ONK 05 B3 - Vlaams Rood - René olde Hanhof

Gestart door René, 18-06-2005 21:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

René

Hallo Jacques,

Bijgaand het recept van onze Vlaams Rood, 3e prijs in de Categorie B op het ONK 2005.

Ik gebruik geen Promash, maar mijn zelf ontwikkelde "logboek", een Excel sheet om recepten te maken en het brouw-, gist- en smaakevolutieproces vast te leggen. Uit jouw handen kreeg ik op het ONK 2000 hiervoor nog een prijs: het Ei van Arnoldus.

Ik zend je alleen de map "Recept".

Succes ermee.

René olde Hanhof

Jacques

Hoi René,

Bedankt dat je zo snel na jouw afwezigheid in het buitenland het recept op het forum gezet hebt. Ben je nog steeds zo vindingrijk (Ei van Arnoldus)?

Ik ben bezig geweest om jouw recept in een ProMash-bestand te kloppen maar loop even tegen een paar onduidelijkheden.
Bij de gebruikte moutsoorten staan de EBC-waarden niet vermeld. Ik neem aan dat de ambermout een EBC-waarde had van 50 EBC.

Verder vermeld je dat je Karamelmout gebruikt hebt. In het verleden verkocht mouterij Dingemans uit Stabroek dergelijke mout. Tegenwoordig niet meer. Wat was de EBC-waarde van deze mout en gaat het om een caramoutsoort (harde glazige korrels) of om een broeimoutsoort zoals de oude karamelsoort was (brosse cremige inhoud van de moutkorrels).

Hoelang heb je de Challenger hop mee laten koken, de hele 90 minuten van de kooktijd, of was dit korter?

Hoewel, gelet op de korte kooktijd, het absoluut niet van belang is voor de bitterheid van het uiteindelijke bier is het toch wel aardig om te weten wat het alfapercentage was van van de gebruikte Styrian Goldings.

Had je de Westmalle gist zelf opgekweekt en hoe groot was dan de giststarter. Heb je de giststarter belucht?

Ik ben lastig, ik weet het, maar zou je spoedig een antwoord kunnen gegeven op de bovenstaande vragen zodat ik het ProMash bestand compleet kan maken.

René

Hoi Jacques,

De ambermout had 50 EBC, de karamelmout (broeimout) 120 EBC. Beide zijn van Dingemans, onze "hofleverancier" van het HAB.

De Challenger bitterhop laat ik (altijd) 90 minuten meekoken. Eén derde van de hop voeg ik toe vóór het koken. Volgens mij heb ik dit advies nog van jou. Het alphazuurgehalte van de Styrian Goldings aromahop heb ik niet genoteerd. Ik voeg het toe, en de dan direct de vlam uit. Voor mijn Vlaams Rood heb ik gerekend met 25 EBU bitterwaarde.

De Westmalle gist is van Wyeast. Uit mijn hoofd is dit de 3787. Ik heb het recept nl. niet bij me, want ik ben alweer in het buitenland. Als ik Wyeast opkweek, houd ik de zak twee of meer dagen (naargelang de leeftijd van de gist) in het "aquarium" op 24 grC. Dan propageer ik naar 500 ml, één dag later voeg ik weer 500 ml steriele wort erbij, en de volgende dag belucht ik de giststarter ca. 1 uur. Niet met een steentje, maar met een slangetje, waarvan ik het uiteinde heb afgeblind met een verzinkte schroef (gist heeft zink nodig), en met een hete speld heb ik één gaatje in de slang geprikt. Zodoende komt er niet teveel lucht eruit geborreld, om overschuimen van mijn giststarterfles te voorkomen. Ik houd de giststarter gedurende al deze dagen op 24 grC. Een aantal malen per dag schud ik de fles om de gist los te roeren. De verzinkte schroef laat ik na het beluchten in de giststarter achter. Tevens gebruik ik voor mijn giststarter én voor mijn maische heet water uit de boiler, dat immers koper bevat. Goed voor de gist.

Hopenlijk heb je nu genoeg informatie voor je Promash files.

Groeten,

René olde Hanhof

Jacques

Bedankt René!

Het zal nu lukken om het recept helemaal af te maken.

Alweer naar het buitenland, je bent een druk man. Het voordeel zal wel zijn dat je zo hier en daar een onbekend biertje kunt drinken.

Jacques

Goh René,

Ik heb nog even op de site van Dingemans gekeken maar ik kan daar geen broeimout van 120 EBC meer ontdekken. Zie http://www.specialtymalts.com/dingemans/descriptions.html

Zou deze mout onlangs uit het assortiment gehaald zijn?

Ik zal ze zo een mailtje sturen.

Edgar

Citaat van: jacbier op 19-06-2005  23:29 uIk heb nog even op de site van Dingemans gekeken maar ik kan daar geen broeimout van 120 EBC meer ontdekken.
Valt deze CARA 45 niet nog binnen de specs van een 120 EBC broeimout dan?


Jacques

Hoi Edgar,

Nee. De door jou bedoelde mout is een een echte caramoutsoort (harde glazige bruine inhoud) en geen broeimout (brosse cremig kleurige inhoud).

Wel een mooie mousoort overigens.

Koen

Ik wil een vlaams rood brouwen, maar de link naar het excel bestand werkt niet meer.

Is dit recept nog ergens te krijgen?
(Of heeft iemand anders nog een Rodenbach / Duchesse de Bourgogne recept?)

Koen

Jaap

Citeer(Of heeft iemand anders nog een Rodenbach / Duchesse de Bourgogne recept?)


Je kunt hier eens naar kijken

Er staat een recept in de biertypengids van Derek Walsh

en er is natuurlijk Hoppies lowbach nog

Hopmans

Citeeren er is natuurlijk Hoppies lowbach nog
Als je dat doet, doe dan de eerste batch, maar dan met 30 gram eiken ipv 50.
Nu staat de 4e te gisten. Ik denk dat dat hem is, maar dat kan ik pas over een maand zeggen.

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.