Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 100% cara moutstort?  (gelezen 3369 keer)

Offline Laurent1

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Experimento!
100% cara moutstort?
« Gepost op: 23-09-2014 18:27 u »
Hallo medebrouwers!
Zoals de titel al zegt, is het mogelijk om een 100% cara mout stort te doen of is dit niet echt aangewezen?
Tot 10% voor bruine bieren wordt gezegd door Brouwland, maar wie weet? Iemand ervaring?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Land: nl
  • Nooit geschroten is altijd mis!
Re: 100% cara moutstort?
« Reactie #1 Gepost op: 23-09-2014 18:37 u »
Alles is mogelijk!
Caramout heeft geen actieve enzymen meer, maar is al omgezet in de korrel. Ook is de vergistbaarheid ervan lager.
Toch zou het in een experiment mogelijk moeten zijn?
Maak er niet teveel van, bijv. 5 liter of zo?

Offline Laurent1

• Junior lid
  • **
  • Experimento!
« Reactie #2 Gepost op: 23-09-2014 18:56 u »
Hoe lang zou ik dan moeten maischen? Als ik het goed begrijp moet ik dan geen enzymen (voor alfa & beta amylase) loskrijgen, maar enkel ervoor zorgen dat de zetmeelketens onderbroken worden? Gewone maischschema aanhouden of iets anders ? (62 ēC - 30' /// 72 ēC - 40')

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 23-09-2014 23:10 u »
De zetmeel is al grotendeels afgebroken in de korrel. Caramout hoeft je niet te maischen. Wel schroten en zorgen dat de inhoud van de korrel oplost. Dat gaat bijvoorbeeld sneller bij 78 ēC dan bij 63 ēC... 

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 23-09-2014 23:13 u »
Welke cara mout wou je dan 10% in je stort gebruiken? Vanaf cara 60 zul je geen lekker drinkbaar bier krijgen... maar een onplezierige karamelsmaak... :(

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 23-09-2014 23:14 u »
Ik zou het gewoon steepen in kokend water, net als met extractbrouwen. :)

Offline Laurent1

• Junior lid
  • **
  • Experimento!
« Reactie #6 Gepost op: 24-09-2014 09:03 u »
Welke cara mout wou je dan 10% in je stort gebruiken? Vanaf cara 60 zul je geen lekker drinkbaar bier krijgen... maar een onplezierige karamelsmaak... :(
Cara 120 EBC, te veel dus volgens u ... :/ Mijn experiment zal dus niet doorgaan

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
« Reactie #7 Gepost op: 24-09-2014 09:18 u »
Oscar bedoelt volgens mij 100% van Cara60 en daarboven is niet lekker meer. 10% van cara 60, 120 of 200 is prima.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 24-09-2014 09:36 u »
Laurent,

Gewoon een simpel proefje doen, 200 g Cara120 in 1 l water van 70°. SG meten en je weet wat haalbaar is, theoretisch maximum ca 1050. Proef het wort. Desnoods vergist je het met een bodempje met gist uit een flesje.

Ingo

Offline Laurent1

• Junior lid
  • **
  • Experimento!
« Reactie #9 Gepost op: 24-09-2014 15:54 u »
Mja maar is in feite al veel werk voor een 'detail'. Wat er tot nu toe geconcludeerd is, is dat het helemaal niet zo lekker zou zijn. Ik heb gezien dat ik nog biscuit mout 50 ebc heb staan, ik zal die gebruiken als aanvulling op de pilsmout die overblijft ^^ nog genoeg over, 62.5% pils moutstort en rest biscuit

Offline David Steeman

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 24-09-2014 20:29 u »
Mijn tip: gewoon proberen (wel klein volume brouwen). Zelfs al is het ondrinkbaar, je leert het meeste uit iets wat je zelf in je handen hebt gehad en over je smaakpapillen is geweest!

Tags: