Brewferm Christmas

Gestart door Dave G., 26-08-2014 17:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heisenberg

Citaat van: hansHalberstadt op 16-09-2018  08:59 uNee dat is niet normaal als het eind SG op dat moment nog bij lange na niet is gehaald. als het eind SG wel bijna is gehaald dan zou het kunnen omdat sommige gisten dan nog langzaam doorgaan om de maltotriose af te breken en te vergisten, maar als je pas halverwege bent is er nog voldoende suiker die wel goed vergistbaar is., dan heb je dus te maken met een slepende vergisting. Oorzaak is vrijwel altijd te weinig actieve gist die je met overhevelen dan ook nog voor het grootste deel bent kwijtgeraakt.

Wat voor gist had je? hoeveel en in welke vorm (korrels, starter)?

ps, zo te zien is het een donker bier. wat voor maischtraject heb je aangehouden? te kort maischen bij donkere bieren met relatief veel enzymarme mout kan tot gevolg hebben dat je suiker nog onvoldoende in vergistbare stukken is geknipt. bv als je 20 minuten op 63 graden zou maischen en bv 30 min op 72.

Het gaat om een Brewferm bierkit. Geen idee wat voor korrelgist erbij zat. Er stond nl. niks op het zakje...

Heisenberg

Zojuist nog eens gemeten:



Op mijn refractometer lees ik in de linker schaal een Brix van 9, SG wort nog altijd 1035... Wat doe ik fout?



Traploper

De refractometer geeft alleen een correcte waarde voor de vergisting. Daarna is de meting verstoord door de aanwezigheid van alcohol. Maar er zijn websites en tooltjes zoals die van HansH waarmee je het kunt corrigeren mits je het start SG weet.

Heisenberg

Voor mij gaat dat allemaal veel te ver. Ik snap er geen snars meer van. Ik wacht nog maar eens een weekje af...

Ik heb uiteraard geproefd. Smaak is super, het bier is helder.

PS: het begin SG was gemeten met de hydrometer 1063.

Traploper

Als je het te moeilijk vind kun je inderdaad gewoon de hydrometer gebruiken.

Heisenberg

Citaat van: Traploper op 16-09-2018  14:09 uAls je het te moeilijk vind kun je inderdaad gewoon de hydrometer gebruiken.
Op de hydrometer meet ik 1020. Was vorige week 1035, dus afwachten maar weer. Ik moet me eens verdiepen in hoe ik die refractometer precies moet gebruiken. Komt goed  :proost: :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 16-09-2018  13:57 uVoor mij gaat dat allemaal veel te ver. Ik snap er geen snars meer van. Ik wacht nog maar eens een weekje af...

Ik heb uiteraard geproefd. Smaak is super, het bier is helder.

PS: het begin SG was gemeten met de hydrometer 1063.

De foto van jouw hydrometer lijkt voor mij rond de 1023 aan te geven en geen 1035?
met 9 brix en begin SG=1063 (15.9 Brix) kom ik op SG=1018. Dat ligt dus wel een stukje van het gemeten SG af, maar dat kan ook door toleranties komen van hydrometer en refractometer

Heisenberg

Citaat van: hansHalberstadt op 16-09-2018  19:58 uDe foto van jouw hydrometer lijkt voor mij rond de 1023 aan te geven en geen 1035?
met 9 brix en begin SG=1063 (15.9 Brix) kom ik op SG=1018. Dat ligt dus wel een stukje van het gemeten SG af, maar dat kan ook door toleranties komen van hydrometer en refractometer

Begin SG was 1063. Vorige week zat ik op 1035 (hydrometer). Vandaag op 1020 (met de hydrometer). Met de refractometer mat ik vandaag 1035 SG wort. 9 Brix. IK zal dus nog wat geduld moeten hebben voordat ik kan gaan bottelen.

Heisenberg

Mijn geduld wordt behoorlijk op de proef gesteld... Zojuist nog maar eens gemeten. Het begint erop te lijken!



Volgende week nog maar eens meten. Wordt langzaamaan tijd dat ik kan bottelen.  :brouwen: :brouwen: :proost: :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.