Soortelijk gewicht is bereikt

Gestart door oneword, 24-09-2014 17:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oneword

Hoi allen,

Vorige week ben ik voor het eerst begonnen met brouwen. Ik weet niet of ik het zo mag noemen want ik ben begonnen met een Brewferm kit. Ik heb precies gedaan wat er stond. De emmer met hopelijk toekomstig bier heeft een week lekker lopen pruttelen in de huiskamer. Eerst kreeg de hond de schuld maar al snel werd duidelijk dat het de brouwemmer was. Nu na een week is er geen activiteit meer in het waterslot. Volgens de beschrijving moet de botteldichtheid 1010 worden. Ik weet niet of je in het begin met een hogere of lagere waarde begint maar ik neem aan dat je met een lagere waarde begint. Nu heb ik zojuist de emmer even open gemaakt om een monstertje te wegen. Ik kom uit op 1012 dus ik neem aan dat de eerste gisting erop zit. Nu heb ik de volgende vragen:

Moet ik meteen overgaan naar de volgende stap of mag ik een paar dagen wachten?
Ik had de planning om zaterdag (dan heb ik de voorgeschreven 10 dagen erop zitten) te bottelen omdat ik dan mijn flessen binnen heb.
Ik heb de emmer weer dicht gemaakt en het waterslot er weer in. Mag de emmer zo nog blijven staan of moet er echt wel gebotteld worden nu?

Mvgr,

Marcel

moyaboroda

Een paar dagen wachten lijkt mij geen probleem te geven. Als je dan meet zal je zien dat de 1010 al is bereikt.

oneword

Hoi, nu is de waarde 1012. Dus als ik paar dagen wacht wordt de waarde alleen maar lager?

EvdBroek

Het kan lager worden maar hoeft niet. Wachten tot zaterdag is geen enkel probleem

Henielma

Pas bottelen als de vergisting afgelopen is en niet wanneer een bepaald SG bereikt is. Beter is dus om nog een paar dagen of een week te wachten met bottelen.

RoyDeGroot

Citaat van: oneword op 24-09-2014  17:41 uVolgens de beschrijving moet de botteldichtheid 1010 worden. Ik weet niet of je in het begin met een hogere of lagere waarde begint maar ik neem aan dat je met een lagere waarde begint.

Dan is dit een onjuiste aanname. De suikers in het wort zorgen ervoor dat het soortelijk gewicht stijgt, het wort wordt dus zwaarder. Tijdens het gisten worden de vergistbare suikers omgezet in alcohol en koolzuur, alcohol heeft een lage dichtheid waardoor het SG van je wort daalt.
Het SG voor het gisten is afhankelijk van de biersoort. Ik weet dat de Brewferm tripel rond de 1070 moet zitten. Het is wel handig om dit even te controleren voordat je gist toevoegt, zodat je het alcoholpercentage na het gisten kan berekenen.

Verder kan het geen kwaad om het bier even te laten staan. Veel brouwers doen dit zelfs expres, zodat het bier kan klaren en helderder wordt.

zeebrew

En lees ook een de cursus blikbrouwen hier op de WIKI, erg leerzaam en completer dan de handleiding bij de blikken: cursus

RobinB

En de SG is geen soortelijk gewicht, maar specific gravity.
In het Nederlands zou dat relatieve dichtheid zijn, maar SG is nu eenmaal ingeslepen.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14773.msg200620.html#msg200620

oneword

Dank je wel voor de reacties. Nu ik de emmer open gehad heb was ik bang dat het gaat bederven nu er zuurstof bij is geweest. Ik ga zaterdag het verder bekijken.

Groeten Marcel

RobinB

Die zuurstof trekt wel weer weg, niks om je zorgen te maken mits je de boel weer goed sluit.
Even kijken kan geen kwaad, maar doe het niet te vaak. :)

oneword

Goedemorgen, toch nog een vraagje. Ik heb het brouwsel over moeten hevelen naar een schone brouwemmer voor de 2e suikertoevoeging.

Ik neem aan dat ik de "drap" die op de bodem ligt, niet over hoef te hevelen??

Verder had ik verwacht dat als ik de suiker (72 gram) toe zou voegen dat het flink zou gaan schuimen. Maar dat was niet zo..

Alles zit nu in flesjes en het wachten is begonnen :D

Grtz Marcel

droopy

De drap is de gistslurry en deze kan achterblijven. Er zit nog genoeg gist in suspensie voor hergisting op de fles. Koolzuurontwikkeling op de fles gaat zo'n twee weken tijd in beslag nemen. Nog even geduld dus  8)

Bennemans

En dan nog een beetje verder rijpen op fles.
Ik zou pas op z'n vroegst een flesje open trekken over 4 weken. (als je dat geduld kan opbrengen... >:D >:D)

oneword

Oké bedankt. Wachten lukt wel, heb nog een bak Gulpener staan :D

Eric v B

Citaat van: oneword op 28-09-2014  12:03 uOké bedankt. Wachten lukt wel, heb nog een bak Gulpener staan :D
Geniet er nog maar van. Als je straks je eigen bier geproefd hebt, wil je nooit meer iets anders  ;)

Marcel_k

Pin je niet vast op die 1010 alleen. Gewoon even 2 dagen wachten, dan weer meten. Heb je dan weer dezelfde waarde, dan kun je verder met de volgende stap: lageren, of direct bottelen.

oneword

Hoi bier brouwers,

Een week geleden heb ik suiker toegevoegd en gebotteld. Nu heb ik een flesje opgemaakt om te controleren of er genoeg koolzuur in zit. Tijdens het inschenken merkte ik al dat het bier (bijna) niet schuimde. Koolzuur is ook erg weinig. Op zich geen vies bier maar het smaakt naar een biertje wat al te lang staat, je weet wel een "kapot"biertje. Is nu alles misslukt of moet ik gewoon wachten?

Gr Marcel

rvvliet78

Ik zou het nog even rustig afwachten.

Brouwers

Hergisten duurt normaal 1 tot 2 weken, dus zou me niet teveel zorgen maken.
Welke temperatuur staan de flessen te hergisten?
Heb je voordat je de fles had opengemaakt deze 24 uur van tevoren in koelkast gezet zodat het koolzuur goed is opgelost?

oneword

Citaat van: Brouwers op 04-10-2014  14:38 uHergisten duurt normaal 1 tot 2 weken, dus zou me niet teveel zorgen maken.
Welke temperatuur staan de flessen te hergisten?
Heb je voordat je de fles had opengemaakt deze 24 uur van tevoren in koelkast gezet zodat het koolzuur goed is opgelost?

De flesjes staan in de huiskamer ongeveer 20 graden. Ik had gisteren een flesje in de koelkast gezet en na 12 opengemaakt. Stel dat over een week het bier nog dood smaakt, zou ik dan als nog suiker per kunnen toevoegen? Of kan ik beter over een week de flesjes op een koele plek zetten en na 6 weken eens in de koelkast zetten?

Jacques

Geduld, geduld en geduld!

Als ik kijk naar de datum van je eerste bericht in dit topic heeft het bier geen weken/maanden gestaan voordat je het gebotteld hebt. Dat is prima. Dat betekent dat je normaal gesproken voldoende actieve gistcellen hebt voor de hergisting. Moet goed komen is mijn inschatting.

Hoeveel suiker heb je toegevoegd voor de hergisting?

oneword

Citaat van: Jacques op 04-10-2014  20:59 uGeduld, geduld en geduld!

Als ik kijk naar de datum van je eerste bericht in dit topic heeft het bier geen weken/maanden gestaan voordat je het gebotteld hebt. Dat is prima. Dat betekent dat je normaal gesproken voldoende actieve gistcellen hebt voor de hergisting. Moet goed komen is mijn inschatting.

Hoeveel suiker heb je toegevoegd voor de hergisting?

Hoi, ik heb 72 gram suiker opgelost in 150 ml kokend water. Af laten koelen en toegevoegd in de 12 liter. Daarna gaan bottelen. Viel me wel op dat het bier niet schuimde toen ik het suiker water toevoegde.

Jacques

72 gram op 12 liter bier. Dat is dus 6 g per liter. In principe voldoende voor een niet al te hoog koolzuurgehalte.

Citaat van: oneword op 28-09-2014  10:42 uGoedemorgen, toch nog een vraagje. Ik heb het brouwsel over moeten hevelen naar een schone brouwemmer voor de 2e suikertoevoeging.

Ik neem aan dat ik de "drap" die op de bodem ligt, niet over hoef te hevelen?

Verder had ik verwacht dat als ik de suiker (72 gram) toe zou voegen dat het flink zou gaan schuimen. Maar dat was niet zo..

Alles zit nu in flesjes en het wachten is begonnen :D

Grtz Marcel

Ik begrijp nu dat je niet een extra suikergift hebt gedaan maar bottelsuiker hebt toegevoegd en meteen daarna bent gaan bottelen. Of heb je het bier nog een paar dagen laten staan voordat je ging bottelen?

oneword

Citaat van: Jacques op 06-10-2014  20:58 u72 gram op 12 liter bier. Dat is dus 6 g per liter. In principe voldoende voor een niet al te hoog koolzuurgehalte.

Ik begrijp nu dat je niet een extra suikergift hebt gedaan maar bottelsuiker hebt toegevoegd en meteen daarna bent gaan bottelen. Of heb je het bier nog een paar dagen laten staan voordat je ging bottelen?

Hoi, nee ik heb het niet laten staan. Ik heb het dus overgeheveld, 72 gram suiker toegediend en toen meteen gaan bottelen

Brouwers

CiteerViel me wel op dat het bier niet schuimde toen ik het suiker water toevoegde.

Dat gebeurt normaal ook niet. In principe zit er bijna geen CO2 opgelost in het bier, het waterslot zorgt er namelijk voor dat het netjes kan ontsnappen. Ik zou het bier gewoon bij kamertemperatuur laten staan, na 2 weken fles dag van te voren in de koelkast en dag erop nogmaals een flesje opentrekken. Verwacht dat deze netjes op druk zal zijn. De rest van het bier nog een maand of 3 laten rijpen.

Ik rijp mijn bier altijd bij kamertemperatuur in mijn gistkast. Het kan ook in de kelder of koelkast, belangrijkste is dat het donker staat. Wat de beste temperatuur is weet ik niet, heb geen eenduidig antwoord hierop kunnen vinden op het forum.

oneword

Citaat van: Brouwers op 07-10-2014  06:29 uDat gebeurd normaal ook niet. In principe zit er bijna geen CO2 opgelost in het bier, het waterslot zorgt er namelijk voor dat het netjes kan ontsnappen. Ik zou het bier gewoon bij kamertemperatuur laten staan, na 2 weken fles dag van te voren in de koelkast en dag erop nogmaals een flesje opentrekken. Verwacht dat deze netjes op druk zal zijn. De rest van het bier nog een maand of 3 laten rijpen.

Ik rijp mijn bier altijd bij kamertemperatuur in mijn gistkast. Het kan ook in de kelder of koelkast, belangrijkste is dat het donker staat. Wat de beste temperatuur is weet ik niet, heb geen eenduidig antwoord hierop kunnen vinden op het forum.

Oké dank jullie wel, ik ga het proberen. Zal ze ook donker zetten een paar maanden. Als ik ze af en toe schud kan dat geen kwaad of juist wel?

Brouwers

Kan geen kwaad maar waarom zou je ze af en toe willen schudden?
Schudden voornamelijk zinvol in het begin om te zorgen dat de suiker met het jongbier goed gemengd is(eerste/tweede dag op fles). Daarna heeft het totaal geen nut

oneword

Citaat van: Brouwers op 07-10-2014  09:20 uKan geen kwaad maar waarom zou je ze af en toe willen schudden?
Schudden voornamelijk zinvol in het begin om te zorgen dat de suiker met het jongbier goed gemengd is(eerste/tweede dag op fles). Daarna heeft het totaal geen nut

Zou het kunnen dat er na een aantal weken toch nog meer koolzuur en schuim in het bier komt of toch niet? Ik heb ze in ieder geval donker weg gezet en begin zaterdag aan de 2e brouwsel

Brouwers

Citaat van: oneword op 07-10-2014  16:42 uZou het kunnen dat er na een aantal weken toch nog meer koolzuur en schuim in het bier komt of toch niet? Ik heb ze in ieder geval donker weg gezet en begin zaterdag aan de 2e brouwsel

Volgens mij is het al meerdere malen herhaald hier. Gewoon geduld hebben, bier op kamer/vergistingstemperatuur laten staan (in het donker) dan zit er over een week of 2 á 3 gewoon koolzuur op.

oneword

Inmiddels bijna op. Is helemaal goed gekomen met het koolzuur. Mijn volgende biertje zat zelfs teveel op helaas

bierhenkie

Citaat van: Brouwers op 07-10-2014  06:29 uDat gebeurt normaal ook niet. In principe zit er bijna geen CO2 opgelost in het bier, het waterslot zorgt er namelijk voor dat het netjes kan ontsnappen. Ik zou het bier gewoon bij kamertemperatuur laten staan, na 2 weken fles dag van te voren in de koelkast en dag erop nogmaals een flesje opentrekken. Verwacht dat deze netjes op druk zal zijn. De rest van het bier nog een maand of 3 laten rijpen.

Ik rijp mijn bier altijd bij kamertemperatuur in mijn gistkast. Het kan ook in de kelder of koelkast, belangrijkste is dat het donker staat. Wat de beste temperatuur is weet ik niet, heb geen eenduidig antwoord hierop kunnen vinden op het forum.
Het is goed om het bier een week of twee op dezelfde temperatuur als de vergisting te laten staan. Daarna koeler.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.