Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Berekening rendement met ProMash  (gelezen 5229 keer)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
  • Land: nl
Berekening rendement met ProMash
« Gepost op: 25-06-2005 21:30 u »
Van Carina Kelder ontving ik het recept waarmee zij een tweede prijs heeft gewonnen in de klasse A.

Rendement (als percentage van maximaal te behalen rendement :       61 %

Enig idee wat maximaal te behalen rendement is?

Hans

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: ONK 05 A2 - Pilsener - Carina Kelder
« Reactie #1 Gepost op: 25-06-2005 21:31 u »
100%?

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 25-06-2005 21:49 u »
Dat is natuurlijk 100% :)

Maar je bedoelt dan suikers per kilo mout?

Als je kristalsuiker als 100 procents-norm neemt: Pilsmout (verreweg de meerderheidsmout in dit recept) geeft een SG verhoging van maximaal  ongeveer 80% van de verhoging die kristalsuiker geeft. In Promash heet dat dan 'yield'.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-06-2005 23:26 u »
100%?
Promash geeft 66-67% rendement met s.g. 1,044. En met 100 % zou dit s.g. 1,070 zijn.

Ik meet vaak het extract-rendement door de bostel te drogen en het gewicht dan te delen door het gewicht van de storting (zonder suiker enz.).

Hans (wat moet ik nou met al die enge bewegende poppetjes?)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 26-06-2005 10:57 u »
Promash geeft 66-67% rendement met s.g. 1,044. En met 100 % zou dit s.g. 1,070 zijn.

Hans,

Ik snap niet helemaal hoe het kan dat ProMash bij jou 66-67% rendement geeft om uit te komen op SG 1044.
Bij mijn versie van ProMash is dat 61-62%.  Bij 100% kom ik op 1072 uit.

Overigens ligt mijn gemiddeld redenment op zo'n 85%. Als ik het recept van Carina zou gaan nabrouwen zou ik gelet daarop op een SG uitkomen van 1061 in plaats van 1044. Het heeft dus degelijk zin om ook rekening te houden met de verschillen in rendement als je een recept gaat nabrouwen. Het mooie van ProMash is dat je makkelijk met deze verschillen kunt rekenen.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 26-06-2005 16:38 u »
Hans,

Ik snap niet helemaal hoe het kan dat ProMash bij jou 66-67% rendement geeft om uit te komen op SG 1044.
Bij mijn versie van ProMash is dat 61-62%.† Bij 100% kom ik op 1072 uit.

Welke versie heb jij dan Jacques? Mijne is 1.8a

Ik weet (nog) niet hoe ik het invulscherm van Promash hier kan weergeven.

Hans

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 26-06-2005 17:05 u »
Hans,
Bij mijn versie van ProMash is dat 61-62%.† Bij 100% kom ik op 1072 uit.
Ik heb een foutje gemaakt Jacques,
Had 4.5 kg plsmout ingevoerd en uit BelgiŽ i.p.v. 4.75 kg uit Duitsland.
Maar nu heb ik dat gecorrigeerd en het programma rekent inderdaad uit 61-62 % bij 1.044 en 1.072 bij 100%.

En de bitterheid wordt berekend op 40.1 IBU. Dus ik neem aan dat Carina Kelder de hop gecorrigeerd heeft voor ouderdom, maar dit niet vermeld in het recept.
Of heb ik nog meer dingen niet goed ingevoerd?

Hans

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Berekening rendement met ProMash
« Reactie #7 Gepost op: 26-06-2005 18:22 u »
Hoi Hans,

Verschillen in uitkomsten kunnen van de bitterheidberekening kan een gevolg zijn van de instellingen van PorMash. Zie hier voor een eerdere discussie daarover.

Tot mijn schrik ondek ik nu dat mijn versie niet ingesteld is op Generic, zoals hier op het forum was afgesproken. Tijdens het paasweekend had ik grote problemen met mijn PC. Ik heb er toen voor gekozen om een backup te maken van mijn bestanden, de schijf te formateren en alles weer terug te zetten. Daarbij is voor wat betreft ProMash toch iets fout gegaan in die zin dat ik een paar recepten ben kwijt geraakt. Omdat ik de ProMash-bestanden gewoon weer teruggezet had ging ik er van uit dat er niets aan de instellingen was gewijzigd. Kennelijk had ik een hele oude versie gebasckupt waarbij uitgegaan is van de formule van Garetz (volgens mij de meest betrouwbare).

Na aanpassing van deze instelling kom ik op 31,1 EBU uit. Maar ja hoe betrouwbaar is deze waarde  :bokser: niet dus want geen enkele berekening houdt rekening met alle factoren die van belang zijn.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Berekening rendement met ProMash
« Reactie #8 Gepost op: 26-06-2005 19:40 u »
Of heb ik nog meer dingen niet goed ingevoerd?
juiste alfazuur%? Pellets of bloemen?

Herman

Tags: