Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gegevens gevraagd  (gelezen 6274 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Gegevens gevraagd
« Gepost op: 14-06-2005 11:29 u »
Beste brouwers,

Wellicht heb je mijn artikel gelezen over de aspecten van het brouwproces die de schijnbare vergistingsgraad beļnvloeden. Graag wil ik dit onderzoek uitbreiden met gegevens van andere brouwers. Ik heb al gegevens van MO, maar ik wil er graag nog meer. Heb je je brouwsels goed en betrouwbaar doorgemeten, zou je ze dan beschikbaar willen stellen? Zo ja, vul dan de spreadsheet in voor een aantal of alle brouwsels die je goed hebt gedocumenteerd. Het gaat in eerste instantie alleen om brouwsels met een meerstaps infusie maischschema. Je kunt de ingevulde sheet naar mij mailen.

Voor mijn werk heb ik een neuraal netwerk (zie bijvoorbeeld HIER) geprogrammeerd en ik wil graag met dit netwerk eens kijken of ik verbanden kan vinden die beter zijn dan die ik met regressietechnieken vind. Neurale netwerken zijn uitstekend geschikt voor het vinden van niet-lineaire verbanden, dus ik heb goede hoop.

Alvast hartelijk bedankt voor de medewerking.

Groeten,

A3

P.S. Ondertussen zou ik graag de analyse uitvoeren met een wat uitgebreidere dataset. Zie verderop voor een nieuwe datasheet.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Drents Hopbier

• Super lid
Re: Gegevens gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 14-06-2005 20:56 u »
Hallo,

Het artikel oogt leuk. Maar (misschien ben ik te kritisch) lijkt mij vooral geschikt voor je eigen bier en brouw- en meetmethode.
In Excel kan ik invullen: l/kg. Maar niet de soort mout (de een zal toch meer vergistbaar extract geven dan de ander).
De maischtijd bij 50, 60 en 70°C. Wordt een uur bij 58-62 als een uur bij 60 gerekend?
Niet alleen de pH maar ook grofheid van schroten, roeren enz. zal effect kunnen hebben.
Bij hoeveelheid suiker zou ook soort suiker vermeld moeten worden. Glucose vergist sneller dan saccharose (biet/rietsuiker). Als teveel suiker werd toegevoegd kan de gist lui geworden zijn en bijv. maltotriose niet volledig meer omzetten.
En dan de methode van meten: temperatuur, s.g.
Ik ben zelf bezig een onderzoekje te herhalen dat Wilco Agterhuis in 1996 deed naar de eindvergistingsgraad van commerciėle bieren. Er zijn wat duidelijke verschillen, maar hoe weet ik zeker dat mijn meetmethode van s.g. en vooral eind s.g. net zo nauwkeurig is als die van Wilco?
Wat was de vergistingstemperatuur? Op kleine schaal zal de temp. niet veel afwijken van de omgevingstemp. Maar bij 100 liter kan ik me voorstellen dat de temp. wel 5°C oploopt (tenzij er gekoeld kan worden).

Maar misschien ben ik wel te kritisch.
Hans

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 15-06-2005 09:31 u »
Ha Hans,

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Al die factoren die jij noemt spelen mee. Sommige factoren zijn echter belangrijker dan andere en ik wil eens kijken of ik op basis van de factoren die ik meeneem verbanden kan vinden. Zo niet, dan leren we daar ook weer van.

De maischtijden zijn inderdaad niet zo strikt. Een uur bij 62 graden wordt gerekend als een uur bij 60 graden. Een verschil van 2 graden is toegestaan. Wat de suiker betreft: ik gebruik altijd alleen maar kristalsuiker en heel veel brouwers doen dat. De vergistingstemperatuur meet ik altijd direct in het bier. Meet je de omgevingstemperatuur, dan moet daar inderdaad nog zo'n 2 tot 5 graden bij opgeteld worden.

Kortom: ik wil het eerst eens simpel proberen, ingewikkelder maken kan altijd nog.

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #3 Gepost op: 16-06-2005 21:50 u »
Tja ik dacht da'k excel op mijn laptop had staan...dus niet

Gio

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-06-2005 23:13 u »
Citaat
Kortom: ik wil het eerst eens simpel proberen, ingewikkelder maken kan altijd nog.

Volgens mij is het al pittig zat  :lessmile:  :leren:  :shelp:  :nut:  :ziek: .

:degroeten:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 22-06-2005 10:17 u »
Na een eerste analyse van de gegevens die ik heb, zou ik graag nog meer gegevens willen hebben. Hierbij de nieuwe lege data sheet. Ik zoek trouwens gegevens van bieren die vergist zijn met de thans verkrijgbare korrelgisten óf met een gist van Wyeast.

Werk mee aan een uniek onderzoek!

Het is trouwens de bedoeling om, als er goede voorspellingen met het neurale netwerk gemaakt kunnen worden, een programma te schrijven waarmee je zelf gemakkelijk de schijnbare vergistingsgraad en de einddichtheid van een bier kunt voorspellen. Met dit programma kun je dus je met de keuze van je gist, je beslagdikte en je maischschema je brouwsessie zodanig aanpassen dat je de gewenste vergistingsgraad bij benadering zult bereiken. Dit programma zal ik vervolgens op mijn website ter beschikking stellen. Maar dan moet ik natuurlijk wel genoeg data binnenkrijgen.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-07-2005 09:27 u »
Beste brouwvrienden,

Om alvast een idee te geven van wat ik met de gegevens ga doen, heb ik al een voorstudie gedaan naar het toepassen van een neuraal netwerk voor het voorspellen van de schijnbare vergistingsgraad. Hoewel de resultaten al heel aardig zijn, denk ik dat het nog beter kan worden met meer gegevens. De eerste resultaten heb ik beschreven in een artikel.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-01-2006 14:49 u »
Beste Brouwers,

Nogmaals wil ik graag jullie aandacht vestigen op dit onderwerp. Het neurale netwerk popelt nog steeds om jullie gegevens te interpreteren en vergeet niet dat het een mooi instrument kan opleveren om je brouwproces verder te verbeteren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 26-01-2006 16:17 u »
Adrie,

Ik heb het artikel even doorgelezen...pittige materie.....'k moet het nog eens lezen wil ik het snappen denk ik.. :denken:  Maar ziet er wel interessant uit. Het te maken programma wordt, neem ik aan, ook opgenomen in ons, nog te maken, OS  Software..??

Ik zal eens kijken of ik met mijn volgende brouwsel wat gegevens kan verzamelen voor het neurale netwerk..

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 26-01-2006 16:26 u »
Het te maken programma wordt, neem ik aan, ook opgenomen in ons, nog te maken, OS  Software..??

Vanzelfsprekend! Maar het staat of valt natuurlijk met de beschikbaarheid van voldoende gegevens. Dus Oscar, invullen die sheet!  :bijdrage_forum:

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #10 Gepost op: 26-01-2006 21:38 u »
Ik heb hem ook nog steeds liggen :-[ Ik hoop er binnenkort es aan toe te komen.  :proost:

Offline Titus

• Vol lid
  • Wat je ruikt proef je niet
« Reactie #11 Gepost op: 01-02-2006 20:48 u »
 Adrie,
ik heb je excel file gedownload. Ik zal de komende dagen es trachten e.e.a. in te voeren van mijn brouwsels..

groet,
Titus

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2006 16:45 u »
Hoi Adrie,
Ik heb je excel file met gegevens gevuld.

Groet,
Titus

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2006 16:54 u »
Bedankt Titus!

Ik heb je sheet ondertussen verwijderd uit jouw bericht.

Offline Titus

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2006 17:16 u »
Prima!
 :proost2:
Titus

Offline frankbaeyens

• Vol lid
  • Cerveza, de kracht van het graan!
« Reactie #15 Gepost op: 13-02-2006 18:19 u »
Ben benieuwd of/in welke mate de bijkomende gegevens van Titus & mezelf het model zullen confirmeren !!
Frank

Tags: