Brewferm Christmas

Gestart door Dave G., 26-08-2014 17:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dave G.

Voila, het kerstbier zit op fles... nu wachten... tot Kerstmis!  :proost:
Na drie blikbrouwsels te "brouwen" zijn deze allemaal op fles (2 x abdij / 1 x tripel en 1 x kerst)
totaal zo een 105 flesjes (25 cl en 33 cl) die op een dorstig iemand wachten!  :biersmile:

joosting87

Citaat van: Dave G. op 09-09-2014  10:48 uVoila, het kerstbier zit op fles... nu wachten... tot Kerstmis!  :proost:
Na drie blikbrouwsels te "brouwen" zijn deze allemaal op fles (2 x abdij / 1 x tripel en 1 x kerst)
totaal zo een 105 flesjes (25 cl en 33 cl) die op een dorstig iemand wachten!  :biersmile:

Zo, dat is een goeie voorraad. Hoelang moeten ze nog rijpen voor je de eerste kan open trekken :-)

Dave G.

Goeie vraag, ze staan nu nog allemaal in een ruimte van 23 graden voor de vergisting op fles!
Binnen een tiental dagen gaan ze de berging in waar er een temperatuur is van een 18 graden momenteel...
Ik hoop toch begin november dat de tripel al drinkbaar is... Het abdijbier en de Kerst, hopelijk tegen het eindejaar rijp....
:brouwen:

joosting87

Citaat van: Dave G. op 09-09-2014  11:58 uGoeie vraag, ze staan nu nog allemaal in een ruimte van 23 graden voor de vergisting op fles!
Binnen een tiental dagen gaan ze de berging in waar er een temperatuur is van een 18 graden momenteel...
Ik hoop toch begin november dat de tripel al drinkbaar is... Het abdijbier en de Kerst, hopelijk tegen het eindejaar rijp....
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/a9203e9e5cb47a5d07d8b83a53eade94.jpg :brouwen:

als je dat geduld kunt opbrengen...petje af  :hoera: :hoera:

brouwmus

Komt goed. Gewoon na 4 weken alvast eentje keuren. Best kans dat het bier na 6 weken echt al goed is.

stoomboot

Ook ik heb het kerstbier nu in het gist vat zitten heb maar gelijk een flinke hoeveelheid gemaakt  3 blikken totaal 21 liter en toegevoegd kaneel. (Stokjes gekookt en 24 uur laten trekken) en een andere gist gebruikt S 33.
Mijn eerste bier (abdij) is op 28-8-2014 gebotteld. Ik moet dus veel geduld hebben om het resultaat te kunnen proeven.
Heeft er iemand ervaring om in plaats van suiker beerkit enchager te gebruiken?

Dave G.

Zo een vijf dagen geleden heb ik de Christmas gebotteld, vandaag een testflesje opengetrokken en dit was alvast het visueel resultaat!

Het bier was alvast wat klaarder geworden, had al mooi koolzuur op fles en rook al lekker, dit na 5 dagen vergisten op fles bij een 23°
Qua smaak was het nog zéér ruw en bitter, maar ik hoop dat na een tijdje rijpen het een lekker biertje wordt!
Nu ik had ook kaneel gebruikt (2L laten inkoken met kaneel en een nacht laten staan en dat toegevoegd)
Op dit moment is de kaneel zeker nog niet overheersend overgekomen!
Stoomboot, succes en hou me op de hoogte!...  :biersmile: :proost:
Overigens mijn eerste bier is ook de abdij... gebotteld 31-08-2014, ook wachtende op het resultaat!  ;D

William

Dat ziet er smakelijk uit hoor! Mooi schuim.

stoomboot

Ziet er zeker mooi uit!

Ik hou je op de hoogte van mijn ervaring.

Dave G.

Ongeveer een maand geleden gebotteld, vandaag even geproefd... pfff erg bitter! Ongerijpt naar mijn smaak!
Visueel zag het er erg goed uit! Hopelijk komt de smaak goed! Iemand nog ervaring met de Brewferm Christmas?

RienP

Ik heb zelf geen ervaring met de Christmas, maar ik heb wel verschillende andere bieren gemaakt van Brewferm. Mijn ervaring is dat over het algemeen deze bieren minimaal 3 maanden in de fles moeten rijpen. 

DanielK

Citaat van: stoomboot op 13-09-2014  21:56 uHeeft er iemand ervaring om in plaats van suiker beerkit enchager te gebruiken?

Ik heb hiermee geëxperimenteerd. Ik heb een blik Brewferm Trippel gesplitst. nr.1 heb ik volgens de gebruiksaanwijzing klaargemaakt. Nr.2 heb ik de suiker vervangen voor beerkit enchager. Ook heb ik nr.2 vergist met Fermentis Safbrew T-58.

Dit staat nu bijna een maand op de fles. Nog een paar weken wachten op het resultaat. :proost:

BdeB

Ja hoor. Ik had hem gebrouwen in mei en gebotteld in juni. Was nog bitter met de kerst, want is ook gewoon het type. 21 liter is ook best enthousiast :weetniet:. Het is immers ook wel een bier voor de echte liefhebber.

Misschien maar een paar liefhebbers uitnodigen >:D.

Brouwers

Heb alleen ervaring met de Brewferm abdij, vond deze ook veel te bitter. Na 4 maanden was het drinkbaar, maar voor een dubbel nog steeds te bitter. Bier was ook redelijk droog dus dat verklaard de bitterheid ook deels. Ik hoop dat het goed komt met je  kerstbier

Dave G.

Het abdijbier heb ik ook op fles, deze heeft na een dikke maand al héél veel bitterheid verloren en is al drinkbaar. Nu ik hoop dat hij nog verder rijpt! Maar de Christmas is het zorgenkindje...  ;)

Heisenberg

Een oud topic, maar nu weer actueel. Ik heb 21 liter Christmas beer gebrouwen. Geen suiker toegevoegd. Dat was op 29 juli. Na 2 weken was er geen activiteit meer in het waterslot. SG was toen 1035. Op 16 augustus overgeheveld in een 23 liter vergistingsfles (carboy). Ik heb er een eetlepel suiker aan toegevoegd. Na 4 dagen begon er weer activiteit in het waterslot te komen. En ook nu is er nog steeds activiteit. Zolang er activiteit is meet ik niet en laat ik het vat dicht. Is het normaal dat er zo lang activiteit in het waterslot is?

CeesM

Lijkt op een verstokte gisting. Door het overhevelen en lepel suiker heeft de gist weer een luchtje geschept en is weer actief geworden.
Zolang het waterslot nog actief is moet je helaas nog even wachten.

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 01-09-2018  16:27 uLijkt op een verstokte gisting. Door het overhevelen en lepel suiker heeft de gist weer een luchtje geschept en is weer actief geworden.
Zolang het waterslot nog actief is moet je helaas nog even wachten.
Ik ben ook niet van plan om te gaan bottelen. Zo lang er activiteit is doe ik helemaal niks. Ik wil absoluut geen bommetjes. En ik ga niet teveel bottelsuiker toevoegen, zeker geen 7 gram per liter. Die lepel suiker heb ik toegevoegd naar aanleiding van een ander topic over dit bier. We gaan het wel zien. Ik heb tijd. Als ik eind deze maand zou kunnen bottelen kan het drie maandjes op de fles vergisten. Dat zal toch wel lang genoeg zijn hoop ik.


Heisenberg

Het waterslot is stilgevallen.



Ik wacht een paar daagjes voordat ik ga meten, dan na drie dagen nogmaals meten. Misschien dat ik daarna kan bottelen.

Heisenberg

Toch maar even gemeten:


Meteen de rubberen stop vervangen door een siliconen stop.


De rubberen stop. Deze duwde ik bijna door de hals heen, vandaar de siliconen stop.


Het vat staat nu in de keuken. De vergistingskoelkasten heb ik nodig voor andere brouwsels. De temperatuur schommelt hier in huis tussen de 20 en 22 graden. Ik heb ´m ingepakt met een poloshirt. Een Lacoste nog wel  :) :)


Het ruikt goed en het smaakt goed. Het begin SG was 1065, het eind SG zou 1010 moeten zijn. Laat het toch nog een weekje op zo staan. Toen ik het waterslot in de stop duwde pruttelde ie na een paar minuutjes weer.
Met mijn refractometer mat ik zelfs een SG van 1035.



Heisenberg

Bijna een week verder en er is nog steeds wat activiteit in het waterslot. Heel weinig, maar toch. Is dat normaal?
Tijdens het ¨brouwen¨ geen suiker toegevoegd. Hoefde ook niet volgens de handleiding. Tijdens het overhevelen voor de lagering heb ik een eetlepeltje suiker toegevoegd. Kan het daardoor komen dat het zolang duurt?

WouterD

Ik heb het 1x gehad, bij een tripel met een flinke suikertoevoeging bij de kook. Na 5 dagen flink gisten viel het stil (sg nog 1040).
Heeft uiteindelijk nog 5! weken geduurd voordat ik ging bottelen. 3 maanden later alsnog gushers, dus toch nog te vroeg geweest.

Ik zou hem nog lekker laten staan en geregeld even het SG meten

Traploper

Citaat van: Heisenberg op 12-09-2018  14:58 uBijna een week verder en er is nog steeds wat activiteit in het waterslot. Heel weinig, maar toch. Is dat normaal?
Tijdens het ¨brouwen¨ geen suiker toegevoegd. Hoefde ook niet volgens de handleiding. Tijdens het overhevelen voor de lagering heb ik een eetlepeltje suiker toegevoegd. Kan het daardoor komen dat het zolang duurt?
Dat ene eetlepeltje suiker moet de gist wel kunnen verwerken, dat zal het probleem niet zijn. De activiteit in het waterslot kan ook komen door de temperatuurschommelingen, waarbij het bier steeds uitzet en krimpt. 

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 06-09-2018  18:12 uMet mijn refractometer mat ik zelfs een SG van 1035.

Ik neem aan dat je dan bedoelt: na correctie want als je echt 1035 meet op de Sg schaal van je refractometer dan is het bier volgens het boekje voor 100% uitgegist. (Echte SG is dan 1015)

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 12-09-2018  14:58 uBijna een week verder en er is nog steeds wat activiteit in het waterslot. Heel weinig, maar toch. Is dat normaal?
Nee dat is niet normaal als het eind SG op dat moment nog bij lange na niet is gehaald. als het eind SG wel bijna is gehaald dan zou het kunnen omdat sommige gisten dan nog langzaam doorgaan om de maltotriose af te breken en te vergisten, maar als je pas halverwege bent is er nog voldoende suiker die wel goed vergistbaar is., dan heb je dus te maken met een slepende vergisting. Oorzaak is vrijwel altijd te weinig actieve gist die je met overhevelen dan ook nog voor het grootste deel bent kwijtgeraakt.

Wat voor gist had je? hoeveel en in welke vorm (korrels, starter)?

ps, zo te zien is het een donker bier. Wat voor maischtraject heb je aangehouden? Te kort maischen bij donkere bieren met relatief veel enzymarme mout kan tot gevolg hebben dat je suiker nog onvoldoende in vergistbare stukken is geknipt. bv als je 20 minuten op 63 graden zou maischen en bv 30 min op 72. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.