Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Maischzak (BIAB)  (gelezen 15942 keer)

Offline Ansius

• Super lid
  • Land: nl
  • Domme vragen bestaan.
Re: Maischzak (BIAB)
« Reactie #25 Gepost op: 01-10-2014 21:09 u »
Die vind ik dus echt totaal niet belangrijk voor het koken. Tijdens het koken kook je bijna alle zuurstof uit het water. Oxidatiesmaak heeft veel langer nodig zich te ontwikkelen dan dat uurtje of wat tussen maischen en koken.

Weet je dat zeker?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #26 Gepost op: 01-10-2014 21:11 u »
Weet je dat zeker?
Jup :)

Tijdens afkoelen neemt het water weer zuurstof op, maar kokend water bevat geen zuurstof.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 01-10-2014 21:36 u »
Jup :)

Tijdens afkoelen neemt het water weer zuurstof op, maar kokend water bevat geen zuurstof.

Volgens mij is het oplossen van zuurstof zelf niet het probleem aangezien je dit er weer uitkookt, maar het feit dat er al oxidatie van het wort plaatsvindt. Mijn gevoel zegt dat het sneller gaat vanwege de hogere temperatuur. Of dit met BIAB erger is als met andere brouwmethoden en of dat het überhaupt te proeven is weet ik niet. Die discussie laat ik liever over aan anderen, geeft mij tijd om bier te drinken ;D

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #28 Gepost op: 01-10-2014 21:40 u »
Volgens mij treedt oxidatie op bij veroudering van het bier. Dat is dus een proces wat tijd nodig heeft. Dat proces zal echt niet voltooien in een paar uur tijd.

Offline JanEric

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #29 Gepost op: 01-10-2014 21:57 u »
Er zijn diverse artikelen die waarschuwen voor oxidatie tijdens het maischen,  google maar eens op hot-side aeration. Dan vind je zowel voor-als tegenstanders de stelling dat er oxidatie kan optreden.
Ik zou in ieder geval het zekere voor het onzekere nemen en niet te veel zuurstof toelaten bij het maischen.
(voor een van die artikelen, zie http://hbd.org/brewery/library/HSA_DD95.html

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #30 Gepost op: 01-10-2014 22:02 u »
Als wort eenmaal oxideert is (chemische binding zuurstof met wortbestanddelen) kan dit niet ongedaan worden gemaakt door de gist. Wel is de gist in staat om zuurstof dat opgelost is op te nemen.

In de brouwliteratuur is men het over eens dat oxidatie gedurende het gehele brouwproces voorkomen dient te worden.
Wel is het zo dat de gevolgen van oxidatie veel groter zijn na de hoofdgisting.

Ik heb dit zojuist gevonden.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #31 Gepost op: 01-10-2014 22:06 u »
Zak na maischen uit de brouwketel halen en in 6-8 l heet spoelwater dompelen. Bostel voorzichtig roeren en na circa 15 min. de zak eruit halen en in een lege emmer deponeren.
Spoelwater bij de brouwketel gieten waarvan de inhoud inmiddels bijna aan de kook is. De zak in de "lege emmer" bevat na enige tijd wachten ook nog circa 1 liter filtraat die in de tussentijd langzaam uit de zak is gelekt. Dit ook toevoegen aan de brouwketel.

Resultaat: bijna droge bostel, hoog rendement, geen tijdverlies bij koken en bij gebruik van fijn nylondoek een kraakhelder wort. Wat wil een brouwer nog meer?
Rest mij nog wel de vraag of deze methode dan zoveel meer zuurstof inslag geeft, dan brouwen met een JAVAL filter.

Offline Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
« Reactie #32 Gepost op: 01-10-2014 22:15 u »
Rest mij nog wel de vraag of deze methode dan zoveel meer zuurstof inslag geeft, dan brouwen met een JAVAL filter.

Ik denk het.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #33 Gepost op: 01-10-2014 22:19 u »
Ik ben gewoon ook voor een stukje gemak. Tijdens het brouwen ben ik uiterst nauwkeurig in het deel na het koken. Echter voor en tijdens het koken ben ik nogal makkelijk en ga ik voor snelheid en gemak ten op zichte van "het zekere voor het onzekere" nemen. Ik geloof er niet in, totdat ik het tegendeel zelf ervaar.

En ja, ik ben van nature ontzettend eigenwijs :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 01-10-2014 22:33 u »
@Jacques vroeger waren die zakken of veel te grof of veel te dicht geweven en te klein. Nog veel zitten klooien met die dingen ja.
Bij deze daag ik je uit  ;) om nog een keer een brouwzak te proberen van Brouwmarkt bijvoorbeeld een wereld van verschil.
Je maakt van een gewone pan met kraan en pompje in een handomdraai een "cheap ass" Speidel Braumeister.

Om die spullen aan te schaffen om er vervolgens geen gebruik van te maken lijkt mij niet handig. Maar als ik een keer bij iemand mee kan brouwen dan lijkt mij dat wel leuk. 

Offline GeBaxke

• Senior lid
  • Brouwen aan een betere toekomst
« Reactie #35 Gepost op: 02-10-2014 11:34 u »
Gebaxke, voeg je dan het spoelwater er direct bij?

Meestal gaat het spoelwater erbij. Alleen als ik 60 liter wil brouwen laat ik de zak even uitlekken en gaat ie in een andere pan met heet water 78-80 graden, ongeveer 5 minuten en dan uitlekken en terug in de kookpan.

Offline zyves

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Following XDA-Developers and more.
« Reactie #36 Gepost op: 16-10-2014 08:37 u »
Strange, ik heb de tweede zak besteld bij Brouwmarkt. Hij heeft een grovere bodem, dat vond ik al wat vreemd...

Jorgen83 of Robert de Boer. Hoe valt het brouwen mee met deze filterzak? Ik heb exact dezelfde setup van kookpot als jou. Kan je de zak gemakkelijk over de kookpot spannen? Verderop las ik dat een weckrooster aangeraden wordt. Maar de zak is maar 25 cm lang en je pot 10 cm dieper. Of zorgt het gewicht van her mout dat ie zo rekt dat hij op de grond ligt?

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #37 Gepost op: 16-10-2014 09:48 u »
Ik denk dat er weinig verschil zit op de -spoelmethode- van een BIAB of een Speidel (of de 'moutkorf' nu van nylongaas is of van inox speelt geen rol eigenlijk) en de Speidelbrouwers hoor ik ook niet klagen over oxidatie, dus wie BIAB wil brouwen moet het gewoon doen vind ik...  :brouwen: Voor +/- 12 à 15 Euro heb je zo'n zak, valt het tegen, thja, ben je niet blut hé. Ik filter met spiraal hevelfilter met onderaan gaatjes van +/- 2,5 à 3 mm, dit vind ik iets makkelijker om het spoelen in de hand te hebben, je kan immers spoelen tot een gewenst SG, wat altijd +/- tussen de 1010 à 1015 zal liggen.

Offline javaboon

• Vol lid
  • iets met brouwforum.nl
    • nieuwe honk
« Reactie #38 Gepost op: 16-10-2014 10:01 u »
Ik heb inmiddels een biab zak op maat besteld in Canada en binnengekregen voor mijn gamel. Voor ongeveer 25 euro, met een katrolletje erbij, een hopkookzak en een dryhop zak erbij. Nu nog een tijdstip plannen om te brouwen :)

homoeccentricus

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 16-10-2014 13:08 u »
Aha, ik neem aan hier: http://www.biab-brewing.com/ ? Ziet er zeer goed uit.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 16-10-2014 21:04 u »
Ja, BIAB is zo gek nog niet: Bewust voor de Intelligente Amateur Bierbrouwer. ;D

(Mijn voorkeur heeft een nylon zak zonder een aparte grove bodem, het maischwater komt toch wel in contact met de bostel)

Offline javaboon

• Vol lid
  • iets met brouwforum.nl
    • nieuwe honk
« Reactie #41 Gepost op: 17-10-2014 09:46 u »

Tags: biab