ONK 05 V3 - Märzen - Jan-Willem den Hartog

Gestart door Jacques, 09-06-2005 09:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Van Jan Willem den Hartog ontving ik gisterenavond het recept waarmee hij een derde prijs heeft gewonnen in de vrije klasse.
Het ProMash-bestand zal ik binnenkort maken.



Beste brouwers,

Recept van het brouwsel wat op het ONK 2005 de 3e prijs in de klasse V heeft gewonnen met nummer V026

Organisatie door de het HAB op 28 Mei 2005 te Boekelo.(Grolsch)
Aantal in gezonden bieren de klasse V : 31
Aanlat punten door de jury gegeven: 80.
Commentaar van Jury:
-Uiteindelijk mooi bier.
-Neutrale, goede geur.
-Goede, zachte (na) smaak.
-Prima bier, zou in een ander klasse kunnen maar reglement voorziet hier niet in.

Het bier scoorde 14 van de 15 punten op visuele aspecten, 20 van de 25 op geur en 13 van de 15 op smaak, 12 van de 20 op creativiteit 8 van de 10 op basissmaak, 5 van de 5 op mondgevoel en 8 van de 10 op nasmaak totaal 80 punten


Biersoort: Märzen

Recept is om gerekend naar 10 liter bier.
Was origineel voor 40 liter bier.

Totale storting 2000 gram mout op 5,0 liter = 1: 2,50 of 400 gram op 1liter water.
Maischwater van 8,5 °dH (Leidingwater Sassenheim).

Mout.                        Grammen            Kleur in EBC                     %

Pils                         1300                       3                                      65
Münchner                   400                      17                                      20
Cara red                      300                      45                                     15
moutextract               250                      18                                      zie recept

Inmaischen op 50°C in 15 minuten daarna pH gemeten en naar 5,58 gecorrigeerd.
Na te hebben ingemaischt deze temperatuur 15 minuten aangehouden.
In 15 minuten van 50°C naar 63 °C verwarmd en 35 minuten op 63 °C aangehouden.
In 15 minuten naar 73°C verwarmd en 20 minuten op 73 °C aangehouden.
Het beslag wel tijdens opwarmen en in de rust in beweging gehouden.
Na 20 minuten op 73°C in 10 minuten naar 78°C en afgemaischt.

Klaren met zelfgebouwd hevelfilter.
Waswater:5,0 liter.

Aan de verzamelde wort 250 gr moutextract van 18 EBC (voor 10 liter) toegevoegd om de hoeveelheid bier te vergroten.

Koken 90 minuten met pH correctie bij begin koken op pH 5,31 met melkzuur.

Hop : Storting berekent om in het bier op een ± 25 EBU uit te komen.
85 % van de hopstorting bij begin koken in de vorm van Perle hopbellen met een alfazuur % van 7,6 % totaal 15,65 gram hop.
15 % van de hopstorting 10 minuten voor einde koken in de vorm van Perle hopbellen met een alfazuur % van 7,6 % totaal 2,75 gram hop.

Eind koken met tegenstroomkoeler gekoeld en met een filterdoek gefiltreerd.

Daar er dik is ingemaischt wordt er voor de vergisting terug verdund met onder andere ijswater naar een SG van 1,052 gr/ml.

Vergisting met zelf opgekweekte ondergist van een St-Georgenbraü Kellerbier uit Buttenheim.
Aansteltemperatuur 9,1°C en vergisting temperatuur ± 10,5°C gedurende 11 dagen.

Lagering gedurende 28 dagen bij ± 3,0°C.

Bottelen:
Bier in zijn geheel overgeheveld naar tapvat en een suiker oplossing gemaakt om 6 gr/liter
kristalsuiker voor de nagisting toe te voegen.

Eind SG: 1,011 gr/ml.
pH 4,35 (ontkoolzuurd)
Kleur 28 EBC.

MO

En 1011 lijkt me weer erg hoog voor een Marzen, maar goed. De ondergist zou wel eens een mooi moutje kunnen geven. Prachtig recept verder , mooi beschreven. Die vrije klasse slaat natuurlijk nergens op, net zoals ook maar 1 punt voor creativiteit, maar goed. Ondergisters lijken me toch ook wel lekker om eens te brouwen.

Jacques

Zo juist heb ik het recept van Jan Willem in een ProMash-bestand gevangen.

Bij het opmaken van het bestand viel mij pas op dat ook bij het brouwen van dit bier weinig spoelwater is gebruikt.

Indien je 2 kg mout ingemaischt met 5 liter water en de bostel spoelt is met 5 liter houd je geen 10 liter wort over.
Jan Willem heeft dit tekort opgevangen door het toevoegen van ijswater na het koken van het wort. Hierdoor ving hij twee vliegen in één klap: verdunning van het (te dikke) wort en een snelle afkoeling.

Omdat elke kg gebruikte mout ongeveer 1 liter water vasthoudt, er water verdampt bij het koken en ook nog zo hier en daar vochtverliezen hebben in de vorm van het achterblijven van restanten denk ik dat de hoeveelheid toegevoegd ijswater zo de 3,5 tot 4,5 liter moet hebben gelegen.

Het rendement heeft van de gevolgde brouwmethode geleden. Volgens ProMash was het rendement 69% van het maximaal mogelijk te bereiken rendement.

Drents Hopbier

Hallo,

MO (Martin) vindt het eind s.g. wat hoog. Maar zoals ook op mijn pagina's http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/duitsbier.htm  en http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/marzen.html te lezen is, is een begin s.g. van 1,052 (12,86 gew %) iets aan de lage kant (zou 13,5 gew% mogen zijn) en een eind ssg van 1,011 binnen spec.

MO

Ja, ik ben het nu ook niet met mijzelfe eens. Een maerzen moet vrij vol smaken, dus boven de 1010 hoort natuurlijk wel. Wat een slappe ouwehoer ben ik soms toch.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.