Wilde hopbellen, hoe bruin mogen ze zijn?

Gestart door Zedd, 07-09-2014 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zedd

Hello,

Een vriendin van me heeft hop in de tuin staan, geen idee welke uiteraard. Gelukkig een vrouwtjes plant en ik heb geen harde zaden kunnen vinden dus ik denk onbevrucht.
Ik wil hier een brouwsel mee maken, iets eenvoudigs, gewoon om eens te kijken of dat smaakt.
Ik heb helaas wat te lang gewacht met het plukken van de hop, waardoor het merendeel bruin(ig) is. Niet alles, gelukkig, maar veel wel. En omdat ik van huis uit zuinig ben en niets wil weggooien, zou ik graag weten:
a. Wat is het effect van bruine blaadjes op de bel en de smaak?
b. Hoe bruin is te bruin? Zie foto's (een zonder en een met flits). Vanaf welk nummer zou je het niet meer gebruiken?
c. Is het ras nog te achterhalen? Ik heb het forum al doorgesnuffeld en behalve een serie foto's ter referentie kom ik niet echt verder. Anders is het % alfazuur wat lastig te bepalen...

Zonder flits:

Met flits:


 :weetniet:
Dank!

RobinB


Zedd

Vrouwlief is nog even flink aan het googlen geslagen, met resultaat.

Zoals ik het nu lees, is de kleur ondergeschikt aan de staat van de bel op zich. Kortom, bruin is helemaal niet erg. De volgende zaken wel.
  • De bloem moet papierachtig aanvoelen. Dat betekent dat als je ze door je vingers rolt, ze moeten knisperen. Niet veren want dan zijn ze te nat, niet uit elkaar vallen dan zijn ze te droog.
  • De lupulinen (het gele stof als je de bel openbreekt) moet, inderdaad, geel zijn. Niet oranje, dan is de bel nog niet rijp genoeg.
  • Als je de bel plet, moet de specifieke hopgeur te ruiken zijn. Als het grasachtig ruikt, is de bel nog niet rijp. Niet mee brouwen, want die grassmaak komt direct terug in je brouwsel
  • Het beste zijn bellen die nog dicht zijn, de blaadjes lekker tegen elkaar aan.
  • Bruine puntjes of blaadjes zijn niet erg. Als je de bel openbreekt, mag de binnenkant niet bruin zijn. Die moet nog een klein beetje vochtig zijn, vocht dat verdwijnt als je de bellen droogt.
  • Als je de bel van het takje breekt, moet het takje knappen. Als je moeite moet doen om de bel los te krijgen, is ie nog niet rijp genoeg. Als de bel bijna vanzelf loskomt, is ie waarschijnlijk te oud.

Aanvullingen op dit lijstje zijn meer dan welkom! Voor nu lijkt ik bijna een halve kilo prachtige hop te hebben. Ik (nou ja, mijn vrouw dan) heb ook nog een mooie manier gevonden om de bitterheid van de hop bij benadering te achterhalen. Ik snor de URL van die methode even op, misschien dat er hier nog mensen zijn die interesse hebben.

ciesvandekwis

Dit filmpje legt het allemaal héél duidelijk uit:

Wolter

Citaat van: Zedd op 08-09-2014  09:54 uVoor nu lijkt ik bijna een halve kilo prachtige hop te hebben. Ik (nou ja, mijn vrouw dan) heb ook nog een mooie manier gevonden om de bitterheid van de hop bij benadering te achterhalen. Ik snor de URL van die methode even op, misschien dat er hier nog mensen zijn die interesse hebben.

Na drogen heb je als het goed is ongeveer 100 gram over. Succes met drogen en hopelijk geeft deze hop een mooi aroma aan een volgend brouwsel. (Zelf zou ik niet zo snel geneigd zijn om met een onbekende hopsoort te gaan brouwen. Als het tegenvalt dan heb je er veel energie en tijd ingestoken terwijl het weinig/niets oplevert)

Henielma

Citaat van: ciesvandekwis op 08-09-2014  11:11 uDit filmpje legt het allemaal héél duidelijk uit:


Dank voor de tip.

Zedd

Dat filmpje was de voornaamste bron van mijn overzicht :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.