Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: (Opnieuw) discussie over houdbaarheid bier  (gelezen 6728 keer)

Offline Dave G.

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
(Opnieuw) discussie over houdbaarheid bier
« Gepost op: 06-09-2014 11:36 u »
Dit is een afgesplitst topic.

Jacques, hoelang zou ik dit bier nog moeten laten rijpen? Hoelang is het houdbaar?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: (Opnieuw) discussie over houdbaarheid bier
« Reactie #1 Gepost op: 06-09-2014 11:46 u »
Jacques, hoelang zou ik dit bier nog moeten laten rijpen? Hoelang is het houdbaar?

Dit is afhankelijk van je persoonlijke smaak. Ik adviseer om zo regelmatig om de paar weken een fles op te maken om de smaakontwikkeling te volgen. Je leert er veel van en het is niet onplezierig.  :D
Als je geen infecties hebt opgelopen is het bier lange tijd houdbaar. Maar vroeg of laat krijg je last van oxidatie en gaat het bier minder smaken. Daarom kun je beter niet te lang bewaren maar er van genieten.

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 07-09-2014 13:51 u »
Dit is afhankelijk van je persoonlijke smaak. Ik adviseer om zo regelmatig om de paar weken een fles op te maken om de smaakontwikkeling te volgen. Je leert er veel van en het is niet onplezierig.  :D
Als je geen infecties hebt opgelopen is het bier lange tijd houdbaar. Maar vroeg of laat krijg je last van oxidatie en gaat het bier minder smaken. Daarom kun je beter niet te lang bewaren maar er van genieten.

Hoe lang is het zelfgebrouwen biertje ongeveer houdbaar?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #3 Gepost op: 07-09-2014 14:33 u »

Langer dan jij geduld hebt ;D

Serieus, als je een beetje netjes gewerkt hebt (microbieel, hygiŰnisch, oxidatie, hoeveelheid gist in fles)  dan is een 5% alc. bier al snel meer dan 6 maanden tot meer dan een jaar houdbaar terwijl de sterkere bieren tot jaren houdbaar zijn. Uiteraard gaat de smaak veranderen: de een ziet dat als achteruitgang, de ander als evolutie. Hoppige bieren drink je graag wat sneller omdat hoparoma snel achteruit gaat.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 07-09-2014 14:59 u »
de een ziet dat als achteruitgang, de ander als evolutie.
Evolutie heeft geen bepaalde richting, het betekent een geleidelijke verandering.
Of je die verandering als positief of negatief ziet is persoonlijk, maar de processen verlopen in ieder geval geleidelijk. Ook de achteruitgang is dus smaakevolutie. ;) ;D

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 07-09-2014 20:29 u »

Dat ligt aan de volgende factoren:
- hygiŰne tijdens het gehele brouwproces;
- oxidatie tijdens het maischen;
- oxidatie tijdens het filteren van het beslag;
- zwaarte van het wort;
- aanzuren beslag;
- verloop vergisting;
- oxidatie tijdens het eventueel overhevelen;
- het goed afsluiten van het vat waarin je nagist;
- oxidatie tijdens het bottelen van je bier;
- de temperatuur waarbij je je bier bewaard;
- het afschermen van je gebotteld bier voor UV-licht.

Heel wat factoren dus! Vandaar dat je geen exacte periode kunt noemen. Heeft ook te maken met je persoonlijke smaak. Als je een hoppig bier gebrouwen hebt verdwijnt het hoppige karakter na een maand of 6.
Zware bieren die veel van hun smaak van vergistingsproducten moeten hebben kunnen lang bewaard worden. Dat geldt ook voor zurige bieren.

Tip: gebruik de zoekfunctie want over dit onderwerp is heel wat keren geschreven op dit forum.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #6 Gepost op: 07-09-2014 20:34 u »
Aanzuren en houdbaarheid.
Die relatie begrijp ik even niet.
Wil je dat een beetje toelichten?

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 07-09-2014 21:46 u »
Het ligt er vooral ook aan wat je verstaat onder houdbaarheid.
Als je het bedoelt zoals melk (microbiologisch bederf), dan is het praktisch oneindig, want bier bederf niet wanneer het goed de fles in gegaan is.
Er groeien ook geen pathogenen in bier. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 07-09-2014 21:57 u »

Bieren met een lagere pH bewaren beter dan bieren met een hogere pH.

Het ligt er vooral ook aan wat je verstaat onder houdbaarheid.
Als je het bedoelt zoals melk, dan is het praktisch oneindig, want bier bederf niet wanneer het goed de fles in gegaan is.

Niet voor niets staat hygiŰne bovenaan.
"Praktisch oneindig als het goed in de fles is gegaan" gaat alleen op als je zwaar geoxideerd bier drinkbaar acht. Ik zelf vind een bier niet drinkbaar als de oxidatiesmaken duidelijk de bovenhand krijgen. Meestal krijg je daar na ruim een jaar tot twee jaar last van.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 07-09-2014 22:00 u »
Dat is jouw mening inderdaad, en ik vind dat ook niet lekker, maar het bederft niet. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 07-09-2014 22:33 u »
Dat is jouw mening inderdaad, en ik vind dat ook niet lekker, maar het bederft niet. :)

Als je het zo definieert bederven er heel wat levensmiddelen niet... Toch worden heel veel levensmiddelen minder van smaak met de tijd. De gemiddelde consument zegt dan dat het product bedorven is.  >:D

Offline joosting87

• Senior lid
  • je moet ergens beginnen...
« Reactie #11 Gepost op: 07-09-2014 22:44 u »
Hoe zit het dan met bijvoorbeeld Hertog Jan Grand prestige. Die wordt toch beter over tijd? Hoe ouder hoe beter?

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #12 Gepost op: 07-09-2014 22:52 u »
Die gaat op een gegeven moment ook over z'n piek heen toch. En wat al aangegeven wordt, zwaardere bieren bewaren langer.

Ik denk ook dat de (optimale) omstandigheden in een "echte" brouwerij de houdbaarheid ernstig verlengen. Wel is het zo dat de officiŰle houdbaarheidsdatum op een flesje Grand Prestige toch ook max 2jr na bottelen is of zo? Zal wel met wettelijke normen te maken hebben..

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 08-09-2014 20:21 u »
Als je het zo definieert bederven er heel wat levensmiddelen niet... Toch worden heel veel levensmiddelen minder van smaak met de tijd. De gemiddelde consument zegt dan dat het product bedorven is.
Wat de gemiddelde consument dan zegt klopt dan niet. Ik doelde met mijn voorbeeld op microbiologisch bederf en dat is goed omschreven. :)

Zal het even toevoegen voor de duidelijkheid... >:D

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #14 Gepost op: 08-09-2014 20:35 u »
Als je het zo definieert bederven er heel wat levensmiddelen niet... Toch worden heel veel levensmiddelen minder van smaak met de tijd. De gemiddelde consument zegt dan dat het product bedorven is.  >:D

Ik denk dat de consument een product bedorven vind als hij denkt dat hij er ziek van wordt tijdens consumptie. :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 08-09-2014 22:19 u »
Ik denk dat de consument een product bedorven vind als hij denkt dat hij er ziek van wordt tijdens consumptie. :)

Zodra sprake is van een afwijkende smaak denkt hij dat inderdaad. Het is dan "bedorven", terwijl er microbiologisch niets aan de hand is.

Voor mij is een bier nog drinkbaar zolang de oxidatiesmaak niet overheerst. Tot die tijd is het bier nog 'houdbaar'. Niet voor niets staat op bier een houdbaarheidsdatum. Tot die datum mag de consument verwachten dat het bier geen overheersende afwijkende smaak heeft.

Nog een kleine aanvullen. Door het aanzuren vlokken de grote eiwitten beter uit. Hierdoor krijgt het bier een betere smaakstabiliteit.

Offline Ansius

• Super lid
  • Het komt er niet uit!
« Reactie #16 Gepost op: 08-09-2014 22:26 u »
Jacques, ik neem aan dat je aanzuren bedoeld tot de ideale waarde.
Te veel aanzuren werkt averechts?
Of zie ik dat verkeerd?

Dan is aanzuren een middel voor optimalisatie, dus beter/langer houdbaar.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #17 Gepost op: 08-09-2014 22:31 u »
Voor mij is een bier nog drinkbaar zolang de oxidatiesmaak niet overheerst. Tot die tijd is het bier nog 'houdbaar'. Niet voor niets staat op bier een houdbaarheidsdatum. Tot die datum mag de consument verwachten dat het bier geen overheersende afwijkende smaak heeft.

Het doel van de tht is om aan te geven tot welke datum je een product veilig kunt consumeren Ún er geen afwijkingen zijn. Bij gekoelde producten gaat het vooral om microbiologie. Bij producten buiten de koelkast gaat het daarnaast ook om andere eigenschappen (visueel, geur, smaak).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 08-09-2014 23:06 u »
Jacques, ik neem aan dat je aanzuren bedoeld tot de ideale waarde.
Te veel aanzuren werkt averechts?
Of zie ik dat verkeerd?

Dan is aanzuren een middel voor optimalisatie, dus beter/langer houdbaar.

Het gaat inderdaad om een optimalisering. Maar dat geldt ook voor de andere factoren.
Iets te veel aanzuren is overigens voor de houdbaarheid van je bier overigens niet zo'n probleem. Voor de goede werking van de enzymen kun je het beste een pH aanhouden van 5,4 tot 5,6.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 08-09-2014 23:09 u »
Het doel van de tht is om aan te geven tot welke datum je een product veilig kunt consumeren Ún er geen afwijkingen zijn. Bij gekoelde producten gaat het vooral om microbiologie. Bij producten buiten de koelkast gaat het daarnaast ook om andere eigenschappen (visueel, geur, smaak).

Bier wordt buiten de koelkast bewaard... Microbiologie speelt normaal gesproken bij bier niet, maar is wel mogelijk. Een Noorse brouwer schijnt op dit moment daar last van te hebben.

Offline smaalle

• Junior lid
  • **
  • gewoon. bier.
« Reactie #20 Gepost op: 09-09-2014 09:45 u »
Mijn bier is minimaal 5 maanden houdbaar. Langer kan, maar ik zorg er zelf wel voor dat het niet ouder wordt.
Ik noem dit zelf bedruipen :biersmile:

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #21 Gepost op: 09-09-2014 15:31 u »
Op de Eurige Alt staat een tht van twee maanden. Dat bier is daarna echt niet bedorven, wat je er ook onder wilt verstaan.
Wel heb ik de ervaring dat het bier na een half jaar bepaald minder lekker is wanneer je het vergelijkt met een verse alt.
De tht wordt door de fabrikant bepaald, misschien heeft die wel belang bij een korte "houdbaarheid". ;D
Daar staat een Oud Beersel tegenover met een tht van 30 jaar. De geuze werd steeds lekkerder maar na meer dan 20 jaar liep het bier toch echt behoorlijk terug in smaak, die 30 jaar haalde hij niet.
Kortom je kunt alle kanten op met de tht van bier.

Bert

Offline ZwartGoud

• Senior lid
  • Bier uit ┤de Brouwkamer┤
« Reactie #22 Gepost op: 10-09-2014 12:41 u »
ĘTen minste houdbaar totĘ is een garantie van de fabrikant dat tot die datum het product dezelfde geur/kleur en smaak heeft als tijdens de verkoop. Het heeft niets te maken met veiligheid. Melk kan na de tht datum zuur zijn, onveilig is het niet, het kan dus gewoon gedronken worden. Bij chocola kan de kleur na de tht datum misschien iets veranderen, de smaak zal hetzelfde blijven, en ziek zal je er niet van worden.
In sommige gevallen wordt er gewoon een datum uit de duim gezogen. Kauwkom is eeuwig houdbaar, maar toch staat er soms een tht datum, op.

ĘTe gebruiken totĘ gaat over producten die na die datum gevaarlijk kunnen worden door bederf. Denk aan vlees of vis, maar ook aan voorverpakte groenten. Die kun je daarna beter weggooien.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 11-09-2014 20:24 u »
Een Noorse brouwer schijnt op dit moment daar last van te hebben.
Maar dat is dus al besmet de fles in gegaan. :)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 11-09-2014 20:28 u »
ĘTen minste houdbaar totĘ is een garantie van de fabrikant dat tot die datum het product dezelfde geur/kleur en smaak heeft als tijdens de verkoop.
Wat dat betreft hebben de Uerige brouwers daarmee meer gelijk dan veel andere (vooral Belgische stijl) brouwers.

Tags: