Fructose

Gestart door tieskewieske, 09-05-2021 13:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tieskewieske

Goedemiddag,

Mijn broer heeft 15 kg fructose over uit een productieproces voor visvoer ;-) kan ik dit gewoon als vervanging gebruiken voor kristalsuiker (hoofdgisting en/of nagisting). Ik heb hier ook nog een zak brouwsuiker (dextrose) liggen. Is dit ook gewoon een vervanging van kristalsuiker of kan ik deze suikers beter ergens anders voor gebruiken?

Groetjes,

Matthijs

Snelbier

Beide uitwisselbaar voor kristalsuiker (glucose).
Sommigen stellen dat brouwsuiker bij bottelen betere hergisting geeft, maar heb ik geen ervaring mee.
Gewoon gebruiken bij brouwen.  En misschien een beetje bewaren om te experimenteren bij bottelen, weet je meteen of er verschil is..
Proost,  Snelbier

Drents Hopbier

Citaat van: tieskewieske op 09-05-2021  13:24 uGoedemiddag,

Mijn broer heeft 15kg fructose over uit een productieproces voor visvoer ;-) kan ik dit gewoon als vervanging gebruiken voor kristalsuiker (hoofdgisting en/of nagisting). Ik heb hier ook nog een zak brouwsuiker (dextrose) liggen. Is dit ook gewoon een vervanging van kristalsuiker of kan ik deze suikers beter ergens anders voor gebruiken?

15 kg fructose komt ± overeen met 14,25 kg kristalsuiker. Maar dan alleen als er geen chemisch gebonden water in zit. Dextrose (=glucose=brouwsuiker) bevat wel kristalwater. En bevat dan ± 91 % zuivere glucose.

Hopbier

Drents Hopbier

Citaat van: Snelbier op 09-05-2021  14:40 uBeide uitwisselbaar voor kristalsuiker (glucose).
Sommigen stellen dat brouwsuiker bij bottelen betere hergisting geeft, maar heb ik geen ervaring mee.
Gewoon gebruiken bij brouwen.  En misschien een beetje bewaren om te experimenteren bij bottelen, weet je meteen of er verschil is..

kristalsuiker is saccharose (een combinatie van glucose en fuctose).

Hopbier

Snelbier

Citaat van: Drents Hopbier op 09-05-2021  14:57 ukristalsuiker is saccharose (een combinatie van glucose en fuctose).
Dank, bespaart me een correctie  :proost:

Vraag me overigens af hoe men 15 kg fructose 'overhoudt'.
Misschien gebruikt als basismateriaal en teveel besteld?
Groet, Snelbier

tieskewieske

Citaat van: Snelbier op 09-05-2021  15:06 uDank, bespaart me een correctie  :proost:

Vraag me overigens af hoe men 15 Kg fructose 'overhoudt'.
Misschien gebruikt als basismateriaal en teveel besteld?
Groet, Snelbier

Dat dus. En het loopt op datum. Professioneel mag dat niet maar voor mij als hobbybrouwer..... Er kan toch ook niks over datum aan een zak droge stof?

Jacques

Citaat van: tieskewieske op 09-05-2021  20:47 uDat dus. En het loopt op datum. Professioneel mag dat niet maar voor mij als hobbybrouwer..... Er kan toch ook niks over datum aan een zak droge stof?

Door het zeer hoge gehalte aan eenvoudige suikers kan geen enkel micro-organisme zich ontwikkelen. Verder is fructose een stof die niet spontaan uiteenvalt. Ik zou me niets aantrekken van een uiterst te gebruiken datum.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.