Eenvoudige waterbehandeling

Gestart door homoeccentricus, 08-09-2014 17:31 u

Vorige topic - Volgende topic

homoeccentricus

Kan iemand bevestigen dat de simpele methode beschreven in http://www.bertusbrewery.com/2012/02/water-chemistry-how-to-build-your-water.html een goede basis vormt voor de waterbehandeling? Dit zijn de regels (in het Engels), uitgaande van RO (omgekeerde osmose)-water, dus water waar geen zouten inzitten:

For the basic style of beer, I simply:

-Add 1 tsp of calcium chloride per 5 gallons of water
-Add 2% acidulated malt to my grain bill (typically between 3 and 5 ounces for a 5 gallon batch.

That's it.

But don't different beer styles require different water?

Yes, that's correct.
Roasty beers (stouts, porters), I skip the acidulated malt.
Hoppy syles (APA, IPA, IIPA), I also add 1 tsp of gypsum
Soft water beers (Czech Pils), I cut the calcium chloride down to 1/2 tsp
British styles, I double the calcum chloride, and add 1 tsp of gypsum.

RobinB

Er is hier al eea geschreven over waterprofielen en hun invloed.
Als je met RO water begint, is dat inderdaad kaal en kan je naar wens mineralen toevoegen.

Of dat profiel ook overeen komt met het bovenstaande zou je even kunnen uitrekenen.
Ik denk overigens dat ik liever aanzuurt met melkzuur ipv zuurmout aangezien de eerste constanter is.
Daarnaast kan je ook goed bier brouwen met RO water zonder toegevoegde zouten. :)

homoeccentricus

Ik vroeg eigenlijk gewoon een antwoord ja of neen :-)

William

RobinB

In hoofdlijnen ja inderdaad.
Maar op de vraag of het nodig is zeg ik in hoofdlijnen nee. ;)

Jacques

Ik zeg volmondig JA!

Calciumchloride en calciumsulfaat hebben een grote invloed op de uiteindelijke smaakbeleving van je bier.
In plaats van zuurmout kun je zoals Robin terecht opmerkt beter melkzuur of verdunde fosforzuur gebruiken. Je weet dan precies wat je doet.

homoeccentricus

Ja, maar zuurmout vervangen door fosfor/melkzuur.  De rest is allemaal ok. Ja impliceert dus de maisch NIET aanzuren bij stouts en porters. Enzovoort.

Ja?

Jacques

De donkere mouten die in stouts en porters gaan zorgen voor een verlaging van de pH. Daarom hoef je bij deze biertypes normaal gesproken niet aan te zuren. Echter als je water heb met extreem veel bicarbonaten kan het toch nodig zijn. Vandaar ook dat ik steeds adviseer om de pH te controleren na zo'n 10 minuten maischen.

Brouwers

pH meten is wel degelijk aan te raden bij het brouwen van een stout ed. Bij mijn milkstout moest ik het beslag zelfs ontzuren met natriumbicarbonaat omdat de pH op 5 was bij de eerste meting.

joosting87

Wat betreft aanzuren, waterbehandeling, pH meten e.d. hoe belangrijk is dit in het bierbrouwen.
Ik bedoel, is het als beginner nodig om me daar druk over te maken  :nut: (zijn namelijk al zoveel meer dingen  :nut:)

homoeccentricus

Citaat van: Brouwers op 09-09-2014  10:42 upH meten is wel degelijk aan te raden bij het brouwen van een stout ed. Bij mijn milkstout moest ik het beslag zelfs ontzuren met natriumbicarbonaat omdat de pH op 5 was bij de eerste meting.

Wat voor water was dat dan?

homoeccentricus

Citaat van: joosting87 op 09-09-2014  14:47 uWat betreft aanzuren, waterbehandeling, pH meten e.d. hoe belangrijk is dit in het bierbrouwen.
Ik bedoel, is het als beginner nodig om me daar druk over te maken  :nut: (zijn namelijk al zoveel meer dingen  :nut:)

Gewone beginnelingen hoeven hun water niet aan te passen. Geobsedeerde beginnelingen zoals ikzelf zijn op zoek naar vereenvoudigde methodes  :)

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 09-09-2014  14:56 uGewone beginnelingen hoeven hun water niet aan te passen. Geobsedeerde beginnelingen zoals ikzelf zijn op zoek naar vereenvoudigde methodes  :)

De simpelste methode is toch echt meten en corrigeren. Een hulpje vooraf is de diverse software, in BrouwHulp zit een waterrekenhulp die het verrekte goed doet. Een ander gewaardeerd gereedschap is Bru'n Water's spreadsheet. Gewoon eerst zorgen dat je de pH van het wort op orde hebt.

Ingo

homoeccentricus

Citaat van: seed7 op 09-09-2014  15:38 uDe simpelste methode is toch echt meten en corrigeren.

De bedoeling van deze oefening is het eenvoudigste, best mogelijke resultaat ZONDER meten  :)

homoeccentricus

OK, laten we dit even herformuleren. Ik wil voor mijzelf (categorie geobsedeerde beginneling) de eenvoudigste, best mogelijke, algemene waterbehandeling voor water met weinig mineralen (omgekeerde osmose, enz.) ZONDER te meten of gegevens in een programma in te voeren.  Want pH-papiertjes en spreadsheets zuigen.

80% resultaat met 20% inspanning.

Een nieuwe poging, min of meer gebaseerd op de raadgevingen van Gordon Strong (Brewing Better Beer). Voor een batch van 5 gallons (19 liter):

- 1/4 theelepel fosforzuur in de maisch
- voor moutige bieren: 1 theelepel calciumchloride in de maisch
- voor hoppige bieren: 1 theelepel calciumsulfaat in de maisch
- voor moutige EN hoppige bieren: halve theelepel calciumchloride plus halve theelepel calciumsulfaat in de maisch
- donker geroosterde moutbieren (stout, porter): zoals moutige bieren; donkere granen NIET aan de maisch toevoegen maar cold steepen en tijdens of na de kook toevoegen. Zo zijn er geen problemen met calciumcarbonaat.

Opmerkingen?

Brouwers

Citaat van: homoeccentricus op 09-09-2014  14:54 uWat voor water was dat dan?

http://www.brabantwater.nl/drinkwater/Paginas/Waterhardheid-en-zuurgraad.aspx

Veldhoven selecteren. Dan kun je door op de linkjes (Welschap, Eindhoven) klikken voor een gedetailleerde samenstelling van beide gebieden.

CiteerCitaat van: joosting87 op Vandaag om 14:47

Wat betreft aanzuren, waterbehandeling, pH meten e.d. hoe belangrijk is dit in het bierbrouwen.

Gewone beginnelingen hoeven hun water niet aan te passen. Geobsedeerde beginnelingen zoals ikzelf zijn op zoek naar vereenvoudigde methodes  :)

Ik ben hier als beginner ook tegenaan gelopen (ben nog steeds beginner trouwens). Overal wordt erop het forum gesproken over het belang van aanzuren het al dan niet toepassen van brouwzouten, maar zelden wordt er iets zinnigs over gezegd. Vaak spreken personen over het toevoegen van een beetje (duidelijk hoeveelheid :D). Voor het brouwen van mijn eerste bier liep ik hier dus ook tegenaan.
Toen de waterwizard functie in BrouwHulp ontdekt, daarmee wordt ineens alles duidelijk. In de waterwizard mijn waterprofiel ingevoerd voor Veldhoven. Bij ieder recept het Veldhovense water selecteren en BrouwHulp maar laten nadenken wat er van welk brouwzout en melkzuur in moet. Op de brouwdag hoef ik alleen te meten om te verifiëren of BrouwHulp ook nu weer gelijk had. Ik zou zeggen, makkelijker kan niet. Behalve dan niet aanzuren.

RobinB

Citaat van: homoeccentricus op 09-09-2014  14:56 uGewone beginnelingen hoeven hun water niet aan te passen. Geobsedeerde beginnelingen zoals ikzelf zijn op zoek naar vereenvoudigde methodes  :)
Je kunt niet "een beetje zwanger" zijn. Mijns inziens geldt dat ook voor waterbehandeling.
Óf je doet het niet, óf je doet het goed en weet dan ook wat je doet. :)

Ik doe het niet bijvoorbeeld. :)

seed7

Citaat van: homoeccentricus op 09-09-2014  16:33 uWant pH-papiertjes en spreadsheets zuigen.

En moesten verboden worden, Powerpoint overigens ook.

Citeer80% resultaat met 20% inspanning.

100% resultaat, 0% inspanning, brouw het bier dat bij je water past

Citeer- voor moutige bieren: 1 theelepel calciumchloride in de maisch

Heeft iemand een exacte referentie, de bron, het onderzoek, waar de calciumchloride / calciumsulfaat balans en hun invloed exact vandaan komt? Heb het nog niet gevonden, alleen referenties naar referenties,

Ingo

Ansius

Zijn er gegevens bekend wat het behandelen van water werkelijk oplevert?
Daarbij bedoel niet de theorie maar praktijkvoorbeelden van hobbybrouwers.

Ik ben er niet van overtuigd dat iedereen weet wat hij/zij doet of wat het resultaat werkelijk is.
Eigenlijk denk ik het tegenovergestelde.

homoeccentricus

Citaat van: RobinB op 09-09-2014  18:26 uJe kunt niet "een beetje zwanger" zijn. Mijns inziens geldt dat ook voor waterbehandeling.

"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man."

Wolter

Citaat van: homoeccentricus op 09-09-2014  16:33 uOK, laten we dit even herformuleren. Ik wil voor mijzelf (categorie geobsedeerde beginneling) de eenvoudigste, best mogelijke, algemene waterbehandeling voor water met weinig mineralen (omgekeerde osmose, enz.) ZONDER te meten of gegevens in een programma in te voeren.  Want pH-papiertjes en spreadsheets zuigen.

80% resultaat met 20% inspanning.

Een nieuwe poging, min of meer gebaseerd op de raadgevingen van Gordon Strong (Brewing Better Beer). Voor een batch van 5 gallons (19 liter):

- 1/4 theelepel fosforzuur in de maisch
- voor moutige bieren: 1 theelepel calciumchloride in de maisch
- voor moutige EN hoppige bieren: halve theelepel calciumchloride plus halve theelepel calciumsulfaat in de maisch
- donker geroosterde moutbieren (stout, porter): zoals moutige bieren; donkere granen NIET aan de maisch toevoegen maar cold steepen en tijdens of na de kook toevoegen. Zo zijn er geen problemen met calciumcarbonaat.

Opmerkingen?

Als je geobsedeerd bent heb je het er toch ook wel voor over om een beetje moeite te doen. ;-)

homoeccentricus

Citaat van: seed7 op 09-09-2014  18:38 uEn moesten verboden worden, Powerpoint overigens ook.

100% resultaat, 0% inspanning, brouw het bier dat bij je water past

Heeft iemand een exacte referentie, de bron, het onderzoek, waar de calciumchloride / calciumsulfaat balans en hun invloed exact vandaan komt? Heb het nog niet gevonden, alleen referenties naar referenties,

Ingo

Ik denk dat de oorsprong ligt in de analyse van de watersamenstelling van iconische steden.
Bv Burton (IPA) hoog zoutgehalte, verhouding calciumchloride / calciumsulfaat 1 : 2
Dublin (Stout) medium zoutgehalte verhouding calciumchloride / calciumsulfaat 2 : 1, hoog HCO3 gehalte
Pilsen: heeeel zacht water
enz.

Bron: "Water" (Palmer & Kaminski)

homoeccentricus

Citaat van: Wolter op 09-09-2014  19:46 uAls je geobsedeerd bent heb je het er toch ook wel voor over om een beetje moeite te doen. ;-)

Ik herfraseer: geobsedeerde maar inherent intellectueel luie beginneling. Als in: koopt "Water" van Palmer en Kaminski, maar doet dan geen moeite om het grondig te lezen.

Adbrouwt

Citaat van: homoeccentricus op 09-09-2014  19:43 u"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man."
Prima, misschien moet je hier even het antwoord zoeken als je de antwoorden niet bevallen.

homoeccentricus

Citaat van: Adbrouwt op 09-09-2014  20:43 uPrima, misschien moet je hier even het antwoord zoeken als je de antwoorden niet bevallen.

Hm, ik zie dat mijn evil twin weer bezig is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.