Lage moutefficiëntie Speidel Braumeister

Gestart door kwartje_alex, 15-09-2014 13:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kwartje_alex

Beste brouwers,

Wij hebben nu twee keer gebrouwen met een Speidel Braumeister, en hoewel dit prima bevalt hebben we een probleem met een erg lage mout efficiëntie (ongeveer rond de 50%?).
(voor de Speidel Braumeister hebben we alleen met extracten gebrouwen, dit is dus allemaal nieuw voor ons)

We hebben voor het brouwen al het hele forum afgestruind en de vele tips van (voor al de Speidel Braumeister topics) bijgehouden, maar de efficiënties die op de verschillende topics (70, tot soms boven de 80) komen we niet eens bij in de buurt.

Om te kijken wat we fout doen omschrijf ik hier onder ons hele proces, hopelijk ziet iemand hier iets wat we fout doen:

De mout:
Zaterdag hebben we een recept gebruikt met:
0.5 kg Weyermann rauchmalz
5,7 kg Pale ale mout (Mouterij Dingemans)
0.25 kg 1400 EBC black mout (Mouterij Dingemans)

Het schroten:
We schroten klam (10 ml per kilo mout) met een drie-walsen molen ( http://schrootmolen.nl/winkel/malt-crusher-mc3-walsen/ ) op een stand van ongeveer 1.2mm, de mout komt hier redelijk heel uit maar er komt ook flink wat poeder vrij.
Hierbij gebruiken we trouwens ook een boormachine die flink hard gaat (als dit nog uit maakt).

Het maaischen:
Het maischen hebben we gedaan met 20 liter water via het volgende schema:
53 graden - 5 min
63 graden - 30 min
73 graden - 30 min (na 5 minuten hier op gaf de jodium test al geen verkleuring meer, weet dus niet of de rest nog nut had?)
78 graden - 1 min

We hebben na de eerste stap de mout nog een keer goed door geroerd (zoals op meerdere Speidel Braumeister topics wordt aangeraden)
Na de laatste stap hebben we de mout zo'n 10 minuten laten uitdruppelen (met wat hulp door er druk op te zetten), daarna hebben we gespoeld met 4 liter water (dit duurde zeker 10 a 15 minuten voor het water niet meer op het mout lag), en daarna ook nog de mout wat doorgeroerd (staat als tip in de handleiding van Speidel zelf).

Na een uur koken (100 graden ingesteld op de Braumeister) bleef er uit eindelijk ongeveer 14 liter over, met een SG van 1071.
Volgens de brouwsoftware die we gebruiken (brewtoad.com) zou dit dan slaan op een efficiëntie van 50%, terwijl we eerder gehoopt hadden op ergens tussen de 60 en 70, voor een SG van in de 1090.

De enige stap die we tot nu toe negeren is de pH waarde, is dit hetgene wat zo'n groot verschil maakt of zijn er andere fouten die we maken?

Alvast bedankt voor jullie aandacht!

assebasie

Ik heb een vermoeden dat 20 liter maischwater op 6.5 kg mout de belangrijkste reden is voor het lage rendement. Een stort van 6 kg heb ik ook gedaan met 25 liter en dit leverde al een lager rendement op in vergelijking tot een 5 kg stort.

hans_nwk

Ik heb het idee dat bij 10 min op 78 °C de opgeloste suikers er iets beter uit komen. Maar dit levert hooguit een paar % op.

Meer maischwater zal helpen, ik denk dat hier de grootste winst te halen valt. Heb je het spoelen in een keer gedaan? Ik spoel steeds per liter en wacht dan tot het uitgedrupt is.

Ik haal rond de 75%, zonder omroeren vd mout e.d.

Groet,
Hans

kwartje_alex

Bedankt voor jullie reacties!
We zullen volgende keer dan inderdaad meer maischwater gebruiken en dan gewoon wat langer koken, en de laatste stap wat verlengen.

Spoelen ging inderdaad in een keer 4 liter, het duurde, na het eerst uitdruipen van de mout, wel ongeveer zo lang voor het er doorheen ging als dat de Speidel Braumeister er over deed om naar de 100 graden te gaan (we hadden de mout bij het eerste uitlekken flink aangedrukt).

0180

Citaat van: kwartje_alex op 15-09-2014  14:57 uSpoelen ging inderdaad in een keer 4 liter, het duurde, na het eerst uitdruipen van de mout, wel ongeveer zo lang voor het er doorheen ging als dat de Speidel er over deed om naar de 100 graden te gaan (we hadden de mout bij het eerste uitlekken flink aangedrukt).

Bij mij duurt dit nooit zo lang, ik schat maximaal een minuut of 5. Ik druk het dan ook niet aan (wel eens gelezen dat dit valt af te raden?)

Kimosabe

Alex,
 
Heb je tijdens het maischen wel geroerd? Dat heeft in mijn ogen een sterke invloed op het rendement. Grofweg gezien roer ik na 10, 30 en 60 minuten. Met name de eerste keer is erg belangrijk, omdat daarmee de doorstroming goed op gang komt. Je lost klontjes weer op, waardoor het wordt weer beter op alle plekken in de moutkorf kan komen. Daarnaast verstoor je inmiddels gevormde kanaaltjes in het mout, waardoor na het roeren het wort weer andere stromen zal volgen langs mout met een nog relatief hoge concentratie.
 
Verder krijg je door het verminderen van de hoeveelheid water een groter hoogteverschil tussen de vloeistofspiegel binnen en buiten de moutkorf. Dit hoogteverschil zorgt ervoor dat de pomp een hogere druk op zal moeten bouwen, en daarmee minder doorstroming zal leveren. Als je wilt weten waarom google even op "QH kromme". Vanuit het rendement beredeneerd, kan je beter een één of twee liter maischwater meer toevoegen. Dit brengt het drukverschil over de pomp omlaag en de doorstroming dus omhoog. Wil je een zwaar biertje brouwen dan moet je dat water natuurlijk wel weer deels verdampen, maar niet volledig, daar je ook meer suikers hebt onttrokken aan de moutstort.
 
Een stort van 6.5 kg vind ik zelf net iets te veel, en meer dan 3 liter spoelwater, mits juist ingezet, voegt in mijn ogen ook niet zo heel veel toe.
 
Just my 2 cents...
 
Succes,

Thijs

kwartje_alex

Citaat van: 0180 op 15-09-2014  15:28 uBij mij duurt dit nooit zo lang, ik schat maximaal een minuut of 5. Ik druk het dan ook niet aan (wel eens gelezen dat dit valt af te raden?)

Hmm ik heb het uit een van de vele Speidel topics hier, waar iemand aangeeft dat dit bij hem juist een goed resultaat geeft. vorige keer hebben we niet eens gespoeld, en toen hadden we een vergelijkbaar resultaat, maar dat was weer een heel ander recept. We zullen de volgende keer zonder aandrukken proberen.

Citaat van: Kimosabe op 15-09-2014  15:32 uHeb je tijdens het maischen wel geroerd? Dat heeft in mijn ogen een sterke invloed op het rendement. Grofweg gezien roer ik na 10, 30 en 60 minuten. Met name de eerste keer is erg belangrijk, omdat daarmee de doorstroming goed op gang komt. Je lost klontjes weer op, waardoor het wordt weer beter op alle plekken in de moutkorf kan komen. Daarnaast verstoor je inmiddels gevormde kanaaltjes in het mout, waardoor na het roeren het wort weer andere stromen zal volgen langs mout met een nog relatief hoge concentratie.

Ja we hebben na de eerste stap inderdaad geroerd, volgende keer zullen we het tussendoor nog eens doen
 
Citaat van: Kimosabe op 15-09-2014  15:32 uVerder krijg je door het verminderen van de hoeveelheid water een groter hoogteverschil tussen de vloeistofspiegel binnen en buiten de moutkorf. Dit hoogteverschil zorgt ervoor dat de pomp een hogere druk op zal moeten bouwen, en daarmee minder doorstroming zal leveren. Als je wilt weten waarom google even op "QH kromme". Vanuit het rendement beredeneerd, kan je beter een één of twee liter maischwater meer toevoegen. Dit brengt het drukverschil over de pomp omlaag en de doorstroming dus omhoog. Wil je een zwaar biertje brouwen dan moet je dat water natuurlijk wel weer deels verdampen, maar niet volledig, daar je ook meer suikers hebt onttrokken aan de moutstort.

Ja dit gaan we proberen.
 
Citaat van: Kimosabe op 15-09-2014  15:32 uEen stort van 6.5 kg vind ik zelf net iets te veel, en meer dan 3 liter spoelwater, mits juist ingezet, voegt in mijn ogen ook niet zo heel veel toe.

Tsja de pomp kreeg het er in ieder geval nog prima door heen, hoewel de moutkorf wel erg vol zat ja. Dat spoelwater is een beetje lastig, aangezien dit op heel veel topics al heeft geleid tot lange discussies tussen leden die al heel lang mee gaan, zonder uiteindelijk een conclusie.. Het liefste spoel ik helemaal niet, dus als het extra water genoeg oplevert zullen we hier waarschijnlijk mee stoppen.

Oscar

Citaat van: assebasie op 15-09-2014  14:32 uIk heb een vermoeden dat 20 liter maischwater op 6.5 kg mout de belangrijkste reden is voor het lage rendement.

Onzin, daar ligt het niet aan. Dat is een maischdikte van ± 3 l/kg. Heb ik vandaag ook gedaan... +80% rendement  :brouwen:

RobinB

Geen onzin in de Braumeister Ozzie!
De moutkorf zit dan volledig vol, wat zou kunnen leiden tot slechter contact/uitwisseling. Zie ook de andere posts.

Bennemans

Dus dan toch roeren in de Speidel Braumeister?

hans_nwk

Citaat van: Oscar op 15-09-2014  17:31 uOnzin, daar ligt het niet aan. Dat is een maischdikte van ± 3 l/kg. Heb ik vandaag ook gedaan... +80% rendement :brouwen:
In een Speidel Braumeister? Bij de Speidel Braumeister lijkt de gewoonte dun maischen en weinig spoelen.

RobinB

Citaat van: Bennemans op 15-09-2014  17:50 uDus dan toch roeren in de Speidel Braumeister?
Kan je doen, ik heb daar geen ervaring mee.

Ik zou zeggen; ken de beperkingen en handel daarnaar.
Voor een hoog SG bier houdt dat in dat je beter op een kleiner volume kan mikken zodat je de moutkorf niet hoeft te "overvullen". :)

Markiej87

Ik heb geen Speidel Braumeister maar lees wel een hoop. Wat me het meest is bijgebleven is dat bieren met een hoog SG (bijna) niet mogelijk zijn.

Ik denk dus dat je rendement puur te maken heeft met de beperkingen van de Speidel Braumeister.

Edit: Zoals Robin hier vlak voor mij al aangeeft ;)

Oscar

Koop een refractometer en meet de Brix waarde tijdens en na je versuikering. De Nederlandse brouwsoftware rekent de max Brix van je maisch voor je uit. Zo kun je controleren of je versuikering wel goed verloopt. Als dat wel het geval is moet je kijken of je meer kunt spoelen en langzamer kunt spoelen.  :)

 :brouwen:

RobinB

Spoelen is ook anders in een Braumeister dan te doen gebruikelijk.
Wat vooral erg belangrijk is, is dat je de korf goed laat uitlekken.

Je kunt wel spoelen, maar niet langzaam. Dan kan je dus beter meermaals kleine beetjes spoelen met tussendoor goed uitlekken.
Dat kan terwijl je opwarmt tot koken en ook tijdens het koken. :)

NewLine

Al eens met bv 5 kg mout geprobeerd?
Ook mag je zeker niet te fijn schroten. Toen ik ooit van schijf naar wals geswichted ben had ik te fijn geschroot.
Super slecht rendement toen. Volgende x groffer en rendement wqs ok. Denk dat het makkelijk 10% scheelde...

kwartje_alex

Hallo iedereen!

Bedankt nog voor jullie tips, we hebben er vandaag een hoop van gevolgd en zaten nu op een efficiëntie van ongeveer 80% :)

assebasie

Dat is een aardige verbetering! Kun je vertellen welke tips daar het meeste aan hebben bijgedragen?

luc b

Na mijn 72°c stap ga ik ff door naar 74°c.
Daar maisch ik nog ff door (20 à 30 minuten) en meet het SG elke 10 min. Wanneer dit stabiel blijft ga ik spoelen.

Dus: ff langer doormaischen geeft je een aardige rendementsverhoging.

NewLine

Betekent dat dan niet dat je eigenlijke rusttijden te kort zijn?
Waarom specifiek bij 74C

luc b

Het hoeft geen 74°c te zijn. 72 of 76, allemaal goed.
Het gaat er hem eigenlijk om dat er nog een aantal liters door de mout gejaagd worden.
Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn houtkorf meestal vul tot 6 kg. Mocht ik bijvoorbeeld slechts 4 kg gebruiken denk ik niet dat deze techniek nuttig zou zijn.

kwartje_alex

Citaat van: assebasie op 19-09-2014  23:37 uDat is een aardige verbetering! Kun je vertellen welke tips daar het meeste aan hebben bijgedragen?

Dat is een beetje lastig aangezien we in een keer flink wat veranderd hebben.
We hebben in ieder geval:

- Grover geschroot (standje 1.4 tegenover 1.2 op onze moutmolen)
- Een veel hogere water-mout verhouding gebruikt (24 liter maischwater + 4 liter spoelwater op 4 kg mout) mij lijkt dat hier de meeste verbetering in zit.. alles leek beter door te stromen
- Iets langer gemaischt (in totaal 70 minuten + opwarmtijden)
- 3 keer het beslag doorgeroerd (na 5, 20 en 40 minuten) in plaats van een keer.

We gaan volgende keer waarschijnlijk een recept met ongeveer de zelfde mout/maischwater verhouding doen en dan eens zonder spoelen, kijken wat het verschil is.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.