Schrootmolen

Gestart door De_Storm, 12-12-2002 13:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

De_Storm

Lieve collega brouwers,

Het schroten met een deegroller geeft op zich een goed resultaat, kafjes zijn keurig heel en de mout is goed gemalen (veel korreltjes, weinig poeder). Echter na 1 keer ben ik deze methode al spuugzat  :echtboos: ; ik ben anderhalf uur bezig geweest om 2,5 kilo te malen! Er moet zo snel mogelijk een schrootmolen aangeschaft worden! Kan iemand mij tips geven over een goede doch betaalbare schrootmolen? Zo'n schijvenmolen (bij Brouwland en Rob van Gelder 75 euro) is dat iets?? Dat is de goedkoopste die ik tot nu toe ben tegengekomen en misschien de enige optie. Heeft iemand ervaring met deze molen??

Alvast bedankt!

De Storm

Adrie

Hallo Storm,

Ik heb zo'n schijvenmolen ook gebruikt (soms gebruik ik hem voor kleine hoeveelheden nog steeds) en op zich voldoet deze prima. Je moet hem echter wel goed afstellen, want te fijn schroten ligt op de loer.
2,5 kg schroten is in ongeveer 20 minuten gebeurd, dus dat is te overzien. Nadeel is wel, dat de opening waar de schroot uitkomt nogal laag op de tafel zit. Het enige wat je er onder kunt schuiven is een diep bord en die is zo vol. Het blijft behelpen. Een rollenmolen is vele malen `eter, maar ook veel duurder. Is zelf maken geen optie?

Groeten,

A3

Edgar

Misschien vind je het te veel geld, maar als je het meteen goed wil doen is een Maltmill natuurlijk wel leuk. Ik heb er net één besteld (bijna binnen!) op de volgens mij goedkoopste manier, nl. direct bij Jack Schmidling. Hij kost je dan inclusief porto $150, oftewel ca € 149,- plus (bij mijn bank) € 5,60 voor de kosten van de overmaking. Let er wel op dat je bij de betaling aangeeft ALLE kosten van de boeking op je te nemen, want Jack wil geen gedonder met kosten. Je kunt ook een Money-order per post sturen, dat is denk ik nog iets goedkoper maar duurt langer.

De levertijd is dan 6-10 weken, omdat 'ie per boot komt. Als je nog $ 25,- bijlapt, duurt het minder dan een week per vliegmachien.

Ep

Hoi storm,

Ik kan me goed voorstellen dat je flink genoeg hebt van het schroten met een deegroller, ik heb ook bij mijn eerste ca. 10 brouwsels op die manier geschroot. :nut:
Inmiddels heb ik zo'n schijvenmolen en dat werkt goed. Ik heb hem vrij grof afgesteld en zo schroot ik ongeveer 15 kilo per uur. Het grootste nadeel is denk ik dat je na een uur wel behoorlijk de klere hebt van dat gezwengel. Of zo'n molen iets voor jou is hangt dus denk ik voor een groot deel af van hoeveel je per keer moet schroten.
Het probleem dat A3 noemt heb ik trouwens opgelosd door een dikke lat (dunne balk) met lijmklemmen aan een tafel te monteren en de molen aan het uiteinde van de lat vast te klemmen. Met een stuk karton kan je dan een soort trechter maken die de mout naar een emmer geleidt.

Ep

Adrie

Ep! Wat slim! Ik denk dat ik teveel achter de computer zit voor dat soort eenvoudige doch geniale praktische oplossingen.

Groeten,

A3

brouwer_bongers

Hé beste brouwers...

Wel eens van een boormachine gehoord?
Ik heb heb schijvenmolen, ooit bij Rietje in Soest gekocht.
De zwengel wordt met een schroef geborcht.
Schroef eruit, zwengeleraf, inbusbout erin, boormachine-kop erop.... en schroten maar.
(imbusbout is een schroef met een dikke ronde kop (GAMMA, weet je wel !)
MAKKIE
Het beker-trechtertje erbovenop verlengen met een stuk passend plasticpijp (bijvoorbeeld rioolpijp, wel lekker fris van de GAMMA natuurlijk). Nu hoef je ook niet zo vaak te stoppen om te vullen met mout.

Schroot ze,

groetjes, willem bongers

Jacques

Hoi De Storm,

Ik heb ook vele jaren geschroot met een schijvenmolen totdat ik een walsenmolen aanschafte. Met deze walsenmolen (Maltmill) heb ik een beter resultaat dan met een schijvenmolen. De kaf blijft beter heel terwijl de inhoud van de korrel toch goed vrijkomt.
In een artikel in Brauwelt (het blad voor de professionele brouwers) stond laatst een artikel over het voorkomen van oxidatie. Eén van de maatregelen die daar genoemd werd is grover schroten!  :lessmile:

Een walsenmolen heeft dus als voordeel dat het filteren vlotter gaat, je minder uitspoeling krijgt van ongewenste smaak-, bitter- en kleurstoffen en dat je frissere bieren krijgt door het terugdringen van de oxidatiesmaak.

Als ik jou was zou ik nog even doorsparen.  :clownsmile:

 :degroeten: Jacques

De_Storm

Bedankt voor de reacties!

Tja de walsenmolen is dus gewoon de beste maar prijzigste oplossing. Ik ben nog maar net begonnen met het bierbrouwen, dus een uitgave van 150 euro voor een walsenmolen is dan wel meteen heel erg veel. Ik denk dat ik ondanks het advies van Jaqcues toch maar voor de schijvenmolen ga, omdat ik begrijp dat er dus goede resultaten mee gehaald worden. De tips van de boormachine en de balk aan tafel monteren zal ik ook meteen maar toepassen! Ik ben zelf vreselijk a-technisch  :weetniet: , net als mijn vrienden, dus zelf een walsenmolen maken is helaas geen optie.

Groetjes van Storm

TVERSCH

Hallo Storm,

Misschien kan je nog aan een ouderwetse koffiemolen komen via  familie of kennissen. Ik heb jaren een PeDe molen gebruikt met de boormachine erop en een trechter, met redelijk resultaat.
Schroten op de grootste stand leverde een ietwat fijn maalsel op, maar een groot deel van de bliezen bleef heel, wat een goed filterbed vormde.
Sinds de koffiemolen versleten is heb ik ook een Maltmill aangeschaft,via het prikbord van deze site,.
Maar als beginend brouwer is het een hele investering die wel veel voldoening geeft als je brouwsels van goede kwaliteit zijn en het een hobby wordt waar je lang plezier aan kan beleven.
Theo

Edgar


CiteerSinds de koffiemolen versleten is heb ik ook een Maltmill aangeschaft,via het prikbord van deze site
Theo

Dat is nog eens mazzel  ;D

De_Storm

Hee Edgar,

Jij hebt dus bijna zo'n Maltmill binnen (misschien staat ie er ondertussen al??). Ik ben natuurlijk even gaan kijken op de site van Jack Schmidling en ben toch wel heel nieuwsgierig geworden. Ik vraag me alleen af wat de beste keuze is: de verstelbare of de niet-verstelbare. Wanneer zou je willen verstellen? (als je groffer wilt schroten, maar is dat nog nodig met een Maltmill??)

Groetjes en schroot ze  ;)

Edgar

Hij is nog immer niet binnen! Als het nog een paar dagen duurt ga ik me zorgen maken.

Na het lezen van echt alles wat los en vast zit over dat onderwerp  :weetbeter: ben ik er vrij zeker van dat je met een niet-verstelbare versie goed af bent. Jack Schmidling zelf zeg in nauwelijks bedekte termen dat 'ie de verstelbare versies alleen heeft gemaakt om techno-mierenneukers met te veel geld in hun zak tevreden te stellen, het dient in de praktijk nauwelijks een doel. Ettelijke jarenlange gebruikers van de vaste versie roepen om het hardst dat ze een verstelling nooit hebben gemist.

En wat je kan afstellen, kan je ook verkeerd afstellen.

Jacques

Hoi Edgar,

Klopt helemaal. Ook ik heb al jaar of zeven een Maltmill met niet-verstelbare walsen. Toen ik de molen kocht was er nog geen verstelbare Maltmill op de markt. Bij mijn aankoop vond ik dat jammer want ik wou het liefste een verstelbare molen. Achteraf moet ik constateren de molen altijd een perfect schrootsel afleverd. Ik betwijfel of dat ook het geval zal zijn geweest als de walsen verstelbaar waren.

 :degroeten: Jacques

JWVG

Ook ik sluit me hierbij aan. Ik heb een niet-verstelbare. Destijds heb ik her en der wat vragen op forums (fora?) geplaatst, en de meesten waren het er wel over eens.

JW.

JW_den_Hartog

Zonder twijfel levert eel Maltmill (walzenmolen) de beste schrootkwaliteit op. ;)Zo ver ik weet staat de niet verstelbaren versie op 0,8 mm ingesteld.Dit is eigenlijk naar mijn mening een goede instelling om de mouten van de laatste jaren goed te kunnen schroten.Gezien de modificatie van de mouten van tegenwoordig zo wie zo al goed zijn.Alleen bij tarwe merkt men toch wel dat deze wat harder is en wat meer kracht kost :(In ieder geval levert een goede schroot meerdere kwaliteits voordelen op.Met als belangrijkse een groter filterbedvolumen wat een voorwaarde schept om een helderde wort te verkrijgen.Tevens blijkt uit onderzoeken dat er een korolatie van 0,8-0,9 is tussen schrootsamenstelling en het brouwzaalrendement en dit lieg er niet om. :lessmile:Natuurlijk is dit rendement ook van anderen factoren afhankelijk. ;)

Met anderen woorden als je het kan veroorloven een Maltmill aan te schaffen,doen!

Pallieter

Hallo,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een zelfgemaakte walsenmolen en hetgeen me wel opvalt is dat de walsenafstand (0.8mm) bij de jsp volgens mij vrij klein is,is dit omdat de walsjes gekarteld zijn en dat de eigenlijke afstand van dal tot dal (diepste punt tot diepste punt) misschien groter is.
Bij mij staan de walsen (ze zijn geruwd,niet gekarteld) op 1.2mm en ik heb een vrij goed rendement.
Zijn er onder jullie ook eigenaars van een Valley-mill,deze wilde ik op aanraden van de mensen van Triple-W eerst kopen.
                                         Groeten,
                                              Jan

De_Storm

Hoera!

Dit forum is echt geweldig! Ik ben namelijk sinds gisteren ook in het bezit van een walsenmolen  :hoera: . Mijn bericht over de schrootmolen werd gelezen door Ger (ook lid van dit forum) en hij bood mij zijn oude (zelfgemaakte) molen aan omdat hij zelf een alweer een nieuwe had gemaakt. Ik ben gisteren meteen gaan kijken en na een demonstratie was ik helemaal enthousiast van het goede resultaat! Er zit zelfs een motortje aan dus ik hoef bijna niks te doen  :duimop: ! Ik had ook de primeur om Ger z'n nieuwe molen in actie te zien welke ook een geweldig resultaat gaf! Een Maltmill is er niks bij!
Zo heb ik maar weer even ondervonden wat een vraag op dit forum zomaar kan opleveren!!
Enne, wisten jullie dat Ger ook heel lekker bier brouwt??  ;)

Groetjes van Storm!!

Jaap

Zijn er onder jullie ook eigenaars van een Valley-mill,deze wilde ik op aanraden van de mensen van Triple-W eerst kopen.
                                        Groeten,
                                             Jan




Ik gebruik nu al een paar jaar een Valley-Mill en ben hier zeer tevreden over.
Wat betreft de verstelbaarheid sluit ik me bij de rest aan; m'n valley-mill is verstelbaar, maar nadat ik hem eenmaal goed had afgesteld, heb ik die knop niet meer aangeraakt.
Groeten, Jaap :degroeten:

Kees

Beste Storm,
Ik gebruik ook al jaren zo'n schijven molen wat goed bevalt
Ik heb hem gemotoriseerd, en wel met een groot en een klein V snaar wiel, en motor (Uit een oude wasmachiene of zo) groot wiel aan de molen uiteraard. molen en motor op een ijzeren frame bevestigd. Werk prima. Lekker sterk.
Sucses
Kees

nick

Hallo allemaal ik ben trotse eigenaar van een verstelbare maltmil dit is een grote vooruitgang ook heb ik hier mijn boormachine op aangesloten dat bespaart een hoop werk
dus dit ding gaat je leven mee dus vind ik de prijs meevalen
ik heb hem in Brouwland gehaald

Gio

Hoi,

Ik ben nu toch wel eens benieuwd of Edgar zijn Maltmill inmiddels al binnen heeft.
Ik sta zelf op punt om Maltmill te bestellen bij Jack Smidling in de USA en hoor graag Edgars ervaringen hierover.

Brouwgroetend,

Johan

Bas

Citeer... Ik sta zelf op punt om Maltmill te bestellen bij Jack Smidling in de USA en hoor graag Edgars ervaringen hierover.
Hoi Gio,

Ik heb een half jaar geleden een Maltmill direct via Jack Smidling proberen te bestellen (leek me wel een goede deal met de toenmalige dollarkoers), maar Jack weigerde deze naar Nederland te versturen. Het is namelijk al een paar keer voorgekomen dat een molen door de douane ("illegaal smokkelwaar") retour is gestuurd en Jack voor de retour-verzendkosten opdraaide. Ik vond dit eigenlijk een erg vreemd verhaal want een moutmolen lijkt me nu niet zo bruikbaar voor het verrijken van uranium of zoiets. Maar toch, Jack weigerde nog molens naar Nederland te versturen. Toch was hij zo aardig om op de een web-brouw-winkel te wijzen (http://www.thegrape.net/) die de molen tegen bijna dezelfde prijs als Jack wou verkopen en versturen. Dit heb ik maar gedaan.

Het volgende wil ik je niet onthouden:

- De niet-verstelbare variant (volgens de meesten op deze site goed genoeg) kost daar nu $111,95. Gezien de huidige dollarkoers een koopje!
- De kosten voor verzending per schip (4 - 8 weken) was zo'n $38, per vliegtuig ongeveer het dubbele. Ik heb maar voor de trage variant gekozen.
- Het versturen duurde bijna 9 weken dankzij de o-zo-inhalige Nederlandse overheid die het pakket eerst meer dan 4 weken op schiphol (?) in de postkamer liet liggen voordat ze besloten me nog eens zo'n 29 euro aan invoer-belastingen aan te naaien.

Grt, Bas H.

Eduard

Maar goed, Bas, daar heb ik dan weer een mooie schijvenmolen aan overgehouden :-)

Heb 'm helaas nog maar één keer gebruikt (omdat ik nog teveel bier heb), maar hij doet het prima! Mijn eerste zelfgebrouwen bier is - ook al is ie niet 100% gelukt - nog altijd beter dan die blikbieren geworden. Daarvoor mijn dank


Gio

Hoi Bas,

Jou ervaringen met het bestellen van de schrootmolen in USA biedt mij enerzijds mogelijkheden. Ik zie echter ook risico's ivm het passeren van beide douane's.  Heb je toen de douane gevraagd hoe je dit het beste kunt aanpakken en zijn de  invoerskosten altijd verplicht?

gr johan

Bas

Hoi Gio,

Invoerheffingen (zijn eigenlijk gewoon belastingen) zijn verplicht en moeten worden geheven. Eigenlijk is het gewoon BTW (voor moutmolens dus 19%) die ook geheven zou worden als je een product van buiten de EU zou invoeren en netjes aan de grens zou aangeven (maar wie doet dat nu nog :P).

Met postpakketjes van buiten de EU is de douane echter wat gehaaider, ze heffen sinds kort op voorhand. De douane bepaalt de waarde (meestal openen ze het pakket op zoek naar de rekening of ze schatten ze de waarde gewoonweg), en dat bedrag moet je betalen aan de postbode. Als je het bedrag niet wilt betalen, of niet in huis hebt, dan heb je pech want de postbode mag het niet afgeven voordat je betaalt hebt. In zo'n geval moet je het pakket op het postkantoor ophalen (natuurlijk pas na betaling). Als je het met het bedrag niet eens bent mag je na betaling een beroepsprocedure opstarten, maar of dat nu echt de moeite waard is...

Grt, Bas H.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.