Makkelijke Tripel

Gestart door Marcus, 13-06-2005 20:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcus

Dag beste brouwers,
Ik ben van plan om een niet-ingewikkelde tripel te maken, die wel/toch lekker moet worden. Dus met zo weinig mogelijk verschillende ingrediënten. De munichmout zit er in voor een klein beetje extra kleur, en omdat het zakje leeg moet. ;) De keuze van hop is voor mij nog willekeurig; daarvoor ken ik de verschillen nog te weinig.
Wat vinden jullie van onderstaand recept? Wat is volgens jullie toch echt essentieel in een tripel?
Graag jullie suggesties.

Alvast bedankt!



Makkelijke Tripel


Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         3.50
Anticipated begin SG:          1.092    Plato:             21.90
Anticipated EBC:           7.7
Anticipated IBU:          20.3
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------
Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   12.90    L
Pre-Boil Gravity:      1.071    SG          17.27  Plato


Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 77.9     2.73 kg.  Pilsener 3                    België          9.25      3
  2.6     0.09 kg.  Munich Mout 15                België          9.25     15
 19.5     0.68 kg.  Suiker ( Kristal )            Nederland      11.55      0

Potential represented as Degrees Plato per pound per gallon.


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 45.45 g.     Hallertau Hersbrucker               Whole    2.00  20.3  90 min.


Yeast
-----
Westmalle Tripel opkweek


Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

Grain kg:     2.82
Water Qts:   13.74 - Before Additional Infusions
Water L:     13.00 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 4.61 - Before Additional Infusions



Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  67  Time:  45
Mash-out Rest Temp :          78  Time:  10
Sparge Temp :                 80  Time:  30

Herman

Ik vind je begin-SG wat aan de hoge kant. Ca. 1.080 is al mooi genoeg. Voor een goede vergistbaarheid kun je overwegen tijdens de gisting pas suikersiroop toe te voegen. Ook wat extra bitterhop kan geen kwaad, 20 IBU is aan de lage kant. Gezien de zwaarte zou ik eerder voor 30-35 gaan, of houd je niet van hoppig bier?

Procentueel is er niets mis met je mout en suiker, ook Hallertau past heel goed. Als je nog een bitterhop hebt liggen, dan zou ik hier wat van toevoegen. Want die 2% HH schiet niet op.

Herman

Silvio

Persoonlijk zou ik er nog wat koriander bij doen, dat past (hoort) wel bij een tripel.
Niet overdrijven, gewoon 3 tot 4 gram korianderkorrels( even pletten voor gebruik en de laatste 10 tot 15 minuten mee laten koken) op 10 liter en eventueel gelijk nog wat iers mos ( 3 tot 4 gram op 10 liter) voor het klaren.Zonder kan ook maar die koriander geeft net even dat beetje extra!

Johannes

Ik sluit me volledig bij Herman aan, met als aanvulling dat je zou kunnen First Wort Hoppen, ivm het niet aanwezig zijn van een late hopgift.

:degroeten:

Johannes

MO

De vraag die in mij opkomt is: wat vind je zelf een lekkere tripel. Als je Westmalle een top tripel vindt (zoals ikke) dan moet je je bier inderdaad hoppiger maken, 2x zoveel of zo. De hopgift kun je goed in twee delen opsplitsen: een gedeelte 90 min koken en een gedeelte 30 min. Dan krijg je met Hallertau of een andere nobele aromahop een mooie kruidige tripel. Persoonlijk "kruid" ik liever met hop, maar in heel veel Nederlandse tripels zit koriander.
Een Westmalle tripel is zeer droog, als je dat lekker vindt, moet je je b-amylase rust verlengen tot 45 min (60 grC maischstap). Dan kom je wel op 1010, en komt de kruidige hop ook beter naar voren.

Marcus

Aan de hand van de gegeven tips ben ik op het volgende gekomen:
Ik sla de koriander een keertje over; daar heb ik laatst al eens iets mee gebrouwen, en ik vind het leuk om dit bier zo basic mogelijk te houden... Westmalle is inderdaad een van mijn grootste favorieten!
Kan het trouwens zo zijn dat mijn hopsoorten van Brouwland van een wat rare oogst zijn met 2% en 3,5% alfazuur? Ik kom in de meeste recepten hogere pecentages tegen.

Vraag: als je bij de ene maischtemperatuur een kwartiertje langer door gaat, moet je dat dan van de volgende stap afhalen?

Makkelijke Tripel

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          10.00    Wort Size (L):     10.00
Total Grain (kg):         3.08
Anticipated OG:          1.081    Plato:             19.46
Anticipated EBC:           7.0
Anticipated IBU:          34.4
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:    12.90    L
Pre-Boil Gravity:        1.062    SG          15.31  Plato


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 77.9     2.40 kg.  Pilsener 3                        België          9.25      3
  2.6     0.08 kg.  Munich Mout 15                België          9.25     15
 19.5     0.60 kg.  Suiker ( Kristal )              Nederland    11.55     0


Hops
 Amount     Name                               Form    Alpha  IBU    Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 45.45 g.     Hallertau Hersbrucker         Whole    2.00  21.3  90 min.
 22.73 g.     Styrian Goldings                Whole    3.50  13.1  30 min.


Yeast
-----
Westmalle opkweek
 

Mash Schedule
-------------
Mash Type: Multi Step

L Water Per kg Grain: 3.50

Intermediate Rest Temp :      60  Time:  45
Saccharification Rest Temp :  67  Time:  20
Mash-out Rest Temp :           78  Time:  10
Sparge Temp :                     80  Time:  30




Johannes

Ik denk dat Martin niet goed heeft gekeken naar je maischschema want dat is al een droog schema, als je het dan toch simpel wilt houden doe dan bijv. 45 min op 60 en 20-25 min op 70 graden, en vervolgens afmaischen.

Herman

Maischtemperaturen en tijden dien je wel op elkaar aan te passen. In jouw schema kun je de 68 (of 70) tijd korter aanhouden, ca 20 minuten (of tot joodnormaal).  Maar lees eerst eens dit artikel of deze er op na.

Ga je met 1,78 l water per kg maischen of doe je infusie met heet water? Als je verwarmt, zou ik zeker voor 3,5-4 l per kg mout gaan.

Herman

Marcus

Hé wat een rare mout-waterverhouding! Vast een typfoutje. Ik bedoel natuurlijk 3,5 l per kg. Dit, en de maischschema-aanpassing zal ik even aanpassen. Ik ben van plan gewoon te verwarmen, dus zonder er steeds heet water bij te voegen.

Hopmans

CiteerKan het trouwens zo zijn dat mijn hopsoorten van Brouwland van een wat rare oogst zijn met 2% en 3,5% alfazuur? Ik kom in de meeste recepten hogere pecentages tegen.

Ja klopt, het is dit jaar een wat mindere oogst Marcus.

 :degroeten:

MO

Of eigenlijk de oogst van vorig jaar natuurlijk (hop wordt in augustus geoogst). Het was vorig jaar geen superzomer.

Wij doen meestal 60/70 schema. Dan zou je dus het beste 50 min 60 ºC en 20-30 min 70 ºC (tot I2 negatief) kunnen maischen. Zie deze thread (maar dat  is wel een lang verhaal). Waarom kloon je niet gewoon mee met de Westmalle tripel? http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1846.0/all.html

Adrie

Zorg in ieder geval voor een goede starter (beluchten en gistvoeding toevoegen). Te weinig van deze gist kan een gestokte vergisting tot gevolg hebben met als resultaat een te zoete tripel. En schrik ook niet van de geuren uit het waterslot. Deze gist produceert na een paar dagen een rioollucht, maar dat komt allemaal goed.
Het toevoegen van de suiker als de hoofdvergisting bijna voorbij is, is een goed idee, zoals Herman ook aangeeft.

Succes met brouwen en houd ons op de hoogte!

Marcus

Toevallig staat de Westmalle kloon hierna in de planning! Maar ik moet wel toegeven dat ik me voor de opzet van dit recept voornamelijk heb laten inspireren door het genoemde kloonrecept, vandaar de overeenkomsten.

Bij eerdere brouwsels heb ik ook de Westmalle gist gebruikt, en die rioollucht viel me toen ook op. Wat me ook opviel, was dat na een paar weken lageren het waterslot nog steeds een heel klein beetje aktief was. Toch was de dichtheid al net iets onder de 1010 bij het bottelen.
-Is het normaal dat de gist zo lang doet over het laatste restje eten?
-kan het kwaad om toch te bottelen?
De blubjes kwamen om de 15 minuten gok ik.

Adrie

Bij een blobje per kwartier kun je rustig bottelen. Gebruik niet teveel suiker, afhankelijk van de temperatuur bij het lageren kun je toe met 6 tot 7 gram per liter. Meestal is (ook bij deze gist) twee weken lageren genoeg. Lager je bij lage temparturen (15 gaden of lager), dan kun je iets langer wachten. Bij een eind SG onder de 1010 hoef je niet zo bang te zijn voor ontploffende flessen.

Marcus

Citaat van: Herman Holtrop op 13-06-2005  21:04 u... Voor een goede vergistbaarheid kun je overwegen tijdens de gisting pas suikersiroop toe te voegen. ...

Wat is hier de achterliggende gedachte van?
Nog bedankt voor de interessante artikelen. Die had ik nog niet gevonden.

MO

Keukensuiker is het makkelijkst vergistbaar, suikers uit mout moeilijker. Gist begint met makkelijke suikers, de moeilijke blijven dan over. Aan het eind van de vergisting wordt gist moe. Als hij dan nog de moeilijke suikers moet doen, dan is dat lastiger dan dat hij alleen nog maar makkelijke suikers moet vergisten. Dat kan dus alleen als je die later toevoegt. Wyeast (Amerikaanse leverancier van vloeibare gist) raadt suiker toevoegen na hoofdvergisting aan voor de Westmalle gist. Naar verluidt brouwen de broeders zelf ook zo, de gist is het dus gewend.

Marcus

Aha, zit dat zo! Fantastisch!

Dinsdagavond heb ik mijn giststarter in elkaar gezet: deze keer met moutextract, SG van ongeveer 1060. Ik Heb de fles na afkoelen flink geschud voor de beluchting, en warm weg gezet. De volgende dag was het schuimkraagje echter verdwenen. Dus gisteren heb ik wat gistvoeding toegevoegd, en een half uur belucht met pompje en filter. Vanmorgen nog steeds geen belletjes of blobjes door het waterslot. Wat ik wel zag: onder in de fles een bezinksel (hopelijk een mix van eiwitten en gist) en zwevend in de vloeistof ook nog vanalles, met halverwege de fles een duidelijke wolk.
Vraagjes:
- produceert gist tijdens de aerobe "vertering" ook CO2?
- Moet ik bang zijn dat ik iets anders aan het opkweken ben?

Ik durf nog niet te proeven van het geheel, want ik weet niet of gistvoeding slecht voor een mens is. Maar ik vind het verschil met mijn vorige Westmalle giststarter behoorlijk groot, zie hier.
Of was die giststarter zo lustig aan het borrelen omdat de zuurstof op was?

Marcus

Ha brouwers!

Intussen is dit bier geproefd en... uitstekend bevonden! Ik ben er echt helemaal mee in mijn nopjes! De smaak is fris-zoet, licht moutig, fruitig (daar hou ik wel van) en de hop komt prachtig naar voren aan het eind. Ik vind het alleen jammer dat het bier wat  zoeter is geworden dan ik had gewild, maar daar is natuurlijk wat op te vinden. Waarschijnlijk lag het aan de wat trage vergisting, waar Adrie me voor gewaarschuwd had. Dit is ook de eerste keer in mijn (korte, zich ontwikkelende) brouwersbestaan dat ik "Hmm! Brouw deze nog maar eens een keer!" te horen krijg.

Het was deze keer erg interessant om het smaakverloop te volgen, na het bottelen. In eerste instantie smaakte het bier heel zuur, en was ik bang voor enge beestjes. Verder kwam elke andere smaak apart langs knallen. Twee weken later waren alle smaken "naar elkaar toe gekomen" en smaakt het bier zowaar gebalanceerd.

Erg leuk was ook de ontdekking - of eigenlijk de bevestiging - dat de vorm van het glas heel veel doet met de smaakbeleving. In een Karmelietglas smaakt het bier heel vol, in een Westmalleglas een stuk rustiger.

Ik zou zeggen: brouw hem ook eens!

MO

Heb je wat meer informatie over eind SG, vergistingstijden en -temperaturen? Heb je nog last van een gestokte vergisting gehad?

Marcus

Het eerste begin SG was 1054 (?) en het tweede begin SG heb ik eigenlijk niet gemeten. Ik heb de suiker pas toegevoegd tegen de tijd dat de gewone vergisting bjna afgelopen was, aan de hand van de activiteit van het waterslot. Het eind SG was 1009 (na lageren, uit mijn hoofd). Er is vergist bij 26 graden. De vergisting verliep traag; ongeveer anderhalve week was er voor nodig. Gelukkig is de vergisting niet gestokt. Er is 3 weken gelagerd, bij huiskamertemperatuur.
De getallen weet ik niet meer precies helaas.

Via een indampmethode die op de site van het Twents Bierbrouwgilde staat ben ik op een alcoholpercentage van 7,2% uitgekomen. Dat zou betekenen dat ik het beoogde begin SG niet gehaald heb. Ik moet maar eens goed aan de slag gaan  met mijn rendement...

MO

Met A3's BrouwHulp kun je je werkelijke begin SG (incl suiker) berekenen. Zo te zien heb je je toch aardig aan het kloonrecept gehouden en zal het bier wel 9% zijn. Voor BrouwHulp zie http://home.tiscali.nl/adrieotte/wp/downloads.htm

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.