Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewferm Abdij / eerste keer "beetje" brouwer spelen ;-)  (gelezen 11160 keer)

Offline Dave G.

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Brewferm Abdij / eerste keer "beetje" brouwer spelen ;-)
« Reactie #25 Gepost op: 31-08-2014 17:00 u »
Hey Eric, neenee,  :o wat ik wil zeggen is dat ik 3.5gr/l witte kristalsuiker en 3.5gr/l kandijsuiker heb gebruikt.... 50/50! De waarden zijn gemengd 7gr/l...
Was een reactie op de +5% meer bij kandijsuiker... ;D
55 flesjes in het totaal....
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/bede07ccbe4b7ba1528b98f5bb130272.jpg

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Land: nl
  • Et htt noch emmer joot jejange.
« Reactie #26 Gepost op: 31-08-2014 18:32 u »
Hey Eric, neenee,  :o wat ik wil zeggen is dat ik 3.5gr/l witte kristalsuiker en 3.5gr/l kandijsuiker heb gebruikt.... 50/50! De waarden zijn gemengd 7gr/l...
Was een reactie op de +5% meer bij kandijsuiker... ;D
55 flesjes in het totaal....
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/bede07ccbe4b7ba1528b98f5bb130272.jpg
Okay, dat klinkt beter! 
Dan komt het vast goed samenvol

Succes! en  :proost2:

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #27 Gepost op: 01-09-2014 12:00 u »
Gisteren dus gebotteld met 7 g/l gemengd kristalsuiker en kandijsuiker (eventueel voor de smaak).
Vandaag zie ik bij het omdraaien dat er al een beetje bezinksel zit op de bodem... is dit goed?
Zou ik de flesjes morgen allemaal nog eens draaien om alles nog eens te activeren?

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 01-09-2014 12:34 u »
Zou ik niet doen. Ook hier geldt: Geduld is een schone zaak.
Om een volgende keer te kunnen controleren of de hergisting opgang komt, kun je een PET flesje van 0,5 liter vullen met bier. Deze moet je in dezelfde omgeving zetten als de rest van je bier. Als alles goed gaat komt er steeds meer spanning op het flesje te staan. Geeft toch het gevoel dat je iets kunt controleren  ;)

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #29 Gepost op: 01-09-2014 16:26 u »
Hey Eric, dit staat in de cursus blikbrouwen... weliswaar met suiker per flesje toegevoegd!
Hergisting op de fles

Schudden

Eventueel kun je daags na het bottelen (en ook een paar dagen later) even met de flessen op hun kop schudden. Dit is zeker aan te bevelen voor het geval je de suiker met een lepeltje hebt toegevoegd. Door te schudden zorg je er voor dat de suiker en de gist in het flesje goed vermengd worden.

Offline Bennemans

• Super lid
  • Bier hier..... dank u wel.
« Reactie #30 Gepost op: 01-09-2014 16:42 u »
Zoveel kwaad kan het nu ook weer niet.
Ik hou tijdens de hergisting ook nog wel eens een flesje tegen het licht.
Dit puur om te zien  dat het bier steeds helderder... wordt.
En daarbij hou ik het ook nog even op de kop, om de zweem van bezinksel door de fles te zien trekken, dan weet ik dat de hergisting op gang is.
Maar niet alle flessen krijgen een beurt, het is puur op basis van steekproef en heb nog niet meegemaakt dat het er slechter van werd.

Een pet flesje vullen is ook een zeer handige optie.

Maar geduld is en blijft een schone zaak.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 01-09-2014 18:19 u »

Maar geduld is en blijft een schone zaak.

Ik denk dat dit het moeilijkste deel wordt!  :biersmile:

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 01-09-2014 19:01 u »
Hey Eric, dit staat in de cursus blikbrouwen... weliswaar met suiker per flesje toegevoegd!
Hergisting op de fles

Schudden

Eventueel kun je daags na het bottelen (en ook een paar dagen later) even met de flessen op hun kop schudden. Dit is zeker aan te bevelen voor het geval je de suiker met een lepeltje hebt toegevoegd. Door te schudden zorg je er voor dat de suiker en de gist in het flesje goed vermengd worden.

Ik wil niet zeggen dat het kwaad kan. Ook ik houd regelmatig een flesje tegen het licht. Ook ik ben (verschrikkelijk) ongeduldig maar ook een beetje lui. Ik moet er niet aan denken dat ik 50 flesjes n voor n om moet draaien of schudden. Vandaar de opmerking "Zou ik niet doen". ;)

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 01-09-2014 21:09 u »
Ik wil niet zeggen dat het kwaad kan. Ook ik houdt regelmatig een flesje tegen het licht. Ook ik ben (verschrikkelijk) ongeduldig maar ook een beetje lui. Ik moet er niet aan denken dat ik 50 flesjes n voor n om moet draaien of schudden. Vandaar de opmerking "Zou ik niet doen". ;)

Werkje van nog gn 10 min... bij deze gebeurd!  ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 01-09-2014 22:29 u »
Ik wil niet zeggen dat het kwaad kan. Ook ik houd regelmatig een flesje tegen het licht. Ook ik ben (verschrikkelijk) ongeduldig maar ook een beetje lui. Ik moet er niet aan denken dat ik 50 flesjes n voor n om moet draaien of schudden. Vandaar de opmerking "Zou ik niet doen". ;)

Dit advies komt voort uit discussies hier op het forum. Aanleiding waren berichten dat de hergisting niet op gang kwam. Gemeld werd dat schudden met de flessen op hun kop een positief effect heeft.
Zelf schud ik mijn flessen nooit. Als je niet te lang wacht met bottelen als de navergisting is afgelopen, verloopt de hergisting op fles vlot en zonder problemen.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 01-09-2014 22:33 u »
Dit advies komt voort uit discussies hier op het forum. Aanleiding waren berichten dat de hergisting niet op gang kwam. Gemeld werd dat schudden met de flessen op hun kop een positief effect heeft.
Zelf schud ik mijn flessen nooit. Als je niet te lang wacht met bottelen als de navergisting is afgelopen, verloopt de hergisting op fles vlot en zonder problemen.
Doeme Jacques... heb ik te vroeg geschud... ;D Zal ervan nu vanaf blijven!
Zag dat er op de bodem al wat bezinksel zat, dacht om de hergisting wat te helpen... :o
Je leert elke dag beetje bij beetje bij... :leren: ook een leuk aspect van het "brouwen"!

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #36 Gepost op: 04-09-2014 20:03 u »
De flesjes staan nu op een 22-23 graden. Ik laat ze een tweetal weken op die temperatuur staan. Dan gaan ze een niet gekoeld voorraadkamertje in, waar de temperatuur rond de 17 graden is...  is dit te warm of zou ik ze in de koelkast zetten aan 6 graden om te rijpen... zowel de tripel, abdij als kerstbier op fles?

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #37 Gepost op: 04-09-2014 22:36 u »
Ik zou ze lekker bij 17 graden laten staan straks. Als je ze gaat consumeren bij 6 graden zetten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #38 Gepost op: 05-09-2014 11:16 u »
De flesjes staan nu op een 22-23 graden. Ik laat ze een tweetal weken op die temperatuur staan. Dan gaan ze een niet gekoeld voorraadkamertje in, waar de temperatuur rond de 17 graden is...  is dit te warm of zou ik ze in de koelkast zetten aan 6 graden om te rijpen... zowel de tripel, abdij als kerstbier op fles?

Rijpen gaat goed bij 17 graden. Bij 6 C gebeurt er niet zo veel meer met het bier. Voor het bewaren prima maar niet voor de smaakontwikkeling.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #39 Gepost op: 06-09-2014 11:09 u »
n week geleden gebotteld, vandaag even getest... het ziet er goed uit! Koolzuur ook in orde!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 06-09-2014 11:25 u »
Zo zie je maar weer dat de schuimvorming tijdens het overhevelen niet zo veel zegt over de schuimhoudbaarheid van het uiteindelijke bier.  ;)

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 06-09-2014 11:35 u »
Inderdaad Jacques, het is ook mede dankzij de feedback van iedereen dat ik dit resultaat "tot nog toe" heb!
Het gevoel zegt me wel dat de Tripel eerder drinkbaar gaat zijn dan het abdijbier, dit is nog troebel en ruw! De geuren zijn wel al top!
BEdankt  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 06-09-2014 11:41 u »
De Brewferm Abdij vind ik geen geslaagd pakket. Die heeft een veel te harde smaak voor een donker abdijbier. Pas na maanden trekt dat weg. Een beetje jammer is dat wel omdat veel beginnende hobbybrouwers dit pakket kopen.

Tags: