Brewdog Punk IPA Kloon

Gestart door Jurbri, 13-10-2014 16:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jurbri

Hallo allemaal, op dit moment ben ik helemaal weg van de IPA's en in het bijzonder de PUNK van Brewdog.

Na wat stoeien met BrouwHulp ben ik tot het volgende recept gekomen, graag jullie mening of ik op de goede weg zit. Ik heb de Ahtanum-hop vervangen door de Cascade aangezien deze wel verkrijgbaar is en de ahtanum niet. Ben benieuwd naar jullie reacties.

Gr. JurBri

BrouwHulp Recept uitdraai PUNK IPA Kloon


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1-1
Naam receptSchepenen IPA
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume42,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)61 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
10,000 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
stap 165,0 °C0 min.60 min.4,5 l/kg
stap 278,0 °C10 min.30 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gNelson Sauvinpellets12,0%90 min.18,9 IBU
20,0 gSimcoepellets12,2%90 min.19,2 IBU
20,0 gChinookpellets13,0%90 min.20,4 IBU
75,0 gSimcoepellets12,2%koudhop0,0 IBU
100,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
75,0 gNelson Sauvinpellets12,0%koudhop0,0 IBU
5,0 gNelson Sauvinpellets12,0%0 min. vlamuit0,8 IBU
5,0 gChinookpellets13,0%0 min. vlamuit0,9 IBU
5,0 gSimcoepellets12,2%0 min. vlamuit0,8 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist


foz

Ik meen dat Punk IPA gebruik maakt van Hop Bursting waarbij alle hops in de laatste kwartier worden toegevoegd? The Malt Miller biedt een kloon kit aan waarbij de eerste hops er pas 12 minuten voor vlamuit worden toegevoegd.

http://www.themaltmiller.co.uk/index.php?_a=viewProd&productId=611

RobinB

Ipv de 1056 kan je ook de US05 gebruiken. Zou dezelfde stam moeten zijn, maar meer gemak omdat het een korrel is. :)

hobbybob

Heb hem nu 2x geprobeerd en de Nelson Sauvin versie is het er het verste af had beter resultaat met Simcoe en Amarillo en de Millenium als bitterhop.
En inderdaad hopburst gebruiken dus de meeste hop in de laatste 15 minuten.

Maartennijhof

Citaat van: RobinB op 13-10-2014  18:13 uIpv de 1056 kan je ook de US05 gebruiken. Zou dezelfde stam moeten zijn, maar meer gemak omdat het een korrel is. :)
De US 05 is een top gist voor IPA en kan ik zeker aanraden. Ook de 100% stort Oald ale werkt er goed hierbij. We gaan zelf dit weekend ook aan de slag met een soortgelijk recept.

Superbeun

Dat is toevallig, ik heb net mijn Punk IPA clone vanavond gebotteld  :)
Ik zou de bitterheid in je recept verlagen naar ongeveer 48 IBU, een Punk IPA zit redelijk aan de ondergrens wat bitterheid betreft voor een IPA.
De gist zou ik vervangen door Wyeast 1098 Britisch ale, deze geeft meer fruitigheid.

Ik heb dit recept gebruikt:

http://www.craftedpours.com/homebrew-recipe/brewdog-punk-ipa-clone-homebrew-recipe




Jurbri

Citaat van: hobbybob op 13-10-2014  20:16 uHeb hem nu 2x geprobeerd en de Nelson Sauvin versie is het er het verste af had beter resultaat met Simcoe en Amarillo en de Millenium als bitterhop.
En inderdaad hopburst gebruiken dus de meeste hop in de laatste 15 minuten

Hmm, bijzonder, ik dacht dat juist de Nelson veel deed wat betreft de smaak aangezien dit een best extreme hopsoort is. En de Amarillo en de Millenium komen in de originele Punk niet voor. Ga mijn recept aanpassen naar een hopburst! Dank!

Jurbri

Citaat van: foz op 13-10-2014  17:55 uIk meen dat Punk IPA gebruik maakt van Hop Bursting waarbij alle hops in de laatste kwartier worden toegevoegd? The Malt Miller biedt een kloon kit aan waarbij de eerste hops er pas 12 minuten voor vlamuit worden toegevoegd.

http://www.themaltmiller.co.uk/index.php?_a=viewProd&productId=611

Dank! Ga het recept aanpassen!

Jurbri

Citaat van: Superbeun op 13-10-2014  21:34 uDat is toevallig, ik heb net mijn Punk IPA clone vanavond gebotteld  :)
Ik zou de bitterheid in je recept verlagen naar ongeveer 48 IBU, een Punk IPA zit redelijk aan de ondergrens wat bitterheid betreft voor een IPA.
De gist zou ik vervangen door Wyeast 1098 Britisch ale, deze geeft meer fruitigheid.

Ik heb dit recept gebruikt:

http://www.craftedpours.com/homebrew-recipe/brewdog-punk-ipa-clone-homebrew-recipe

Dank voor de gist tip! Ga ik aanpassen! Wat de bitterheid betreft zal ik deze iets naar beneden brengen maar ben zelf wel een fan van bitter dus niet helemaal:)

Laat je even weten hoe goed je eigen punk kloon gelukt is?

dennisbier

Op de site van Brewdog staat ook te lezen:

This 5.6% trans-atlantic fusion IPA is light golden in colour with tropical fruits and light karamel on the nose.
The palate soon becomes assertive and resinous with the New Zealand hops balanced by the biscuit malt.
The finish is aggressive and dry with the hops emerging over the warming alcohol.
This fresh, full flavour natural beer is our tribute to the classic IPAs of yester-year.
The post modern twist is the addition of amazing fruity hops giving an explosion of tropical fruit flavours and a sharp bitter finish.

Als ik hun IPA aanklik komen de in jouw recept genoemde hops naar boven?
Ik heb hem een paar dagen geleden nog op, maar veel Chinook zal er niet in hebben gezeten.
Nieuw-Zeeland heb al helemaal niet op kunnen merken...
Ik vond hem lekker, maar niet bitter genoeg en te weinig aroma van de hop. Dat kan beter.

RobinB

Citaat van: Superbeun op 13-10-2014  21:34 uDe gist zou ik vervangen door Wyeast 1098 Britisch ale, deze geeft meer fruitigheid.

Daarvoor zou je als vervanger dan weer de S04 kunnen gebruiken, die komt daar erg dicht bij in de buurt.

Jurbri

Dit gaat hem worden, moet goedkomen toch? Heb toch voor de 1056 van Wyeast gekozen omdat deze bij iets koudere temperatuur ook zijn werk doet, aangezien de plek waar de hoofdvergisting plaats zal vinden wel eens rond de 15 ºC. is.
Iemand nog opmerkingen?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1-1
Naam receptSchepenen IPA
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume42,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)44 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
45,00 lWater uit Zutphen13,09 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
10,000 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
stap 166,0 °C1 min.90 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
70,0 gChinookpellets13,0%12 min.19,1 IBU
35,0 gCascadepellets5,5%5 min.2,5 IBU
35,0 gNelson Sauvinpellets12,0%5 min.5,5 IBU
35,0 gSimcoepellets12,2%5 min.5,6 IBU
35,0 gNelson Sauvinpellets12,0%koudhop0,0 IBU
35,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
35,0 gSimcoepellets12,2%koudhop0,0 IBU
30,0 gSimcoepellets12,2%0 min.4,8 IBU
30,0 gCascadepellets5,5%0 min.2,2 IBU
30,0 gNelson Sauvinpellets12,0%0 min.4,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist

Gr. JurBri

Superbeun

Ik zie dat je eenstaps gaat maischen, vaak is dan een rusttijd van 60 minuten genoeg.
Voor de zekerheid zou je op 60 minuten een jodiumtest kunnen doen.

Jammer van je gistkeuze, ik denk toch dat je wat fruitigheid gaat missen die de Punk zo specifiek maakt.

Als je voor de Wyeast 1056 kiest zou je net zo goed de US-05 kunnen nemen, dit is dezelfde gist, makkelijker en goedkoper.
Bij lagere temperaturen geeft deze gist een heel neutraal smaakprofiel, als het je lukt probeer dan de vergistingstemperatuur zo rond de 19 °C te houden.

Het gaat hoe dan ook een lekker biertje worden natuurlijk  :proost:

dennisbier

Dan 1272 pakken als je de betere fruitigheid wilt.

bobvt

Echt toevallig... Ik zou vorige week een dergelijke kloon gaan brouwen, maar dat kwam er toen niet van.

In mijn recept zit ook 6% biscuit mout.
De 'hop burst' heb ik nog nooit gebruikt, maar het klinkt aannemelijk.

bobvt

Ik gebruik trouwens de WLP007.

dennisbier

De meest hop die je proeft in de Punk is van het dryhoppen.

bobvt

Nee toch? Daarmee pak je toch vooral de neus en het begin van smaak?

Jurbri

Gisteren alle ingrediënten aangeschaft voor het brouwsel, volgende week zondag gaan we los! Helaas was de Nelson Sauvin niet voorradig en werd ons de Mosaic-hop aanbevolen, ben erg benieuwd, heeft iemand ervaringen met deze hopsoort in een IPA behalve dan dat Duvel hem dit jaar gebruikt in de Triple-hop?

Esterenbrouw

Geen hoppen die dus 90 minuten meekoken?

Jurbri

Nee, is niet de bedoeling, ben ook benieuwd hoe dat gaat uitpakken

Adrie

In Brew Your Own magazine of in Zymurgy magazine stond onlangs een recept van de Punk IPA. Ik heb hem even in BrouwHulp ingeklopt voor je:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptPunk IPA
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume20,0 l
Begin SG1,057 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)70 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,885 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
65,0 °C2 min.60 min.4,1 l/kg
78,0 °C2 min.10 min.4,1 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
31,3 gColumbuspellets15,8%90 min.69,5 IBU
29,5 gAhtanumpellets6,0%0 min.0,0 IBU
29,5 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)British Ale Yeast (1098)bovengist


Jurbri

Hartelijk dank Adrie,

Ik was dit recept ook al tegen gekomen via BYO, wat  ik alleen zo bijzonder aan dit recept vindt is dat er maar 1 hopsoort hetzelfde is als in het origineel van Brewdog en dat er veel meer ibu'tjes in zitten. Hieronder staat het recept zoals ik het nu zelf heb samengesteld mbv de opmerkingen hier op het forum. In het origineel moet de Nelson Sauvin en de Ahtanum hop maar deze kon ik beide niet bemachtigen, niet in Almere en niet in Jubbega. (Iemand nog een adres van andere hopleveranciers?) Deze twee hopsoorten heb ik vervangen door de Cascade (voor de ahtanum) en de Mosaic( voor de Nelson Sauvin).

Denk je dat het verstandig is om de 78 ºC stap nog te doen of is de 65 ºC die ik nu heb genoeg?

Met vriendelijke groet,

Jurbri 

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1-1
Naam receptSchepenen IPA
Brouwdatum
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume42,0 l
Begin SG1,055 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)45 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
10,000 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
stap 166,0 °C1 min.75 min.4,2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
70,0 gChinookpellets13,0%12 min.19,1 IBU
35,0 gMosaicbellen13,9%5 min.5,8 IBU
35,0 gCascadepellets5,5%5 min.2,5 IBU
35,0 gSimcoepellets12,2%5 min.5,6 IBU
35,0 gMosaicbellen13,9%koudhop0,0 IBU
35,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU
35,0 gSimcoepellets12,2%koudhop0,0 IBU
30,0 gMosaicbellen13,9%0 min.5,0 IBU
30,0 gSimcoepellets12,2%0 min.4,8 IBU
30,0 gCascadepellets5,5%0 min.2,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)British Ale Yeast (1098)bovengist


bobvt

Geen biscuit mout dus?
Bij jubbega heb ik een maand geleden nog Nelson pellets besteld. Bloemen hadden ze niet. De vervanging die ik adhv de omschrijving in gedachten had was Citra hop. Ik ben benieuwd hoe de Mosaic bevalt.

De reden waarom het byo recept afwijkt van het recept op hun eigen website is omdat Brewdog het recept aangepast heeft.

Ook heb ik in ieder geval 1 hop die 60 min mee gaat koken, naast de hop burst... er zit ten slotte een aardig bittertje aan het origineel.

Succes met het brouwen!

Maartennijhof

Kunnen we niets iets opzetten waarbij we allemaal onze eigen versie brouwen en een paar flesjes uitwisselen? Deze geven we dan punten en welk recept er het dichtst bij zit gaan we verder uitwerken :) zaterdag gaan wij ook aan de slag met een tandem brew waarbij we 2 recepten maken in 2 vergistingstanks met 2 verschillende gistsoorten en hopsoorten.

Jurbri

@bobvy , Jubbega had net vorige week de laatste Nelson verkocht en zit met smart te wachten op de nieuwe oogst die nu verwerkt wordt. Ik ben ook beel erg benieuwd naar de mosaic. Heb jij de jouwe al gebrouwen en klaar?

@maartennijhof, goed idee! Via PM even gegevens uitwisselen wanneer het bier een maand op de fles zit om een afspraak te maken en een proefsessie te organiseren?

bobvt

Ik brouw zelf het weekend daarna. Best een leuk idee!

Jurbri

Top! Dan zijn er in ieder geval al 4 bieren om uit te wisselen!

koffie

Is hier al iets uitgekomen? Ik wil graag ook een Punk IPA kloon brouwen, ben aandachtig de recepten en tips in het topic aan het lezen  :brouwen:

bobvt

Ja. Mijn versie zit al een poosje op de fles. Het is mijn beste biertje tot nu toe geworden. Voor een kloon is hij goed gelukt.

Hebben jullie al iets op de fles?

Maartennijhof

We hebben er 2 gemaakt echter kreeg ik de verkeerde gist geleverd en heb ik ze dus met us-05 moeten doen, Daarnaast was de gewenste hop niet voorradig. We hebben nu 2 heerlijke IPA's maar ze lijken niet direct op punk. ( deze zijn beter) lol...

Maartennijhof

Er zit overigens 50% pils en 50% pale ale in. En qua hop Cascade, amarillo en Nelson.

Esterenbrouw

Ik heb de Punk IPA onlangs ook (na)gemaakt.
US05 is een prima gist voor een IPA.

Hoppen: Horizon bitterhop, aroma Cascade, Simcoe en Nelson Sauvin.
Nu al heerlijk. Moet nog wat rijpen.

Maartennijhof

Citaat van: Esterenbrouw op 09-12-2014  13:52 uIk heb de Punk IPA onlangs ook (na)gemaakt.
US05 is een prima gist voor een IPA.

Hoppen: Horizon bitterhop, aroma Cascade, Simcoe en Nelson Sauvin.
Nu al heerlijk. Moet nog wat rijpen.
Us-05 is prima alleen denk ik niet dat je daarmee de echte clone maakt. Ik was voor een vloeibare gist gegaan (ik dacht White Laps 007)

bobvt

In S-04 zit dezelfde gist stam. Die heb ik gebruikt.

bobvt

Waar wonen de andere punk-brouwers eigenlijk? Ik woon in Amsterdam.

Esterenbrouw


Adbrouwt

Citaat van: bobvt op 09-12-2014  14:16 uWaar wonen de andere punk-brouwers eigenlijk? Ik woon in Amsterdam.
Ik voel me wel een punk brouwer uit Almere maar dat is vast niet wat je bedoeld.  :o Gebruik voor mijn IPA 's meestal Danstar Nottingham.

bobvt

@ Adbrouwt: Haha. Ja. Het gaat vooral on degenen die een Punk IPA brouwel hebben gemaakt. Voor de uitwisseling hiervan.

Tom den Hollander

En is er al overeenstemming mbt het recept?
Mogelijk schaf ik een Braumeister 20 liter aan en wil hem met een deze kloon inwijden...
 :brouwen:

bobvt

We hebben nog geen biertjes uitgewisseld. Ik weet ook niet of we dat nog gaan doen, maar die van mij kwam best in de buurt.

Het origineel is iets droger en lichter. Dus misschien iets minder (of geen) biscuit mout ivm de kleur.
Maischen op een lagere temp voordat je naar de 68 graden gaat.
En ik denk dat de hopverdeling van mijn recept iets te veel nadruk legt op de nelson sauvin.

Los van al deze verschillen is het echt een goed biertje geworden waar ik al veel goeie reacties op gehad heb.

Ik heb zelfs al een APA versie gemaakt voor een feestje.. (staat in het vat).

Tom den Hollander

Zou ik het recept mogen ontvangen? Als het kan ook met zoveel mogelijk detail mbt maischschema / handelingen / vergisting etc.
 :groots:

bobvt

Hij staat al eerder in deze thread vermeld en ook op andere plekken van het forum:
https://www.brewtoad.com/recipes/hoppy-bob

Maischema is simpel: 1 uur op 68.

Ipv de WLP007 ben ik voor de S04 gegaan. Zelfde giststam en goedkoper.

Kazz

Ben op zoek naar een recent recept voor de brewdog Punk Ipa voor op mijn Grainfather g30

Heeft iemand een opzetje?
Of een link in de Grainfather app?
Alvast bedankt.

Wildor

https://homebrewanswers.com/brewdog-punk-ipa-clone-recipe/

Google is je vriend, hier staat ook de link naar de DIY Guide


Kazz

Nee, niet gezien.

Top heren👍😉

Nu alleen hopen dat een Nederlandse winkel al die hopsoorten verkoopt .

Jan de Graaff

Citaat van: Kazz op 21-12-2021  16:56 uNu alleen hopen dat een Nederlandse winkel al die hopsoorten verkoopt .
Ik lees steeds dat Twojbrowar in Polen zoveel hopsoorten op voorraad heeft. Kan een idee zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.