Bewaren van wort voor giststarters

Gestart door hans_nwk, 05-09-2014 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hans_nwk

Ik heb al een keer de laatste afloop van het spoelen opgevangen en ook wel eens het deel met de trub na het aflopen naar het gistingsvat (na filteren) bewaard en ingevroren voor giststarters.

Morgen ga ik een pils brouwen en wil dan een paar liter wort bewaren. Omdat dit dan erg veel plaats inneemt in de vriezer heb ik het idee om het te bottelen.
Ik zou het na koken al vrij heet in de flessen willen laten lopen (70 °C orde van grootte).

Heeft iemand enig idee hoe lang dat goed blijft als je het net onder de 20 °C bewaart?
Of kan het al vrij snel bederven?

Groet,
Hans

seed7

Gevoelsmatig zou ik de flesjes nog een keer wecken,

Ingo

Dirtbag

Ik weck wort dat ik over heb na een brouwsel (te hoog sg en hetgeen achterblijft in de hop) in het stortmodel weckpot. Daarbij weck ik ze nog eens minimaal een half uur. (Als ik ze vergeet wat langer)

Tot dusver haalt het de maand in ieder geval al wel :)

Het voordeel van de stortmodel weckpotten is dat als het deksel los komt te liggen weet je zeker dat het niet meer goed is ;)

db

hans_nwk

Citaat van: seed7 op 05-09-2014  15:10 uGevoelsmatig zou ik de flesjes nog een keer wecken,

Ingo
Dus reinigen, desinfecteren, vullen met hete wort, dop erop en dan nog tot bv 90 °C (met dop erop liever niet hoger) verwarmen en daar houden voor 10 min?

Lijkt een goed plan, bedankt!

Dan zou het een paar maanden goed moeten gaan denk ik.

hans_nwk

Citaat van: Dirtbag op 05-09-2014  15:13 uIk weck wort dat ik over heb na een brouwsel (te hoog sg en hetgeen achterblijft in de hop) in het stortmodel weckpot. Daarbij weck ik ze nog eens minimaal een half uur. (Als ik ze vergeet wat langer)

Tot dusver haalt het de maand in ieder geval al wel :)
Dus geen 10 min zoals ik hierboven schreef...

Dirtbag

Tja, "Ik doe maar wat" :)

Zodra het water kookt dan kost het niet zo veel energie meer om het aan de kook te houden. Dus ik laat het dan gewoon lekker een tijdje staan borrelen. Het enige wat ik dan wel krijg is behoorlijke kalkaanslag op de weckpotjes :D

Maar dat kan de vaatwasser uiteindelijk wel de baas.

db

toon van den broek

Om te zorgen dat de door mij gebruikte jam/honingpotjes goed steriel zijn giet ik het wort er gewoon kokend in en kan ik na een paar minuten met een handdoek de dekseltjes vastdraaien. Na een half uurtje hoor je een 'klik' en weet je dat de boel vacuüm staat. In de koelkast bewaren gaat goed. Meestal kook ik eerst het wort extra dik in, dan neemt het ook minder plaats in. Nooit problemen gehad, want je kookt het wort toch eerst goed op -bv. in een erlemeyer of bolvormige fles- voordat je koelt en de gist toevoegt voor je starter.
Groet, Toon.

Eric v B

Even een vraag: wat is het voordeel van "zelf gemaakte" wort tov wort gemaakt met moutextract? Mijn eerste giststarter wil ik volgende week gaan maken en als leek zijnde lijkt mij het gebruik van moutextractpoeder prettiger dan (in mijn ogen) het gedoe met geweckte potjes in de koelkast en commentaar van huisgenoten dat ze niet bij de mayonaise kunnen omdat er weer bier voor staat.  :-[

toon van den broek

Hallo Eric,
Je hebt gelijk: heel veeel nut heeft het niet want moutextract werkt net zo goed.
Alleen als je een beetje meer volume brouwt dan is het wel een goedkopere manier die niet heel veel plaats in hoeft te nemen.
Een of twee jampotjes zijn voor een gemiddelde starter wel genoeg, dus dat valt mee wat ruimte betreft.

Groet, Toon.

RobinB

Probleem is natuurlijk dat je niet altijd weet wat je volgende brouwsel is. "Een of twee jampotjes" is zeker niet altijd genoeg, vaker te weinig.
Dan ontkom je er dus niet aan om alsnog weer moutextract te gebruiken.

Ik ben eens begonnen met weckflessen van 1 liter, maar inmiddels weer mee gestopt. Vond het toch niet praktisch.
Heb er nog wel eentje staan, al meer dan een jaar oud, maar nog steeds helder... :duimop:

Eric v B

Dan ga ik gewoon voor moutextractpoeder. Het hele huis staat al vol met bierspullen, vindt mijn gezin. Kelder met kratten bier een hele diepvries la vol hop. Een koelkastdeurvakje met gist, her en der in huis slingeren "dingetjes" die iets met pap z'n bier te maken hebben, woekerplant in de tuin en eens in de maand stinkt de hele hut (bel maar als pap klaar is dan kom ik weer naar huis).
 

hans_nwk

Citaat van: Eric v B op 05-09-2014  21:08 uEven een vraag: wat is het voordeel van "zelf gemaakte" wort tov wort gemaakt met moutextract? Mijn eerste giststarter wil ik volgende week gaan maken en als leek zijnde lijkt mij het gebruik van moutextractpoeder prettiger dan (in mijn ogen) het gedoe met geweckte potjes in de koelkast en commentaar van huisgenoten dat ze niet bij de mayonaise kunnen omdat er weer bier voor staat.  :-[
Voor mij op dit moment:
Voor mijn volgende brouwsels heb ik alles in huis maar wat weinig moutextract voor de volgende starter. Vandaag ben ik aan het brouwen en wil ik dus wat starterwort bewaren om niet een bestelling voor alleen wat moutextract te moeten doen.
Groet,
Hans

toon van den broek

Hallo Robin,

Voor een bovengister red ik het altijd met twee jampotjes. Als het te weinig zou zijn kan je altijd nog moutsiroop uit de biowinkel , eventueel honing of -als je dat allemaal niet in huis hebt- gewoon suiker nemen om het verder aan te vullen.
Je zou zelfs als je dat zou willen zelf je moutsiroop kunnen maken van je wort.
Maar ik geef toe: het zijn allemaal extra handelingen en maken het brouwen er niet simpeler op.
En wat enkelen zeggen: je moet soms oppassen dat niet heel je huis vol bierspulletjes komt te staan. Gaat vooral irritatie geven bij die gezinsleden die niet zo'n bierdrinkers zijn. Bij de anderen is meestal wel krediet....

Groet, Toon.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.