Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: CO2 op fles mislukt  (gelezen 2363 keer)

Offline jake99

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
CO2 op fles mislukt
« Gepost op: 12-09-2014 14:36 u »
Hi,

Ik heb een brouwsel waarvan ik flesjes bier heb waarbij er bijna geen CO2 op fles zit en flessen waar veel te veel CO2 op zit.
Wat kan ik hier mee doen?

Waarschijnlijk is dit omdat ik mijn suikerwater niet geroerd heb in het bottelvat.

Kan ik deze allemaal in een bottelvat doen en dan opnieuw bottelen ofkan ik ze beter op kegs zetten?Ik heb hier nog 2 x 9.45 L nieuwe soda kegs staan die ik nog niet heb gebruikt.

mvg,
Jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
Re: CO2 op fles mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 12-09-2014 15:26 u »
Beide opties lijken me mogelijk maar niet ideaal. Kan me voorstellen dat je je bier wilt "redden". Volgens mij is bottelen van bier waar flink wat koolzuur op staat wel lastig, maar daar heb ik (gelukkig) nog geen ervaring mee..

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #2 Gepost op: 12-09-2014 15:48 u »
Ik had ook iets dergelijks, ik heb met een flessenopener, voorzichtig de druk eraf gehaald en vervogens met de flessentang de dop weer goed vast geklemd.

Wees er alert op dat de flessen kunnen ontploffen!

Bij mij waren sommige flessen wat droger en sommige wat zoeter...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 12-09-2014 17:26 u »
Hi,

Ik heb een brouwsel waarvan ik flesjes bier heb waarbij er bijna geen CO2 op fles zit en flessen waar veel te veel CO2 op zit.
Wat kan ik hier mee doen?

Waarschijnlijk is dit omdat ik mijn suikerwater niet geroerd heb in het bottelvat.

Kan ik deze allemaal in een bottelvat doen en dan opnieuw bottelen ofkan ik ze beter op kegs zetten?Ik heb hier nog 2 x 9.45 L nieuwe soda kegs staan die ik nog niet heb gebruikt.

mvg,
Jan

Bekend verschijnsel bij een te dikke suikersiroop. Maak je suikeroplossing niet te zwaar. Het gewicht aan water dient minstens 2 keer zo veel te zijn als dat van de suiker. Beter is misschien wel 3 keer. En voorzichtig een beetje roeren kan geen kwaad.
Een methode die heel goed werkt is eerst de afgekoelde suikeroplossing in de bodem van het vat doen en daaroverheen het bier hevelen. Roeren is dan niet nodig op voorwaarde dat de suikeroplossing niet te dik is.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #4 Gepost op: 12-09-2014 19:10 u »
Bekend verschijnsel bij een te dikke suikersiroop. Maak je suikeroplossing niet te zwaar. Het gewicht aan water dient minstens 2 keer zo veel te zijn als dat van de suiker. Beter is misschien wel 3 keer. En voorzichtig een beetje roeren kan geen kwaad.
Een methode die heel goed werkt is eerst de afgekoelde suikeroplossing in de bodem van het vat doen en daaroverheen het bier hevelen. Roeren is dan niet nodig op voorwaarde dat de suikeroplossing niet te dik is.
Dan zou ik voor 3 keer zo veel gaan. Een paar brouwsels geleden had ik een suikeroplossing gemaakt van 2 delen water op 1 deel suiker. Af laten koelen en in het bottelvat geschonken. Bier er op geheveld en gebotteld. Na het bottelen lag de spaan waarmee ik voorzichtig had willen roeren, nog onaangeroerd (ha ha leuke woordspeling  ;D ) op tafel.

Het laatste beetje bier uit het bottelvat heb ik geproefd en het was verschrikkelijk zoet. Ik heb toen nog een gebotteld flesje open gemaakt om te proeven en dit was veel minder zoet. Gelukkig is het allemaal wel goed gekomen met de hergisting maar voor mij een reden om de roerspaan zo neer te leggen dat ik deze wel met gebruiken.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #5 Gepost op: 12-09-2014 21:33 u »
De flesjes zonder CO2 kan je nog suiker aan toevoegen, die met teveel daar kan je de naaldmethode van PietO bij proberen. :)

Tags: