Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Schrootmolen  (gelezen 27415 keer)

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
Re: Schrootmolen
« Reactie #25 Gepost op: 07-12-2003 19:45 u »
En van diegenen wiens molen door de douane van Schiphol is teruggestuurd ben ik. Ik heb mijn geld teruggekregen van Jack (money-order; flink wat kosten om te innen) en de molen uiteindelijk bij Rob van Gelder gekocht. Fantastische molen overigens.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #26 Gepost op: 08-12-2003 10:20 u »

Citaat

En van diegenen wiens molen door de douane van Schiphol is teruggestuurd ben ik. Ik heb mijn geld teruggekregen van Jack ...

Dat zal wel de reden zijn dat Jack geen molens meer naar Nederland wil sturen, hij liet me al weten dat hij voor de kosten van het terugsturen opdraaide.

Edgar, weet jij wat uberhaubt de reden is dat de douane op schiphol zo'n molen terugstuurt, want daar begrijp ik nog steeds niet van.

Grt, Bas H.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #27 Gepost op: 08-12-2003 20:29 u »
Ik heb ook geen idee. Jack begreep er ook de ballen van. Men had hem gewoon gezegd dat het ding werd geweigerd. Misschien was er iets mis met de declaratie, dat zou natuurlijk kunnen, maar die heb ik nooit gezien. Het blijft gissen vrees ik. Des Douanen's wegen zijn ondoorgrondelijk.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #28 Gepost op: 10-12-2003 19:15 u »
Ik heb de stap toch gewaagd en een Maltmill besteld by Jack Smidling.  ;D
Ik heb het met Jack gehad over het probleem van terug sturen. En hij denkt dat het aan de Nederlandse douane ligt, want bij andere landen is het versturen geen probleem.  Ik de douane gebelt en kreeg te horen dat een dergelijk apparaat voor huishoudelijk gebruik absoluut geen probleem vormt en dat ze sowieso nooit iets retour sturen. Wel moet er duidelijk op de verpakking staan wat erin zit en wat het waard is. Ik heb Jack overtuigd van deze toezegging. Hij schrijft nu voortaan op de verpakking 'hand grainmill' en value om het de douane makkelijk te maken. We gaan dus proberen het ding via de luchtpost in Nederland te krijgen.
Enig risico...Tja ik vind het wel erg spannend allemaal.
Als het lukt krijg ik hem binnen p/m 10 dagen thuis.
Maar nog niet te vroeg juichen.....

Gr Johan

Biertje

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 21-12-2003 18:34 u »
Misschien een gekke vraag, maar zou iemand een foto (of een
link naar een foto willen plaatsen), van geschroot mout dat de
juiste 'afmetingen' heeft? Het liefst een beetje een duidelijke
foto? Op die manier hebben beginners (waaronder ik) een idee
hoe die geschrootte mout eruit moet zien...

Hoe groot zijn trouwens de gaten van jullie filterplaten? Ik wil
uitzoeken of het mogelijk is om er zelf een te maken.

Alvast bedankt!

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #30 Gepost op: 21-12-2003 19:25 u »

Citaat

Hoe groot zijn trouwens de gaten van jullie filterplaten? Ik wil
uitzoeken of het mogelijk is om er zelf een te maken.

Ik denk dat de meesten van ons een hevelfilter of wortverzamelpijp gebruiken, die schijnen zelfs een beter resultaat (o.a. helderder wort) te geven. Zie daarvoor eerdere discussies over hevelfilters op dit forum en de artikels die door Jacques op deze site zijn gezet.

Grt, Bas H.

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #31 Gepost op: 21-12-2003 20:52 u »
Ikzelf ben erg enthousiast over mijn valse bodem, en heb vrijwel nooit last van troebel bier (van mijn 11 officieel gekeurde bieren werd er slechts bij 1 tweeschijn vermeld). Verder heb ik in mijn 40 brouwsels slechts 1 keer een verstopte filterplaat gehad (ook een nadeel van een valse bodem dat nog wel eens genoemd wordt). In de VS gebruiken heel veel mensen een valse bodem, en ik geloof niet dat de thuisgebrouwen bieren daar slechter zijn. Volgens mij is dit echt zo'n debat waar we nooit uit zullen komen - laat iedereen het maar op zijn manier doen, je kunt op beide manieren prima bier brouwen. Zelf heb ik een Phil's Phalse Bottom - vrij goedkoop en van plastic. Helaas heb ik mijn hele brouwerij momenteel ingepakt vanwege onze verhuizing, dus kan ik de grootte van de gaatjes niet meten.

Ik geef overigens wel meteen toe dat een wortverzamelpijp makkelijker zelf te maken is dan een valse bodem. Naast de referenties op deze site zou je ook kunnen kijken op www.howtobrew.com Op die site staan ook foto's van geschroot mout etc. (kijk onder de section 'all grain brewing'.

:degroeten:  JW.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
Re: Schrootmolen binnen!
« Reactie #32 Gepost op: 21-12-2003 21:57 u »
:hoera: :hoera: :hoera: :bravo

Mijn Maltmill, besteld bij Jack Schmidling is binnen!
Ging vrij snel per luchtpost. p/m 12 dagen. Totale kosten waren 105 dollar voor molen plus 70 dollar luchtpost = 142
Daarbij invoerrechten, BTW en inklaringskosten        =  37
Totaal betaald 179 .
Nog altijd stukken goedkoper dan via Brouwland nl. 227 exl benzinekosten ritje naar Belgie.
Passeren van douane was geen probleem, mits duidelijk aangegeven wat erin het pakketje zit en de waarde ervan, Jack weet nu hoe het moet  ;).
Ik heb een monstertje gedraaid en was verbaasd over het schrootresultaat. Erg grof met relatief weinig fracties. D.w.z. Het meellichaam is goed verpulverd maar blijft vaak wel in de korrel hangen omdat de kafjes vrijwel heel blijven. Soms lijkt het alsof een gedeelte zelfs niet geschroot is, maar als men de korrel tussen de vingers draait is inhoud wel zeker verbrokkeld. Ga me nu eens verdiepen in een gemotoriseerde aandrijving.
Brouwgroeten Johan

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #33 Gepost op: 21-12-2003 23:10 u »
Hoi Gio,

Jouw beschrijving met de schrootreslutaten komt volledig overeen met mijn ervaringen met de Maltmill. Door deze wijze van schroten heb je geen lager rendement. Het rendment is zelfs bij mij zelfs hoger geworden door een de vorming van een beter filterbed (minder last van dichtslibben).

Veel plezier met jouw molen  :duimop:  :biersmile:

:degroeten: Jacques

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #34 Gepost op: 22-12-2003 10:42 u »
Die ervaring had ik ook. Ik dacht dat een walsenmolen minder rendement zou geven doordat een schijvenmolen het mout verder vermaalde. Maar tot mijn verbazing haal ik met mijn walsenmolen een beter rendement (85% in promash) dan met mijn schijvenmolen (79% in promash).

JW, ik wou alleen aan Biertje aangeven dat er ook (makkelijker vervaardigbare) alternatieven zijn voor valse bodems die even goede resultaten geven.

Grt, Bas H.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 22-12-2003 11:10 u »
Grappig, ik heb een iets andere ervaring: Het meellichaam vrijwel volledig verpulverd met de kafjes weliswaar nog aan n stuk, maar flink gehavend en gerafeld en in de puntjes nog hier en daar wat gries. Om die reden heb ik sindsdien mijn mout zeer licht bevochtigd vlk voor het schroten, dat geeft bij mijn Maltmill perfecte kafjes en zeer goede verpulvering (en idiote rendementen zonder tannineproblemen). Ik neem aan dat er wel kleine verschillen zullen bestaan tussen individuele molens en natuurlijk is ook de ene mout de andere niet.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #36 Gepost op: 22-12-2003 11:52 u »
Biertje,

Een filterplaat (bij voorkeur RVS) heeft meestal gaatjes van 2 mm. Wel een heleboel gaatjes, maar helaas kan ik je niet vertellen wat de afstand tussen de gaatjes is. Ik schat iets van 5 mm of zo.

gr
MO

matthew

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 08-04-2006 18:29 u »
Even een oude draad oppakken. Ik wil een walsenschroot moeln maken.. Ik heb de beschikking over harde rubberen walsen (uit een oude vouwmachine waar bouwtekeningen mee worden gevouwen) zou dit lukken?

Offline jeroentjecross

• Vol lid
  • brouwerij het 58e genot
« Reactie #38 Gepost op: 09-04-2006 16:10 u »

matthew

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 10-04-2006 12:38 u »
hmm.. na eea gelezen te hebben.. gaat rubber niet werken denk ik.. toch maar een metalen variant verzinnen.

misschien iemand die goedkoop zon wals kan produceren? of de onderdelen. Ik heb zelf geen draaibank en dan wordt het toch een stuk lastiger

groeten Matthew

Offline Koen

• Junior lid
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 10-04-2006 13:18 u »
Misschien een pastamachine.
Dat is al een kleine schrootmolen, niet gemaakt voor de eeuwigheid maar wel geschikt en zeer goedkoop (de mijne kostte iets meer dan 10 euro nieuw).

Koen

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 16-11-2006 11:56 u »
Vandaag heb ik mijn schrootmolen van een pastamachine af gekregen. Ik had deze voor 4 euro bij ebay gekocht.

Hij schroot erg goed. Een foto van het geschrote mout heb ik nog niet.

Offline Koen

• Junior lid
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 16-11-2006 12:11 u »
Wauw, ziet er heel fraai uit.

Hoe heb je de rollen opgeruwd?

Offline Jacco

• Vol lid
« Reactie #43 Gepost op: 16-11-2006 12:16 u »
Met een dremel slijpsteentje.

Offline Menno

• Super lid
  • PINT moet GROTER!
« Reactie #44 Gepost op: 06-12-2006 22:29 u »
Zit net even te neuzen en kom deze schrootmolen tegen. Iemand ervaring mee??!? ???

Kan er mogelijk 2e-hands ntje voor niet teveel geld krijgen! :brouwen:

Jos Groen

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 10-05-2007 08:33 u »
Hoe is dit draadje afgelopen?

Tags: schroten