Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: ZoŽn goedkoop pH metertje van Ebay, bewaarvloeistof gebruiken?  (gelezen 5940 keer)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Land: nl
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
Ik heb even een vraagje.

Ik heb onlangs zoŽn goedkoop pH metertje op Ebay besteld. Ik heb hier al best even voor gezocht, maar ik heb hier nog geen sluitend antwoord op kunnen vinden.

Mijn vraag is: kan ik zoŽn pH-meter ook het beste in bewaarvloeistof (strooizout / KCI oplossing) bewaren? Of is dat bij dit type meter niet nodig. In de gebruiksaanwijzing van de pH meter staat er niets over, maar dat zegt ook weer niets. De meter is in ieder geval kurkdroog aangeleverd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online JanEric

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: ZoŽn goedkoop pH metertje van Ebay, bewaarvloeistof gebruiken?
« Reactie #1 Gepost op: 10-09-2014 17:01 u »
Ik bewaar hem droog.
Ik ijk hem wel voor iedere brouwsessie en heb minimale afwijkingen (max 0.2), dus volgens mij kan het geen kwaad hem droog te bewaren.

Offline J-R

• Junior lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 10-09-2014 17:31 u »
Droog bewaren inderdaad. Na gebruik spoelen met demiwater en drogen met een tissue. Alleen een glaselectrode moet je bewaren in een KCl oplossing.
Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24364.msg372117.html#msg372117

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #3 Gepost op: 10-09-2014 18:58 u »
Ik bewaar hem droog.
Ik ijk hem wel voor iedere brouwsessie en heb minimale afwijkingen (max 0.2), dus volgens mij kan het geen kwaad hem droog te bewaren.
Waar ijk je hem mee?

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #4 Gepost op: 10-09-2014 19:04 u »
Ik "ïjk" hem altijd met demiwater.

pH=7

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 10-09-2014 19:09 u »
Ik "ïjk" hem altijd met demiwater.

pH=7

Ik help het je hopen. Doordat demi-water vrijwel geen ionen bevat, en hierdoor geen buffercapaciteit heeft, is de pH erg afhankelijk van elke kleine verstoring (bv een vervuiling op de electrode, druppel aanhangend water,...) Als je dan toch een pH wilt meten, gebruik dan liever een pH7 buffer om te ijken.

Online JanEric

• Senior lid
« Reactie #6 Gepost op: 10-09-2014 19:19 u »
Waar ijk je hem mee?
Ik ijk hem met buffervloeistof, 2 zakjes van ik meen 4,0 en 6,8 pH, te koop via ebay, bijvoorbeeld via
http://www.ebay.com/itm/380623557047?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 10-09-2014 19:24 u »
Waar ijk je hem mee?

Volgens hoort het hiermee.

Edit, ik had de pagina al even niet ververst, dus ik had niet gezien dat JanEric mij al voor was. :)

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #8 Gepost op: 10-09-2014 19:26 u »
Dat het niet echt nauwkeurig is dat weet ik daarom schreef ik "ïjk" :) .
Maar die buffervloeistof schijnt na verloop van tijd  uitgewerkt te zijn. En demiwater is een stuk goedkoper.

Offline Roelof

• Super lid
  • Brouwerij Duvelsver.
    • Wortketel
« Reactie #9 Gepost op: 10-09-2014 19:34 u »
Volgende vraag. Moet je hem ook elke keer bij stellen, of staat hij nog in de juiste stand.
Mijn refractometer ijk ik ook met schoon leidingwater maar die hoef ik 'bijna' nooit bij te stellen.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 10-09-2014 19:39 u »
Droog bewaren inderdaad. Na gebruik spoelen met demiwater en drogen met een tissue. Alleen een glaselectrode moet je bewaren in een KCl oplossing.
Zie ook http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24364.msg372117.html#msg372117

Bedankt! Die had ik nog niet gevonden.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 10-09-2014 19:46 u »
Ik ben benieuwd of de berekende waarden van BrouwHulp een beetje kloppen. Ik heb in BrouwHulp ons leidingwater profiel ingevuld en BrouwHulp berekent hoeveel melkzuur ik aan het maisch- en spoelwater moet toevoegen.
Vanaf nu kan ik dat eens controleren.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #12 Gepost op: 10-09-2014 22:23 u »
Ebay, ik hou ervan. Na jouw topic ook eentje besteld. Wist niet dat het zo goedkoop kon. Zal niet het beste spul zijn, maar je moet ergens beginnen. Ben ook uiterst tevreden over mijn "Chinese" refractometer, en voor die paar euro kan je ook niet echt de boot in ;)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 11-09-2014 11:00 u »
Ebay, ik hou ervan. Na jouw topic ook eentje besteld. Wist niet dat het zo goedkoop kon. Zal niet het beste spul zijn, maar je moet ergens beginnen. Ben ook uiterst tevreden over mijn "Chinese" refractometer, en voor die paar euro kan je ook niet echt de boot in ;)

Mooi dat je er zo ook ééntje hebt gevonden. Nu nog ff geduld voor die binnenkomt :)   Ik heb afgelopen vrijdag al gebrouwen, dus het duurt voor mij nog een paar weekjes voor ik hem ga proberen tijdens het brouwen. Ik ben benieuwd. Inderdaad voor dit geld kun je je sowieso geen buil vallen.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #14 Gepost op: 11-09-2014 11:08 u »

Volgens mij is die mini-electrode toch ook van glas, er zit ook een vloeistof in die kan uitdrogen. Ik doe er steevast enkele ml verzadigde strooizoutoplossing. Dopje sluit mooi af. Voor gebruik even onder de kraan, ff kalibreren met de bekende poederbuffers en klaar. Kalibreren jullie altijd met beide buffers (4 en 7) of bvb enkel diegene die het dichtst bij pH 5,2 zit (4 dus)?

Offline J-R

• Junior lid
  • **
« Reactie #15 Gepost op: 11-09-2014 11:35 u »
Ik heb die Ebay aanbieding eens goed bekeken, de electrode is inderdaad van glas. Dat zou betekenen dat deze wel in KCl oplossing zou moet worden bewaard.
Maar goed, het is goedkoop spul, misschien heeft het in de praktijk weinig invloed op de levensduur.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #16 Gepost op: 11-09-2014 16:16 u »
Ik ben wel benieuwd wat de ervaringen zijn met deze pH meters? Vraag me namelijk af of ze wel goed werken aangezien er in de specificaties staat dat ze hun werk doen tot 50 graden. Als ik de pH wil weten tijdens het maischen is dit al warmer dan deze temperatuurgrens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #17 Gepost op: 11-09-2014 18:44 u »
Kwestie van een lepeltje wort in een kopje doen, wat rondzwenken en het wort is binnen 15 seconden ver onder de 50 șC. Dan de pH meter erin en meten maar.

Offline Wolter

• Beheerder
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #18 Gepost op: 12-09-2014 10:05 u »
Kwestie van een lepeltje wort in een kopje doen, wat rondzwenken en het wort is binnen 15 seconden ver onder de 50 șC. Dan de pH meter erin en meten maar.

Tsja... zo simpel kan het zijn.  ;D Goeie tip.  :groots:
Dacht (eigenlijk tegen mijn natuur) iets te veel in het probleem waardoor de oplossing uit beeld verdween.

Offline -Japster-

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 12-09-2014 10:35 u »
Zo een goedkope pH meter. Is dat wel iets??
http://www.ebay.nl/itm/380966584261?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_4718wt_1382

Ik heb gewoon mijn twijfels over de nauwkeurigheid voor zo een lage prijs. Bij de specificatie's staat een accuraatheid van 0,1-0,2 wat meer dan accuraat genoeg is. Wat zijn jullie ervaringen met deze pH meter??

Bij osmose apparaat kost een gelijkaardig iets al 30euro
http://www.osmoseapparaat.nl/pH-meters/milwaukee-ph600.html

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
« Reactie #20 Gepost op: 12-09-2014 11:31 u »
Het zijn dezelfde apparaatjes. Alleen is op de dure tax en invoer betaald en koop je de eerste bijna zonder tussenketens of productgaranties. Idem voor een refractometer: ebay: 20 €, Brouwland: 50 €.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #21 Gepost op: 12-09-2014 12:34 u »
Het zijn dezelfde apparaatjes. Alleen is op de dure tax en invoer betaald en koop je de eerste bijna zonder tussenketens of productgaranties. Idem voor een refractometer: ebay: 20 €, Brouwland: 50 €.
Net als de STC's. Die zijn bij conrad 4x zo duur. Weet niet of de kwaliteit verschilt, zou best kunnen maar kan me niet voorstellen dat die van conrad 4x beter zijn ;)

Ik heb ook een klein weegschaaltje op 0,1 g nauwkeurig voor hop en gist. Werkt ook perfect. Voor drie euro uit China.

Tags: pH-meter