Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Saflager S-189  (gelezen 9461 keer)

Offline Takkie83

• Super lid
  • Land: nl
  • Ik hou van blond
Re: Saflager S-189
« Reactie #25 Gepost op: 27-04-2021 21:21 u »
Even een oud topic afstoffen, want ik zie dat het bereik van de vergistingstemperatuur van deze ondergist maar liefst 9 tot 22 graden is  :o Met een ideale temperatuur tussen de 12-15 graden. Ik heb nu een pils op 12 graden staan maar laat de vergisting natuurlijk liever niet onnodig lang duren. Iemand ervaring met deze gist op hogere temperaturen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 28-04-2021 23:14 u »
Even een oud topic afstoffen, want ik zie dat het bereik van de vergistingstemperatuur van deze ondergist maar liefst 9 tot 22 graden is  :o Met een ideale temperatuur tussen de 12-15 graden. Ik heb nu een pils op 12 graden staan maar laat de vergisting natuurlijk liever niet onnodig lang duren. Iemand ervaring met deze gist op hogere temperaturen?

Je zou een vergelijkende test kunnen uitvoeren. Het uitvoeren van een dergelijke test is elke keer heel leerzaam.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #27 Gepost op: 10-05-2021 19:09 u »
Nog geen ervaringen van anderen dus? Ik weet niet of ik hem snel nog een keer brouw, heb nog genoeg andere bieren op de ‘to-brew’ lijst staan namelijk :) Ik zou hem dan een volgende keer kunnen splitbatchen: kamertemperatuur vs een graadje of 13.

Ik heb hem tijdens de vergisting langzaam laten oplopen van 12 naar 14 graden. Nu ruim twee weken na brouwen en een zo goed als stil waterslot heb ik hem op 16 graden gezet. Ik kijk even wat m’n waterslot doet de komende tijd, maar denk dat ik hem over een weekje terugschroef naar koelkasttemperatuur om daar een tijdje te lageren. Of het nodig is weet ik niet, maar Menabrea lagert ook vijf weken dus dan doen we dat (wellicht iets minder lang)  ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 10-05-2021 21:56 u »
Nog geen ervaringen van anderen dus? Ik weet niet of ik hem snel nog een keer brouw, heb nog genoeg andere bieren op de ‘to-brew’ lijst staan namelijk :) Ik zou hem dan een volgende keer kunnen splitbatchen: kamertemperatuur vs een graadje of 13.

Zelf heb ik met dexe gist geen ervaring. Als je over een tijdje een brouwsel wilt splitsen en je proefervaringen deelt zou dat fijn zijn. Mijn ervaring met andere ondergistende gisten die ik wat warmer vergist heb is dat een klein verschil is maar dat dit verschil veel kleiner is dan bij bovengistende gisten.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #29 Gepost op: 10-05-2021 22:09 u »
Als je over een tijdje een brouwsel wilt splitsen en je proefervaringen deelt zou dat fijn zijn.

Als de man die eigenaar is van het forum waar je tonnen informatie vandaan haalt dit aan je vraagt kun je natuurlijk geen nee zeggen  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 10-05-2021 22:33 u »
Als de man die eigenaar is van het forum waar je tonnen informatie vandaan haalt dit aan je vraagt kun je natuurlijk geen nee zeggen  ;)

Die tonnen informatie is een gevolg van de inbreng van velen...  ;)
Vandaar mijn vraag.

Offline Takkie83

• Super lid
  • Ik hou van blond
« Reactie #31 Gepost op: 10-05-2021 22:50 u »
Die tonnen informatie is een gevolg van de inbreng van velen...  ;)
Vandaar mijn vraag.

Komt voor de bakker! Zodra mijn Tettnanger bloemen lekker genoeg zijn om in de ketel te sodemieteren  >:D

Vooralsnog groeit ‘ie gestaag verder  :geduld:

Tags: