30-05-2015 Brand Bierbrouw wedstrijd 2015

Gestart door hobbybob, 24-09-2014 19:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hobbybob

CiteerBrand Bierbrouwwedstrijd 2015
Na het grote succes van 2014 willen we de Brand bierbrouwwedstrijd zeker nogmaals organiseren in 2015 alleen hebben wij hiervoor jullie hulp nodig!
We hebben nog geen keuze gemaakt in welk bier centraal staat tijdens de Brand bierbrouwwedstrijd. Daarom vragen we jullie om mee te denken welke bier het moet worden.
 
Wat willen jullie graag brouwen?
 
Stuur jullie suggesties in vóór 15 oktober 2014. Laat ons vooral weten waarom je dit zo'n mooi bier vindt om te brouwen (marlou.lancee@brand.nl). 
 
Daarnaast hebben we geleerd van de kritieken van afgelopen jaar en zullen jullie dit jaar gedurende de wedstrijd, de finaledag en de periode erna beter informeren.
 
Groeten,
Het Brand – team

Ok wat denken we deze keer tijd voor een "zware jongen"? Quadrupel of zo.

orangeloo

Zat ik ook aan te denken of een mooie Barley wine.  :brouwen:

Hoppenbrouwers

Gok dat het iets gaat worden wat binnen het 'vernieuwende' Brand principe past. En iets wat weinig brouwerijen in hun assortiment hebben. Barley wine en quadrupel zijn in Nederland al gecoverd door de redelijk prominente dus ik denk een stout.
Hopen doe ik op een goede kolsch (lastig te brouwen dus een leuke uitdaging) of een goed uitgevoerde kuit!

seed7

Een stout heeft Heineken heel lang in het programma gehad, van Vollenhoven.

Heel stoer zou ik een Bitter vinden, maar het zal wel Porter of Saison worden, waarbij de laatste een groter kopend publiek zal aanspreken.

Ingo

William

Ik zou een Alt wel een aardig bier vinden om na de hop in de voorgaande versies nu eens de moutigheid te benadrukken.

Gerb

Volgens mij is er nog voldoende markt voor een bruin/amber bier met meer dan 7%. Een beetje clean in de stijl van Maredsous. Dat past volgens mij ook in de Brandstijl.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Gerb op 24-09-2014  20:29 uVolgens mij is nog voldoende markt voor een bruin/amber bier met meer dan 7%. Een beetje clean in de stijl van Maredsous. Dat past volgens mij ook in de Brandstijl.
Zou dat niet teveel in lijn liggen met Imperator, Sylvester...
Wat zou jij graag zien eigenlijk?

i-love-ipa

IPA!!  ;)

edit: ik zie net dat in 2014 een IPA gewonnen heeft, ik heb deze niet in de winkel gezien, iemand enig idee waar ik deze kan kopen??

Adbrouwt

Een mooie Saison brouwen lijkt me wel leuk. Lekker fris zurig en hoppig. :degroeten:

Gerb

Chocolade stout of quadrupel

Hay

Saison zou leuk zijn maar een porter zou ik nog leuker vinden.
Toevallig word mijn volgende een porter .
Een brown porter.
Maar Ingo had het over stout en porter, maar zo groot is het verschil tussen die 2 toch niet?

nembrionic

Citaat van: Hay op 24-09-2014  21:13 uSaison zou leuk zijn maar een porter zou ik nog leuker vinden.

Ik had precies dezelfde gedachten :D

Thamerdal

Een witbier of een schwarz zou ook kunnen?

Jacques

Citaat van: i-love-ipa op 24-09-2014  20:55 uIPA!!  ;)

edit: ik zie net dat in 2014 een IPA gewonnen heeft, ik heb deze niet in de winkel gezien, iemand enig idee waar ik deze kan kopen??

Van Jeroen Free heb ik begrepen dat zijn IPA ergens in het voorjaar van 2015 op de markt komt. Men neemt deze keer wat meer tijd dan vorig jaar.

Henielma

Citaat van: Adbrouwt op 24-09-2014  20:56 uEen mooie Saison brouwen lijkt me wel leuk. Lekker fris zurig en hoppig. :degroeten:

Saison zou wel passen bij Brand denk ik. Bij de massa een onbekend bier in Nederland maar wel een doordrinkbaar bier. Misschien kan dit type wat droge witte wijndrinkers overhalen om ook bier te gaan drinken.

Jacques

Citaat van: hobbybob op 24-09-2014  19:14 uOk wat denken we deze keer tijd voor een "zware jongen"? Quadrupel of zo.

Het bier moet wel passen binnen de Brand traditie van hoppige bieren. Daarom is een saison wel een aardige keuze. Net als IPA zit dit biertype in de lift.

JeroenF

Een saison past mooi in het rijtje van alle andere Brand bieren (lekker hoppig).
Op de fles is het geen probleem maar een saison op de tap is toch een lastige lijkt mij (overvloedig schuim).
 Een Porter (brown) of (haver)stout lijkt mij ook een goed keuze.

Ik denk dat je het niet moet zoeken in de Barley Wine of Quadrupel types (markt is al verzadigd).

Gr.

JeroenF

rajd

Een stout of een variant daarop. Een lekkere RIS zie ik wel zitten :proost:

Gerb

Verzadigd? Ik kan er niet veel bedenken: La Trappe Qua, Grand Prestige, Rochefort, Straffe Hendrik, Kasteelbier, evt wat Maredsous? Verder kan ik niet veel bedenken.

foz


seed7

Ze zouden ook eens wat heel anders kunnen doen:
- Hier heb je een buisje met onze pils gist, brouw er wat mee, wees creatief".
- Baseer het eens op het gebruik van een bepaalde mout met een minimum en maximum stort, tussen 10 en 30% rogge zou ik wel een leuke vinden.
- Definieer alleen een hopgift, hopsoort hoeveelheid en tijd.

Ingo

seed7

Citaat van: Jacques op 24-09-2014  22:06 uHet bier moet wel passen binnen de Brand traditie van hoppige bieren. Daarom is een saison wel een aardige keuze. Net als IPA zit dit biertype in de lift.

Als Brand "Craft" wil doen en naar ik heb begrepen willen ze dat dan zullen ze toch bepaalde aspecten los moeten laten. Stel ze zetten een Wit in de markt, een hoppige Wit slaat nergens op, maar een Wit met een beetje melkzuurbacterie wel.

Ingo

nembrionic

Citaat van: seed7 op 25-09-2014  08:36 uStel ze zetten een Wit in de markt, een hoppige Wit slaat nergens op

Nonsens. Nooit gehoord van een hopfen weisse?

seed7

Citaat van: nembrionic op 25-09-2014  08:44 uNonsens. Nooit gehoord van een hopfen weisse?

In de stijldefinities zijn er nogal grote verschillen tussen een Wit en een Weizen (Weisse). De gist, het gebruik van ongemoute granen en kruiden.

Ingo

nembrionic

Citaat van: seed7 op 25-09-2014  08:48 uIn de stijldefinities zijn er nogal grote verschillen tussen een Wit en een Weizen (Weisse). De gist, het gebruik van ongemoute granen en kruiden.

Ingo

Ja, eens. Maar bedoel maar dat wat meer hop in zo'n stijl bier helemaal niet verkeerd hoeft te zijn :)
Dat zouden ook aromahoppen kunnen zijn. Het hoeft niet per se gelijk bitterder :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.