG 18 DECEMBER PAS WEER VERZONDEN.
 IN DE REGEL WORDT UW ORDER DAN VRIJDAG 19 DECEMBER AFGELEVERD.
 HOU HIER REKENING MEE.
Wel vreemd dat hij dan wel een mail verstuurd op dinsdag dat de gist onderweg is. Status van bestelling omgezet naar 'verzonden'...

Citaat van: Gerald op 12-12-2014  20:28 ubij wie exact besteld? Zijn meerdere verdelers ondertussen. ;)

van menno weet ik dat ie ergens rond deze tijd op vakantie zou gaan voor een paar dagen.
Menno inderdaad.
Welke verdelers zijn er nog meer? (die ook daadwerkelijk uitleveren. Brouwmarkt bijv. heeft ze wel op de site maar ze hebben niets)

Erick

De Verdeler?
Mis ik iets?  Die shop ken ik nog niet?

Laat maar, had de volgende pagina niet gezien.  ;D

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 12-12-2014  20:20 uMaandag besteld, dinsdag een bevestigingsmail van verzending gehad. Tot op heden niets ontvangen van de verdeler. Ook geen reactie op de mail. Komt iemand dit bekend voor?
Nee, eigenlijk niet.
Ik heb ze eergisteren ontvangen, ging mooi vlot. :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 12-12-2014  23:28 uNee, eigenlijk niet.
Ik heb ze eergisteren ontvangen, ging mooi vlot. :)
Dus kan ik in ieder geval concluderen dat ten tijde van mijn bestelling verzenden geen vertraging had (door vakanties of wat dan ook). Toch wel apart dan.

RobinB

Ff teruggezocht; volgens mij zondag besteld en dus woensdag ontvangen.
Niks mis mee. :)

Herman

Op 8 december heb ik besteld, op 9 december kreeg ik een bericht dat de bestelling was verzonden en vandaag (12-12) is e.e.a. aangekomen. Een mooie selectie gisten om uit te proberen!

Etn82

Citaat van: Herman op 12-12-2014  23:38 uOp 8 december heb ik besteld, op 9 december kreeg ik een bericht dat de bestelling was verzonden en vandaag (12-12) is e.e.a. aangekomen. Een mooie selectie gisten om uit te proberen!

Bij mij hetzelfde, alleen had ik ze op donderdag geloof ik al binnen.

Hoppenbrouwers

Vandaag dan toch binnen gekomen na een werkweek. Zie alleen dat ik de gist binnen zes weken moet gebruiken. Dat is dan weer minder.

RobinB

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-12-2014  16:20 uZie alleen dat ik de gist binnen zes weken moet gebruiken.
Hoezo?

Hoppenbrouwers

Citaat van: RobinB op 13-12-2014  16:31 uHoezo?
Best before datum...
De fermentis die ik op voorraad heb kan nog meer dan een jaar mee voor die datum bereikt is. Deze zal al wat langer op de pank hebben gelegen. Hopelijk gaat de vitaliteit niet teveel achteruit.

RobinB

Hmmm... Eens naar kijken als ik terug ben. :)

EvdBroek

Heeft iemand al ervaring met de Bohemian Lager?

Ik wil er binnenkort een pils mee gaan brouwen

dutch food geek

Heb net een barleywine met de M07 vergist. Van 24,9 ºB naar 13,1 ºB...
Pittig gistje ;)
Hij is nog steeds bezig achter me :)
Heel pittig gistje :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 30-12-2014  16:46 uHeeft iemand al ervaring met de Bohemian Lager?

Ik wil er binnenkort een pils mee gaan brouwen
Kan er je binnenkort wat over zeggen. Heb hem in huis en ga er een split batch mee doen. Eerst nog even tijd zien te vinden...

EvdBroek

Ik heb nu 2 zakjes in huis en ga het dit weekend gebruiken. Zal wel even laten horen wat het resultaat is

Christiaan S

Ze staan nu ook op de site van Brouwmarkt.
Binnenkort maar eens langs gaan en kopen.
Wil een irish red maken met de M79 gist.

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 05-01-2015  19:35 uIk heb nu 2 zakjes in huis en ga het dit weekend gebruiken. Zal wel even laten horen wat het resultaat is
Ik ben benieuwd. Lees het graag terug.
Citaat van: Christiaan S op 05-01-2015  20:01 uZe staan nu ook op de site van Brouwmarkt.
Ze staan er al een tijdje op maar sinds half december pas door hun leverbaar.

Thamerdal

Citaat van: Hoppenbrouwers op 05-01-2015  20:50 uIk ben benieuwd. Lees het graag terug.Ze staan er al een tijdje op maar sinds half december pas door hun leverbaar.
Ik ben er zaterdag geweest, er staat een hele batterij van die zakjes!

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 05-01-2015  18:28 uHeb net een barleywine met de M07 vergist. Van 24,9 ºB naar 13,1 ºB...

Graag ook berekend begin en eind SG vermelden en de vergistingsgraad. Op die manier is het voor iedereen duidelijk waarover we het hebben...

EvdBroek

Ik heb ook nog de M27 Belgian Ale gekocht, mijn plan is om daar een tripel mee te brouwen.

Volgens de beschrijving is de gist geschikt voor alle Belgische bieren, maar dat lijkt  me overdreven. Dus ik ga ook eens kijken wat deze gist geeft

hobbybob

Citaat van: Jacques op 05-01-2015  22:48 uGraag ook berekend begin en eind SG vermelden en de vergistingsgraad. Op die manier is het voor iedereen duidelijk waarover we het hebben...

24,9B = 1102
13,1B = 1020

SVG = 79%
WVG = 65%

Alc vol = 10,7%

Jacques

Citaat van: hobbybob op 06-01-2015  15:13 u24,9B = 1102
13,1B = 1020

SVG = 79%
WVG = 65%

Alc vol = 10,7%

Dank je.

RienP

Citaat van: EvdBroek op 06-01-2015  14:37 uIk heb ook nog de M27 Belgian Ale gekocht, mijn plan is om daar een tripel mee te brouwen.

Volgens de beschrijving is de gist geschikt voor alle Belgische bieren, maar dat lijkt  me overdreven. Dus ik ga ook eens kijken wat deze gist geeft

Volgens mij is de M27 een Saison gist en gaat dus ver door.

EvdBroek

Dat zou kunnen, maar er staat ook bij dat die geschikt is voor een quadrupel...

EvdBroek

Afgelopen zondag heb ik een pils gebrouwen en gebruik gemaakt van 2 zakjes Bohemian Lager. Inmiddels is de vergisting nog steeds niet gestart!

Mijn gistkast had ik ingesteld op 12 graden en ik heb nu de temperatuur maar wat verhoogd tot 14, maar eigenlijk zou die ook gewoon op 12 moeten kunnen vergisten.
Verder het vat nog maar eens een paar keer geschud.
Wel uitermate vreemd dat dit zo langzaam op gang komt, heeft iemand hier ervaring mee?

En ja ... ik heb nagekeken of het gistvat dicht zit en of het waterslot goed sluit

hobbybob

Citaat van: RienP op 06-01-2015  21:18 uVolgens mij is de M27 een Saison gist en gaat dus ver door.

Staat er zelfs bij:

CiteerBelgian Ale Yeast is an exceptional top-fermenting yeast creating highly characterful beers with spicy, fruity and peppery notes ideal for Belgian Saison or farmhouse style beer. - See more at: http://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts/products/belgian-ale-yeast-10g#sthash.LBR302wg.dpuf

vandaar die geadviseerde temperatuur:

CiteerFor best results, ferment at 26-32 degrees C (79-90 degrees F)

ZwartGoud

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  14:05 uAfgelopen zondag heb ik een pils gebrouwen en gebruik gemaakt van 2 zakjes Bohemian Lager. Inmiddels is de vergisting nog steeds niet gestart!

Mijn gistkast had ik ingesteld op 12 graden en ik heb nu de temperatuur maar wat verhoogd tot 14, maar eigenlijk zou die ook gewoon op 12 moeten kunnen vergisten.
Verder het vat nog maar eens een paar keer geschud.
Wel uitermate vreemd dat dit zo langzaam op gang komt, heeft iemand hier ervaring mee?

En ja ... ik heb nagekeken of het gistvat dicht zit en of het waterslot goed sluit

Ik heb laatst een bitter gebrouwen met de Burton Union gist. 1 zakje gehydrateerd, maar ma 1,5 dag nog geen enkele activiteit. Toen heb ik er een extra zakje droog overheen gestrooid, en toen ging ie na 12 uur van start.

Heb jij je gist gehydrateerd?

EvdBroek

Citaat van: ZwartGoud op 13-01-2015  14:30 uHeb jij je gist gehydrateerd?

Nee ik het het er zo opgestrooid zoals ik dat altijd doe bij korrelgisten.
Het kan zijn dat de gist al iets te oud is, er stond op tenminste houdbaar tot 02 2015

EvdBroek

Citaat van: hobbybob op 13-01-2015  14:21 uStaat er zelfs bij:

Er staat ook op het pakje: "Suited for brewing all Belgian ales, including Quadruples of up to 14% ABV"


ZwartGoud

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  14:33 uNee ik het het er zo opgestrooid zoals ik dat altijd doe bij korrelgisten.
Het kan zijn dat de gist al iets te oud is, er stond op tenminste houdbaar tot 02 2015

 :weetniet:  Als de gist goed bewaard is lijkt het me dat er nog wel leven in zou moeten zitten.
Op zich starten ondergisters wel langzamer dan bovengisters.
Heb je nog een zakje paraat? Anders zou ik die er vanavond laat nog bij kieperen als er dan nog steeds niets is gebeurt...

EvdBroek

Ik heb dus 2 pakjes lager gist gebruikt, dit zou meer dan voldoende moeten zijn.
Als het niet opstart, dan maak ik er een ander biertje van met de M27 gist... moet ik hem wel wat warmer zetten  ;)

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  14:43 uIk heb dus 2 pakjes lager gist gebruikt, dit zou meer dan voldoende moeten zijn.
Als het niet opstart, dan maak ik er een ander biertje van met de M27 gist ... moet ik hem wel wat warmer zetten  ;)
Hoe groot is je brouwsel. Dat wil in dezen wel erg veel zeggen....

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-01-2015  16:49 uHoe groot is je brouwsel. Dat wil in dezen wel erg veel zeggen....
Oh ja natuurlijk, dat was 20 liter

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  16:54 uOh ja natuurlijk, dat was 20 liter
Zou genoeg moeten zijn. Je hebt in ieder geval geen overdaad aan gist toegevoegd voor een ondergister.
Hoewel ondergisters wel wat langer nodig hebben is twee dagen wel ongeveer de max. Hoe lang was de gist nog houdbaar en hoe heb je m bewaard?

Ik weet dat de mangrove jack gisten een erg korte bewaarduur hebben als de verpakking moet geloven. Dit is gelinkt aan de manier van opslag.

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-01-2015  16:58 uZou genoeg moeten zijn. Je hebt in ieder geval geen overdaad aan gist toegevoegd voor een ondergister.
Hoewel ondergisters wel wat langer nodig hebben is twee dagen wel ongeveer de max. Hoe lang was de gist nog houdbaar en hoe heb je m bewaard?

Ik weet dat de mangrove jack gisten een erg korte bewaarduur hebben als de verpakking moet geloven. Dit is gelinkt aan de manier van opslag.
De gist zou nog een maand houdbaar zijn en die heb ik ca. 2 weken geleden ontvangen. Na ontvangst heb ik de gist bewaard in de koelkast

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  17:02 uDe gist zou nog een maand houdbaar zijn en die heb ik ca. 2 weken geleden ontvangen. Na ontvangst heb ik de gist bewaard in de koelkast
Zou dus in principe allemaal in orde moeten zijn...

EvdBroek

Ja dat zou je zeggen van wel, maar ik heb nu toch ernstig mijn twijfels over de vitaliteit van deze gist

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  20:15 uJa dat zou je zeggen van wel, maar ik heb nu toch ernstig mijn twijfels over de vitaliteit van deze gist
Ik begrijp het. Heb nu een zakje in de koelkast liggen maar die ga ik maar eens enten op een 5 L split batch of zo.

Heb je hem ook bij Menno gekocht?

RienP

Ik heb recent de Burton Union M79 voor een Porter gebruikt SG=1057,  FG=1016. Een vergistingsgraad van 72%. Ik had eigenlijk verwacht dat deze gist nog iets verder door zou gaan.

Brouwers

Citaat van: RienP op 13-01-2015  21:37 uIk heb recent de Burton Union M79 voor een Porter gebruikt SG=1057,  FG=1016. Een vergistingsgraad van 72%. Ik had eigenlijk verwacht dat deze gist nog iets verder door zou gaan.
Had op het HBT forum ook al een topic gevonden met wisselende resultaten van de gisten op de vergistingsgraad. Niet iedereen was daar tevreden over de gisten. Kan natuurlijk ook aan de brouwers liggen  ;D

Waren trouwens ook positieve berichten.

Hoe is de smaak verder?

RienP

Om eerlijk te zijn geen idee. Ik heb dit gebrouwen voor mijn zwager en hij heeft de vergisting gedaan en ook gebotteld. Hij heeft een monster geproefd bij het bottelen en dat vond hij goed smaken. Ik hoop wel binnenkort een flesje te kunnen proeven. Ik krijg nog wel een flesje van hem, dus even afwachten hoe het wordt.

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 13-01-2015  21:24 uIk begrijp het. Heb nu een zakje in de koelkast liggen maar die ga ik maar eens enten op een 5 L split batch of zo.
Heb je hem ook bij Menno gekocht?

Ja ik heb hem bij Menno gekocht en ik denk dat het wijs is om er maar eerst even een starter van te maken... of te kijken of hij überhaupt tot leven komt. Tot wanneer is die van jou houdbaar?

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 13-01-2015  22:05 uJa ik heb hem bij Menno gekocht en ik denk dat het wijs is om er maar eerst even een starter van te maken... of te kijken of hij überhaupt tot leven komt. Tot wanneer is die van jou houdbaar?
Nog een week.
Ik maak mijn brouwsel wel wat kleiner. Was niet van plan om ooit een starter van een korrel te gaan maken.

EvdBroek

Sinds deze middag is er activiteit in het waterslot... dat heeft dus wel erg lang geduurd; 3 volle dagen.

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 14-01-2015  20:25 uSinds deze middag is er activiteit in het waterslot... dat heeft dus wel erg lang geduurd; 3 volle dagen.

Een puntje om rekening mee te houden is dat in de zakjes Mangrove Jack's minder gist zit. 10 g in plaats van 11,5 g bij de Fermentis gisten...
Een ander puntje is dat je naar mate je kouder vergist meer gist hoort te enten.

Hoppenbrouwers

20 g op 20 L zou toch ruim voldoende moeten zijn...

Robert1968

Ik heb de Bavarian Wheat korrelgist besteld, iemand hier al ervaring mee? Vreemd is dat Brouwmarkt vermeldt dat 10 gram van deze gist goed is voor 12,5 l bier, terwijl bv. de Belgian Ale gist goed is voor 25 liter. Vreemd. :weetniet:

hobbybob

Citaat van: Robert de Boer op 15-01-2015  07:42 uIk heb de Bavarian Wheat korrelgist besteld, iemand hier al ervaring mee? Vreemd is dat Brouwmarkt vermeldt dat 10 gram van deze gist goed is voor 12,5 l bier, terwijl bv. de Belgian Ale gist goed is voor 25 liter. Vreemd. :weetniet:

Daar denken ze bij Mangrove Jack anders over

CiteerDeliciously smooth, light golden in colour, full bodied aromas of vanilla and banana and a lingering aftertaste. This yeast produces a silky mouth feel and rich body. Suitable for brewing Hefeweizen, Kristal Weizen, Dunkel Weizen and more. Attenuation: Medium Flocculation: Low Usage Directions: Sprinkle contents directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. Ferment at 18-30 degrees C (59-86 degrees F) for best results. - See more at: http://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts/products/bavarian-wheat-10g-coming-soon#sthash.NBXjLYOy.dpuf

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 14-01-2015  23:07 uEen puntje om rekening mee te houden is dat in de zakjes Mangrove Jack's minder gist zit. 10 g in plaats van 11,5 g bij de Fermentis gisten...
Een ander puntje is dat je naar mate je kouder vergist meer gist hoort te enten.
Zoals Hoppenbrouwers al aangeeft moeten 2 zakjes van in totaal 20 gram toch voldoende zijn voor 20 liter.
Inmiddels loopt de vergisting nu, alleen redelijk traag...
Ik denk dat het gewoon te maken heeft zoals ik al eerder aangaf dat de gist door de leeftijd te weinig vitaal is.

hansHalberstadt

Iemand al ervaring met de M44 gist?

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 15-01-2015  18:19 uZoals Hoppenbrouwers al aangeeft moeten 2 zakjes van in totaal 20 gram toch voldoende zijn voor 20 liter.
Inmiddels loopt de vergisting nu, alleen redelijk traag...
Ik denk dat het gewoon te maken heeft zoals ik al eerder aangaf dat de gist door de leeftijd te weinig vitaal is.

Ligt ook aan het begin SG van je wort. Die heb ik niet gelezen in je berichten.

Waar ik op wilde wijzen is dat de zakjes van Mangrove Jack's minder gist bevatten dan bij Fermentis.

En verder is mijn ervaring dat je bij een ondergister meer gist moet gebruiken naar mate je kouder vergist. Mr Malty houdt daar geen rekening mee. Bij de informatie over de Fermentis ondergistende gisten wordt dit wel vernoemd. Het aardig te zien dat Fermentis per 100 liter wort 80 g adviseert als je vergist bij 15 ºC en 120 g als de vergistingstemperatuur op 12 ºC. Onder de 12 ºC zou je zelfs 200 tot 300 g bij 9 ºC moeten gebruiken.
Nu is de gist van Mangrove Jack's natuurlijk niet dezelfde dan bijvoorbeeld de Fermentis W 34/70 maar in het geval jouw koelkast aan het werken is onder de 12 ºC zou het toch kunnen zijn dat je te weinig gist hebt geënt.   

hansHalberstadt

Net een potje steriele wort van 12.5 brix van mijn vorige brouwsel (1050, pale+munich mout) ca 300 ml geënt met de M44 westcoast + roerwerkje in een 500 ml jampotje. Eens kijken wat de smaak en SVG gaat doen.

EvdBroek

Citaat van: Jacques op 15-01-2015  22:57 uLigt ook aan het begin SG van je wort. Die heb ik niet gelezen in je berichten.

Waar ik op wilde wijzen is dat de zakjes van Mangrove Jack's minder gist bevatten dan bij Fermentis.

En verder is mijn ervaring dat je bij een ondergister meer gist moet gebruiken naar mate je kouder vergist. Mr Malty houdt daar geen rekening mee. Bij de informatie over de Fermentis ondergistende gisten wordt dit wel vernoemd. Het aardig te zien dat Fermentis per 100 liter wort 80 g adviseert als je vergist bij 15 ºC en 120 g als de vergistingstemperatuur op 12 ºC. Onder de 12 ºC zou je zelfs 200 tot 300 g bij 9 ºC moeten gebruiken.
Nu is de gist van Mangrove Jack's natuurlijk niet dezelfde dan bijvoorbeeld de Fermentis W 34/70 maar in het geval jouw koelkast aan het werken is onder de 12 ºC zou het toch kunnen zijn dat je te weinig gist hebt geënt.   

Mijn begin SG was 1050 en ik ben de vergisting gestart met een temperatuur van 12 graden. Omdat er 2 dagen niets gebeurde heb ik de temperatuur verhoogd naar 14 graden. Als je kijkt naar de aanwijzingen van Fermentis (en er vanuit gaat dat dit ook geldt voor de gist van Mangrove Jack)  zou 20 gram dus net iets te weinig zijn geweest voor 12 graden.
De volgende keer voor de zekerheid dus maar 3 zakjes gebruiken...

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2015  00:24 uNet een potje steriele wort van 12.5 brix van mijn vorige brouwsel (1050, pale+munich mout) ca 300 ml geënt met de M44 westcoast + roerwerkje in een 500 ml jampotje. Eens kijken wat de smaak en SVG gaat doen.
Eindbrix=5.6. Dat betekent een SVG van ca 89%. Gist was niet gehydrateerd.

Adrie

Mijn Engelse IPA met de M79 Burton Union startte op 1,060 en eindigde op 1,010 (svg van 83,3%). Uiteraard was de gist in water gehydrateerd. Hoe het bier smaakt vertel ik wel als ie op druk is en enige tijd heeft gerijpt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Adrie op 24-01-2015  11:19 uUiteraard was de gist in water gehydrateerd.
Waarom is dat zo vanzelfsprekend?

Herman

Zie A3's profiel-onderschrift :)

Hoppenbrouwers

Citaat van: Herman op 24-01-2015  11:36 uZie A3's profiel-onderschrift :)
Dat verklaart nog niet waarom het vanzelfsprekend zou zijn. Er is genoeg discussie over geweest en er zijn genoeg experimenten geweest waaruit blijkt dat het verschil verwaarloosbaar is.

Herman

A3 is anders stellig in zijn mening dat het wel effect heeft, vandaar dat hij het vanzelfsprekend vindt. Inderdaad een eeuwigdurende discussie.

EvdBroek

Zojuist heb ik mijn pils overgeheveld naar een mandfles voor de nagisting en natuurlijk heb ik het ook even geproefd. Het jongbier smaakt prima!!
Dus allemaal toch goed gekomen ondanks de hele trage start.

Hoppenbrouwers

Citaat van: EvdBroek op 24-01-2015  13:59 uZojuist heb ik mijn pils overgeheveld naar een mandfles voor de nagisting en natuurlijk heb ik het ook even geproefd. Het jongbier smaakt prima!!
Dus allemaal toch goed gekomen ondanks de hele trage start.
Hoe lang duurde het voordat hij echt goed aan de gang was en welk SG had je aan het eind van de hoofdvergisting?

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-01-2015  14:50 uHoe lang duurde het voordat hij echt goed aan de gang was en welk SG had je aan het eind van de hoofdvergisting?
De vergisting begon pas na 3 dagen, maar kwam pas echt los na een dag of 5.
Het SG ben ik helaas vergeten te meten na de hoofdvergisting, ik zal het wel posten als ik ga bottelen.

Christiaan S

Vandaag een Irish red brouwen en die vergisten met de M07 gist.
Zal het resultaat hier melden.

Albertus

Gistermiddag gebrouwen met de MO3 Newcastle Dark Ale.
De vergisting kwam pas 's nachts op gang, ongeveer na 12 uur. Het waterslot staat nu flink te blazen.

Bert

Albertus

De MO3 gist van Mangrove Jack's vind je terug onder twee namen, "Newcastle Dark Ale" en "UK Dark Ale". Verder dezelfde tekst op de pakjes, vreemd.

Bert

       

Eric v B

Gisteren is mijn Alt gestart met Mangrove Jack's M79 Burton Union.
Vergisting kwam na een uur op 12 op gang. Wordt vervolgt...


ThomasM

Waarom een alt met die gist?

Eric v B

Citaat van: ThomasM op 25-01-2015  16:07 uWaarom een alt met die gist?

Omdat ik op een Duitse site vond dat deze ook geschikt is voor Alt en Kölsch. Verder had ik alleen nog Danstar Nottingham liggen en die werd niet echt aangeraden voor een Alt

http://www.braupartner.de/shop/Trockenbier-Hefe_%285-M79%29_BURTON_UNION_%2810_gr%29.phtml

Dat heb ik nu geprobeerd en ik zal tzt mijn bevindingen terugkoppelen.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 21-01-2015  21:20 uEind Brix=5.6. Dat betekent een SVG van ca 89%. Gist was niet gehydrateerd.
Ook eind SG gemeten: 1005, klopt volgens het boekje met de eind Brix - begin Brix. Ben benieuwd naar ervaringen van anderen met de M44 gist.

EvdBroek

Ik ben nu een Tripel aan het brouwen en ga deze zometeen vergisten met de M27 Belgian Ale.
De klimaatkast heb ik al ingesteld op 26.5 graden

Shaka

Ik twijfel voor mijn Saison tussen de M27 of de belle saison... Iemand een mening?

EvdBroek

Citaat van: Shaka op 27-01-2015  19:31 uIk twijfel voor mijn Saison tussen de M27 of de belle saison... Iemand een mening?
Gewoon de M27 eens proberen.

Shaka

Doen we. Ben benieuwd hoe jouw vergisting verloopt met de tripel! Zou de gist net zo lang doorgaan als de Belle Saison?

EvdBroek

Citaat van: Shaka op 27-01-2015  20:50 uDoen we. Ben benieuwd hoe jouw vergisting verloopt met de tripel! Zou de gist net zo lang doorgaan als de Belle Saison?
We gaan het zien. Ik zag op buitenlandse fora nogal wisselende reacties; de één vond het geweldig de ander helemaal niks.
Vorige jaar heb ik de Belle Saison gebruikt, daarbij had ik me inderdaad niet gerealiseerd dat deze gist blijft doorgaan, waardoor ik telkens heel veel schuim had bij het openen. Dus ook bij deze ga ik een beperkte hoeveelheid bottelsuiker toevoegen.

EvdBroek

Gisteren om ongeveer 20.00 uur heb ik de gist in het gistvat gedaan en vanochtend om 6.00 was het waterslot volop actief.
Deze gist heeft er duidelijk veel meer zin in dan de Bohemian Lager....

Bennemans

Citaat van: EvdBroek op 27-01-2015  19:26 uIk ben nu een Tripel aan het brouwen en ga deze zometeen vergisten met de M27 Belgian Ale.
De klimaatkast heb ik al ingesteld op 26.5 graden

Best warm... niet bang voor nare bijsmaken?

Jacques

Citaat van: Shaka op 27-01-2015  19:31 uIk twijfel voor mijn Saison tussen de M27 of de belle saison... Iemand een mening?

Brouwsel splitsen?

EvdBroek

Citaat van: Bennemans op 28-01-2015  22:03 uBest warm... niet bang voor nare bijsmaken?
Nee helemaal niet want op het zakje staat als aanbevolen temperatuur tussen 26 en 32 graden.

Albertus

Mijn brouwsel met de M03 gist (Newcastle Dark Ale/UK Dark Ale) ging als een speer van start. Na 2 1/2 dag stopte de vergisting vrijwel van het ene moment op het andere. De SVG is 67%. Alle pogingen om de vergisting weer op gang te krijgen faalden.
Nu vind ik 67 % SVG voor een Engels bier niet zo erg, even afwachten hoe het bier uiteindelijk wordt. Maar dit ging wel erg hard.

Bert

Shaka

Citaat van: Jacques op 28-01-2015  22:04 uBrouwsel splitsen?
Ik heb (nog) maar één vat.. Ik heb wel nog drie 5 L gistingsflesjes staan, eens kijken of ik daar wat mee kan. Echter kan het verschil hem dan ook zitten in het wel overhevelen bij de 5 liter flesjes en het niet overhevelen bij de cct.

Jacques

Citaat van: Shaka op 29-01-2015  13:33 uIk heb (nog) maar één vat.. Ik heb wel nog drie 5 L gistingsflesjes staan, eens kijken of ik daar wat mee kan. Echter kan het verschil hem dan ook zitten in het wel overhevelen bij de 5 liter flesjes en het niet overhevelen bij de cct.

Voor een vergelijking zou je twee 5 liter gistingsflessen kunnen gebruiken zonder over te hevelen en een gedeelte in je CCT. In feite heb je dan twee vergelijkingen... Die tussen de twee gisten en tussen niet-overhevelen versus CCT.

bierhenkie

Citaat van: Albertus op 29-01-2015  13:21 uMijn brouwsel met de M03 gist (Newcastle Dark Ale/UK Dark Ale) ging als een speer van start. Na 2 1/2 dag stopte de vergisting vrijwel van het ene moment op het andere. De SVG is 67%. Alle pogingen om de vergisting weer op gang te krijgen faalden.
Nu vind ik 67 % SVG voor een Engels bier niet zo erg, even afwachten hoe het bier uiteindelijk wordt. Maar dit ging wel erg hard.

Bert
Oei.
Heb juist die gist in huis gehaald voor mijn whiskybier, moet 8% worden. Tips nog Bert?

Shaka

Citaat van: Jacques op 29-01-2015  21:33 uVoor een vergelijking zou je twee 5 liter gistingsflessen kunnen gebruiken zonder over te hevelen en een gedeelte in je CCT. In feite heb je dan twee vergelijkingen... Die tussen de twee gisten en tussen niet-overhevelen versus CCT.
Dat is een heel goed idee! Ik zal mijn bevindingen posten.


Albertus

Citaat van: bierhenkie op 30-01-2015  09:55 uOei.
Heb juist die gist in huis gehaald voor mijn whiskybier, moet 8% worden. Tips nog Bert?

Mijn ervaring is er natuurlijk maar één.
Met de, door mij veel gebruikte, Scottish Ale gist van Wyeast zit ik meestal op een SVG van rond de 72 %. Een en ander hangt natuurlijk ook samen met mijn manier van maischen, ik hou het bij Engelse (en Schotse) bieren op een eenstapsmaisch van 68 of 69 ºC.
Ik weet niet wat voor basis je voor je whiskybier wilt gebruiken maar als dat een Engels bier is en je houdt een wat hogere maischtemperatuur aan dan zou ik voor deze gist rekening houden met een SVG van 70 % (blijft een gok van mij natuurlijk!).

Bert

bierhenkie

Dank je Bert. Ik neem als basis een scottish ale.

Eric v B

Vandaag SG van mijn Kaldenkirchener Alt gemeten. Tegenvaller! Begin SG 1049, Eind SG 1021, SVG 57,1%  >:( Dit betekent een biertje van 4,1% alc. na bottelen. Bier is vergist met Mangrove Jack's M79 Burton Union bij 20 ºC . Vergisting begon na een uur of 12. Het waterslot heeft ruim 3 dagen flink staan pruttelen. Nu 7 dagen later staat het waterslot volledig stil. Het bier is kraakhelder.
Ik heb niet gehydrateerd.
Weinig donkere moutsoorten gebruikt (9,2% karamel 160 en 1,6% Carafa 1) dus ik vind een SVG van 57,1% laag.
Plan is om woensdag te bottelen.
Ik heb nog een zakje dus ik kan binnenkort nog een keertje testen. Eerste indruk is voor mij niet positief. Ik hoop dat de smaak een hoop goed maakt...

Shaka

Hydrateren lijkt me onnodig, daar ligt het niet aan. Een gestokte vergisting kan natuurlijk altijd voorkomen. Ik kan me voorstellen dat het als een tegenvaller voelt.

Etn82

Afgelopen zondag een Simcoe Lager gebrouwen, en twee zakjes Mangrove Jack's Bohemian Lager gebruikt.

Deze eerst gehydrateerd en daarna pas geënt, maar tot op heden nog geen actie waarneembaar in het waterslot. Kijk het nog even aan, maar misschien toch al wat back-up gist bestellen.

EvdBroek

Citaat van: Etn82 op 05-02-2015  14:39 uAfgelopen zondag een Simcoe Lager gebrouwen, en twee zakjes Mangrove Jack's Bohemian Lager gebruikt.

Deze eerst gehydrateerd en daarna pas geënt, maar tot op heden nog geen actie waarneembaar in het waterslot. Kijk het nog even aan, maar misschien toch al wat back-up gist bestellen.
Zie mijn vorige post, dit duurde bij mijn pils ook zo lang, maar uiteindelijk begon het wel.

Bennemans

Ik wil er een porter mee brouwen, dat zal dan de M07 (British Ale) zijn. Dat wordt dan tevens ook de eerste keer zijn dat ik een porter brouw.

Eric v B

Gisteren mijn Kaldenkirchener Alt, vergist met Mangrove Jack's M79 Burton Union, gebotteld vanuit de FastFermentor. Deze gist is een "verschrikkelijke" plakgist. In de bol van de FastFermentor had zich een kegel gist gevormd die met moeite uit de bol te verwijderen was. Onder in de conus zat nog wat gist op de wand. Voor het bottelen had ik een suikeroplossing toegevoegd in het vat en vervolgens even voorzichtig geroerd. Ik was er al vanuit gegaan dat de gist van de wand van de conus los zou komen en mijn kraakheldere bier troebel zou maken. Dit was dus niet het geval. Ondanks het roeren bleef de gist fijn aan de wand plakken en bleef het bier helder.

dutch food geek

Dat heb ik ook gemerkt bij de m07, wat plakt die gist zeg! Eigenlijk wel fijn in een normaal gistvat :)

Bennemans

Citaat van: dutch food geek op 05-02-2015  20:29 uDat heb ik ook gemerkt bij de m07, wat plakt die gist zeg! Eigenlijk wel fijn in een normaal gistvat :)

En het resultaat van je bier? Hoe was dat?

Jacques

Citaat van: Etn82 op 05-02-2015  14:39 uDeze eerst gehydrateerd en daarna pas geënt, maar tot op heden nog geen actie waarneembaar in het waterslot.

Hydrateren of niet hydrateren is niet het punt. Het gaat om vergistingstemperatuur, de hoeveelheid en de vitaliteit van de gist...

EvdBroek

Ik heb zojuist mijn tripel over geheveld naar mijn mandfles vanuit het gistvat. De tripel heb ik vergist met de Mangrove Jacks Belgian Ale Yeast. Natuurlijk heb ik ook even geproefd; de smaak was zoet en redelijk alcoholisch. Echter geen echte saison smaak zoals men misschien wel zou verwachten, dat komt wellicht ook omdat ik op 26 graden heb vergist.

Wat ik opvallend vond, is dat de gist niet echt op de bodem plakte, maar een beetje vlokkerig op de bodem hing

hansHalberstadt

Iemand al ervaring met de Mangrove Jack's US West Coast / M44 ? Ik heb hem op schuine buis gezet en wil er volgend brouwsel mee vergisten. Zou een ver doorgaande gist moeten zijn (proefje bij mij leverde 84% SVG) en zou neutraal moeten zijn, waardoor smaken van de hop en moutsmaak beter over zouden komen. ben benieuwd.

rajd

Citaat van: hansHalberstadt op 05-02-2015  22:26 uIemand al ervaring met de Mangrove Jack's US West Coast / M44 ? Ik heb hem op schuine buis gezet en wil er volgend brouwsel mee vergisten. Zou een ver doorgaande gist moeten zijn (proefje bij mij leverde 84% SVG) en zou neutraal moeten zijn, waardoor smaken van de hop en moutsmaak beter over zouden komen. ben benieuwd.

Die gist ligt ieg als kandidaat voor een brouwsessie voor komend weekend in mijn koelkast. Op basis van de houdbaarheidsdatum zou ik durven stellen dat de gist tamelijk vers (en daarmee hopelijk ook vitaal) is. Ik moet echter nog besluiten of ik een bock of een IPA ga brouwen ;)

hobbybob

Citaat van: EvdBroek op 05-02-2015  22:18 uIk heb zojuist mijn tripel over geheveld naar mijn mandfles vanuit het gistvat. De tripel heb ik vergist met de Mangrove Jacks Belgian Ale Yeast. Natuurlijk heb ik ook even geproefd; de smaak was zoet en redelijk alcoholisch. Echter geen echte saison smaak zoals men misschien wel zou verwachten, dat komt wellicht ook omdat ik op 26 graden heb vergist.

Wat ik opvallend vond, is dat de gist niet echt op de bodem plakte, maar een beetje vlokkerig op de bodem hing

Ik ga deze komend weekend eens in mijn quadrupel proberen ( ook op 26 graden ).

dutch food geek

Citaat van: Bennemans op 05-02-2015  21:17 uEn het resultaat van je bier? Hoe was dat?

Ik heb nog geen idee... Het was een Barleywine, dus die mag nog wel even op de fles rijpen en hij zit nu net een week op de fles.


Bennemans

Citaat van: dutch food geek op 06-02-2015  09:49 uIk heb nog geen idee.... Het was een Barleywine, dus die mag nog wel even op de fles rijpen en hij zit nu net een week op de fles.
Dan inderdaad nog even wachten. Ik ga de mijne nog niet direct ermee brouwen.
Heb eerst andere bieren op de planning staan.

Albertus

Mijn bier met de Newcastle Dark Ale M03 vandaag geproefd. Ik ben niet ontevreden over deze gist.

Mij opgevallen eigenschappen van deze gist:
  • Vergist razend snel.
  • Ook de hergisting op fles was in drie dagen klaar.
  • Het bier blijft erg troebel, ook na enkele dagen lageren bij 3 ºC.
  • Weinig flocculent
  • Mooie fruitige, perzikachtige geur en smaak aan het bier (misschien afhankelijk van de vergistingstemperatuur?).
  • Betrekkelijk lage SVG
Ik denk dat ik deze gist nog een keer ga proberen.

Bert

seed7

Klinkt heel erg als Windsor, lijkt het er qua smaak op?

Ingo

Albertus

Citaat van: seed7 op 08-02-2015  00:11 uKlinkt heel erg als Windsor, lijkt het er qua smaak op?

Met de Windsor heb ik zo'n zes keer gebrouwen. Nee ik vind de Newcastle Dark Ale M03 er, qua smaakprofiel, niet op lijken. De Windsor laat de moutsmaken veel beter uitkomen en is wat minder fruitig.
Binnenkort laat ik het bier proeven aan een paar brouwmaten, ik laat nog horen wat zij er van vinden.

Bert

hobbybob

Gisteren mijn quadrupel gebrouwen.
28 ltr SG 1098

2 zakjes M27 na 3 uur :nut: al de eerste voorzichtige bellen
Vanmorgen 1 constante bellenstroom uit het waterslot ( staat op 27 graden )

Wel eens iets anders gedaan ipv de gist over het wort te strooien heb ik het wort over de gist gegooid

Christiaan S

Ik heb een Irish Red vergist met de M07 gist op 20 graden.
Begin SG= 1.059 eind SG=1.016. De vergisting was na 1 week klaar, na een weekje koudhoppen is het bier vandaag gebotteld. De geur en smaak zijn goed, nu even wachten wat het koolzuur gaat toevoegen. Niet ontevreden over deze gist.

EvdBroek

Citaat van: hobbybob op 08-02-2015  14:07 uGisteren mijn quadrupel gebrouwen.
28 ltr SG 1098

2 zakjes M27 na 3 uur :nut: al de eerste voorzichtige bellen
Vanmorgen 1 constante bellenstroom uit het waterslot ( staat op 27 graden )

Wel eens iets anders gedaan ipv de gist over het wort te strooien heb ik het wort over de gist gegooid
De smaak van mijn tripel met de M27 vond ik aan de smaak van Gulden Draak denken.
Gist gooien ga ik de volgende keer ook eens proberen

RobW

Citaat van: EvdBroek op 08-02-2015  17:19 uDe smaak van mijn tripel met de M27 vond ik aan de smaak van Gulden Draak denken.
Gist gooien ga ik de volgende keer ook eens proberen
Dat klinkt goed, wat was het recept?

rajd

Inmiddels staat mijn IPA een 12 uur op de M44, echter  vooralsnog is er geen activiteit te bespeuren.

Brouwers

Citaat van: rajd op 09-02-2015  07:39 uInmiddels staat mijn IPA een 12 uur op de M44, echter  vooralsnog is er geen activiteit te bespeuren.

Dit lijkt me wel redelijk typisch voor de meeste Mangrove Jack gisten. Ook op HBT forum komt het veelvuldig voorbij dat ze heel traag starten. Vraag me af wat dit betekent met de risico's op oxidatie en infectie. Lijkt me dat die hierdoor ook toenemen.

hansHalberstadt

Citaat van: Brouwers op 09-02-2015  09:54 uDit lijkt me wel redelijk typisch voor de meeste Mangrove Jack gisten. Ook op HBT forum komt het veelvuldig voorbij dat ze heel traag starten. Vraag me af wat dit betekent met de risico's op oxidatie en infectie. Lijkt me dat die hierdoor ook toenemen.

Ik heb 2 gram gist opgekweekt in 200 ml wort en dat duurde ook erg lang, wel meer dan een dag. Mogelijk zitten er te weinig levende cellen in een pakje. Ok ik heb niet gehydrateerd, dus maakt het mogelijk nog erger. Mijn doel was echter om er een reincultuur uit te halen via kweekje.

Een en ander geeft wel aan dat je jezelf afhankelijk maakt van de hoeveelheid actieve cellen in het pakje als je korrelgist gebruikt. vandaar dat ik dat zelf nooit doe.


ik heb de M44 nu op schuine buis (vanuit 1 speldeknopje cellen ontstaan uit 1 cel uit het kweekschaaltje).
Mijn volgende brouwsel ga ik vanuit schuine buis opstarten met de M44, dus dan kan ik zien of de gisting dan wel snel start.
 

EvdBroek

Citaat van: RobW op 09-02-2015  00:34 uDat klinkt goed, wat was het recept?
Gewoon een simpele tripel: pilsmout, munchermout en suiker, hop er bij ... en de M27 op het wort gestrooid...

rajd

Citaat van: Brouwers op 09-02-2015  09:54 uDit lijkt me wel redelijk typisch voor de meeste Mangrove Jack gisten. Ook op HBT forum komt het veelvuldig voorbij dat ze heel traag starten. Vraag me af wat dit betekent met de risico's op oxidatie en infectie. Lijkt me dat die hierdoor ook toenemen.

Inmiddels zijn we een goede 24 uur verder. Op het bier ligt nu een schuimlaag van ong. 3 mm dik en het waterslot vertoont tekenen van activiteit. We zijn dus gestart. Ik heb overigens wel Wyeast gistvoeding toegevoegd aan het wort (1,5 g). Temperatuur: 18.5 ºC

rajd

Citaat van: rajd op 09-02-2015  17:31 uInmiddels zijn we een goede 24 uur verder. Op het bier ligt nu een schuimlaag van ong. 3 mm dik en het waterslot vertoont tekenen van activiteit. We zijn dus gestart. Ik heb overigens wel Wyeast gistvoeding toegevoegd aan het wort (1,5 g). Temperatuur: 18.5 ºC

Enkele uren later staat er een mooie schuimlaag op het wort en heeft het waterslot het druk, ten minste 1 belletje per seconde. Gaat lekker :)

Adrie

Citaat van: Brouwers op 09-02-2015  09:54 uDit lijkt me wel redelijk typisch voor de meeste Mangrove Jack gisten.

Dat viel bij mij wel mee. 's Middags om 16:30 heb ik de gehydrateerde gist (M79) toegevoegd en 's avonds om een uur of 10 zag ik al activiteit.

rajd

Inmiddels blubt'ie als een bezetene :)

pincopallino

Ik heb de Mangrove Jack gisten ± drie jaren geleden getest. Ik kreeg ze aangeboden uit Italië. Ik heb 3 verschillende brouwsels mee gedaan en de resultaten waren naar mijn bevindingen niet echt positief. Trage start en laag rendement. Misschien zijn ze nu beter geworden en maakt mij nieuwsgierig.

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 10-02-2015  09:23 uDat viel bij mij wel mee. 's Middags om 16:30 heb ik de gehydrateerde gist (M79) toegevoegd en 's avonds om een uur of 10 zag ik al activiteit.
Zou kunnen betekenen dat de productie niet reproduceerbaar is. Dan heb je soms een snelle start als er toevallig veel levensvatbare cellen in een pakje zitten en anders pech. Dat zou wel vervelend zijn, want kun je nooit vantevoren voorspellen.
 

Adrie

Citaat van: hansHalberstadt op 10-02-2015  12:56 uZou kunnen betekenen dat de productie niet reproduceerbaar is. Dan heb je soms een snelle start als er toevallig veel levensvatbare cellen in een pakje zitten en anders pech. Dat zou wel vervelend zijn, want kun je nooit vantevoren voorspellen.
 

Zou kunnen. Het kan ook aan de gebruikte gist liggen. Of aan het hydrateren.  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 10-02-2015  14:42 uOf aan het hydrateren.
Dat kan ik uitproberen, ik heb nog een half zakje over van het zelfde zakje wat een dag duurde zonder hydrateren.

seed7

Citaat van: Adrie op 10-02-2015  14:42 uZou kunnen. Het kan ook aan de gebruikte gist liggen. Of aan het hydrateren.  ;D

En de manier van laten groeien van de gist bij de korrelaar? Heel veel simpele suikers, waardoor de kans op stokken of trage gisting wat groter wordt, misschien ook het starten? Wat ik in ieder geval eigenlijk overal zie en lees is dat de korrelgisten van eigenlijk alle leveranciers en in het bijzonder de ondergisters het bij hergebruik beter doen. Vlotter aan de gang gaan en dieper uitgisten. Maar wellicht is dat dan weer te wijten aan een overmaat aan gist voor het tweede brouwsel, wie het weet mag het zeggen,

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 10-02-2015  19:32 uWat ik in ieder geval eigenlijk overal zie en lees is dat de korrelgisten van eigenlijk alle leveranciers en in het bijzonder de ondergisters het bij hergebruik beter doen. Vlotter aan de gang gaan en dieper uitgisten. Maar wellicht is dat dan weer te wijten aan een overmaat aan gist voor het tweede brouwsel, wie het weet mag het zeggen,

Dat zou wel een heel goed de oorzaak kunnen zijn.

dutch food geek

Citaat van: Jacques op 10-02-2015  21:32 uDat zou wel een heel goed de oorzaak kunnen zijn.

Wat? De manier van groeien van korrelgist bij de korrelaar?
Hergebruik?
Overmaat aan gist?
Alle bovenstaande?

Albertus

Gisteravond het bier met de New Castle Dark Ale gist geproefd met twee gildebroeders.
Zowel in geur als in smaak overheerst een perzik. Het bier is erg fruitig. Er is weinig moutsmaak en het bier heeft weinig body ondanks een lage SVG. Het bier is opvallend troebel zelfs na een week lageren bij 3 ºC.
Onze conclusie is dat deze gist niet erg op een Engelse/Schotse gist lijkt.

Bert

Adrie

Ik vond de Burtion Union gist ook al qua profiel geen Engelse gist. De fruitigheid komt bij die gist in de buurt van rode appels en peer. De moutigheid komt wel goed door, maar hoparoma's juist weer minder. Voor Engelse bieren waarvoor ik een korrel wil gebruiken, blijf ik toch bij de Windsor.

HuygenMeester

Citaat van: hobbybob op 08-02-2015  14:07 uGisteren mijn quadrupel gebrouwen.
Vanmorgen 1 constante bellenstroom uit het waterslot ( staat op 27 graden )
Een wat late reactie(druk druk)
Is 27 graden niet erg hoog? Voor een Saison snap ik het maar voor een Quadrupel?
Stond dat in een recept of is het je voorkeur.

 :degroeten:
Huygenmeester

hobbybob

Citaat van: HuygenMeester op 11-02-2015  11:58 uEen wat late reactie(druk druk)
Is 27 graden niet erg hoog? Voor een Saison snap ik het maar voor een Quadrupel?
Stond dat in een recept of is het je voorkeur.

 :degroeten:
Huygenmeester

Mangrove Jack zegt over de M27 tussen de 26 en 32 graden vandaar.
Gisteren iets afgetapt inmiddels op een SVG van 75% iedere 5 sec nog bellen.

Eric v B

Citaat van: Adrie op 11-02-2015  10:43 uIk vond de Burtion Union gist ook al qua profiel geen Engelse gist. De fruitigheid komt bij die gist in de buurt van rode appels en peer. De moutigheid komt wel goed door, maar hoparoma's juist weer minder. Voor Engelse bieren waarvoor ik een korrel wil gebruiken, blijf ik toch bij de Windsor.
Wel geschikt voor een Kölsch en/of Alt?

Adrie

Citaat van: Eric v B op 11-02-2015  12:23 uWel geschikt voor een Kölsch en/of Alt?

Nee, te fruitig.

Eric v B

Citaat van: Adrie op 11-02-2015  13:20 uNee, te fruitig.

Dan heb ik nu een fruitige Alt hergistend op de fles. Dan is het misschien geen echte Alt maar hij zal wel smaken. Vreemd dat op een Duitse site stond dat deze gist ook geschikt is voor Kölsch en Alt.

Jacques

Citaat van: dutch food geek op 11-02-2015  10:06 uWat? De manier van groeien van korrelgist bij de korrelaar?
Hergebruik?
Overmaat aan gist?
Alle bovenstaande?

Door het enten van meer actieve gist gaat de vergisting vlotter en krijg je een hogere vergistingsgraad.
Bij hergebruik van slurry die niet te lang bewaard is heb je veel actieve gist. De opbrengst aan gist is immers groter dan de hoeveelheid gist dat je geënt hebt.

seed7

Ten aanzien van het "trage" starten, heeft een van jullie wel eens gemeten of de pH in die periode wel daalt? Of heeft iemand de mogelijkheid om dat eens te volgen?

Ingo

rajd

Vorige week, nu 8 dagen geleden, heb ik een IPA gebrouwen welke ik vergist met de West coast gist van MJ (M44). Vrijdag j.l. en vanavond heb ik de vergisting aan een nadere inspectie onderworpen; er is niet veel meer veranderd; ik denk dat we gaan aanbelanden op een SG van 1022. Ik ben gestart met zo'n 1074. Dat komt neer op een SVG van 70%. Dat is niet dramatisch (goed of slecht) mijns inziens. Wellicht dat ik initieel de M44 wat te veel op z'n donder heb gegeven? Een SG van 1074 is niet al te mals; het gaat weliswaar maar om een goede 10l. Ik heb de gist overigens niet gehydrateerd; wel heb ik wat gistvoeding toegevoegd aan het brouwsel. De smaak vind ik niet slecht, lekker clean, niet te esterig. De smaak van de hop komt goed uit.

Ralph

Ik heb gisteren een DIPA gebrouwen en heb de M44 (1 zakje, niet gehydrateerd) toegevoegd. Volume is ruim 18 L en SG 1,072. Ik zie na 24 uur nog bar weinig activiteit... Vanochtend zag ik wel enige activiteit en heb de temperatuur van mijn gistkast verlaagd naar 18,5 graden (was 22).
Omdat 1 zakje wat weinig is ben ik van plan om morgen een extra zakje (gehydrateerd) toe te voegen en nog even te beluchten (heb het wort alleen laten kletteren), hopelijk komt-ie dan wel op gang...

Jacques

Citaat van: Ralph op 23-02-2015  18:27 uIk heb gisteren een DIPA gebrouwen en heb de M44 (1 zakje, niet gehydrateerd) toegevoegd. Volume is ruim 18 L en SG 1,072. Ik zie na 24 uur nog bar weinig activiteit... Vanochtend zag ik wel enige activiteit en heb de temperatuur van mijn gistkast verlaagd naar 18,5 graden (was 22).
Omdat 1 zakje wat weinig is ben ik van plan om morgen een extra zakje (gehydrateerd) toe te voegen en nog even te beluchten (heb het wort alleen laten kletteren), hopelijk komt-ie dan wel op gang...

Hydrateren is niet per se noodzakelijk. Voldoende gist enten wel!
Volgens Mr Malty had je 18 gram gist moeten toevoegen. In de zakjes van Mangrove Jack's zit 10 gram gist in. Dat is minder dan wat bijvoorbeeld in de zakjes van Fermentis zit (11,5 g).

Ralph

Mee eens Jacques, dat tweede zakje was al onderweg en was sowieso van plan toe te voegen (of een deel ervan). Ik zie alleen niet in waarom de vergisting niet alsnog binnen 24 uur op gang is gekomen. Misschien trekt hij dan niet zo ver door, maar het lijkt me toch dat er tekenen van vergisting moeten zijn.
Maar goed, vanavond nog een zakje erbij en even goed beluchten, ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt :).

Jacques

Citaat van: Ralph op 24-02-2015  08:24 uMee eens Jacques, dat tweede zakje was al onderweg en was sowieso van plan toe te voegen (of een deel ervan). Ik zie alleen niet in waarom de vergisting niet alsnog binnen 24 uur op gang is gekomen. Misschien trekt hij dan niet zo ver door, maar het lijkt me toch dat er tekenen van vergisting moeten zijn.
Maar goed, vanavond nog een zakje erbij en even goed beluchten, ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt :).

En? was de vergisting al aan de gang nog voor je het tweede zakje gist had toegevoegd?
Meestal duurt het wat langer voordat de vergisting aan de gang gaat als te weinig gist ent. Een ander nadeel is dat de vergistingsgraad minder hoog is. Dit verschil is echter vrij minimaal en ook afhankelijk van de gebruikte gist.

Hoppenbrouwers

Na de eerdere slechte ervaringen die in hier gelezen heb over de trage gist en het slecht op gang komen vandaag maar een split batch van 7 L vergist met de M84 bohemian lager.
Ik ben benieuwd wanneer hij tekenen van leven laat zien.

Hoppenbrouwers

Inmiddels staat mijn zeer kleine batch van krap 7 L al drie dagen op een stabiele temperatuur van 10℃. Een vól zakje mangrove Jack M84 heeft nog niet eens de puf om er maar 1 blub uit te krijgen. Het enige verschil is dat er na een paar keer schudden wat druk op het waterslot is komen staan. De kans wordt dus steeds groter dat dit bier helaas de gootsteen in moet.
Zoals ik er nu in sta is dit meteen de laatste keer dat ik deze gist gebruikt heb. Wat een teleurstelling.

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 27-02-2015  11:53 uInmiddels staat mijn zeer kleine batch van krap 7L al drie dagen op een stabiele temperatuur van 10℃. Een vól zakje mangrove Jack M84 heeft nog niet eens de puf om er maar 1 blub uit te krijgen. Het enige verschil is dat er na een paar keer schudden wat druk op het waterslot is komen staan. De kans wordt dus steeds groter dat dit bier helaas de gootsteen in moet.
Zoals ik er nu in sta is dit meteen de laatste keer dat ik deze gist gebruikt heb. Wat een teleurstelling.
Misschien nu wat warmer gaan zetten? Ik heb die van mij uiteindelijk op 14 graden gezet, daarna werd de gist actiever en is de 20 liter met 2 zakjes wel uitvergist.
Inmiddels heb ik een paar flesjes geopend en natuurlijk gedronken. Ik vind het een redelijke pils geworden maar ben er niet super enthousiast over.

Zooms

Ik heb een blond bier met een begin SG van 1.066 net vergist met de Bohemian Lager (M84). Een zakje heb ik twee dagen van te voren met een giststarter en beluchting actief gekregen, een ander zakje heb ik direct op het wort gemikt. Totale hoeveelheid ongeveer 36 liter. Na drie uur had ik al actieve vergisting. Het bier is vergist bij 12 ºC

Nu, na een week zit ik op een svg van 75,8. Over de snelheid ben ik dus wel zeer tevreden. De gist vlokt mooi uit. Uiteindelijke smaak kan ik nog niets over vertellen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-02-2015  22:26 uNa de eerdere slechte ervaringen die in hier gelezen heb over de trage gist en het slecht op gang komen vandaag maar een split batch van 7 L vergist met de M84 bohemian lager.
Ik ben benieuwd wanneer hij tekenen van leven laat zien.
De hele discussie over al of niet hydrateren volgend zou het misschien kunnen dat de gedroogde gist misschien niet zozeer hydrateren nodig heft, maar wel hoge temperatuur van ca 30 ºC om de opgelopen schade van het gedroogd zijn te kunnen herstellen. Dan zou het dus kunnen dat je gist niets doet als je een ondergister maakt en start bij een lage temperatuur. 

Hoppenbrouwers

Citaat van: hansHalberstadt op 27-02-2015  14:45 uDe hele discussie over al of niet hydrateren volgend zou het misschien kunnen dat de gedroogde gist misschien niet zozeer hydrateren nodig heft, maar wel hoge temperatuur van ca 30 ºC om de opgelopen schade van het gedroogd zijn te kunnen herstellen. Dan zou het dus kunnen dat je gist niets doet als je een ondergister maakt en start bij een lage temperatuur.
Het zakje W34/70 wat naast de M84 lag in de koelkast heeft dezelfde hoeveelheid wort gekregen op dezelfde temperatuur en was ook niet gehydrateerd en ging na een paar uur al tekeer als een malle. Aan het gedroogd zijn zal het dan niet direct hebben gelegen. Meer aan 'slechte' gist.

EvdBroek

Citaat van: Zooms op 27-02-2015  14:39 uEen zakje heb ik twee dagen van te voren met een giststarter en beluchting actief gekregen, een ander zakje heb ik direct op het wort gemikt. Totale hoeveelheid ongeveer 36 liter. .
Ik vind het te ver gaan om met korrelgist een starter te moeten maken, dan kun je net zo goed een vloeibare gist gaan nemen.

hobbybob

Met de M27 uiteindelijk een SVG gehaald van 96% 2 dagen op 27 graden en 10 dagen op 28 graden.
Zat wel 10% kandijsuiker en 5% kristalsuiker in het recept.

Gisteren gebotteld geen "rare" esters waargenomen kijken hoe het hergisten op fles gaat heb 1 petfles erbij staan die nu al strakker wordt.

hansHalberstadt

Citaat van: EvdBroek op 27-02-2015  15:42 uIk vind het te ver gaan om met korrelgist een starter te moeten maken, dan kun je net zo goed een vloeibare gist gaan nemen.
Zeker waar, maar dan moet je wel de garantie hebben dat er voldoende levensvatbare cellen in het zakje zitten.

Ronnie

Citaat van: hobbybob op 27-02-2015  15:54 uMet de M27 uiteindelijk een SVG gehaald van 96% 2 dagen op 27 graden en 10 dagen op 28 graden. Zat wel 10% kandijsuiker en 5% kristalsuiker in het recept...

Bob, is die M27 een Saison gist misschien?

Hoppenbrouwers


Ronnie

Bedankt voor die link!
Die eigenschap stond niet op de spec die ik vond: https://homebrewshop.be/nl/34-gist-mangrove-jacks

Bennemans

Heeft iemand al de M07 voor een redelijk donkere Porter (78 EBC) gebruikt?

Zooms

Citaat van: EvdBroek op 27-02-2015  15:42 uIk vind het te ver gaan om met korrelgist een starter te moeten maken, dan kun je net zo goed een vloeibare gist gaan nemen.

Ik had te weinig gist en moest daarom vermeerderen. Klopt helemaal dat als je voldoende korrels in huis hebt een starter helemaal niet nodig is. Wat eigenlijk het punt is dat zowel de korrels die in de starter zijn gegooid direct aan het werk  gingen, en de gist die in het brouwsel werd gegooid ook. Voor mij was het vitaal genoeg.

bierhenkie

Citaat van: Ronnie op 27-02-2015  18:35 uBedankt voor die link!
Die eigenschap stond niet op de spec die ik vond: https://homebrewshop.be/nl/34-gist-mangrove-jacks
Toch wel Ronnie:

Etn82

Vandaag even een monster genomen van mijn Simcoe Lager die ik vergist heb met de Mangrove Jack's Bohemian Lager. De vergisting lijkt gestokt op 1.021 (SVG 63,1%), terwijl hij eigenlijk door had moeten gaan tot 1.014.

Ben tot op heden nog geen groot fan van deze gist.

Hoppenbrouwers

Inmiddels staat de M84 gist alweer twee dagen op huiskamer temperatuur (voor een ondergister) om activiteit te bevorderen maar er zit helemaal geen leven in.
De hele inhoud van het gistvat gaat na het weekend de gootsteen in. Wat een bagger. Ik kan hem niemand aanraden.

Jacques

Ik zie meerdere leden wat teleurgesteld reageren over deze gisten.

Even een balletje opwerpen. In de zakjes Mangrove Jack's zit 10 g gist. In de zakjes van Fermentis 11,5% dat is dus 1,5 g, of te wel 15% meer. Zou het feit dat per zakje minder gist geënt wordt de oorzaak kunnen zijn dat mindere resultaten worden geboekt? Met andere woorden: wordt door julie de gist afgewogen?

Ook bij de Gozdawa gisten zit 10 g gist in een zakje...

Bennemans

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  13:23 uIk zie meerdere leden wat teleurgesteld reageren over deze gisten.

Even een balletje opwerpen.

Ook ik zie met twijfel aan of ik deze gist ga toepassen (M07), dit inderdaad na de negatieve berichtgevingen. Hoewel er niet veel over de M07 is geschreven.
De hoeveelheid gist is gemakkelijk vast te stellen middels bijv. Mr Malty.
Je zou dan ook je batch kunnen aanpassen naar je hoeveelheid gist, dan blijf je niet zitten met half geopende zakjes.

Robert1968

Vandaag een witbier gebrouwen. Als gist de Bavarian Wheat M20. Gehydrateerd natuurlijk. Vreemd: op de verpakking staat direct over het wort sprenkelen, op de website van M.J. staat: "Although Mangrove Jack's Craft Series Yeasts do not require pre-hydration, cleaner and more professional results may be produced if rehydrated before use."

Ik ga natuurlijk voor professionele resultaten ;D

Ik zal het resultaat posten.

dutch food geek

Citaat van: Bennemans op 01-03-2015  13:34 uOok ik zie met twijfel aan of ik deze gist ga toepassen (M07), dit inderdaad na de negatieve berichtgevingen. Hoewel er niet veel over de M07 is geschreven.
De hoeveelheid gist is gemakkelijk vast te stellen middels bijv. MrMalty.
Je zou dan ook je batch kunnen aanpassen naar je hoeveelheid gist, dan blijf je niet zitten met half geopende zakjes.

Citaat van: dutch food geek op 05-01-2015  18:28 uHeb net een barleywine met de M07 vergist. Van 24,9 ºB naar 13,1 ºB...
Pittig gistje ;)
Hij is nog steeds bezig achter me :)
Heel pittig gistje :)

Ik moet dan ook zeggen dat ik wel te spreken ben over deze gist. Heb er wel meer dan een zakje ingekieperd, maar dat zou ik sowieso moeten hebben doen met zo'n zwaar bier.
Hoe het eindresultaat is kan ik nog niet zeggen, wel dat de proefmonsters fijn clean en open waren.
Ik heb het gevoel dat het een gist is die echt de ruimte geeft aan je overige ingrediënten...
Heel fijn gistje!

Bennemans

Dat stemt me dan weer hoopvoller

Jacques

Citaat van: Bennemans op 01-03-2015  13:34 uJe zou dan ook je batch kunnen aanpassen naar je hoeveelheid gist, dan blijf je niet zitten met half geopende zakjes.

Tip: koop een goed vacuümeerapparaat. Ideaal voor het bewaren van een aangebroken zakje gist. Maar ook voor het opnieuw onder vacuüm bewaren van aangebroken pakken hop.


Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  13:23 uIk zie meerdere leden wat teleurgesteld reageren over deze gisten.

Even een balletje opwerpen. In de zakjes Mangrove Jack's zit 10 g gist. In de zakjes van Fermentis 11,5% dat is dus 1,5 g, of te wel 15% meer. Zou het feit dat per zakje minder gist geënt wordt de oorzaak kunnen zijn dat mindere resultaten worden geboekt? Met andere woorden: wordt door julie de gist afgewogen?

Ook bij de Gozdawa gisten zit 10 g gist in een zakje...
Dat balletje was al opgeworpen en kan iedereen dit ook gewoon lezen op de verpakking. Niet onthullends aan. Ik kan een zakje Fermentis van 11.5 g op 15 L wort gooien met een ondergistende temperatuur. Die vergist helemaal uit. Een zakje Mangrove jack die hetzelfde zou moeten kunnen, ook al is het 1.5 g minder, kan de klus nog niet eens aan met minder dan de helft wort. Dit is wat mij betreft een duidelijke zaak.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  15:12 uDat balletje was al opgeworpen en kan iedereen dit ook gewoon lezen op de verpakking. Niet onthullends aan. Ik kan een zakje Fermentis van 11.5 g op 15 L wort gooien met een ondergistende temperatuur. Die vergist helemaal uit. Een zakje Mangrove jack die hetzelfde zou moeten kunnen, ook al is het 1.5 g minder, kan de klus nog niet eens aan met minder dan de helft wort. Dit is wat mij betreft een duidelijke zaak.

Volgens Mr Malty zou je 21 gram gist moeten enten bij 14 liter wort van 1050 voor een ondergister. Dat is dus bijna 2 zakjes van Fermentis...

Ervaringen die ik heb met de W34/70 is dat je dat echt wel de hoeveelheid gist nodig hebt die Mr Malty aanbeveelt.

Maar het zou kunnen dat bij Mangrove Jack's het aantal actieve gistcellen lager is per gram. In dat geval is het verstandig meer gist te enten. Misschien dat iemand een vergelijkende test wilt doen?

Pimmels

Vorige week 15 liter Weizen met SG 1050 vergist met Mangrove Jack M20.
Ging uitstekend,  10 gram gehydrateerd geënt, binnen een uur gestart en in 1 week klaar!
Hoezo slecht? Bavarian wheat  M 20 in ieder geval niet... :weetniet:

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  15:26 uVolgens Mr Malty zou je 21 gram gist moeten enten bij 14 liter wort van 1050 voor een ondergister. Dat is dus bijna 2 zakjes van Fermentis...

Ervaringen die ik heb met de W34/70 is dat je dat echt wel de hoeveelheid gist nodig hebt die Mr Malty aanbeveelt.

Maar het zou kunnen dat bij Mangrove Jack's het aantal actieve gistcellen lager is per gram. In dat geval is het verstandig meer gist te enten. Misschien dat iemand een vergelijkende test wilt doen?
Leuk dat Mr Malty dat zegt, maar met 1 zakje doet hij het ook prima.

Overigens zou ik volgens Mr Malty prima geënt hebben. Dat is dus niet zo uitgepakt.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  19:21 uLeuk dat Mr Malty dat zegt, maar met 1 zakje doet hij het ook prima.

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  15:26 uErvaringen die ik heb met de W34/70 is dat je dat echt wel de hoeveelheid gist nodig hebt die Mr Malty aanbeveelt.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 14-05-2014  14:32 uJe gaat nu een ondergister brouwen, die hebben vaak eens zoveel gist nodig dan bovengisters. Dit heeft vooral met de vergistingstemperatuur te maken.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  20:21 u
Echt geen iee wat je met deze opsomming van quotes bedoelt. Iets uitleggen is vaak doeltreffender.

-Volgens Mr Malty was mijn enthoeveelheid meer dan voldoende. Kun je wegstrepen.
-De w34/70 vergist op dit moment wel en doet dat met grotere volumes ook uit een zakje gist. Duurt vaak wel wat langer voor die op gang komt.

Robert1968

De Bavarian Wheat M20 is na 6 uur flink op gang gekomen bij 20C. 1 zakje gist op 19 liter met SG 1046.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  21:56 uEcht geen idee wat je met deze opsomming van quotes bedoelt. Iets uitleggen is vaak doeltreffender.

-Volgens Mr Malty was mijn enthoeveelheid meer dan voldoende. Kun je wegstrepen.
-De w34/70 vergist op dit moment wel en doet dat met grotere volumes ook uit een zakje gist. Duurt vaak wel wat langer voor die op gang komt.

Met de opsomming van citaten reageer ik op jouw bericht dat je met minder dan Mr Malty ook een goede vergisting kunt krijgen. Dat je bij een ondergist meer gist nodig hebt weet ook jij.

Hiermee reageerde ik op het feit dat jij schreef dat je met een zakje Fermentis op 15 liter wort een goede uitvergisting krijgt bij een ondergistende bier. Ik niet dus.


Niet in de ciraten was opgenomen dit citaat.
Citaat van: Jacques op 01-03-2015  15:26 uMaar het zou kunnen dat bij Mangrove Jack's het aantal actieve gistcellen lager is per gram. In dat geval is het verstandig meer gist te enten. Misschien dat iemand een vergelijkende test wilt doen?
Vermoedelijk zullen de Mangrove Jack's het prima doen als er meer gist geënt wordt.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  22:37 uMet de opsomming van citaten reageer ik op jouw bericht dat je met minder dan Mr Malty ook een goede vergisting kunt krijgen.
Ja... Dat heb ik zelf geschreven. Vrij nutteloos om in een citaat te herhalen wat ik zelf als stelling aangevoerd heb. Wat was je punt daarmee?

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  22:37 uHiermee reageerde ik op het feit dat jij schreef dat je met een zakje Fermentis op 15 liter wort een goede uitvergisting krijgt bij een ondergistende bier. Ik niet dus.
:o
Je maakt het er voor de lieve lezers thuis niet overzichtelijker op.

Citaat van: Jacques op 01-03-2015  22:37 uVermoedelijk zullen de Mangrove Jack's het prima doen als er meer gist geënt wordt.
Beetjeee. Open deur intrappen. Van 10 L bier wordt je ook meer dronken dan van 2.
Het zou schandalig zijn als Mangrove Jacks gist gaat verkopen die van dusdanig inferieure kwaliteit is dat men niet van standaard calculaties uit kan gaan in de berekening van enthoeveelheid. Dan kunnen ze hem beter snel van de markt halen of hun productieproces radicaal veranderen.

bierhenkie

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  21:56 uEcht geen iee wat je met deze opsomming van quotes bedoelt. Iets uitleggen is vaak doeltreffender.

-Volgens Mr Malty was mijn enthoeveelheid meer dan voldoende. Kun je wegstrepen.
-De w34/70 vergist op dit moment wel en doet dat met grotere volumes ook uit een zakje gist. Duurt vaak wel wat langer voor die op gang komt.
Het leuke is dat je jezelf tegenspreekt.....

Enfin. De bottomline is gewoon: voldoende enten.

makromaniak

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  00:09 uInmiddels staat de M84 gist alweer twee dagen op huiskamer temperatuur (voor een ondergister) om activiteit te bevorderen maar er zit helemaal geen leven in.
De hele inhoud van het gistvat gaat na het weekend de gootsteen in. Wat een bagger. Ik kan hem niemand aanraden.

Heb donderdag een IPA gebrouwen met de M44 gist. Temperatuur op 20 graden. Begon pas zondagochtend, net toen ik wilde besluiten het op te geven, activiteit te vertonen! Pruttelt nu om de 5 seconden. Kwam heel moeizaam op gang. Ben benieuwd of het nog wat wordt. Hoop voor je dat het nog op gang komt en je het hele zaakje nog niet hebt weggegooid. :)

hansHalberstadt

Een aantal mensen lijken problemen te hebben met het opstarten van korrelgist. Hoewel de eigenschap om snel te starten van belang is, is dat maar een onderdeel van het geheel en mogelijk te wijten aan het drogingsproces of bewaartraject.
We moeten wel uitkijken dat gisten die qua eigensachappen misschien wel heel goed zijn niet voortijdig een negatief stempel opgedrukt krijgen. Ik hoop dus dat er ook mensen zijn die proberen om bij de Mangrove jack gisten eerst de gist op te kweken om zo te zien wat hij werkelijk kan. (ik heb de M44 op schuine buis en ga mijn volgende brouwsel daarmee vergisten met een goede starter)

wilbertd

Gisteren 24 liters gebrouwen met een start SG 1070.
Twee zakjes M03 UK Dark Ale toegevoegd bij een temperatuur van 20 graden.
Vanmorgen vroeg stond hij al fanatiek te bubbelen.

EvdBroek

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  22:57 uHet zou schandalig zijn als Mangrove Jacks gist gaat verkopen die van dusdanig inferieure kwaliteit is dat men nietvan standaard calculaties uit kan gaan in de berekening van enthoeveelheid.

Mangrove Jack geeft zelf het volgende aan:
"Usage Directions: Sprinkle 2 sachets directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. For best results, ferment at 10-15 degrees"

Dan zou je toch zeggen dat één zakje genoeg zou moeten zijn voor de 7 liter van Hoppenbrouwers!

Ook 2 zakjes voor 20 liter bij mijn pils brouwsel was al bijna te lastig voor deze gist... heeft ook 4 dagen geduurd voordat die begon.

Jacques

Citaat van: Hoppenbrouwers op 01-03-2015  22:57 uHet zou schandalig zijn als Mangrove Jacks gist gaat verkopen die van dusdanig inferieure kwaliteit is dat men niet van standaard calculaties uit kan gaan in de berekening van enthoeveelheid. Dan kunnen ze hem beter snel van de markt halen of hun productieproces radicaal veranderen.

Daarmee zeg je dat elke fabrikant moet voldoen aan dezelfde vitaliteitseisen als de gist die jij meestal gebruikt. Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn.
Overigens staat nog niet vast dat de vitaliteit van de ze gisten generiek minder is. Er zijn ook berichten dat de vergisting met een Mangrove Jacks gist snel op gang kwam.

William

Ik vraag me af wat voor bedrijf Mangrove Jack is. Het lijkt op een leverancier van brouwspullen die er later ook gisten bij zijn gaan doen (verhalen op aussie-forum)

Ze zullen wel waarschijnlijk een licentie hebben om bepaalde gisten te mogen verkopen onder hun naam maar vraag me af in hoeverre ze hele sterke kwaliteitscriteria aan de producent opleggen. Misschien krijgen ze wel een B-keus of stellen ze minder eisen aan viability.

Hetzelfde gevoel heb ik bij die nieuwe Gozdawa korrelgisten.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 02-03-2015  21:45 uDaarmee zeg je dat elke fabrikant moet voldoen aan dezelfde vitaliteitseisen als de gist die jij meestal gebruikt. Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn.
Dat is niet wat ik zeg. Ik mag hopen dat een veel gebruikte calculator als BrouwHulp of mr malty hun research gedaan hebben en weten wat een goed gemiddelde is. Daar voldoet de M84 bij lange na niet aan en dit is niet enkel mijn ervaring als ik het forum zo nalees.

Citaat van: Jacques op 02-03-2015  21:45 uOverigens staat nog niet vast dat de vitaliteit van de ze gisten generiek minder is. Er zijn ook berichten dat de vergisting met een Mangrove Jacks gist snel op gang kwam.
Nee dat klopt. Daarom heb ik het ook specifiek over de M84 gist.

wilbertd

De hoofdvergisting van het brouwsel van maandag met de M03 is ondertussen afgelopen.
Vanmiddag zal ik het SG eens meten.

Gisteren een tweede brouw (en nog twee te gaan) met de M03 UK Newcastle Dark Ale gebrouwen.
24 liters, SG 1068. De temperatuur was 23 graden toen ik het gist toevoeg.
Ook deze is vannacht flink van start gegaan.

Ronnie

Citaat van: William op 02-03-2015  21:52 uIk vraag me af wat voor bedrijf Mangrove Jack is. Het lijkt op een leverancier van brouwspullen die er later ook gisten bij zijn gaan doen (verhalen op aussie-forum).... Hetzelfde gevoel heb ik bij die nieuwe Gozdawa korrelgisten.

Nog eens goed gekeken.
Niet blindstaren op gewicht en formaat van het zakje, maar op verpakkingswijze.
Zeker niet als bij Lallemand/Danstar. Die gebruiken vacuüm.
Fermentis vult (vermoedelijk) met stikstof: je hoort en voelt de korreltjes rammelen.
Fermentis levert ook aan anderen onder "hun" merk, in kleinverpakking.
Wordt goed afgeschermd sedert meer dan 10 jaar kom je ervan heel weinig te weten. Ga toch eens via via proberen iemand te treffen die er meer over weet of wil zeggen...

Heb me ook al moeilijk kunnen voorstellen dat daar plots een fabriek van korrelgist in Polen, waar de amateurmarkt wel flink groeit, echter zó een groeimarkt heeft in dat soort technologie! idem voor Mangrove's.
Wat ook zou kunnen, alhoewel...: dat Fermentis z'n grootverpakking (geen 0,5 maar 25 kg) levert en dan ter plaatse bij de merkhouder herverpakken. Zij leveren vanuit Langerbrugge (haven Gent) hele scheepsladingen korrelgist voor rietsuiker"wijn" voor alcoholdistillatie. Hierin zijn ze superieur.

seed7

Vergeet bijvoorbeeld een AB Mauri (Associated British Foods) niet.

Verder heeft ieder land wel z'n bakkerskorrelgistfabriek (ik meen dat er in Wallonie zelfs twee staan, Crown in Engeland) en da's niet wezenlijk anders dan biergist productie. Bacteriologische reinheid zal misschien een verschil zijn. (in Duitsland heeft men per minuut 42 g bakkersgist nodig)

Dan zijn er nog de diverse 'producenten' van wijnkorrelgisten (Vierka, Kitzinger, Chr Hansen, Enartis(Esseco), Begerow (Eaton)).


Ingo

wilbertd

Update van mijn 'M03 Newcastle Dark Ale' brouw:

Zondag-brouw.
24 liter Start SG 1070.
2 zakjes toegevoegd
Snelle start en vergisting
Na 48 uur SG gedaald tot 1030
Aangename fruitige geur.

Maandag-brouw
24 liter Start SG 1068
2 zakjes toegevoegd
Snelle start en vergisting

Dinsdag-brouw
26 liter Start SG 1064
Brouw van Zondag overgeheld en Dinsdag-brouw op Zondag-brouw gestort.
Veel gist was uiteraard nog in suspensie, dus alle slurrie die op de bodem lag is gebruikt.

Ralph

Citaat van: Jacques op 24-02-2015  21:46 uEn? was de vergisting al aan de gang nog voor je het tweede zakje gist had toegevoegd?
Meestal duurt het wat langer voordat de vergisting aan de gang gaat als te weinig gist ent. Een ander nadeel is dat de vergistingsgraad minder hoog is. Dit verschil is echter vrij minimaal en ook afhankelijk van de gebruikte gist.

Wat laat, maar nog even een reactie Jacques: ik denk dat de gist uit het eerste zakje weinig vitaal was. Na het toevoegen van het tweede zakje kwam na 12 uur de vergisting langzaamaan op gang. De vergisting loopt nog steeds. Mijn gistkast staat al die tijd op zo'n 19°C.

Jacques

Citaat van: Ronnie op 03-03-2015  09:54 uHeb me ook al moeilijk kunnen voorstellen dat daar plots een fabriek van korrelgist in Polen, waar de amateurmarkt wel flink groeit, echter zó een groeimarkt heeft in dat soort technologie! idem voor Mangrove's.
Wat ook zou kunnen, alhoewel...: dat Fermentis z'n grootverpakking (geen 0,5 maar 25 kg) levert en dan ter plaatse bij de merkhouder herverpakken. Zij leveren vanuit Langerbrugge (haven Gent) hele scheepsladingen korrelgist voor rietsuiker"wijn" voor alcoholdistillatie. Hierin zijn ze superieur.

Er zijn tegenwoordig meer mogelijkheden om gist te drogen. De firma Ponndorf Anlagenbau GmbH uit het Duitse Kassel maakt bijvoorbeeld gistdrooginstallaties. Hierdoor kunnen nieuwe gistproducenten makkelijker op de markt komen.

Het onderstaande plaatje komt van de website van Ponndorf.

Voor de betekenis van de nummers op de tekening zie http://www.ponndorf-gmbh.de/index.php/en/schema-hefetrockner

William

Citaat van: Jacques op 03-03-2015  21:49 uEr zijn tegenwoordig meer mogelijkheden om gist te drogen. De firma Ponndorf Anlagenbau GmbH uit het Duitse Kassel maakt bijvoorbeeld gistdrooginstallaties. Hierdoor kunnen nieuwe gistproducenten makkelijker op de markt komen.

Het onderstaande plaatje komt van de website van Ponndorf.
.....
....

Schematisch ziet dat er allemaal simpel uit maar ik kan je vertellen dat dit erg grote en dure installaties zijn. Dit ga je niet zo installeren als startend bedrijfje. Ik gok er op dat het gewoon etiketplakkers zijn...

Jacques

Citaat van: William op 03-03-2015  22:04 uSchematisch ziet dat er allemaal simpel uit maar ik kan je vertellen dat dit erg grote en dure installaties zijn. Dit ga je niet zo installeren als startend bedrijfje.

Je zult dit in allerlei maten en groottes hebben vermoed ik. Natuurlijk moet er geïnvesteerd worden maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld een brouwcafé met mooie koper beklede ketels.


Overigens nog een machinefabrikant gevonden.
http://www.btkempe.de/Dry_yeast.pdf

seed7

Citaat van: Jacques op 03-03-2015  22:29 uOverigens nog een machinefabrikant gevonden.
http://www.btkempe.de/Dry_yeast.pdf

150000 zakjes korrel a 11 g per uur? Misschien is Jack's gist gewoon oud.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 04-03-2015  09:23 uMisschien is Jack's gist gewoon oud.

Hoe snel loopt de kwaliteit dan terug? Ik zou eigenlijk verwachten dat er in droge toestand niet zoveel mee kan gebeuren. Ik heb nog ergens een aangebroken zakje korrelgist liggen van meer dan 10 jaar oud en kan daarmee wel eens de proef op de som nemen. ter vergelijking: 60 mg mangrove jack M44 + 10 ml wort SG1035 begon binnen 12 uur met gisten.

Ronnie

Citaat van: Jacques op 03-03-2015  22:29 uOverigens nog een machinefabrikant gevonden.
http://www.btkempe.de/Dry_yeast.pdf

Hehe!! Een geïnstalleerde plant ligt in het Westen van Oekraïne aan de Poolse grens!
Zou wel eens kunnen dat Gozdawa daarvandaan komt, wie weet!

wilbertd

Weer een update van de 'M03 Newcastle Dark Ale' brouw:

Zondag-brouw.
24 liter Start SG 1070.
2 zakjes toegevoegd.
Snelle start en vergisting.
Na 48 uur SG gedaald tot 1030 (40 punten daling).
Aangename fruitige geur.

Maandag-brouw
24 liter Start SG 1068.
2 zakjes toegevoegd.
Na 48 uur SG gedaald tot 1024 (44 punten daling).
Snelle start en snelle vergisting.

Dinsdag-brouw
26 liter Start SG 1064.
Brouw van zondag overgeheld en dinsdag-brouw op zondag-brouw gestort.
Veel gist was uiteraard nog in suspensie, dus alle slurrie die op de bodem lag is gebruikt.
Directe start en vergisting.

Woensdag-brouw
27 liter start SG 1036 (aangepaste stort).
Brouw van maandag overgeheveld en woensdag-brouw op maandag slurrie gestort.

MichelA

Bij deze mijn (niet zo'n goede) ervaring met de M44 gist.
Afgelopen dinsdag gebrouwen:

IPA
Begin dichtheid: 1064 kg/m3
Volume: 35 L
Start temperatuur 17,5 gr. C
Twee zakjes van 10 gram over afgekoelde wort gestrooid.
Vergisting in mandfles


Na 24 uur nog geen enkele activiteit van het waterslot
Derhalve nog maar een extra zakje van 10 gram toegevoegd.
Twee uur later ooknog maar eens twee keer een kwartier beluchten.

Temperatuur ondertussen verhoogd naar 19 ºC.
 
Vanochtend (42 uur na aanenten) nog steeds geen enkele activiteit.
Uit wanhoop nog maar twee zakjes BRY-97 erbij gedaan.

Vanavond een marginaal hoopje schuim te zien, maar meer ook niet.


Heb bij mijn vorige brouwsels nooit een probleem gehad met vergisting. Met uitzondering van de Bry-97 (36 h) was altijd binnen 6 uur activiteit te zien.

Hoop dat de Bry -97 de boel nog kan redden anders wordt het waarschijnlijk de gootsteen 😢

Piet_v

Intussen 6x een mangrove gist gebruikt: 3x British,  2x Burton en 1x Newcastle. Altijd normale starttijden ervaren, tss. 6 en 12 uren. Ook steeds eindvergistingsgraad naar specs.    Kortom, ik begrijp de problemen niet die jullie ervaren?

MichelA

Mogelijk een slechte batch?

Hoppenbrouwers

Kan ook aan de tht van de gist liggen. Het zakje wat ik pas heb gebruikt (en totaal niet opstarte) zat daar net aan. Inmiddels heb ik van de leverancier nieuwe gisten gekregen die nog bijna een jaar houdbaar zijn. Ik vermoed dat daar verschil in zal zitten.

bierhenkie

Ook bij mij startte een brouwsel van 10 liter a SG 1055 zeer langzaam op. Vergisting gestart op 22 ºC, bovenkant specificatie. Het zal goed komen, maar geduld is een schone zaak (maar een zware taak).  :gistsmile:

MichelA

Na nog 24 wachten na de BRY-97 toevoeging is de vergisting eindelijk gestart en is daarna flink doorgegaan. Vandaag overgeheveld naar lagerflessen.
SG op dat moment 1011 kg/m3.
Gelukkig geen rare smaakjes ontdekt. :)
Weet nu echter niet welke gist het werk heeft gedaan.

bierhenkie

Citaat van: bierhenkie op 13-03-2015  10:24 uOok bij mij startte een brouwsel van 10 liter a SG 1055 zeer langzaam op. Vergisting gestart op 22 ºC, bovenkant specificatie. Het zal goed komen, maar geduld is een schone zaak (maar een zware taak).  :gistsmile:
Gisteren pas of 1019. Na flink schudden kwam er meer dan normaal koolzuur vrij uit het bier. Wellicht gaat de vergisting nu beter.

guuz

Ik kom er even niet meer uit, wil 25 liter weizen gaan brouwen, 1046, 2 zakjes M20 nodig? Ik lees van 10 g per 12,5 l maar ook weer andere getallen.

Hoppenbrouwers

Citaat van: guuz op 20-03-2015  16:38 uIk kom er even niet meer uit, wil 25 liter weitzen gaan brouwen, 1046, 2 zakjes M20 nodig? Ik lees van 10 gr per 12,5 l maar ook weer andere getallen.
Mr Malty geeft aan dat 12 g voldoende moet zijn. Twee zakjes lijkt me wel wat veel (maar wellicht voor MJ gist...)
Onder-enten zorgt wel voor lekker veel esters dus wellicht gewoon proberen met een zakje.

Freddie

Citaat van: guuz op 20-03-2015  16:38 uIk kom er even niet meer uit, wil 25 liter weitzen gaan brouwen, 1046, 2 zakjes M20 nodig? Ik lees van 10 g per 12,5 l maar ook weer andere getallen.

Heb pas geleden ook de M20 uitgeprobeerd. Heb 1 zakje gebruikt op 25 liter en dat is heel goed bevallen.

guuz

Ok, dat wordt dus 1 zakje M20,  :brouwen:

Eric v B

Mijn Citra Weizen vergist met Mangrove Jack's  Bavarian Wheat M20. In twee en een halve dag van 1056 naar 1021 SVG van slechts 62,8 %. Waterslot staat ruim een dag stil. Nog even aankijken en dan de koudhop erbij.

Eric v B

Citaat van: Freddie op 20-03-2015  20:28 uHeb pas geleden ook de M20 uitgeprobeerd. Heb 1 zakje gebruikt op 25 liter en dat is heel goed bevallen.

Wat was je SVG?

rajd

Citaat van: Eric v B op 25-03-2015  19:04 uMijn Citra Weizen vergist met Mangrove Jack's  Bavarian Wheat M20. In twee en een halve dag van 1056 naar 1021 SVG van slechts 62,8 %. Waterslot staat ruim een dag stil. Nog even aankijken en dan de koudhop erbij.

Ik heb zondag ook een biertje gebrouwen met de M20. Ik ben gestart op 1065 en na 2,5 dag bubbelen is ook mijn waterslot praktisch stil. Het huidige SG heb ik nog niet opgenomen, ik laat hem nog maar even staan.

Eric v B

Citaat van: rajd op 25-03-2015  23:05 uIk heb zondag ook een biertje gebrouwen met de M20. Ik ben gestart op 1065 en na 2,5 dag bubbelen is ook mijn waterslot praktisch stil. Het huidige SG heb ik nog niet opgenomen, ik laat hem nog maar even staan.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.

rajd

Citaat van: Eric v B op 26-03-2015  10:27 uBen benieuwd naar jouw ervaringen.

Zo net even een meting gedaan. Het is nu ong. 4 etmalen geleden dat ik de M20 toe heb gevoegd aan mijn wort. Inmiddels is het SG gezakt van 1065 naar 1026. Zit dus nu op een 60% vergisting. Zondag nog maar eens meten, in de hoop dat het dan wat beter uitvalt...

mbroek

Net een Speciale Belge gebotteld welke vergist was met de M07 Britisch Ale.  Vergist van 1.052 naar 1.012 (77% SVG). Mooi helder al en de smaak is goed. Nu over een paar weken echt proeven.

Chiel

Eric v B

Citaat van: rajd op 26-03-2015  17:54 uZo net even een meting gedaan. Het is nu ong. 4 etmalen geleden dat ik de M20 toe heb gevoegd aan mijn wort. Inmiddels is het SG gezakt van 1065 naar 1026. Zit dus nu op een 60% vergisting. Zondag nog maar eens meten, in de hoop dat het dan wat beter uitvalt...
RAJD, is je SG nog gezakt? Bij mij 2 SG punten. Zit nu op 1,019 waardoor mijn SVG gestegen is naar 66,1%. Tja, dat kan beter maar ik ben niet geheel ontevreden met dit resultaat. Na bottelen heb ik een Weizen met 5,4% alc. Dat zal best wel smaken.

Robert1968

Ik heb 2 weken geleden mijn Witbier met M20 gebotteld. SG van 1052 naar 1013, SVG 75%. Nu al aardig op dronk, smaakt al erg goed.

rajd

Citaat van: Eric v B op 31-03-2015  17:33 uRAJD, is je SG nog gezakt? Bij mij 2 SG punten. Zit nu op 1,019 waardoor mijn SVG gestegen is naar 66,1%. Tja, dat kan beter maar ik ben niet geheel ontevreden met dit resultaat. Na bottelen heb ik een Weizen met 5,4% alc. Dat zal best wel smaken.

Ik heb de temperatuur zondag opgehoogd van 20 naar 23 ºC. Sindsdien heeft mijn vat wel wat bubbels laten horen en is het SG nog een paar punten gezakt. Ik zit nu rond de 1020. Ik zie het nog een paar dagen aan en ga dan bottelen. De smaak vind ik overigens niet verkeerd, er zit immens veel banaan in en dat past wel goed :)

Eric v B

Vandaag mijn Citra Weizen (met Mangrove Jack's M20) gebotteld. Deze heeft, nadat er geen activiteit meer was in het waterslot, 1,5 week gekoudhopt met  Citra. Uiteraard nog even de SG gemeten.
Deze was nu 1008! De laatste keer voor het koudhoppen was het nog 1019. Nu een SVG van 85,8%! Misschien moet Mangrove Jack's M20 wat langer door gisten nagisten.

rajd

Citaat van: Eric v B op 05-04-2015  21:26 uVandaag mijn Citra Weizen (met Mangrove Jack's M20) gebotteld. Deze heeft, nadat er geen activiteit meer was in het waterslot, 1,5 week gekoudhopt met  Citra. Uiteraard nog even de SG gemeten.
Deze was nu 1008! De laatste keer voor het koudhoppen was het nog 1019. Nu een SVG van 85,8%! Misschien moet Mangrove Jack's wat langer door gisten.

Hmm mijn Centennial weizen was stabiel op 1020, dus gisteren maar gebotteld. Ik ben benieuwd...

Bennemans

Citaat van: Eric v B op 05-04-2015  21:26 uVandaag mijn Citra Weizen (met Mangrove Jack's M20) gebotteld. Deze heeft, nadat er geen activiteit meer was in het waterslot, 1,5 week gekoudhopt met  Citra. Uiteraard nog even de SG gemeten.
Deze was nu 1008! De laatste keer voor het koudhoppen was het nog 1019. Nu een SVG van 85,8%! Misschien moet Mangrove Jack's M20 wat langer door gisten nagisten.
En toch redelijk wisselende ervaringen, maar als ze het doen (de gisten) dan kunnen ze het wel erg goed doen. Best ver die ruim 85%.
Ben benieuwd wat de smaak zal zijn als het gerijpt is.

rajd

Citaat van: Bennemans op 06-04-2015  10:23 uEn toch redelijk wisselende ervaringen, maar als ze het doen (de gisten) dan kunnen ze het wel erg goed doen. Best ver die ruim 85%.
Ben benieuwd wat de smaak zal zijn als het gerijpt is.

Voor het bottelen heb ik uiteraard ook even geproefd. De smaak is typisch Weizen, lijkt aardig op een Weihenstephaner. Hint van kruidnagel en veel banaan. Lekker!

Bennemans

Citaat van: rajd op 06-04-2015  10:49 uVoor het bottelen heb ik uiteraard ook even geproefd. De smaak is typisch Weizen, lijkt aardig op een Weihenstephaner. Hint van kruidnagel en veel banaan. Lekker!
Ben zelf wel fan van de Weihenstephaner, maar als die van Mangrove erbij in de buurt komt, wil ik die zeker eens gaan proberen.
Eerst maar eens gewone en dunkel weizen, 2x 15 liter (met de 3068 Weihenstephaner) maar eens verorberen.

rajd

Citaat van: Bennemans op 06-04-2015  10:55 uBen zelf wel fan van de Weihenstephaner, maar als die van Mangrove erbij in de buurt komt, wil ik die zeker eens gaan proberen.
Eerst maar eens gewone en dunkel weizen, 2x 15 liter (met de 3068 Weihenstephaner) maar eens verorberen.

Bekend probleem :-).

Dit is overigens voor het eerst dat ik een weizen zelf brouw. Ik heb al heel wat commerciële weizens gedronken (in termen van merken, maar ook aantallen :-)) en de aanwezigheid van banaan-achtige esters doet me verreweg het meest aan Weihenstephaner denken..

Marco_V

Hoi,

Als beginnend hobbybrouwer (samen met een goede vriend) hebben we bij de eerste brouwdag een poging gedaan een Tripel te brouwen. In totaal circa 20 liter en daarna opgesplitst in twee batches die we apart vergisten. Nu heb ik de M27 Belgian Ale gekozen om te vergisten en na de hoofdvergisting zat ik al op een SG van 1005!

De navergisting doet nu zo goed als niets. Heeft er iemand soortgelijke ervarinngen en/of tips? Is het te adviseren om te gaan lageren?

Jacques

Citaat van: Marco_V op 06-04-2015  17:19 uHoi,

Als beginnend hobbybrouwer (samen met een goede vriend) hebben we bij de eerste brouwdag een poging gedaan een Tripel te brouwen. In totaal circa 20 liter en daarna opgesplitst in twee batches die we apart vergisten. Nu heb ik de M27 Belgian Ale gekozen om te vergisten en na de hoofdvergisting zat ik al op een SG van 1005!

De navergisting doet nu zo goed als niets. Heeft er iemand soortgelijke ervaringen en/of tips? Is het te adviseren om te gaan lageren?

Zo te merken is de nagisting al afgelopen. Niet de brouwer maar de gist bepaalt wanneer de nagisting begint en eindigt. De hoofdgisting gaat vloeiend over in de nagisting. Als je het bier niet overhevelt vindt de nagisting plaats in het vat waarin ook de hoofdgisting plaatsvond. Met andere woorden: als je pas overhevelt nadat de nagisting is afgerond gebeurt er niet veel meer. In plaats van overhevelen kun je dan net zo goed bottelen.

Wat was je begin SG? En had je suiker gebruikt in het brouwsel? Voor ons is dat interessant om zo wat meer te weten te komen over de vergistingseigenschappen van deze gist.

Marco_V

Hoi Jacques, het begin sg was 1080, het precieze recept heb ik even niet bij de hand.  Er zat wel kristalsuiker bij.

Jacques

Citaat van: Marco_V op 06-04-2015  20:47 uHoi Jacques, het begin sg was 1080, het precieze recept heb ik even niet bij de hand.  Er zat wel kristalsuiker bij.

Een stevige vergistingsgraad van bijna 94%! Voor de statistiek is het interessant hoeveel procent suiker gebruikt is.

brouwmus

Ik heb ook een witbier met de M20 gebrouwen. Smaak is erg lekker, vinden mijn vrouw en ik.

edit:
Start-SG: 1055
Eind-SG:  1018
SVG: 67,3%

(Volgens BrouwHulp had ik eigenlijk wel te weinig gist gebruikt: 10 gram, 1 zakje. Eigenlijk was 16 gram nodig geweest.)

bert braadslee

Citaat van: Jacques op 06-04-2015  21:58 uEen stevige vergistingsgraad van bijna 94%! Voor de statistiek is het interessant hoeveel procent suiker gebruikt is.

Wordt er nog steeds statistiek bijgehouden van brouwsels? (Waar vind ik dit)

Jacques

Citaat van: bert braadslee op 07-04-2015  12:17 uWordt er nog steeds statistiek bijgehouden van brouwsels? (Waar vind ik dit)

Ik wil aan de hand van dit topic een poging doen. Vervolgens wil ik die gegevens verwerken in de wiki.
Overigens zou ik ook een formulier kunnen ontwikkelen waarin iedereen zijn gegevens kwijt kan. Het is niet uitsloten dat er de gisten vaker gebruikt zijn dan uit dit topic blijkt. Anders dan Fermentis heeft Mangrove Jack's op hun website niet vermeld wat de vergistingsgraad is van de verschillende gisten. Dit geldt ook voor de Gozdawa gisten.

mbroek

Jacques, een klein simpel formuliertje is wel zo handig, dan heb je betere resultaten dan proberen tussen de opmerkingen door te lezen in dit topic.
Ook mijn opmerkingen zijn niet duidelijk genoeg en niet compleet.

Chiel

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-04-2015  22:16 uIk wil aan de hand van dit topic een poging doen. Vervolgens wil ik die gegevens verwerken in de wiki.
Overigens zou ik ook een formulier kunnen ontwikkelen waarin iedereen zijn gegevens kwijt kan. Het is niet uitsloten dat er de gisten vaker gebruikt zijn dan uit dit topic blijkt. Anders dan Fermentis heeft Mangrove Jack's op hun website niet vermeld wat de vergistingsgraad is van de verschillende gisten. Dit geldt ook voor de Gozdawa gisten.
Als je statistiek wilt doen aan de SVG dan moet je eea wel zodanig regelen dat er gecorrigeerd wordt voor extra toegevoegde suiker (werkt SVG verhogend). Suikerinvloed door uitmiddelen eruit proberen te halen gaat niet lukken denk ik want dan krijg je onnodig veel spreiding. Wees ervan bewust dat de getallen die je krijgt niet altijd is aangegeven of er extra suiker is gebruikt.

Verder kun je met oa mijn refractometertooltje laten zien dat de haalbare SVG ook nog een beetje afhangt van het begin SG. Als je aanneemt dat een gist een vast percentage van de moutsuikers kan vergisten dan levert dat toch een andere SVG op, bv
25 Brix, SVG=76%
20 Brix SVG=76%
15 Brix SVG=77%
10 Brix SVG=78%

Beter is dus om het % vergiste suikers te berekenen (bv mbf het fefractometer tooltje) voor de statistiek en het gemiddelde uit veel waarnemingen dan weer terug te rekenen naar SVG op basis van een gemiddeld bier van bv 15 Brix.
 
Daarnaast moet je de SVG altijd op dezelfde manier uitrekenen, bv (bginSG-eind SG)/(begin SG-1000)

Verder is de kans groot dat je een vertekend beeld krijgt met lagere SVG dan de spec voor de gist vanwege vastgelopen vergisting door te weinig gist of andere omstandigheden.



Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 08-04-2015  20:51 uAls je statistiek wilt doen aan de SVG dan moet je eea wel zodanig regelen dat er gecorrigeerd wordt voor extra toegevoegde suiker (werkt SVG verhogend). Suikerinvloed door uitmiddelen eruit proberen te halen gaat niet lukken denk ik want dan krijg je onnodig veel spreiding. Wees ervan bewust dat de getallen die je krijgt niet altijd is aangegeven of er extra suiker is gebruikt.

Verder kun je met oa mijn refractometertooltje laten zien dat de haalbare SVG ook nog een beetje afhangt van het begin SG. Als je aanneemt dat een gist een vast percentage van de moutsuikers kan vergisten dan levert dat toch een andere SVG op, bv
25 Brix, SVG=76%
20 Brix SVG=76%
15 Brix SVG=77%
10 Brix SVG=78%

Beter is dus om het % vergiste suikers te berekenen (bv mbf het fefractometer tooltje) voor de statistiek en het gemiddelde uit veel waarnemingen dan weer terug te rekenen naar SVG op basis van een gemiddeld bier van bv 15 Brix.
 
Daarnaast moet je de SVG altijd op dezelfde manier uitrekenen, bv (bginSG-eind SG)/(begin SG-1000)

Verder is de kans groot dat je een vertekend beeld krijgt met lagere SVG dan de spec voor de gist vanwege vastgelopen vergisting door te weinig gist of andere omstandigheden.

Bij het Groot gedroogde gistonderzoek is veel ervaring opgedaan met dit soort zaken.

Naast suiker zijn ook het gebruik van caramout en donkere mouten van belang voor de vergistingsgraad. Die invloed van donkere mouten was niet meegenomen in het Gggo.
Om een betrouwbaar beeld te krijgen zullen de hoogste en laagste vergistingsgraden buiten beschouwing moeten worden gelaten.

Ik zal eens kijken of er een opzet te maken is en dat aan het forum voorleggen. Dat zal nog even duren omdat ik het op dit moment heel erg druk heb met andere zaken. Voor de opzet zal ik een nieuw topic aanmaken om dit topic niet verder te vervuilen.

Marco_V

Op verzoek van Jacques, nog even ons complete recept voor het suikergehalte.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam recept01 Tripel
KenmerkTripel
Brouwdatum28-3-2015
BiertypeTripel
Aantal liters30
Gewenst begin SG1081 (8,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater44,4 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater33,3 liter
Spoelwater7,4 liter
Kooktijd80 minuten
Berekende kleur10 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid35 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC73,5 %7501 gr3 EBC
Tarwemout9,8 %1000 gr3 EBC
Havervlokken9,8 %1000 gr4 EBC
Kristalsuiker6,9 %700 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Cascade5,5 %25 gr10 minuten4 EBU
Cascade5,5 %75 gr80 minuten31 EBU
Saaz (CZ)3,8 %10 gr10 minuten1 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)11 gr10 Min.

Gist
maischschema
[tabular type=4]
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew S-33
Gist toegevoegd als
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
148°C10 minuten40,0 l/kg
263°C45 minuten3,5 l/kg
368°C20 minuten3,5 l/kg
473°C30 minuten3,5 l/kg
578°C5 minuten3,5 l/kg

Opmerkingen  
Havervlokken bij 48 graden 10 minuten stap 1
Mout bij 63 graden vanaf stap 2
Suiker bij 63 graden 10 minuten na stap 2
   

Uiteindelijk door wat beginnersfoutjes (te snel hevelen o.a.) 20 liter overgehouden wat we gesplitst hebben in twee batches.
- S33
- M27 Belgian Ale

Begin SG was 1081, eind sg na de hoofdvergisting:
- S33: 1020 (75,3%)
- M27: 1005 (93,8%)

Jacques

Rekening houdend met de suikerstort van nog geen 7% heb je nog steeds een stevige vergistingsgraad gehaald.

hansHalberstadt

Gisteren mijn 1e donker bier gebrouwen met de mangrove Jack M44 opgekweekt vanaf schuine buis met appelsap+ gistvoeding tot 2.5 liter, 3 dagen koelkast, afgieten, ca 100ml dikke slurry en bij 1e 10 liter beluchte wort (totaal 5 liter wort SG1080).
10 liter gistte na ca 2 uur, toen bij de rest van de beluchte wort gegooid, gistingskast 18.5 ºC . Vanmorgen blow off actief en ca 5 liter in emmer onder blow off. Schuim eroverheen en lag door de hele gistingskast. Brix gezakt van 19.8 (1080) naar 17.2 (1064) 25% SVG binnen 12 uur. Lijkt dus een zeer actieve gist. Ik volg nu per dag de SVG. Meer resultaten volgen nog.

hobbybob

Afgelopen zaterdag een witbiertje gebrouwen met de M20, was na 8 uur volop actief, gisteren een blow-off (blaas-af?) erop moeten zetten.

Opbrengst was wat hoger dan gedacht dus een beetje teveel in het gistvat :gistsmile:

Etn82

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2015  13:15 u10 liter gistte na ca 2 uur, toen bij de rest van de beluchte wort gegooid, gistingskast 18.5 ºC . Vanmorgen blow off actief en ca 5 liter in emmer onder blow off. Schuim eroverheen en lag door de hele gistingskast. Brix gezakt van 19.8 (1080) naar 17.2 (1064) 25% SVG binnen 12 uur. Lijkt dus een zeer actieve gist. Ik volg nu per dag de SVG. Meer resultaten volgen nog.

Het lijkt er dus op dat een paar Mangrove Jack´s gisten uit het zakje soms lastig opstarten. Maar wanneer je eerst een starter maakt het prima doen.

Het zou kunnen dat de activiteit bij deze gisten snel afneemt wanneer ze de tht naderen.

hobbybob

Voor wie niet hydrateert:

Probeer het eens andersom dus:

 - ipv de gist over het wort te strooien, het wort over de gist.

Heb het zelf gedaan met de M20 en de M27, eerst een litertje afhevelen in het gistvat en gelijk de gist erin.
Heeft bij mij prima gewerkt de M27 was nog rapper dan de M20 maar ik de had de M27 op 25 graden geheveld en de M20 op 20.

Beide keren een prima resultaat en een vlotte start van de vergisting, de M27 haalde zelfs 98% SVG ( wel 15% suiker in de stort) de M20 zat gisteren na 2 dagen op 71% SVG

Pimmels

Citaat van: hobbybob op 14-04-2015  11:46 uVoor wie niet hydrateert:

Probeer het eens andersom dus:

 - ipv de gist over het wort te strooien, het wort over de gist.



Zo doe ik het ook! Werkt super, geen omkijken meer naar... :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 12-04-2015  13:15 uGisteren mijn 1e donker bier gebrouwen met de mangrove Jack M44 opgekweekt vanaf schuine buis. Meer resultaten volgen nog.
SVG was wat laag, maar opgekrikt door wat suiker in 2 porties tegen het einde toevoegen.
De gist van de bodem gebruikt om appelsap + suiker te laten vergisten om te zien wat de accoholtolerantie is van de gist. alcohol% zit nu tegen de 12 vol% en gisting loopt nog door. Mogelijk is alcoholtolerantie met sucrose hoger dan met moutsuikers?

Adrie

Eergisteren een bier gebrouwen die ik wilde vergisten met de Mangrove Jack US West Coast gist. Keurig gehydrateerd en voldoende gist gebruikt, uiteraard. Mijn ervaring met gehydrateerde gist is, dat het bier dan na een paar uur al goed staat te gisten. Maar bij deze gist niet. Na 24 uur nog geen enkel teken van vergisting: geen waterslotactiviteit, geen schuimeilandjes op het wort. Toen heb ik maar slurry van de US-05 afgetapt van een bier in de CCT die een week eerder gebrouwen is en die toegevoegd. Na een uurtje begon het waterslot al activiteit te laten zien en nu, 18 uur later, blaast het waterslot er lekker op los.

homoeccentricus

Toch niet in kokend water gehydrateerd, mag ik hopen?

hansHalberstadt

Citaat van: Adrie op 29-06-2015  10:54 uNa 24 uur nog geen enkel teken van vergisting
Jammer. zegt iets over de kwaliteit van de gedroogde gist, maar niet over de gist eigenschappen zelf. Ik hoop dat je hem nog een keer wilt testen met opgekweekte giststarter, evt vanaf agar? mijn ervaring met de gist is goed.

Ronnie

Citaat van: homoeccentricus op 29-06-2015  11:30 uToch niet in kokend water gehydrateerd, mag ik hopen?

Allez allez, Homoexentricus, aan een A3 vraag je zulks toch niet  ;)

Citaat van: Adrie op 29-06-2015  10:54 u..Mijn ervaring met gehydrateerde gist is, dat het bier dan na een paar uur al goed staat te gisten. Maar bij deze gist niet. Na 24 uur nog geen enkel teken van vergisting: geen waterslotactiviteit, geen schuimeilandjes op het wort.

Bij de BRY-97 (Lallemand) bijna eender: duurde vrij lang, wel een heel licht begin activiteit te zien, pas na 24uur.

homoeccentricus

Citaat van: Ronnie op 29-06-2015  11:36 uAllez allez, Homoexentricus, aan een A3 vraag je zulks toch niet  ;)

Oei, ik dacht, hij heeft de korrelgist blues en dus is het wat pijnlijk voor hem, maar iemand moet het doen, en dus zal ik mij opofferen.  :(

Adrie

Citaat van: homoeccentricus op 29-06-2015  11:54 uOei, ik dacht, hij heeft de korrelgist blues en dus is het wat pijnlijk voor hem, maar iemand moet het doen, en dus zal ik mij opofferen.  :(

Tja, de blues gaat maar door en gaat maar door. Maar de korrelgistvoorraad moet toch een keer op. Deze had ik gekregen om uit te testen, maar als er na 24 uur geen greintje activiteit is, dan weet ik genoeg.

homoeccentricus

Citaat van: Adrie op 29-06-2015  12:05 uTja, de blues gaat maar door en gaat maar door. Maar de korrelgistvoorraad moet toch een keer op. Deze had ik gekregen om uit te testen, maar als er na 24 uur geen greintje activiteit is, dan weet ik genoeg.

Het is in ieder geval bizar. Bij een vloeibare gist kan dat wel eens gebeuren, maar bij een korrelgist? Dan moet er toch een hele batch om zeep zijn?

Ronnie

Misschien een concurrent van Mangrove's die ze een hak wil zetten? Pakjes uitdelen die hij eerst effe in de oven op 60° efkes een "aging bake" gegeven heeft?

Rene Haring

Hier geen problemen ondervonden met M-07 gist van hen.  Een Milk stout ingezet op 20-06-2015, 19°C, SG start 1062. Totaal van 1 zakje M-07 volgens gebruiksaanwijzing en info BrouwHulp  :groots: gehydrateerd. De volgende ochtend, 14 uur na toediening, duidelijk activiteit in waterslot. Dit is enkele dagen stabiel doorgegaan (1 blub/seconde). Op 26-06-2015 een SG sample genomen, SG= 1030. Behoorlijk gistdepot in Fastferment conus. Gistdepot gedumpt, temperatuur over 8 uur opgeschroefd naar 21°C en doorroeren om nog wat in SG te dalen. Maar tot nu toe nog steeds 1030. De smaak belooft wel veel goeds. 

Ik vermoed dat de 360 gram lactose op 15 liter de SG 1030 mede veroorzaakt. Volgens mij geeft 360 gram zo'n 8 SG punten wat niet weg gaat? Als het op 1030 blijft dan deze week bottelen met 5 gram suiker per liter. Lijkt mij genoeg voor een Milk stout of is dit te laag en zou 6 gram beter zijn? Wil wel wat CO2 in bier hebben maar niet teveel.

Jacques

Citaat van: Adrie op 29-06-2015  10:54 uEergisteren een bier gebrouwen die ik wilde vergisten met de Mangrove Jack US West Coast gist. Keurig gehydrateerd en voldoende gist gebruikt, uiteraard. Mijn ervaring met gehydrateerde gist is, dat het bier dan na een paar uur al goed staat te gisten. Maar bij deze gist niet. Na 24 uur nog geen enkel teken van vergisting: geen waterslotactiviteit, geen schuimeilandjes op het wort. Toen heb ik maar slurry van de US-05 afgetapt van een bier in de CCT die een week eerder gebrouwen is en die toegevoegd. Na een uurtje begon het waterslot al activiteit te laten zien en nu, 18 uur later, blaast het waterslot er lekker op los.

Op dit moment loopt er bij mij een test met als onderwerp de Mangrove Jack's gisten. Daarbij zit ook de M44 US West Coast bij. De gist is door mij niet-gehydrateerd geënt. In een paar uur kwam de vergisting op gang. Hierin onderscheidde deze gist zich niet van de andere Mangrove Jack's gisten.
Het is wel een opvallende gist. Veel schuimvorming en grote bellen. Ik heb het SG nog niet gemeten maar het lijkt er op dat hij wat verder doorgist van de meeste andere Mangrove Jack's gisten. In ieder geval werkt het waterslot langer dan bij de meeste andere Mangrove Jack's gisten die in mijn test zitten. Ook bij de M27 Belgium Ale werkt het waterslot langer.


Deze foto heb ik vorige week dinsdag genomen. Inmiddels is de schuimlaag ingezakt.

Adrie

Blijkbaar is de kwaliteit nogal variabel. De gist heeft altijd in de koelkast gelegen, dus in principe zou hij het snel moeten doen. Dat is ook mijn ervaring met gisten van Fermentis en Danstar. Mooi dat het bij jou wel snel werkte, Jacques.

Jacques

Citaat van: Adrie op 30-06-2015  11:05 uBlijkbaar is de kwaliteit nogal variabel. De gist heeft altijd in de koelkast gelegen, dus in principe zou hij het snel moeten doen. Dat is ook mijn ervaring met gisten van Fermentis en Danstar. Mooi dat het bij jou wel snel werkte, Jacques.

Probeer deze gist nog eens, maar dan voor de verandering niet gehydrateerd.  :)

Maar waarschijnlijk is er andere reden waarom hij het niet zo goed doet. Hydrateren maakt niet zo veel uit heb ik gemerkt.
Dat een gedroogde gist niet goed aanslaat komt ook wel eens voor bij andere gisten, ook die van Fermentis en Danstar.

broeder Paulus

Voorbije zondag een brouwdag gehouden. Een quadrupel heb ik gebrouwen, deze gekoeld tot 29°.
Als gist de M27 gebruikt deze een half uur gehydrateerd en enkele uren later was mijn wort al goed aan het gisten, waterslot gaf al activiteit.
Mijn eerste bevindingen zijn zeker positief.
Over de smaak en verdere ontwikkeling zal ik nog geduld moeten hebben.

strokkie

Ik zie dat de laatste post aan dit topic al even geleden is, maar toch even een toevoeging nog. Zaterdagochtend gebrouwen. Ca. 10 liter IPA. SG 1072. 1 zakje Mangrove M44 gist. Nu (maandagavond 23.00uur) nog steeds geen enkele activiteit.
Ben niet onder de indruk van deze gist.  Hoop dat het nog goed komt,  maar heb er een hard hoofd in.
Voor mij voorlopig geen Mangrove Jack's meer.

hansHalberstadt

Citaat van: strokkie op 06-07-2015  23:06 uIk zie dat de laatste post aan dit topic al even geleden is, maar toch even een toevoeging nog. Zaterdagochtend gebrouwen. Ca. 10 liter IPA. SG 1072. 1 zakje Mangrove m44 gist. Nu (maandagavond 23.00uur) nog steeds geen enkele activiteit.
Ben niet onder de indruk van deze gist.  Hoop dat het nog goed komt,  maar heb er een hard hoofd in.
Voor mij voorlopig geen Mangrove meer.
Nogmaals een voorbeeld van dit probleem met activeren van deze gedroogde gist. Zoals al eerder gezegd heb ik een prima bier gebrouwen met de M44. Misschien goed om dit terug te melden naar de leverancier zodat hij het terug kan koppelen naar de fabrikant. Misschien is er iets misgegaan met de batch tijdens vervoer. Misschien met rontgenstraling doorgelicht en ter plekke gesteriliseerd bij het vervoer per vliegtuig of zoiets?

Jacques

Citaat van: strokkie op 06-07-2015  23:06 uIk zie dat de laatste post aan dit topic al even geleden is, maar toch even een toevoeging nog. Zaterdagochtend gebrouwen. Ca. 10 liter IPA. SG 1072. 1 zakje Mangrove M44 gist. Nu (maandagavond 23.00uur) nog steeds geen enkele activiteit.
Ben niet onder de indruk van deze gist.  Hoop dat het nog goed komt,  maar heb er een hard hoofd in.
Voor mij voorlopig geen Mangrove Jack's meer.

Zoals Hans al schrijft kan het komen doordat er iets mis met een batch. Daarvoor hoef je deze fabrikant niet te diskwalificeren. De oorzaak kan buiten het bereik liggen van de fabrikant. Melden bij de leverancier is een goed plan.

Het kan dat de vergisting nog gewoon op gang komt. Maar dan zal de vergisting waarschijnlijk wel veel langer duren dan gebruikelijk.

Jacques

Blijkt er toch wat anders aan de hand te zijn...

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29081.msg445329.html#msg445329

Een niet goed sluitend gistvat. Tja, dat hebben we vaker voorbij zien komen hier op het forum.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-07-2015  22:18 uBlijkt er toch wat anders aan de hand te zijn...

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29081.msg445329.html#msg445329

Een niet goed sluitend gistvat. Tja, dat hebben we vaker voorbij zien komen hier op het forum.
Dit is wel vervelend, want veel mensen hebben misschien nu deels onterecht het beeld dat er iets met deze gist is, terwijl hier het probleem bij een lek gistingsvat ligt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-07-2015  22:51 uDit is wel vervelend, want veel mensen hebben misschien nu deels onterecht het beeld dat er iets met deze gist is, terwijl hier het probleem bij een lek gistingsvat ligt.

Vandaar ook dat ik in dit topic verwijs naar het andere topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 07-07-2015  22:53 uVandaar ook dat ik in dit topic verwijs naar het andere topic.
Dat was duidelijk. Goed opgemerkt. 

Adrie

Citaat van: Jacques op 07-07-2015  21:12 uZoals Hans al schrijft kan het komen doordat er iets mis met een batch. Daarvoor hoef je deze fabrikant niet te diskwalificeren. De oorzaak kan buiten het bereik liggen van de fabrikant. Melden bij de leverancier is een goed plan.

Het kan dat de vergisting nog gewoon op gang komt. Maar dan zal de vergisting waarschijnlijk wel veel langer duren dan gebruikelijk.

Ik lees ook op Amerikaanse fora dat veel mensen lag tijden ondervinden van 40 uur of meer bij deze gisten.

seed7

In deze draad, twee na onderste bericht geeft Andrew Childs van Mangrove's Jack zijn e-mail adres. Wellicht hem gewoon vragen waarom het zo lang duurt?

Ingo

Jacques

Citaat van: Adrie op 08-07-2015  17:47 uIk lees ook op Amerikaanse fora dat veel mensen lag tijden ondervinden van 40 uur of meer bij deze gisten.

Het is geen algemeen verschijnsel. In ieder geval duurde het op gang komen van de vergisting met de 7 gisten die ik op dit moment aan het testen ben niet langer dan gebruikelijk is bij korrelgisten.


Het is interessant te weten onder welke omstandigheden de jou bedoelde lange lagtijden zich voordoen. Zoals ik al eerder schreef komt dit verschijnsel ook voor bij gedroogde gisten van andere merken. Ik heb het in het verleden in ieder geval ook gezien, maar dit is inmiddels lang geleden. Destijds dacht ik het kwam omdat de gist te lang bewaard was. In die tijd was er een veel lagere omloopsnelheid van zelfbrouwartikelen.

Jacques

Citaat van: Eric v B op 01-02-2015  19:43 uVandaag SG van mijn Kaldenkirchener Alt gemeten. Tegenvaller! Begin SG 1049, Eind SG 1021, SVG 57,1%  >:( Dit betekent een biertje van 4,1% alc. na bottelen. Bier is vergist met Mangrove Jack's M79 Burton Union bij 20 ºC . Vergisting begon na een uur of 12. Het waterslot heeft ruim 3 dagen flink staan pruttelen. Nu 7 dagen later staat het waterslot volledig stil. Het bier is kraakhelder.
Ik heb niet gehydrateerd.
Weinig donkere moutsoorten gebruikt (9,2% karamel 160 en 1,6% Carafa 1) dus ik vind een SVG van 57,1% laag.
Plan is om woensdag te bottelen.
Ik heb nog een zakje dus ik kan binnenkort nog een keertje testen. Eerste indruk is voor mij niet positief. Ik hoop dat de smaak een hoop goed maakt...

Citaat van: Albertus op 29-01-2015  13:21 uMijn brouwsel met de M03 gist (Newcastle Dark Ale/UK Dark Ale) ging als een speer van start. Na 2 1/2 dag stopte de vergisting vrijwel van het ene moment op het andere. De SVG is 67%. Alle pogingen om de vergisting weer op gang te krijgen faalden.
Nu vind ik 67 % SVG voor een Engels bier niet zo erg, even afwachten hoe het bier uiteindelijk wordt. Maar dit ging wel erg hard.

Gisteren heb ik de test met de Mangrove Jack's gisten voorlopig afgerond door de bieren te bottelen.
De M03 had bij die test een vergistingsgraad van 63%. Dat was met een wort met een begin SG van 1070 met pilsmout en 20% Biscuit mout 50 EBC.

Ik heb deze gist een tijdje terug ook gebruikt in een Scotch met een begin SG van 1068. De vergistingsgraad van dat bier was 58%. Bij dat bier had ik wel donkere mouten gebruikt.
De smaak van dit bier is overigens erg goed. Voor een vol en zoetig (donker) bier is dit een goede gistkeuze.

Ansius

Met de M03 een Porterachtig bier gebrouwen.
Eind sg 1,019.
SVG 74%.
Vergistingstemperatuur 22 graden.
Hoofdgisting was best heftig.
Niet gehydrateerd.
Wel overgeheveld.

Voor mij opvallend is dat ik normaal gezien met de vergistingsgraad aan de lage kant zit, nu aan de hoge.
Smaak is dik in orde.
M03 past volgens mij heel goed bij donkere wat zwaardere bieren.

hansHalberstadt

Gisteren een Tripel gebrouwen (op een brouwdemonstratie hier in de buurt afgelopen Zondag op Camping de Zoete Aagt)



Met de Mangrove Jack M44 gist vanaf schuine buis opgekweekt. Voor de starter heb ik een microbrouwsel gemaakt van 2 liter 9.3 Brix (SG 1036) en daarmee de gist opgekweekt via continue lichte beluchting en magneet roerder. Na 2 dagen uitgegist, gist laten bezinken in de koelkast, na een week bleek het 4.5 Brix te zijn (SG1006, 83% SVG) Dat is mooi hoog.

Die bezonken gist gebruik voor het hoofdbrouwsel van 20 liter, 19.4 brix (2/3 pilsmout, 1/3 Munich en nog 10% tarwemout) zit nu na 1 dag al op 12.2 brix (60% SVG). Zeer interessant wat de SVG gaat worden. Ik ga suiker toevoegen op het eind in 2 stappen om op de geplande 8.8vol% uit te komen (het etiket is er al, gemaakt door onze dochter)


, maar ik ga eerst wachten wat voor SVG ik ga halen zonder suiker, dus kijken wanneer het stopt en dan 1e portie suiker. Een en ander is achteraf simpel terug te rekenen naar SVG alsof geen suiker was toegevoegd.

Met vorige brouwsels met de M44 had ik steeds zware donkere bieren en bleef de SVG steken ergens tegen de 70%. De vraag is nu of de tripel wel verder doorgaat, dus of donkere mouten een aantoonbare lagere SVG opleveren.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 14-09-2015  23:20 uMet vorige brouwsels met de M44 had ik steeds zware donkere bieren en bleef de SVG steken ergens tegen de 70%. De vraag is nu of de tripel wel verder doorgaat, dus of donkere mouten een aantoonbare lagere SVG opleveren.

Volgens Belgische onderzoekers is dat het geval. Dit blijkt uit een artikel met de titel "Impact of Dark Specialty Malts on Extract Composition and Wort Fermentation" uit 2005.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.2005.tb00648.x/epdf

seed7

Ze breiden de collectie flink uit:

M15  - Empire Ale
M21  - Belgian Wit
M29  - French Saison
M31  - Belgian Tripel
M36  - Liberty Bell Ale
M42  - New World Strong Ale
M47  - Belgian Abbey
M54  - California Lager
M76  - Bavarian

Ingo

EvdBroek

Dat is goed nieuws, een mooie ontwikkeling. Waar had je dit gezien?

Adrie

Ze staan niet op de officiële site van Mangrove Jack's, maar wel op de sites van diverse leveranciers in het buitenland. Zie bijvoorbeeld: http://www.beoir.org/community/viewtopic.php?p=122655

Adrie

Ik vond trouwens ook nog een tabel met bierstijlen en Mangrove Jack's gisten. Handig om op te zoeken welke gisten geschikt zijn voor welke bierstijl. Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.



hansHalberstadt

Handig om te hebben. Ik vraag me wel af hoe strikt je die info moet nemen. Ik heb een tripel gebrouwen met de M44 gist, smaakte ook prima.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 11-12-2015  14:33 uHandig om te hebben. Ik vraag me wel af hoe strikt je die info moet nemen. Ik heb een tripel gebrouwen met de M44 gist, smaakte ook prima.

Natuurlijk! Er zijn meerdere gistrassen die een goede tripel kunnen geven.

Lonnes

Zeker handig, dat overzicht! Mag ik daaruit opmaken dat de M29 de M27 gaat vervangen?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 11-12-2015  18:16 uNatuurlijk! Er zijn meerdere gistrassen die een goede tripel kunnen geven.
Mijn punt is dat mensen die zo'n lijstje zien zich dan gaan beperken tot wat er op het lijstje staat. Het zou denk ik veel mooier zijn om een soort smaakwiel te hebben voor wat betreft de smaak die de gist toevoegt (misschien nog bij verschillende temperaturen), net zoals bij mouten en hop. Op basis van die smaken kun je dan beter bepalen hoe hij in een bepaald type bier zal uitkomen.

Oscar

Citaat van: seed7 op 11-12-2015  08:00 uZe breiden de collectie flink uit:

M15  - Empire Ale
M21  - Belgian Wit
M29  - French Saison
M31  - Belgian Tripel
M36  - Liberty Bell Ale
M42  - New World Strong Ale
M47  - Belgian Abbey
M54  - California Lager
M76  - Bavarian

Ingo

En ik heb ze allemaal thuis... :brouwen:

RayVelcoro

Wat is de oorsprong van die S..., M..., K.... benamingen voor gist?

seed7

Citaat van: Oscar op 12-12-2015  00:37 uEn ik heb ze allemaal thuis..... :brouwen:

Hoppa, allemaal tegelijk in een brouwsel  ;)

Ingo

Jacques

Citaat van: Oscar op 12-12-2015  00:37 uEn ik heb ze allemaal thuis... :brouwen:

Ga je ze binnenkort gebruiken, evalueren en je bevindingen hier posten? Dan hebben wij er ook wat aan.

Ik neem aan dat je ze gescoord hebt in Neurenberg.

George81

Ik merk dat de M07 al enkele weken "moeilijk" verkrijgbaar is, alleen bij vanderkooyjubbega

Staat ook niet meer op de mangrovejacks site

Jacques

Citaat van: George81 op 29-03-2016  21:00 uIk merk dat de M07 al enkele weken "moeilijk" verkrijgbaar is, alleen bij vanderkooyjubbega

Staat ook niet meer op de mangrovejacks site

Klopt, schijnt uit de collectie zijn gehaald. Heel jammer want ik vond het een fijne gist.

Ronnie

De vroegere M07:

van Anglofiel Piet_V : M07 British Ale wordt dus M42 New World Strong Ale. Oef !

bron: http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?topic=3895.msg73181#msg73181

hansHalberstadt

Citaat van: Ronnie op 30-03-2016  09:04 uDe vroegere M07:

van Anglofiel Piet_V : M07 British Ale wordt dus M42 New World Strong Ale. Oef !

bron: http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?topic=3895.msg73181#msg73181
is dat dan dezelfde giststam met een andere naam of is het een vervangende gist (andere giststam)?

Jacques

Citaat van: Ronnie op 30-03-2016  09:04 uDe vroegere M07:

van Anglofiel Piet_V : M07 British Ale wordt dus M42 New World Strong Ale. Oef !

bron: http://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?topic=3895.msg73181#msg73181

Dat had ik ook al gemeld maar op grond van de specificaties van die gist bestaan er de nodige twijfels of dit wel helemaal klopt.

Ronnie

Hans, Jacques,

Piet, die Anglofiel, heeft me gezegd dat hij dezelfde resultaten boekt met deze M42 als met de M07.

Jacques

Citaat van: Ronnie op 31-03-2016  11:56 uHans, Jacques,

Piet, die Anglofiel, heeft me gezegd dat hij dezelfde resultaten boekt met deze M42 als met de M07.

Eerlijk gezegd had ik uit een betrouwbare bron dat deze gisten hetzelfde waren. Ik had dit ook gemeld op dit forum, maar dit werd op basis van de specificaties in twijfel getrokken.

Mooi om te horen dat het wel om dezelfde gist gaat.

volleybaltrainer

Het is al een tijdje geleden dat iemand hier iets heeft gemeld over de Mangrove Jack's gisten, maar ik wilde toch even mijn ervaringen delen. Ik heb gisteren een IPA gebrouwen met een begin SG van 1.041 in totaal 15L, alleen pale ale mout van Swaen. Als gist MJ M044 gebruikt en die direct gestrooid op het wort van 19 graden, gistkast ook daar op ingesteld, maar vanochtend om 09:00 verhoogd naar 21 graden wegens gebrek aan activiteit.

Gisteren (vrijdag) om 13:30 geënt en nu pas om 20 uur op zaterdag de eerste activiteit te zien. Houdbaarheid van de gist is nog tot 2017-07, dus dat lijkt me redelijk. Het lijkt er dus op dat deze gist soms toch gewoon langzaam start. Even zoeken op Google levert ook op andere fora resultaten op dat de gist een slow starter is.

Geduld is gelukkig beloond. Nu maar afwachten of deze smash IPA (met Sorachi ace) een lekker bier wordt. :biersmile:

Juindorper

Citaat van: volleybaltrainer op 10-12-2016  20:29 uHet lijkt er dus op dat deze gist soms toch gewoon langzaam start. Even zoeken op Google levert ook op andere fora resultaten op dat de gist een slow starter is.
Soms dan? Ik deze een tijd terug ook gebruikt voor een IPA.
Startte na 4-5 uur op bij 19 graden.

volleybaltrainer

Citaat van: Juindorper op 10-12-2016  20:49 uSoms dan? Ik deze een tijd terug ook gebruikt voor een IPA.
Startte na 4-5 uur op bij 19 graden.

Ik moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik de M44 gebruik en dat ik dus geen ervaringen heb dat de gist soms de neiging heeft om laat te starten en de andere keer er als een speer vandoor gaat. Ik had mijn conclusie gebaseerd op de ervaringen van de mensen hier op het forum en de reacties op andere fora. Daar zie je ook heel wisselend gedrag bij deze gist.

Inmiddels gaat het waterslot als een malle tekeer, dus het gaat wel goed komen met dit biertje  :biersmile: 

mbroek

Citaat van: volleybaltrainer op 11-12-2016  09:13 uIk moet zeggen dat dit de eerste keer is dat ik de M44 gebruik en dat ik dus geen ervaringen heb dat de gist soms de neiging heeft om laat te starten en de andere keer er als een speer vandoor gaat. Ik had mijn conclusie gebaseerd op de ervaringen van de mensen hier op het forum en de reacties op andere fora. Daar zie je ook heel wisselend gedrag bij deze gist.

Inmiddels gaat het waterslot als een malle tekeer, dus het gaat wel goed komen met dit biertje  :biersmile:

Maar het is ook een bier met laag begin SG wat je daar hebt, dat heeft ook invloed op je gist activiteit.
 

volleybaltrainer

Citaat van: mbroek op 11-12-2016  21:45 uMaar het is ook een bier met laag begin SG wat je daar hebt, dat heeft ook invloed op je gist activiteit.
Ah dat was mij niet bekend. Weer wat geleerd:-)

Olaf H

Ik heb vanaf december 2016 tot nu goede ervaringen met de M41 belgian ale, M31 belgian tripel en de M42 strong ale. Alle keren onder de 1010 gekomen.

M41: Bij gebruik van wat meer suiker (circa 10%) zelfs 1006 gehaald met de M41 komende vanaf 1090. Donker bier (64 EBC).
M31: 2x van 1075 naar 1009 en 1007.Tripels.
M42 van 1077 naar 1009. Donker bier (35 EBC)

Volumes telkens tussen 18 en 20 liter en met 1 zakje van 10 gram. Geen beluchting en heel kort hydrateren. Het wort hevel ik op de gist in het vat. Nadeel van de krappe enting, lijkt nu wel dat de gisting nog wat door gaat na bottelen, maar kan ook liggen aan iets te snel bottelen, meestal na 2 weken.

Nu experiment met de M29 saison op een zwaar donker bier van 1084 (80 EBC). Gekozen vanwege de alcohol tolerantie (tot 14%) en peperig en fruitig sprak me ook wel aan, maar ben meer gaan lezen over de biertypes die hiermee gebrouwen worden en ervaringen. Ben een beetje bang voor een te droog, te zuur en te weinig zoet bij een te laag eind SG.

Ik ben erg tevreden over de gist. Voorheen lang met de T58 gebrouwen maar kwam daarmee nooit tot 1010 en niet hoger dan 9% alc.     

daniel_oud

Citaat van: Olaf H op 22-05-2017  23:00 uIk heb vanaf december 2016 tot nu goede ervaringen met de M41 belgian ale, M31 belgian tripel en de M42 strong ale. Alle keren onder de 1010 gekomen.

M41: Bij gebruik van wat meer suiker (circa 10%) zelfs 1006 gehaald met de M41 komende vanaf 1090. Donker bier (64 EBC).
M31: 2x van 1075 naar 1009 en 1007.Tripels.
M42 van 1077 naar 1009. Donker bier (35 EBC)

Volumes telkens tussen 18 en 20 liter en met 1 zakje van 10 gram. Geen beluchting en heel kort hydrateren. Het wort hevel ik op de gist in het vat. Nadeel van de krappe enting, lijkt nu wel dat de gisting nog wat door gaat na bottelen, maar kan ook liggen aan iets te snel bottelen, meestal na 2 weken.

Nu experiment met de M29 saison op een zwaar donker bier van 1084 (80 EBC). Gekozen vanwege de alcohol tolerantie (tot 14%) en peperig en fruitig sprak me ook wel aan, maar ben meer gaan lezen over de biertypes die hiermee gebrouwen worden en ervaringen. Ben een beetje bang voor een te droog, te zuur en te weinig zoet bij een te laag eind SG.

Ik ben erg tevreden over de gist. Voorheen lang met de T58 gebrouwen maar kwam daarmee nooit tot 1010 en niet hoger dan 9% alc.

Ik ben over de Belgische gisten ook zeer tevreden. Laatst een zware blonde gebrouwen met M47 Belgian Abbey. Start SG 1070, 25 liter wort en 1 zakje gist toegevoegd rond een uur of 20:00. De volgende ochtend ging hij als een trein, gigantisch veel activiteit. Met de M41 Belgian Ale had ik laatst een vergistingsgraad van 100%, en toch een erg smakelijk biertje geworden wat genoeg zoetigheid had door de esters.

Blokkie

Olaf H, mag ik vragen bij welke temperaturen je vergist hebt? Ging het in een keer door naar het eindresultaat?

Alvast bedankt
Blokie

Olaf H

De temperatuur pas ik aan op wat bij gist past. Meestal rond 22 ºC gecontroleerd in een grote bak water. Bij de m41 ben ik hoger gegaan naar 25 ºC na een paar dagen op 22 ºC deze gist heeft een marge van 18 tot 28 zo uit mijn hoofd. Ik hevel na een week, daarna zakt de SG nog maar enkele punten. Daarna kort warm in droge ruimte zelfde temperatuur. Dan nog een weekje in de koeling 8 ºC en dan op de fles.
De Saison gist heb ik op 27-29 ºC gezet. 19 liter in 7 dagen van 1084 naar 1004 (warm gemeten 20gr). Dat is een extreme gist. Ik heb nooit overmatig schuim, slechts een paar centimeter.
Dus 1 week en dan heb telkens mijn eind SG bij benadering.

chthon

Citaat van: Olaf H op 22-05-2017  23:00 uNu experiment met de M29 saison op een zwaar donker bier van 1084 (80 EBC). Gekozen vanwege de alcohol tolerantie (tot 14%) en peperig en fruitig sprak me ook wel aan, maar ben meer gaan lezen over de biertypes die hiermee gebrouwen worden en ervaringen. Ben een beetje bang voor een te droog, te zuur en te weinig zoet bij een te laag eind SG.

Ik heb een aantal verschillende bieren vergist met de M29 in het begin dat ik brouwde, en eigenlijk, ondanks dat het geen saisons waren, waren ze eigenlijk toch allemaal geslaagd. Een tripel, met misschien iets te hoge IBU, maar best drinkbaar en smakelijk gekoeld, en de Brewferm Abdij, waarbij ik de suiker had vervangen door Belgische donkere kandijsuiker. Die was ook niet slecht, smaakte iets te veel naar melasse (Belgische donkere kandijsuiker van Tienen wordt gekleurd met melasse, in tegenstelling tot die van Van Gilse die wordt gekleurd met karamel). Maar het waren zeker geen slechte bieren. Ook een bier dat ik had gebrouwen van alleen moutextractpoeder, en zelfs dat was eigenlijk redelijk lekker.

EvdBroek

Citaat van: Olaf H op 31-05-2017  19:34 uDe temperatuur pas ik aan op wat bij gist past. Meestal rond 22 ºC gecontroleerd in een grote bak water. Bij de m41 ben ik hoger gegaan naar 25 ºC na een paar dagen op 22 ºC deze gist heeft een marge van 18 tot 28 zo uit mijn hoofd. Ik hevel na een week, daarna zakt de SG nog maar enkele punten. Daarna kort warm in droge ruimte zelfde temperatuur. Dan nog een weekje in de koeling 8 ºC en dan op de fles.
De Saison gist heb ik op 27-29 ºC gezet. 19 liter in 7 dagen van 1084 naar 1004 (warm gemeten 20gr). Dat is een extreme gist. Ik heb nooit overmatig schuim, slechts een paar centimeter.
Dus 1 week en dan heb telkens mijn eind SG bij benadering.
Vergisten in een grote bak water is niet echt gecontroleerd. Temperaturen van 22 graden en hoger, dat zou ik dus niet doen, alleen voor een saison gist. Boven 20 graden krijg je steeds meer estervorming.
De M41 heb ik vergist bij 19 graden en toen was het aandeel aan esters al meer dan voldoende.

Olaf H

Het is zeker waar dat actief koelen veel gecontroleerder is dan het omringende water op constante temperatuur houden. Ik ga me maar eens verdiepen in het ombouwen van mijn koelkast. Is ook veel makkelijker dan dat gedoe met water.
Ik vind ondanks de temperatuur de bieren goed gelukt, hoewel de esters of hogere alcohol smaak wel wat forser is bij de M41. Doordat het een zwaar bier is van 11% met best een complex recept is het niet verkeerd. Maar ik ga zeker eens lager op 20 proberen de volgende keer.
Bedankt voor de reacties!
Het bier met m29 gaat ook richting 11% en is zeker geen gewoon bier. Hoop dat het goed komt met de smaak. Er zat ondanks laag SG toch nog wel een zoetje in.

Wim67

Citaat van: EvdBroek op 01-06-2017  08:10 uVergisten in een grote bak water is niet echt gecontroleerd. Temperaturen van 22 graden en hoger, dat zou ik dus niet doen, alleen voor een saison gist. Boven 20 graden krijg je steeds meer estervorming.
De M41 heb ik vergist bij 19 graden en toen was het aandeel aan esters al meer dan voldoende.

Ik heb mijn Belgische dubbel ( festival pakket ) gecontroleerd vergist op 22 graden. De beschrijving gaf tussen de 20 en 25 graden aan. Het merk gist was niet vermeld, alleen dat het begium ale gist was.
Omdat ik ongeduldig was heb ik de gist op 24 graden toegevoegd en daarna in de gist koelkast gedaan waar hij vrij snel op 22 graden zat.

Na 8 uur veel activiteit, nu 2 weken later, sg gemeten 1010 ( zou 1006 moeten zijn ) ik ga zondag bottelen als dit gelijk blijft.

Zou ik te hoog hebben vergist? Is er überhaupt een perfecte gist temperatuur? Zijn hier tabellen of schema's voor?

Adbrouwt

Citaat van: Wim67 op 01-06-2017  22:46 uNa 8 uur veel activiteit, nu 2 weken later, sg gemeten 1010 ( zou 1006 moeten zijn ) ik ga zondag bottelen als dit gelijk blijft.

Zou ik te hoog hebben vergist? Is er überhaupt een perfecte gist temperatuur? Zijn hier tabellen of schema's voor?
Vergeet wat het SG zou moeten worden maar hou zoals je zelf al aangeeft de gemeten SG in het oog. Verder kun je kijken of er nog schuimbellen op je bier zit en of je waterslot nog actief is.
Mijn meeste bovengistende bieren komen niet boven de 20 graden tenzij voor een tripel of saison. De perfecte gist temperatuur is dus ook afhankelijk van het biertype. Verder is het een levend organisme die zich niet altijd aan de regels houdt. Dus soms gaat hij als een speer en soms op een sukkel drafje.

PDGRRR

Ik heb momenteel een split-batch in mijn vergistingkast staan waarvan 1 helft met de M44 West Coast een Milkshake IPA moet/gaat worden en de andere helft met de M20 Bavarian Wheat een Wheat ale/Weizen wordt. Ik heb 22 maart gebrouwen, de IPA vervolgens in gistkast gezet op 18 graden en de wheat ale met een brewbelt i.c.m. Inkbird ook op 18 graden in mijn kelder gezet. Na een week heb ik bij de IPA de koudhop toegevoegd en heb de ik wheat ale naar een schoon vat overgeheveld (SG was toen 1.024) en ook in gistkast gezet. Na weer een week de koudhop verwijderd, SG van de IPA gecontroleerd (1.025) en de temperatuur opgevoerd naar 21 graden omdat ik de vergistingsgraad wat aan de lage kant vond. Gisteren stonden beide vaten ruim een week in koude lagering (13 graden) en heb ik (ter voorbereiding op het mogelijk bottelen aanstaand weekend) van beide batches het SG gecontroleerd. De Milkshake IPA (M44) stond op 1.025 (63,1%) en de Wheat Ale (M20) op 1.022 (64,5%). Dat is niet echt een hoge vergistingsgraad voor beide, zijn er anderen hier die hier ook ervaring mee hebben met deze gisten? Of zou dit aan mijn recept kunnen liggen? Zie onderstaand. De monsters die ik gisteren genomen heb smaakten overigens goed. Ik heb beide monsters ontgast en op temperatuur laten komen en vervolgens gemeten met een hydrometer.


Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout22,3 %1,250 kg5 EBC
Caramelmout 601,8 %0,100 kg56 EBC
Tarwemout (BM)17,9 %1,000 kg5 EBC
Havermout8,9 %0,500 kg4 EBC
Pilsmout (BM)49,1 %2,750 kg4 EBC

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C10 minuten2,9 l/kg
263°C45 minuten2,9 l/kg
373°C30 minuten2,9 l/kg
478°C5 minuten2,9 l/kg

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
El Dorado14,0 %3 gr90 minuten7 EBU
El Dorado14,0 %20 gr45 minuten32 EBU
El Dorado14,0 %12 gr20 minuten13 EBU
El Dorado14,0 %40 gr0 minuten0 EBU
El Dorado14,0 %15 grKoud hop (alleen bij de Milkshake IPA)0 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Lactose (alleen bij Milkshake IPA)250 gr3 Min.

Opmerkingen
Start SG Milkshake IPA1.065
Start SG Wheat Ale1.062


basvo

Citaat van: PDGRRR op 15-04-2020  10:17 uIk heb momenteel een split-batch in mijn vergistingkast staan waarvan 1 helft met de M44 West Coast een Milkshake IPA moet/gaat worden en de andere helft met de M20 Bavarian Wheat een Wheat ale/Weizen wordt. Ik heb 22 maart gebrouwen, de IPA vervolgens in gistkast gezet op 18 graden en de wheat ale met een brewbelt i.c.m. Inkbird ook op 18 graden in mijn kelder gezet. Na een week heb ik bij de IPA de koudhop toegevoegd en heb de ik wheat ale naar een schoon vat overgeheveld (SG was toen 1.024) en ook in gistkast gezet. Na weer een week de koudhop verwijderd, SG van de IPA gecontroleerd (1.025) en de temperatuur opgevoerd naar 21 graden omdat ik de vergistingsgraad wat aan de lage kant vond. Gisteren stonden beide vaten ruim een week in koude lagering (13 graden) en heb ik (ter voorbereiding op het mogelijk bottelen aanstaand weekend) van beide batches het SG gecontroleerd. De Milkshake IPA (M44) stond op 1.025 (63,1%) en de Wheat Ale (M20) op 1.022 (64,5%). Dat is niet echt een hoge vergistingsgraad voor beide, zijn er anderen hier die hier ook ervaring mee hebben met deze gisten? Of zou dit aan mijn recept kunnen liggen? Zie onderstaand. De monsters die ik gisteren genomen heb smaakten overigens goed. Ik heb beide monsters ontgast en op temperatuur laten komen en vervolgens gemeten met een hydrometer.


Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout22,3 %1,250 kg5 EBC
Caramelmout 601,8 %0,100 kg56 EBC
Tarwemout (BM)17,9 %1,000 kg5 EBC
Havermout8,9 %0,500 kg4 EBC
Pilsmout (BM)49,1 %2,750 kg4 EBC

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C10 minuten2,9 l/kg
263°C45 minuten2,9 l/kg
373°C30 minuten2,9 l/kg
478°C5 minuten2,9 l/kg

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
El Dorado14,0 %3 gr90 minuten7 EBU
El Dorado14,0 %20 gr45 minuten32 EBU
El Dorado14,0 %12 gr20 minuten13 EBU
El Dorado14,0 %40 gr0 minuten0 EBU
El Dorado14,0 %15 grKoud hop (alleen bij de Milkshake IPA)0 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Lactose (alleen bij Milkshake IPA)250 gr3 Min.

Opmerkingen
Start SG Milkshake IPA1.065
Start SG Wheat Ale1.062


Ik heb met de M20 gist hetzelfde probleem gehad met mijn Weizen. Was van 1048 maar doorvergist naar 1020. Is dus meer een session weizen geworden  ;D Best wel jammer, de andere emmer met de WB-06 was gewoon doorvergist naar 1008 (iets te ver dus). Had dus echt te maken met de gist, zie het vaker voorbijkomen met de M20.

PDGRRR

Citaat van: basvo op 15-04-2020  12:49 uIk heb met de M20 gist hetzelfde probleem gehad met mijn Weizen. Was van 1048 maar doorvergist naar 1020. Is dus meer een session weizen geworden  [...] Had dus echt te maken met de gist, zie het vaker voorbijkomen met de M20.

Geen problemen gehad met hergisting op fles?

basvo

Citaat van: PDGRRR op 15-04-2020  14:26 uGeen problemen gehad met hergisting op fles?

Ik heb 1 test flesje opengetrokken na een week. Daar zat veel prik op maar de schuimkraag viel meteen weg. Ik ga aankomend weekend nog een flesje proberen. Ik zal je laten weten of die wat beter is.

PDGRRR

Citaat van: basvo op 15-04-2020  15:08 uIk heb 1 test flesje opengetrokken na een week. Daar zat veel prik op maar de schuimkraag viel meteen weg. Ik ga aankomend weekend nog een flesje proberen. Ik zal je laten weten of die wat beter is.

Super, alvast bedankt.

Ik heb de afgelopen jaren met een aantal gisten van Mangrove Jack gebrouwen en bij een aantal brouwsels kreeg ik na verloop van tijd "klachten" van vrienden die aangaven dat de bieren nogal haast hadden de fles te verlaten (Korenbocht werd al gekscherend verbasterd tot Korenschuim :D ). Terwijl ik toch bijna altijd een week geen verschil in SG hanteer alvorens te bottelen. Ik geloof dat een aantal van hun gisten als var. diastaticus gemarkeerd zijn, vandaar dat ik voorzichtig ben met te vroeg bottelen.

GvB84

Ik heb eigenlijk nooit problemen met de gisten van deze leverancier (fabrikant).
De M20 heb ik nog nooit gebruikt.
De M44 3 keer. Deze stopte bij mij tussen de 1008 en 1012.
Verder gebruik gemaakt van de M31, M41 en M42. De eerste 2 gaan verder door dan de leverancier opgeeft. (bij mij althans).
Vrijdag ga ik voor het eerst de M21 gebruiken.

Jouw situatie klinkt als een gestokte vergisting. Of het ligt misschien aan je maischschema.

Silky

Citaat van: PDGRRR op 15-04-2020  15:49 uSuper, alvast bedankt.

Ik heb de afgelopen jaren met een aantal gisten van Mangrove Jack gebrouwen en bij een aantal brouwsels kreeg ik na verloop van tijd "klachten" van vrienden die aangaven dat de bieren nogal haast hadden de fles te verlaten (Korenbocht werd al gekscherend verbasterd tot Korenschuim :D ). Terwijl ik toch bijna altijd een week geen verschil in SG hanteer alvorens te bottelen. Ik geloof dat een aantal van hun gisten als Var. Diastaticus gemarkeerd zijn, vandaar dat ik voorzichtig ben met te vroeg bottelen.

Dit fenomeen heb je naar mijn ervaring nooit met vloeibare gisten. Mits je voldoende gist ent verloopt de vergisting veel sneller en vollediger op relatief korte tijd. Ik kan steeds binnen de twee weken bottelen. Geen schuimers meer, nooit nog exploderende flessen. Wel zorgen voor voldoende kopruimte in je vat, want sommige gisten kunnen flink tekeer gaan... :degroeten:




hansHalberstadt

Dit kan komen door een slepende gisting (te weinig gist of te lage temperatuur) of doordat de gist enzymen heeft die langzaam doorgaan met suikerafbraak (var diastaticus) of omdat er nog een beetje var diastaticus gist is achtergebleven van de vorige keer.
Vooral met vloeibare gist is het lastiger om voldoende gist te doseren, terwijl dit bij korrelgist makkelijker is. Dat is misschien de verklaring waarom je het dan bij korrelgist nog niet bent tegengekomen, maar ook daar kan het wel gebeuren als je bv te weinig gist ent.

basvo

Weet zeker dat het bij mij niet te maken had met een te lage vergisting, heb namelijk 11 gram op een afgesplitste batch van 7 liter met een begin Sg van 1048 gestrooid. Verder ben ik begonnen met een temperatuur van 22 graden en heb die langzaam naar de 26 gebracht.

Oxhead

Citaat van: PDGRRR op 15-04-2020  10:17 uIk heb momenteel een split-batch in mijn vergistingkast staan waarvan 1 helft met de M44 West Coast een Milkshake IPA moet/gaat worden en de andere helft met de M20 Bavarian Wheat een Wheat ale/Weizen wordt. Ik heb 22 maart gebrouwen, de IPA vervolgens in gistkast gezet op 18 graden en de wheat ale met een brewbelt i.c.m. Inkbird ook op 18 graden in mijn kelder gezet. Na een week heb ik bij de IPA de koudhop toegevoegd en heb de ik wheat ale naar een schoon vat overgeheveld (SG was toen 1.024) en ook in gistkast gezet. Na weer een week de koudhop verwijderd, SG van de IPA gecontroleerd (1.025) en de temperatuur opgevoerd naar 21 graden omdat ik de vergistingsgraad wat aan de lage kant vond. Gisteren stonden beide vaten ruim een week in koude lagering (13 graden) en heb ik (ter voorbereiding op het mogelijk bottelen aanstaand weekend) van beide batches het SG gecontroleerd. De Milkshake IPA (M44) stond op 1.025 (63,1%) en de Wheat Ale (M20) op 1.022 (64,5%). Dat is niet echt een hoge vergistingsgraad voor beide, zijn er anderen hier die hier ook ervaring mee hebben met deze gisten? Of zou dit aan mijn recept kunnen liggen? Zie onderstaand. De monsters die ik gisteren genomen heb smaakten overigens goed. Ik heb beide monsters ontgast en op temperatuur laten komen en vervolgens gemeten met een hydrometer.


Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout22,3 %1,250 kg5 EBC
Caramelmout 601,8 %0,100 kg56 EBC
Tarwemout (BM)17,9 %1,000 kg5 EBC
Havermout8,9 %0,500 kg4 EBC
Pilsmout (BM)49,1 %2,750 kg4 EBC

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
155°C10 minuten2,9 l/kg
263°C45 minuten2,9 l/kg
373°C30 minuten2,9 l/kg
478°C5 minuten2,9 l/kg

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
El Dorado14,0 %3 gr90 minuten7 EBU
El Dorado14,0 %20 gr45 minuten32 EBU
El Dorado14,0 %12 gr20 minuten13 EBU
El Dorado14,0 %40 gr0 minuten0 EBU
El Dorado14,0 %15 grKoud hop (alleen bij de Milkshake IPA)0 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Lactose (alleen bij Milkshake IPA)250 gr3 Min.

Opmerkingen
Start SG Milkshake IPA1.065
Start SG Wheat Ale1.062



Die 250 gram lactose in je milkshake ipa vergist natuurlijk niet, vandaar het hoge eind SG.

wernerthefox

Mijn idee-en over de gisten van MJ:
M29. Zeer hoge alcohol tolerantie en attenuatie. Neutraal aroma en smaakprofiel.
M31. Goede vergistingsgraad. Redelijke alcoholtolerantie. Fruitig aroma.
M44. Goede alcohol tolerantie en vergistingsgraad. Echter langzame starter en groeier. Om deze reden heb deze gist vervangen door M42.
M42. Goede alcoholtolerantie en vergistingsgraad. Kan off flavors produceren bij suiker toevoegingen.

Kortom. Wil je een gortdroog bier met een neutrale achtergrond: M29.
Wil je een Amerikaans bier met een neutrale achtergrond: M42.
Wil je iets minder droog en een iets fruitige achtergrond: M31.
Gebruik je meer dan 5% suikergift: geen M42.

Denk dat je met deze 3 gisten heel veel verschillende bierstijlen kunt brouwen.

Off-topic: iemand heeft het blijkbaar aangedurfd om stout-achtige bieren te brouwen met M29. Ben benieuwd hoe een IPA gemaakt met M29 zou smaken....

PDGRRR

Citaat van: Silky op 15-04-2020  16:48 uDit fenomeen heb je naar mijn ervaring nooit met vloeibare gisten. Mits je voldoende gist ent verloopt de vergisting veel sneller en vollediger op relatief korte tijd. Ik kan steeds binnen de twee weken bottelen. Geen schuimers meer, nooit nog exploderende flessen. Wel zorgen voor voldoende kopruimte in je vat, want sommige gisten kunnen flink tekeer gaan... :degroeten:

Ik heb mijn meest recente quad met de WLP530 (Westmalle) vergist -die ging ook letterlijk als een malle :nut:- maar ook daar heb ik helaas gushers mee. Dat zou overigens wel kunnen liggen aan het feit dat ik te weinig gist geënt heb, 1 zakje op 10 liter met SG 1.090. Een vriend van me die ook brouwt zei wel dat 'ie vond dat er een raar smaakje aan zat, dus een infectie zou misschien ook nog kunnen.

Citaat van: hansHalberstadt op 15-04-2020  16:59 uDit kan komen door een slepende gisting (te weinig gist of te lage temperatuur) of doordat de gist enzymen heeft die langzaam doorgaan met suikerafbraak (var diastaticus) of omdat er nog een beetje var diastaticus gist is achtergebleven van de vorige keer.

Voor beide batches heb ik 1 zakje van 10 gram op 10 liter gebruikt, vergisting kwam ook vrij vlot op gang. Temperatuur is de eerste 2 weken niet onder de 18 graden geweest. Ik reinig zolang ik brouw altijd alles (ketels, slangen, hevels, watersloten, gistvaten, etc.) met Puro San en sinds kort gebruik ik voor de koude kant en dan met name hetgeen dat met gist in aanraking komt ook nog een 1% waterstofperoxide/1% melkzuur oplossing van de Action (Washcat, staat niet meer in assortiment), ik neem aan dat dat voldoende is om (sporen van) gist onklaar te maken.

Citaat van: Oxhead op 15-04-2020  18:06 uDie 250 gram lactose in je milkshake ipa vergist natuurlijk niet, vandaar het hoge eind SG.

Ja, daar ben ik van op de hoogte. Maar het scheelt maar 0.003 in het begin SG en óók het huidige SG. In beide gevallen is er dus 0.040 weggeknabbeld door de gisten.

PDGRRR

Citaat van: wernerthefox op 15-04-2020  19:26 uOff-topic: iemand heeft het blijkbaar aangedurfd om stout-achtige bieren te brouwen met M29. Ben benieuwd hoe een IPA gemaakt met M29 zou smaken....

Ik wil nog een keer een quad met de M29 brouwen, maar een heftige RIS klinkt ook wel goed. Volgens mij blijft die gist vrij clean als je de temperatuur laag weet te houden.

Ik heb 2 maal bij een tripel een split-batch gedaan met de M29: De eerste keer ging die van 1.082 naar 1.005 (de M31 ging door tot 1.012, smaakte erg goed maar na enkele maanden kreeg ik gushers). De tweede keer had ik een Westmalle-achtige kloon waarbij de WLP530 van 1.074 naar 1.011 ging en de M29 tot 1.003. Bij die laatste had de batch met M29 enigszins gecontroleerd vergist bij een temperatuur van max. 18 graden, dat werd uiteindelijk een mooi blond bier dat veel weg had van een Duvel.

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 15-04-2020  15:49 uIk heb de afgelopen jaren met een aantal gisten van Mangrove Jack gebrouwen en bij een aantal brouwsels kreeg ik na verloop van tijd "klachten" van vrienden die aangaven dat de bieren nogal haast hadden de fles te verlaten (Korenbocht werd al gekscherend verbasterd tot Korenschuim :D ). Terwijl ik toch bijna altijd een week geen verschil in SG hanteer alvorens te bottelen. Ik geloof dat een aantal van hun gisten als var. diastaticus gemarkeerd zijn, vandaar dat ik voorzichtig ben met te vroeg bottelen.
Citaat van: Silky op 15-04-2020  16:48 uDit fenomeen heb je naar mijn ervaring nooit met vloeibare gisten. Mits je voldoende gist ent verloopt de vergisting veel sneller en vollediger op relatief korte tijd. Ik kan steeds binnen de twee weken bottelen. Geen schuimers meer, nooit nog exploderende flessen. Wel zorgen voor voldoende kopruimte in je vat, want sommige gisten kunnen flink tekeer gaan... :degroeten:

Dit probleem kun je net zo goed met vloeibare gist hebben.
Ook bij vloeibare gisten heb je var diastaticus varianten.
En als je koudhopt heb je net zo goed last van hop creep.

Verder kun je bij korrelgist eenvoudig meer gist enten voor een snellere vergisting.

hansHalberstadt

Citaat van: Oxhead op 15-04-2020  18:06 uDie 250 gram lactose in je milkshake ipa vergist natuurlijk niet, vandaar het hoge eind SG.
Daarmee kun je ongeveer 5 SG punten verklaren.

basvo

Citaat van: PDGRRR op 15-04-2020  15:49 uSuper, alvast bedankt.

Ik heb de afgelopen jaren met een aantal gisten van Mangrove Jack gebrouwen en bij een aantal brouwsels kreeg ik na verloop van tijd "klachten" van vrienden die aangaven dat de bieren nogal haast hadden de fles te verlaten (Korenbocht werd al gekscherend verbasterd tot Korenschuim :D ). Terwijl ik toch bijna altijd een week geen verschil in SG hanteer alvorens te bottelen. Ik geloof dat een aantal van hun gisten als var. diastaticus gemarkeerd zijn, vandaar dat ik voorzichtig ben met te vroeg bottelen.

Heb wederom een flesje opengetrokken. Zat voldoende prik op, schuim bleef iets langer staan. Echter was het schuim na 10 seconden volledig weg, geen gezicht dus (en al helemaal niet op een Weizen). Is de eerste keer dat ik dit probleem heb gehad met mijn bier. Heb hem niet eens opgedronken, een Weizen zonder schuim krijg ik gewoon niet weg (ook al is het vooral de beleving...)

chthon

Citaat van: basvo op 17-04-2020  16:15 uHeb wederom een flesje opengetrokken. Zat voldoende prik op, schuim bleef iets langer staan. Echter was het schuim na 10 seconden volledig weg, geen gezicht dus (en al helemaal niet op een Weizen). Is de eerste keer dat ik dit probleem heb gehad met mijn bier. Heb hem niet eens opgedronken, een Weizen zonder schuim krijg ik gewoon niet weg (ook al is het vooral de beleving...)

Dit vond ik ook het grootste nadeel van de M20, verscheidene weizens er mee gebrouwen, en altijd die in eerste instantie mooie schuimkraag, gevolgd door een inkrimpen er van alsof er olie op het schuim wordt gegoten.

En het ligt duidelijk aan de gist in het bier. Ik heb er ook een kristallweizen mee gebrouwen, en een maand laten staan om de gist uit te vlokken, en die had wel mooi schuim dat vrij lang bleef staan.

PDGRRR

Gisteren beide batches gebotteld, SG was niet verder gedaald. De gist van de M44 was mooi uitgezakt, de M20 was wel wat troebeler. Beiden smaakten al goed, benieuwd naar het resultaat over 2 weken.

basvo

Heb nu gisteren een fles opgetrokken van dezelfde batch, maar dan vergist met de WB-06. En wat merk ik; volop schuim! Heeft dus sowieso met de gist te maken dat er geen schuim op zit. En desondanks iedereen zegt dat het geen goeie Weizen gist is vind ik deze vele malen beter dan de M20 voor een Weizen.

Jeltuh

Same here met M20 gist, ik ben op zoek naar een oorzaak voor het niet blijven staan van het schuim. Nog nooit eerder last van gehad, zou het dan echt door deze gist komen?

Sjoerd

Dit weekend een Weizen doppelbock gebrouwen die nu staat te gisten met de M20, ben benieuwd!

Batavier

Ik heb in januari een IJWIT kloon gebrouwen en de vergisting gesplitst met WB06 en MJ20
Vergist met dezelfde temperatuur.
Resultaat:
Begin sg. 1063
WB06 sg 1014
MJ20 sg. 1020

MJ 20 heeft beduidend minder schuim en zakt snel in.
Ook is deze een stuk troebeler.
De WB06 komt beter overeen met het origineel (eind sg 1015) maar ik schat op 75%.



beun

Ik heb ook een witbier kloonbrouwsel verdeeld over drie vaten met drie verschillende gisten; de wb06, m20 en wy3944.
Drie mooie bieren waarbij je duidelijk het verschil tussen de gisten proeft. Echter ook hier heeft de m20 merkbaar minder schuimhoudbaarheid dan de andere twee.
Lijkt toch een dingetje van de gist te zijn.

PDGRRR

Komend weekend zou mijn M20/M44 split-batch "op dronk" moeten zijn, dan zal ik mijn bevindingen hier ook posten.

PDGRRR

Citaat van: PDGRRR op 30-04-2020  11:37 uKomend weekend zou mijn M20/M44 split-batch "op dronk" moeten zijn, dan zal ik mijn bevindingen hier ook posten.

Zojuist beide bieren op: de milkshake IPA (M44) was nog wat vlak qua CO2 (maar wellicht komt dat nog), niet té zoet en lekker fruitig & tropisch door de El Dorado. De wheat ale/weizen (M20) heeft duidelijk meer prik (had vanwege biertype iets meer bottelsuiker toegevoegd), maar schuimkraag zakt vrij snel in en is niet heel fluffy/romig. Smaakt verder prima, beetje zoet, maar ook lekker fruitig. Doet 'n beetje aan de TAP05 van Schneider. Volgend jaar in aanloop naar de zomer wellicht een nieuwe split-batch doen, maar dan voor 'n echte weizen.

GvB84

Ter informatie:

Ik lees net dat Mangrove Jack's een nieuwe gist op de markt brengt. Binnenkort ook in kleine verpakkingen.
https://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts/products/m66-hophead-ale-yeast-250g

Onderstaande informatie kreeg ik per mail:
Our latest addition to the Craft Series range of yeasts is another exciting development in beer making!
M66 Hophead Ale Yeast is a yeast and enzyme blend that has been designed to promote a hop forward, fruity profile - perfect for contemporary IPAs from New England to West Coast styles.

ENZYME BLEND

The included enzyme is one which is traditionally used in winemaking to enhance aromatic qualities. The same activity works with hops too, by cleaving volatile aromatic terpenes, which enhances the aromatic qualities of the hops!

In most IPAs, a neutral yeast is used to let the hops come through without interference. Instead, M66 takes these tropical, citrus, fruity notes from the hops and enhances them to make the most of your hop's qualities, whilst leaving a body appropriate for the style.
The yeast enhances esters in the beer, providing a well-balanced malt and hoparoma profile.

Johan_vL

Onlangs een steam ale recept gebrouwen en gesplitst in vieren: 1) M31 2) M41 3) safcider 4) K-97
conclusies:
1) prima gelukt, maar het esterige/fenolische profiel past niet zo goed bij de caramel mout smaak (mijn fout had ik kunnen weten).
2) idem
3) gortdroog, appelig met caramel, maar te droog
4) de winnaar, was mooi clean, nog voldoende body over en geen fruitige noten die storen met de caramel.

Deze uitslag was mss te voorspellen, zeker omdat gedacht wordt dat Kölsch gist oorspronkelijk gebruikt werd voor steam ale. maar een superleuk experiment met onder andere mangrove jacks.

M12 staat nu te vergisten op 35 graden, waarover later meer.
M76 is voor mij een topper, daar heb ik al mooie lager/helles mee gemaakt.
M31 niet alleen in bovenstaande recept gebruikt, maar ook in een tripel die droger dan gebruikelijk voor tripel, maar dat vind ik juist fijn.
M20 is prima voor hefeweizen, maar de Ayinger vind ik toch mooier qua banaan.


beermenke

Heb ik een slepende vergisting?
Na een week vergisten staat waterslot stil. Aangezien deze in rvsvat met plattebodem zit heb ik geheveld naar volle fles. Nu blupt ie weer elke 5 seconden met minimaal blupje. Heb ik een slepende vergisting? Ik heb einde koken op 15 liter 300 g suiker toegevoegd. Wat kan ik doen behalve afwachten? Is trouwens pas dag 10 na brouwdag.

Sjoerd

Welke gist? Welke temperatuur staat ie?

beermenke

Citaat van: Sjoerd op 07-10-2020  14:15 uWelke gist? Welke temperatuur staat ie?
Mangrove m42. 20 graden
Gebruik hem geregeld en nog niet meegemaakt
Net webinair fermentis gevolgd. Een aanrader!

Jacques

Citaat van: beermenke op 07-10-2020  14:01 uHeb ik een slepende vergisting?
Na een week vergisten staat waterslot stil. Aangezien deze in rvsvat met plattebodem zit heb ik geheveld naar volle fles. Nu blupt ie weer elke 5 seconden met minimaal blupje. Heb ik een slepende vergisting? Ik heb einde koken op 15 liter 300 g suiker toegevoegd. Wat kan ik doen behalve afwachten? Is trouwens pas dag 10 na brouwdag.

Wat is je begin SG en wat het het huidige SG van het bier?
Zonder deze gegevens kan geen enkel zinnig antwoord worden gegeven.

Sjoerd

M42 nog nooit mee gebrouwen, maar 10 dagen is niet veel, kijk maar eens wat ie na 3 weken doet

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoerd op 07-10-2020  21:36 uM42 nog nooit mee gebrouwen, maar 10 dagen is niet veel, kijk maar eens wat ie na 3 weken doet
Hangt helemaal van het begin SG af, zie antwoord Jacques.

beermenke

Start 15,2 brix en nu 9.1 brix
Is nog te zoet
Blupt langzaam
Alvast bedankt

Jacques

Citaat van: beermenke op 08-10-2020  14:14 uStart 15,2 brix en nu 9.1 brix
Is nog te zoet
Blupt langzaam
Alvast bedankt

Een schijnbare vergistingsgraad van 65% terwijl deze gist een normaal een vergistingsgraad haalt tussen de 78 en 82%.

Op basis van deze cijfertjes zou je kunnen concluderen dat je last hebt van een slepende vergisting.

Het kan zijn dat je een lage vergistingsgraad hebt door veel caramouten en een zeer hoge maischtemperatuur. Meer informatie hierover is gewenst.

beermenke

Ik denk dat ik te weinig gist heb toegevoegd
Ik gebruik normaal 1 zakje korrelgist op 15 liter
Gaat altijd prima
Nu had ik maar 1 zakje van deze gist en 2 batches
Ik heb 1/2 zakje op 1 liter starter wort gedaan en dit na 2 dagen gisten toegevoegd. Starter was volop aan het gisten
Weer leerschool geweest
Meer gist in voorraad, gisteren geleerd dat korrelgist jarenlang houdbaar is
Wat doe ik met mijn bier? Gewoon zo laten doorgaan of nieuwe giststarter erbij?

Jacques

Citaat van: beermenke op 08-10-2020  21:31 uIk denk dat ik te weinig gist heb toegevoegd
Ik gebruik normaal 1 zakje korrelgist op 15 liter
Gaat altijd prima
Nu had ik maar 1 zakje van deze gist en 2 batches
Ik heb 1/2 zakje op 1 liter starter wort gedaan en dit na 2 dagen gisten toegevoegd. Starter was volop aan het gisten
Weer leerschool geweest
Meer gist in voorraad, gisteren geleerd dat korrelgist jarenlang houdbaar is
Wat doe ik met mijn bier? Gewoon zo laten doorgaan of nieuwe giststarter erbij?

Een half zakje gist op 1 liter wort betekent dat de starter heel snel is uit uitgewerkt. De gist zit dan zonder voedingstoffen en gaat vervolgens interen op zijn reservestoffen. Het gevolg is dat de gist veel minder vitaal is en zich niet goed meer kan vermenigvuldigen.

Over slepende en stokkende vergisting is heel veel geschreven op dit forum. Het is echter niet het onderwerp van dit topic. In dit topic gaat het over Mangrove Jack's biergisten...
Daarom doe ik hierbij het verzoek de zoekfunctie te gebruiken en de discussie op een andere plaats voort te zetten. Bijvoorbeeld in het topic Gestokte vergisting nog te redden?

Arthur B

Citaat van: beun op 29-04-2020  21:14 uIk heb ook een witbier kloonbrouwsel verdeeld over drie vaten met drie verschillende gisten; de wb06, m20 en wy3944.
Drie mooie bieren waarbij je duidelijk het verschil tussen de gisten proeft. Echter ook hier heeft de m20 merkbaar minder schuimhoudbaarheid dan de andere twee.
Lijkt toch een dingetje van de gist te zijn.

Even los van het schuim, hadden je / jullie nog een duidelijke winnaar of verliezer qua smaak? Of gewoon anders maar allemaal prima?

GvB84

De M66 hophead ale is nu ook verkrijgbaar in kleine verpakkingen. Ik ben benieuwd wanneer deze in Nederland verkrijgbaar is. Weten jullie wat ze met de blend van enzymen bedoelen?
https://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts/products/m66-hophead-ale-yeast-10g

Jacques

Citaat van: GvB84 op 03-12-2020  20:44 uDe M66 hophead ale is nu ook verkrijgbaar in kleine verpakkingen. Ik ben benieuwd wanneer deze in Nederland verkrijgbaar is. Weten jullie wat ze met de blend van enzymen bedoelen?
https://mangrovejacks.com/collections/craft-series-yeasts/products/m66-hophead-ale-yeast-10g

Zo te merken zijn het geen enzymen die voor een hogere vergistingsgraad zorgen. Het zou gaan om enzymen die fruitige hoppige aroma's versterken.

Door even te zoeken vond ik het volgende
https://www.homebrewtalk.com/threads/unlocking-hop-and-fruit-flavors-from-glycosides.678668/
https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/aromazyme/

Al langer is bekend dat gist een grote invloed heeft op de beleving van hoppige aroma's. Door het toevoegen van enzymen kun je dat kennelijk ook beïnvloeden. Interessante ontwikkeling.

GvB84

Citaat van: Jacques op 03-12-2020  22:09 uZo te merken zijn het geen enzymen die voor een hogere vergistingsgraad zorgen. Het zou gaan om enzymen die fruitige hoppige aroma's versterken.

Door even te zoeken vond ik het volgende
https://www.homebrewtalk.com/threads/unlocking-hop-and-fruit-flavors-from-glycosides.678668/
https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/aromazyme/

Al langer is bekend dat gist een grote invloed heeft op de beleving van hoppige aroma's. Door het toevoegen van enzymen kun je dat kennelijk ook beïnvloeden. Interessante ontwikkeling.

Ik had begrepen dat Mangrove Jack's zelf geen gist produceert. Ik dacht dan zal het wel de Verdant IPA van Lallemand zijn. Maar die heeft volgens jouw link juist weinig enzymen.
Ik begin nu iets meer door te krijgen waar het om gaat. Dank voor de links.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het meeste mij de pet te boven gaat. Ik ben geen scheikundige.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 04-12-2020  09:36 uIk had begrepen dat Mangrove Jack's zelf geen gist produceert. Ik dacht dan zal het wel de Verdant IPA van Lallemand zijn. Maar die heeft volgens jouw link juist weinig enzymen.
Ik begin nu iets meer door te krijgen waar het om gaat. Dank voor de links.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het meeste mij de pet te boven gaat. Ik ben geen scheikundige.

De link die ik gaf is geen link naar de Verdant IPA gist. Uit de link blijkt dat Lallemand in staat is een preparaat met het enzym β-glucosidase te produceren. Dit enzym zorgt ervoor dat je meer (tropische) fruitsmaken krijgt uit je hop.

Zie ook https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/news/enzymes-in-biotransformation/

Zeer interessante materie dit!

GvB84

Citaat van: Jacques op 04-12-2020  21:22 uDe link die ik gaf is geen link naar de Verdant IPA gist. Uit de link blijkt dat Lallemand in staat is een preparaat met het enzym β-glucosidase te produceren. Dit enzym zorgt ervoor dat je meer (tropische) fruitsmaken krijgt uit je hop.

Zie ook https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/news/enzymes-in-biotransformation/

Zeer interessante materie dit!
Dat klopt. Dat van de Verdant IPA is een hersenspinsel van mijzelf. Omdat Mangrove Jack's geen producent van gisten is maar meer een herverpakker (of hoe dat ook heet).
Blijkbaar heb ik Mangrove Jack's iets onderschat en doen ze daadwerkelijk iets meer dan onder hun eigen naam herverpakken.
Ik ben een liefhebber van hoppige bieren. Ik hoop hierover wat meer te weten te komen.
Ik ben nog maar een beginnende brouwer, dus Jacques, als je hierover meer voor mij begrijpbare info hebt hoor ik graag van je.
Ik ga in ieder geval een NEIPA achtig biertje maken met deze gist zodra deze beschikbaar is.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 04-12-2020  21:38 uIk ben een liefhebber van hoppige bieren. Ik hoop hierover wat meer te weten te komen.
Ik ben nog maar een beginnende brouwer, dus Jacques, als je hierover meer voor mij begrijpbare info hebt hoor ik graag van je.

Waar het om gaat is dat de gist die je gebruikt invloed heeft op het hoparoma dat je krijgt. Stoffen uit de hop worden omgezet in andere stoffen. Biotransformatie wordt dit genoemd.
Bijna alles wordt in de biochemie geregeld door enzymen. Uit de link die ik eerder gegeven heb blijkt dat de enzymen β-glucosidase en β-lyase voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor biotransformatie. Deze enzymen worden door de gist aangemaakt. Het is mogelijk deze enzymen ook via een ander weg te winnen en deze toe te voegen aan korrelgist. Hierdoor krijg je bier met meer tropische fruitsmaken.

GvB84

Ter info

De M66 is inmiddels leverbaar in Nederland in 10 g verpakkingen.
Volgens de verpakking gaat het om de volgende enzymen:
- pectinase
- beta-glucosidase

Het enzym pectinase zorgt ervoor dat pectine sneller wordt afgebroken. Pectine is een stof die voorkomt in de celwanden van fruit. Door afbraak van de celwand komt de celinhoud, het sap, beter en sneller vrij.

Ik heb 2 pakjes besteld. Ik ga hier denk ik een mooie fruitige IPA mee brouwen. Misschien voeg ik ook fruit toe tijdens de nagisting.

Staple

Ik voeg ook even mijn ervaring toe.
M41 Belgian Ale
Een tripel gebrouwen met 86% pilsmout en 14% suiker en >100% SVG behaald.
Hoofdvergisting op 17 graden voor 1 week.
Daarna nagisting op 21-23 graden voor 3 weken.

Wat me opvalt is dat het een trage vergister is. Ik wist dat het een var. diastaticus gist is dus vandaar dat ik hem maximaal door heb laten gaan in plaats van dat ik met gushers zit.

GvB84



Volgens Lallemand heeft de Verdant IPA gist juist weinig beta-glucosidase enzymen.

Ik verwacht dat de M66 van Mangrove Jack's een andere gist is. Of dat er enzymen zijn toegevoegd. beta-glucosidase en pectinase zoals op de verpakking staat.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 21-12-2020  09:19 u

Volgens Lallemand heeft de Verdant IPA gist juist weinig beta-glucosidase enzymen.

Ik verwacht dat de M66 van Mangrove Jack's een andere gist is. Of dat er enzymen zijn toegevoegd. beta-glucosidase en pectinase zoals op de verpakking staat.

Bijzonder. Volgens mij heb ik vrij recent grafieken gezien waaruit bleek dat de Verdant juist veel beta-glucosidase aanmaakt. Overigens voor biotransformatie ook het enzym beta-lyase van belang.

GvB84

Citaat van: Jacques op 21-12-2020  20:38 uBijzonder. Volgens mij heb ik vrij recent grafieken gezien waaruit bleek dat de Verdant juist veel beta-glucosidase aanmaakt. Overigens voor biotransformatie ook het enzym beta-lyase van belang.

Bovenstaande afbeelding komt uit dit document:
https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/aromazyme/

Jacques

Citaat van: GvB84 op 22-12-2020  14:59 uBovenstaande afbeelding komt uit dit document:
https://www.lallemandbrewing.com/en/united-states/aromazyme/

Bedankt voor de bronvermelding.

Uit de presentatie blijkt dat je veel meer biotransformatie krijgt als er extra beta-glucosidase wordt toegevoegd. Ik sluit niet uit dat bij de Verdant gist extra beta-glucosidase wordt toegevoegd...

GvB84

Ik heb vorige week een IPA gebrouwen met M66. De vergisting verloopt iets anders dan bij de Verdant van Lallemand. Daar kwam het krausen een stuk hoger. Bij de M66 maar enkele centimeters.

Het monster dat ik heb genomen smaakt erg fruitig. De vergistingsgraad ligt na een week op 70%. Het gist nu langzaam door. Net de 1e koudhop toegevoegd.

Ik denk dat de M66 of de New England of de Verdant van Lallemand is. Met daaraan toegevoegd beta-glucosidase en pectinase. 
De beta-glucosidase kun je trouwens ook los kopen bij Lallemand.

De M66 lijkt ook een hele mooie gist te zijn. Over een paar weekjes weet ik meer.

PDGRRR

Citaat van: Staple op 18-12-2020  12:32 uIk voeg ook even mijn ervaring toe.
M41 Belgian Ale
Een tripel gebrouwen met 86% pilsmout en 14% suiker en >100% SVG behaald.
Hoofdvergisting op 17 graden voor 1 week.
Daarna nagisting op 21-23 graden voor 3 weken.

Wat me opvalt is dat het een trage vergister is. Ik wist dat het een var. diastaticus gist is dus vandaar dat ik hem maximaal door heb laten gaan in plaats van dat ik met gushers zit.

Ik heb vorig weekend een blonde gebrouwen (SG 1064, 11% suiker), split batch met White Labs WLP550 en MJ M41. Vandaag stond de WLP550 op 1018 en de M41 stond op 1010. De M41 kwam eerder op gang dan de WLP550 (die was ook wel 'n maandje over datum), ben benieuwd waar 'ie gaat stoppen. De vorige keer (2019) van 1054 naar 1008 (zonder suiker) en toen ik laatst de laatste fles opentrok had ik een gusher.

Edwin brouwt

Afgelopen vrijdag met de M12 Voss kveik  gebrouwen.  We zijn nu anderhalve dag verder en hij is (soort van) klaar!

Vergist op 36 graden,  van 1056 naar 1010 in een goeie 36 uur.
Heerlijke frisse smaak al in de gistaflaat.

Het schijnt een herverpakte Lallemand Voss te zijn.

PDGRRR

Citaat van: PDGRRR op 27-02-2021  23:31 uIk heb vorig weekend een blonde gebrouwen (SG 1064, 11% suiker), split batch met White Labs WLP550 en MJ M41. Vandaag stond de WLP550 op 1018 en de M41 stond op 1010. De M41 kwam eerder op gang dan de WLP550 (die was ook wel 'n maandje over datum), ben benieuwd waar 'ie gaat stoppen. De vorige keer (2019) van 1054 naar 1008 (zonder suiker) en toen ik laatst de laatste fles opentrok had ik een gusher.

Nu een week later staat de WLP550 op 1013 en de M41 op 1006. Woensdag nog eens controleren en als alles stabiel is volgend weekend bottelen.

GvB84

Ik heb zojuist mijn bier geproefd die ik heb vergist met de MJ M66. De vergistingsgraad is 75% met 4.8% suiker in de stort. Het begin sg was 1056 en het eind sg 1014. Brewfather gaf aan dat ik op ongeveer 1010 uit zou moeten komen.

Het is een erg fruitige IPA geworden. Het aroma doet mij erg denken aan wilde perzik. De gebruikte hopsoorten zijn: Mosaic, Ekuanot en Cashmere.
Deze is op voordat ik het weet.

Ik ben van plan om een batch te splitsen. 1x M66 en 1x Verdant IPA.

Ik denk toch dat het niet dezelfde gist is.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 11-03-2021  22:07 uIk ben van plan om een batch te splitsen. 1x M66 en 1x Verdant IPA.

Ik denk toch dat het niet dezelfde gist is.

Altijd interessant dit soort tests. Laat even weten wat het resultaat is.

LAM

Heeft iemand ervaring met Mangrove Jack's M20 Bavarian wheat? Ik ben van plan een weizen te brouwen en vroeg me af of iemand al een keer een lekker biertje met deze gist heeft gebrouwen?

chthon

Citaat van: LAM op 12-03-2021  09:38 uHeeft iemand ervaring met Mangrove Jack's M20 Bavarian wheat? Ik ben van plan een weizen te brouwen en vroeg me af of iemand al een keer een lekker biertje met deze gist heeft gebrouwen?
Ik heb al een paar jaar bier met deze gist gebrouwen.

Wanneer je recht voor de raap ermee brouwt dan krijg je vooral kruidnagel. Ik heb al van alles geprobeerd om banaan er in te krijgen (lage temperatuuur, hoge temperatuur), behalve iets te weinig gist bijdoen. De gist kan ook vrij goed tegen hoge temperatuur. Hier vorig jaar in een kamertje dat in de zon stond vergist, vergisting was na twee dagen afgelopen. Prima bier geworden.

Wanneer je echt wil schenken met een gistwaas, niet te lang laten staan voor het bottelen. De gist slaat eigenlijk relatief snel neer. Flessen die al een paar weken staan zijn helder als water. Ik heb er ook al eens een Leffe kloon mee gebrouwen.

LAM

Citaat van: chthon op 12-03-2021  11:56 uWanneer je echt wil schenken met een gistwaas, niet te lang laten staan voor het bottelen. De gist slaat eigenlijk relatief snel neer.
Dat herken ik ook bij de M47. Die slaat ook erg snel neer. Ik zal onthouden dat ik 'm dus niet te lang laat lageren. Bedankt voor de tips!

PDGRRR

Citaat van: LAM op 12-03-2021  09:38 uHeeft iemand ervaring met Mangrove Jack's M20 Bavarian wheat? Ik ben van plan een weizen te brouwen en vroeg me af of iemand al een keer een lekker biertje met deze gist heeft gebrouwen?

Ja, vorig jaar een soort van wheat ale mee gebrouwen waarbij ik enkel El Dorado-hop heb gebruikt. Was een prima zomerbier, wellicht dit jaar weer (en meer) brouwen. En het klopt wat Chthon zegt, hij slaat voor een weizen-gist behoorlijk neer.

LAM

Citaat van: PDGRRR op 12-03-2021  12:50 uJa, vorig jaar een soort van wheat ale mee gebrouwen waarbij ik enkel El Dorado-hop heb gebruikt. Was een prima zomerbier, wellicht dit jaar weer (en meer) brouwen. En het klopt wat Chthon zegt, hij slaat voor een weizen-gist behoorlijk neer.
Dan moet het denk ik net zo uitgeschonken worden zoals op de Franziskaner fles staat. Eerst rustig aan en dan het gist los walsen met de fles, schuim creëren en dan het glas vol schenken. :lekkerbier:

LAM

Citaat van: PDGRRR op 12-03-2021  12:50 uJa, vorig jaar een soort van wheat ale mee gebrouwen waarbij ik enkel El Dorado-hop heb gebruikt. Was een prima zomerbier, wellicht dit jaar weer (en meer) brouwen. En het klopt wat Chthon zegt, hij slaat voor een weizen-gist behoorlijk neer.
Dan moet het denk ik net zo uitgeschonken worden zoals op de Franziskaner fles staat. Eerst rustig aan en dan het gist los walsen met de fles, schuim creëren en dan het glas vol schenken. :lekkerbier:

PDGRRR

Citaat van: LAM op 12-03-2021  15:52 uDan moet het denk ik net zo uitgeschonken worden zoals op de Franziskaner fles staat. Eerst rustig aan en dan het gist los walsen met de fles, schuim creëren en dan het glas vol schenken. :lekkerbier:

Inderdaad, voor die weizen-look zal je een beetje moeten werken ;)

PDGRRR

Citaat van: PDGRRR op 07-03-2021  12:26 uNu een week later staat de WLP550 op 1.013 en de M41 op 1.006. Woensdag nog eens controleren en als alles stabiel is volgend weekend bottelen.

Vandaag bottelen: De WLP550 is blijven hangen op 1.012 en de M41 is doorgetrokken tot 1.000. Die laatste ga ik voor de zekerheid met max. 6 gram bottelsuiker bottelen.



lier

Citaat van: PDGRRR op 21-03-2021  09:35 uVandaag bottelen: De WLP550 is blijven hangen op 1.012 en de M41 is doorgetrokken tot 1.000. Die laatste ga ik voor de zekerheid met max. 6 gram bottelsuiker bottelen.

Als hij uitgegist is is hij uitgegist en wordt alleen de bottelsuiker nog vergist na bottelen. Ik zou de geplande bottelsuiker toevoegen

Jacques

Citaat van: lier op 21-03-2021  21:13 uAls hij uitgegist is is hij uitgegist en wordt alleen de bottelsuiker nog vergist na bottelen. Ik zou de geplande bottelsuiker toevoegen

Het vervelende van een diastaticus gist is dat dat deze heel lang kan doorgisten in een heel laag tempo. Ditzelfde geldt bij hopcreep. De afname kan zo klein in de tijd dat je deze niet kunt waarnemen met een hydrometer of een refractometer. Een iSpindel die het SG weergeeft met meer cijfers achter de komma kan uitkomst bieden bij het gebruik van een diastaticus gist.

biking rebel

Citaat van: PDGRRR op 21-03-2021  09:35 uVandaag bottelen: De WLP550 is blijven hangen op 1.012 en de M41 is doorgetrokken tot 1.000. Die laatste ga ik voor de zekerheid met max. 6 gram bottelsuiker bottelen.
Verstandig! Zo heb ik het ook gedaan met een tripel. Op de fles is naar verloop van tijd het koolzuurgehalte nog iets toegenomen. Met 6 g/l gebotteld dus uiteindelijk mooi koolzuur.

PDGRRR

Citaat van: lier op 21-03-2021  21:13 uAls hij uitgegist is is hij uitgegist en wordt alleen de bottelsuiker nog vergist na bottelen. Ik zou de geplande bottelsuiker toevoegen

Citaat van: Jacques op 21-03-2021  21:48 uHet vervelende van een diastaticus gist is dat dat deze heel lang kan doorgisten in een heel laag tempo. Ditzelfde geldt bij hopcreep. De afname kan zo klein in de tijd dat je deze niet kunt waarnemen met een hydrometer of een refractometer. Een iSpindel die het SG weergeeft met meer cijfers achter de komma kan uitkomst bieden bij het gebruik van een diastaticus gist.

Wat Jacques zegt, ik heb met een aantal diastatici/diastaticussen(?) gehad dat deze uitgegist leken maar na een tijdje (6-12 maanden) toch gushers gaven. En met 6 gram per liter zit ik alsnog binnen de bandbreedte van de stijl. De M41-batch is de kleinste van de twee en die beschouw ik altijd een beetje als experimenten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.