Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Wyeast buiten de koelkast  (gelezen 2808 keer)

Offline jan le mercier

• Super lid
  • Land: be
  • A pint a day keeps the doctor away.
Wyeast buiten de koelkast
« Gepost op: 18-10-2014 09:02 u »
Wat ik me afvroeg: als ze nu van Brouwland of Brouwmarkt een smackpack Wyeast opsturen, dan gebeurt dat toch buiten de koelkast, veronderstel ik. Tijdens het opsturen wordt dat toch een tijdje niÚt in de koelkast bewaard.

Ik vroeg me af hoe lang je zo'n pak kon bewaren buiten de koelkast? Een dag? Een paar dagen? Een week?

Ik bedoel dus wel: z˛nder dat het je opensmakt, he.

Weet iemand dat?

Alvast bedankt,

Jan.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Land: nl
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
Re: Wyeast buiten de koelkast
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2014 13:04 u »
Een paar dagen zonder koeling overleeft de gist wel.
Het is moeilijk om een absolute grens te trekken, hoe langer buiten de koeling hoe schadelijker.

De Wyeast packs worden vaak met een IcePack verstuurd dat de koeling zou moeten garanderen.
Maar als het Wyeast pack op vrijdag wordt verzonden en het is zomer dan moet je er niet op rekenen dat het pack op dinsdag bij bezorging nog koel is.

Bert

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 18-10-2014 14:55 u »
Hoe korter hoe beter! :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2014 23:20 u »
Wat ik me afvroeg: als ze nu van Brouwland of Brouwmarkt een smackpack Wyeast opsturen, dan gebeurt dat toch buiten de koelkast, veronderstel ik. Tijdens het opsturen wordt dat toch een tijdje niÚt in de koelkast bewaard.

Ik vroeg me af hoe lang je zo'n pak kon bewaren buiten de koelkast? Een dag? Een paar dagen? Een week?

Ik bedoel dus wel: z˛nder dat het je opensmakt, he.

Weet iemand dat?

Alvast bedankt,

Jan.

Als er niet gekoeld wordt verbruikt de gist reservestoffen. Hierdoor gaat het opstarten van de vergisting moeizamer. Hoe langer er geen voedingstoffen voorhanden zijn en de temperatuur bij kamertemperatuur is des meer reservestoffen verbruikt worden. Als dit lang duurt leidt dit zelfs tot het afsterven van de gist.

Gist dat weinig reservestoffen bevat kan zich wel vermenigvuldigen alleen duurt dit veel langer. Neem daarom meer tijd voor het opkweken als de gist een tijd niet gekoeld is geweest.

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 19-10-2014 12:14 u »
Jacques,

Vooraf dit: ik wil niet slimmer zijn dan jij, he. Ik snap het gewoon niet: als dat smackpack nog niet is "gesmackt", dan is dat toch nog geen gist? Het wordt toch pas gist wanneer de twee vloeistof zich met mekaar vermengen, niet? Dan zou je toch kunnen zeggen dat voor het smacken de omgevingstemperatuur geen rol speelt?

Jan.

Offline bierhenkie

• Super lid
  • Land: 00
« Reactie #5 Gepost op: 19-10-2014 13:44 u »
Jan, in de Wyeast zakjes zit vloeibare gist, gist in een vloeistof dus, en een zakje voeding. De gist is dus al wel degelijk aanwezig. Gist is een organisme, dat maak je niet uit twee componenten. De gist zal zich laven aan de voeding waardoor het zakje opbolt. (koolzuur denk ik).

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #6 Gepost op: 19-10-2014 17:11 u »
Het wordt toch pas gist wanneer de twee vloeistof zich met mekaar vermengen, niet?
:o ;D ;D ;D

Gist is een micro-organisme, geen twee-componentenlijm. ;D

Offline jan le mercier

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 19-10-2014 23:21 u »
Excuses: ik heb hier blijkbaar de bal goed misgeslagen.

Er is wel nog iets dat ik niet snap: als de vloeistof die in het zakje zit, gist is... dan zou je dus in principe die vloeistof bij je bier kunnen gieten z˛nder het het smakken... Niet?

Jan.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #8 Gepost op: 19-10-2014 23:29 u »
Er is wel nog iets dat ik niet snap: als de vloeistof die in het zakje zit, gist is.... dan zou je dus in principe die vloeistof bij je bier kunnen gieten z˛nder het het smakken... Niet?
Ja dat kan, het kleine zakje geeft een boost aan je gist zodat ze lekker wakker zijn. Maar de slapende gist wordt ook wel wakker in je wort. Maar waarom niet optimaal doen dus even het zakje kapot meppen en laten bollen en erbij doen. :leren:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 20-10-2014 21:12 u »
Excuses: ik heb hier blijkbaar de bal goed misgeslagen.

Er is wel nog iets dat ik niet snap: als de vloeistof die in het zakje zit, gist is... dan zou je dus in principe die vloeistof bij je bier kunnen gieten z˛nder het het smakken... Niet?

Jan.

Het mooie van de Wyeast verpakkingen is dat het activeren van de gist in steriele omstandigheden gebeurt. Hierdoor heb je veel minder kans op infecties.

Tags: