Kölsch: Cola Light

Gestart door visserkevis, 13-09-2014 15:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

visserkevis

De zware quadrupel staat inmiddels mooi na te gisten, dus het is weer tijd om na te denken over een volgend bier.
Ik wil graag een Kölsch gaan brouwen. Na het proeven van allerlei commerciële Kölsch varianten heb ik een duidelijk smaakprofiel in gedachten:
- het moet een echte Kölsch worden, met die typische Kölsch smaak: superdroog, fris, weinig koolzuur, weinig alcohol, doordrinker
- niet bitter maar toch wel wat hopsmaak
- een duidelijk aanwezige hopgeur
- superkraakhelder

Na wat zoeken heb ik dit recept bedacht. Wat denken jullie? Levert dit recept een echte Kölsch op?
---
BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBier 6
Naam receptCola light
Brouwdatum13-09-2014
BiertypeKölsch
Volume25,20 l
Begin SG1,045 SG
Berekende kleur (Morey)7 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)25 IBU
Brouwzaalrendement71,0 %
Kooktijd75 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,20 kgPilsmoutArsegan3 EBC80,8 %
1,00 kgTarwemoutArsegan3 EBC19,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.10 min.3,3 l/kg
Beta-amylase62,0 °C10 min.45 min.3,3 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.15 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gNorthern Brewer blommenbellen11,2%75 min.17,2 IBU
10,0 gNorthern Brewer blommenbellen11,2%20 min.6,6 IBU
20,0 gSaazpellets3,9%5 min.1,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1 pak(ken)Kolsch Yeast (2565)bovengist

Vergisten op 14-15 graden denk ik voor een redelijk neutrale vergisting. En lang lageren om een helder bier te krijgen.
Ik twijfel of de 53 graden stap wel nodig is trouwens  :weetniet:

NB De naam wordt Cola Light. What's in a name he  :nut:

GeBaxke

Cola light :D ;D ;D
Lijkt mij een prima kolsch recept. Ik zit meestal tegen de 25% tarwe, maar dan wordt hij minder snel kraak helder.

Bennemans

Citaat van: GeBaxke op 13-09-2014  16:27 uCola light :D ;D ;D
Lijkt mij een prima kolsch recept. Ik zit meestal tegen de 25% tarwe, maar dan wordt hij minder snel kraak helder.
En als je tarwevlokken zou gebruiken? Klaart het dan wel normaal uit?

visserkevis

Hoe lang zou het duren voor dit pils op smaak is én kraakhelder is? 5 maanden?

RobinB

Waarom heb je er tarwe in?

Oscar

Citaat van: RobinB op 13-09-2014  19:12 uWaarom heb je er tarwe in?

Dat hoort in een kolsch  :)

RobinB

"Hoort"?
Het hoort zeker niet per se in een kölsch. Normaliter wordt het gebrouwen met gerstemout hop en gist, sommige brouwers gebruiken ook een klein beetje tarwe.
CiteerKölsch wird mit Gerstenmalz, Hopfen und Wasser gebraut. Einige Brauer setzen auch einen kleinen Anteil Weizenmalz zu.

Früh, mijns inziens de lekkerste en meest frisse Kölsch, bevat bijvoorbeeld geen tarwemout. :)

visserkevis

Precies wat Oscar al zei: ik heb op verschillende plekken gezocht naar kolsch recepten en gezocht naar de omschrijving van dit biertype. Ik kwam overal tegen dat er tarwe in hoort, volgens het biertype. Maar van mij hoeft het er niet per se in hoor.

Dus nu de kwestie "hoeveel tarwemout in kolsch". Wat denk jij Robin? Is de kilo die ik heb staan teveel? Halve kilo van maken en het pilsmout wat ophogen?

RobinB

Ik zou er geen tarwemout in doen, maar smaak is persoonlijk. :)

visserkevis

Dit is de Kölsch die ik wil benaderen met mijn recept:
http://www.gaffel.com/en_Gaffel_Koelsch.html

De Früh vond ik iets te zoet, de Gaffel is een pietsie bitterder.

Zo te lezen op hun site zit er ook geen tarwe in.
Dat kon wel eens een hele goede tip zijn Robin :)

hansm

Citaat van: Oscar op 13-09-2014  19:14 uDat hoort in een kolsch  :)

Nee hoor  :neenee:

Er mág een beetje tarwe in, maar de meeste Kölsch-brouwers gebruiken geen tarwe (meer)

Citaat van: visserkevis op 14-09-2014  09:29 uDit is de Kölsch die ik wil benaderen met mijn recept:
http://www.gaffel.com/en_Gaffel_Koelsch.html

In Gaffel zit volgens mij geen tarwe

Je zou trouwens ook Wyeast 1007 (German Ale) kunnen gebruiken. Dan kom je volgens mij dichter bij een Gaffel-Kölsch

visserkevis

Oh ook goede tip! Ik ga eens kijken wat er zoal over dat gist geschreven is.

visserkevis

Zou drooghoppen / dryhopping misschien passen bij mijn smaakidee? Ik heb er geen ervaring mee, dus kan niet precies inschatten wat het doet en of het past bij een kölsch.

hansm

Citaat van: visserkevis op 14-09-2014  09:54 uZou drooghoppen / dryhopping misschien passen bij mijn smaakidee? Ik heb er geen ervaring mee, dus kan niet precies inschatten wat het doet en of het past bij een kölsch.

Ik zou niet drooghoppen. Een Kölsch heeft maar een heel subtiel hoparoma.

visserkevis

Zou die 20 gram Saaz op 5 min dan niet ook al teveel zijn denk je?

Eric v B

Citaat van: hansm op 14-09-2014  09:56 uIk zou niet drooghoppen. Een Kölsch heeft maar een heel subtiel hoparoma.

De meeste Kölsch heeft inderdaad een subtiel hoparoma. Gaffelkölsch is daarentegen meer gehopt (en daarom mijn favoriete Kölsch).

Het wel of niet toevoegen van tarwemout aan Kölsch is op meerdere forums een (eindeloze) discussie. In "Designing Great Beers" wordt gesproken over 10 - 20% tarwemout.

Herman

"Designing great beers" gaat over reverse-engineering van bieren. M.a.w. hoe waren de goedscorende en winnende recepten samengesteld. Je mag zeker niet andersom redeneren dat het er dan in moet zitten.

hansm

Citaat van: Eric v B op 14-09-2014  17:24 uDe meeste Kölsch heeft inderdaad een subtiel hoparoma. Gaffelkölsch is daarentegen meer gehopt (en daarom mijn favoriete Kölsch).

Het wel of niet toevoegen van tarwemout aan Kölsch is op meerdere forums een (eindeloze) discussie. In "Designing Great Beers" wordt gesproken over 10 - 20% tarwemout.

Designing Great Beers is bijna 20 jaar oud...  ;)

Eric v B

Citaat van: hansm op 14-09-2014  20:44 uDesigning Great Beers is bijna 20 jaar oud...  ;)
Niets zo interessant als geschiedenis  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.