Kleintje tripel

Gestart door Yogi, 12-09-2014 23:06 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yogi

Sorry voor het linken naar HomeBrewTalk iedere keer maar er staan daar zo veel recepten. Voor mijn 10 l glazen vergistingsfles fles lijkt deze me leuk (scroll naar de extract versie):

http://www.homebrewtalk.com/f73/belgian-trippel-2006-world-beer-cup-gold-medal-dragonmead-final-absolution-clone-137219/

Ik heb hem omgebouwd (en iets aangepast) naar 8 liter om ruimte te houden voor kräusen. Iemand enig commentaar of misschien ooit zelf gebrouwen? Ik hoor het graag. Hieronder het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk7
Naam receptTRIPEL
Brouwdatum12-09-2014
BiertypeTripel
Volume8,0 l
Begin SG1,090 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Rager)47 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,300 kgMoutextract amberBrewferm18 EBC14,3 %
1,500 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC71,4 %
0,300 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC14,3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gHallertauerpellets4,8%60 min.39,6 IBU
9,0 gStyrian Goldingsbellen3,0%30 min.5,2 IBU
9,0 gSaazpellets3,8%3 min.2,4 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist


dutch food geek

Wat mij betreft een goed idee... Ik zou het Amber moutextract eruit gooien en een extractie maken van wat caramelmouten (20 minuten steepen op 67 graden oid) dan dat aan de kook brengen en je moutextract maximaal 15 minuten meekoken... Er bestaat namelijk een enorm gevaar op karamelisatie van moutextract en je hoeft het alleen maar te ontsmetten.

Pruts eventueel ook wat met je hop zodat je totale kooktijd rond de 15 minuten zit... Snel en makkelijk ;)

Yogi

Citaat van: dutch food geek op 13-09-2014  00:13 uWat mij betreft een goed idee... Ik zou het Amber moutextract eruit gooien en een extractie maken van wat caramelmouten (20 minuten steepen op 67 graden oid) dan dat aan de kook brengen en je moutextract maximaal 15 minuten meekoken... Er bestaat namelijk een enorm gevaar op karamelisatie van moutextract en je hoeft het alleen maar te ontsmetten.

Pruts eventueel ook wat met je hop zodat je totale kooktijd rond de 15 minuten zit... Snel en makkelijk ;)

Dat is inderdaad ook een idee. Scheelt weer kooktijd natuurlijk. Ik ga eens rekenen.

Yogi

Mijn snelle extract tripel. Ik voeg nog 1 l Spa water bij maar dat staat niet in het recept.

Vraagje: volgens BrouwHulp is de bitterheidsindex "zoet" (net onder "evenwichtig"). Is dit goed voor een tripel? Omdat ik alleen moutextract gebruik, wordt dat misschien snel overstemd door hop?

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk7
Naam receptTRIPEL
Brouwdatum12-09-2014
BiertypeTripel
Volume7,0 l
Begin SG1,076 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)32 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd15 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
0,200 kgMoutextract amberBrewferm18 EBC10,0 %
1,500 kgMoutextract lichtBrewferm8 EBC75,0 %
0,300 kgBruine kandijsuikerSupermarkt10 EBC15,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
55,0 gHallertauerbellen4,8%15 min.23,1 IBU
25,0 gStyrian Goldingsbellen3,0%5 min.4,1 IBU
25,0 gSaazbellen3,8%0 min.5,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Trappist High Gravity (3787)bovengist


dutch food geek

Citaat van: Yogi op 13-09-2014  20:30 uVraagje: volgens BrouwHulp is de bitterheidsindex "zoet" (net onder "evenwichtig"). Is dit goed voor een tripel? Omdat ik alleen moutextract gebruik, wordt dat misschien snel overstemd door hop?

Wat geeft BrouwHulp aan voor de klasse grenzen? Staat je pijltje in het groene blokje voor bitterheid? Volgens mij klopt dit wel, een tripel heeft over het algemeen geen heel grote hoeveelheid hopbitterheid.

Ik zou als ik jou was toch echt overwegen om wat speciale granen te steepen en zo aan meer kleur en smaak in je bier te krijgen. Je amber moutextract doet daarin weinig. Vervang je ambermout extract voor bv 200 gram cara-mout (30 EBC). Dan heb je wat mout zoetheid over na het vergisten. Gewoon steepen in zeg 2-3 liter water.

Kijk ook nog even goed naar je hoptoevoegingen. Ik kom op heel andere waarden uit als ik jouw cijfers in BrouwHulp inklop. Ik eindig op 73 IBU :s Dat is zeer bitter.
Je eerste toevoeging van 55 gram is ook wel erg veel voor de hoeveelheid bier die je wil brouwen...

Kan je hier wat mee?

Yogi

Citaat van: dutch food geek op 15-09-2014  12:08 uWat geeft BrouwHulp aan voor de klasse grenzen? Staat je pijltje in het groene blokje voor bitterheid? Volgens mij klopt dit wel, een tripel heeft over het algemeen geen heel grote hoeveelheid hopbitterheid.

Ik zou als ik jou was toch echt overwegen om wat speciale granen te steepen en zo aan meer kleur en smaak in je bier te krijgen. Je amber moutextract doet daarin weinig. Vervang je ambermout extract voor bv 200 gram cara-mout (30 EBC). Dan heb je wat mout zoetheid over na het vergisten. Gewoon steepen in zeg 2-3 liter water.

Kijk ook nog even goed naar je hoptoevoegingen. Ik kom op heel andere waarden uit als ik jouw cijfers in BrouwHulp inklop. Ik eindig op 73 IBU :s Dat is zeer bitter.
Je eerste toevoeging van 55 gram is ook wel erg veel voor de hoeveelheid bier die je wil brouwen...

Kan je hier wat mee?

Vreemd, ik kook 15 minuten en kom op 34 IBU uit. Dit is ruim voor de grens met het rode gedeelte. Alle pijltjes staan nog ruim in het groen, behalve "begin SG", die staat op de grens. Er zit ook nog 2l Spa water bij in.

Ik zag inderdaad je vorige advies om te steepen. Maar om eerlijk te zijn was ik deze keer te lui om graan te crushen met plastic zak en fles. Moutmolen komt er nog wel eens, met kerst of zo.

De geur uit het waterslot is echt waanzinnig, lekker bananig en fris. Ik hoop dat er nog wat mout body overblijft...

RobinB

Ik geef dergelijke indices nooit zoveel aandacht.
De zoetheid van een bier is maar matig af te leiden van het (eind)SG.

Jacques

Citaat van: RobinB op 15-09-2014  20:46 uIk geef dergelijke indices nooit zoveel aandacht.
De zoetheid van een bier is maar matig af te leiden van het (eind)SG.

Helemaal mee eens!
Proef maar eens een bier vergist met de Belle Saison gist met een vergistingsgraad van 90 tot 95. Ondanks een stevige hopgift kan een dergelijk bier zoetig over komen. Naar mijn oordeel komt dit door de esters die deze gist aanmaakt.
En als je bij wort met een stevige hopgifte calciumchloride toevoegt wordt de beleving van de bitterheid veel milder. Voeg je daarentegen calciumsulfaat toe dan versterk je juist de bitterheid.

Yogi

Na een weekje rijpen op fles zit er TOTAAL geen koolzuur in het bier  :'(

Verder is er een lekkere Saaz smaak en ook komt het banaanaroma erdoor.

Ik heb 1.5 Coopers carbonation drop per fles toegevoegd (halve liter fles) en dat zou genoeg moeten zijn. Maar er zit geen belletje in... (Of zou het alleen dit ene flesje zijn?

Herman

Wat versta je onder rijpen op fles? Ik mag hopen dat het bier warm (min. kamertemperatuur) is weggezet? Een week is overigens ook niet lang, geduld...

Brouwers

Citaat van: Yogi op 11-10-2014  21:17 uNa een weekje rijpen op fles zit er TOTAAL geen koolzuur in het bier  :'(

Verder is er een lekkere Saaz smaak en ook komt het banaanaroma erdoor.

Ik heb 1.5 Coopers carbonation drop per fles toegevoegd (halve liter fles) en dat zou genoeg moeten zijn. Maar er zit geen belletje in... (Of zou het alleen dit ene flesje zijn?

Ervaring en wat mede forumleden rapporteren is dat het veelal langer dan 1 week duurt voordat er genoeg koolzuur op het bier zit. Zolang het bier op dezelfde temperatuur als de hoofd/nagisting staat dan duurt het gemiddeld 1 tot 2 weken, maar langer kan ook. Wat Jacques in een ander topic daarnaast aan gaf is dat het daarna nog enkele weken duurt voordat het koolzuur goed is opgelost zodat je ook een mooie schuimkraag hebt. Bier gewoon nog lekker een week of 2, 3 laten staan en dag van tevoren even in de koelkast zetten zodat het koolzuur goed oplost. Er is nog geen reden tot zorgen. En mocht het toch niet goed zijn dan is het alsnog op te lossen door een bottelgist toe te voegen. Het wordt steeds makkelijker om je bier te laten staan tot het echt klaar is om te drinken ;)

Yogi

Bedankt voor de snelle antwoorden!

Tot nog toe heb ik slechts IPA's gebrouwen. Deze waren na een weekje al op druk.

Ik laat de tripeltjes gewoon nog een flinke tijd staan. Maar helemaal gerust ben ik er niet op, met name omdat dit flesje 24 uur in de koelkast heeft gestaan.

Geduld...

Jacques

Citaat van: Yogi op 11-10-2014  21:17 uNa een weekje rijpen op fles zit er TOTAAL geen koolzuur in het bier  :'(
...
Ik heb 1.5 Coopers carbonation drop per fles toegevoegd (halve liter fles) en dat zou genoeg moeten zijn. Maar er zit geen belletje in... (Of zou het alleen dit ene flesje zijn?

Citaat van: Yogi op 11-10-2014  22:11 uIk laat de tripeltjes gewoon nog een flinke tijd staan. Maar helemaal gerust ben ik er niet op, met name omdat dit flesje 24 uur in de koelkast heeft gestaan.

Op de kop schudden met de fles kan helpen. Verder warm wegzetten en inderdaad geduld.

alrikdew

Ik weet niet of dit waar is maar in mijn ervaring heb ik vaak het gevoel, dat hoe helderder je bier is, hoe langer het duurt qua nagisting. Misschien zit dit tussen mijn oren hoor! Ik zou zeker ook twee weken aanhouden en minimaal 3 weken laten staan. Bij een tripel eigenlijk nog iets langer.

Jacques

Citaat van: alrikdew op 12-10-2014  13:01 uIk weet niet of dit waar is maar in mijn ervaring heb ik vaak het gevoel, dat hoe helderder je bier is, hoe langer het duurt qua nagisting. Misschien zit dit tussen mijn oren hoor! Ik zou zeker ook twee weken aanhouden en minimaal 3 weken laten staan. Bij een tripel eigenlijk nog iets langer.

Als je heel helder bier bottelt heb je minder gist in de fles zitten waardoor de hergisting inderdaad langzamer op gang komt. Het grote voordeel van minder gist is dat je minder snel last hebt van autolysesmaakjes in je bier.
Weinig bottelgist heeft dus zijn voor- en nadeel. Zoals bijna altijd moet je ergens een compromis zoeken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.