Brewferm Christmas

Gestart door Dave G., 26-08-2014 17:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dave G.

Wat me het eerst opvalt is dat je hier geen suiker dient toe te voegen... :weetniet:
Dit is wat ik op de eerste bijsluiter van Brewferm lees, nu vandaag met de tripel klaar te maken, zit er een nieuwe bijsluiter bij, deze zegt van 7 g/l suiker bij te voegen bij het bottelen, maar niks bij de bereiding. Dit bier ga ik ga ik klaarmaken als de vergisting van de Tripel gedaan is... Heeft iemand het nog klaargemaakt? Als het begin september gemaakt wordt, zou het bij "Christmas" al op smaak zijn?  :biersmile:

alrikdew

Ik heb ooit ook nog eens een Brewferm tripel gemaakt en daar moest ik juist 800 gram of zo toevoegen voor de hoofdgisting! Anders haal je nooit het gewenste SG! Ik zou ook niet per se 7g/liter toevoegen voor het bottelen. Eerder 5 g!

Voor het bottelen moet er altijd suiker worden toegevoegd anders komen de flesjes niet op druk.

RienP

Even wat rond gezocht op het internet. Dit is inderdaad een Brewferm variant waarbij geen extra suiker voor de vergisting hoeft worden toegevoegd. Begin september gaat goed, dan heeft ie nog 3 maanden om op smaak te komen.

Dave G.

Met welk gist zou ik de Christmas vergisten? Ik heb nog een zakje safbrew T-58 liggen...
Ik heb enkel grote emmers, zou ik dit bier dan niet beter dadelijk bottelen na de vergisting en laten rijpen tot half december... of toch laten nagisten/lageren in een 30 l vat... (7 liter christmas)?
Eventueel nog een smaakje dat ik kan toevoegen aan dit bier?

alrikdew

7 liter is echt te weinig voor een 30 liter vat! Dan heb je veel kans op oxidatie!

Verder heb ik geen idee qua smaakjes want ken het bier niet! Sorry...

Dave G.

Dus beter niet laten nagisten? Gewoon het geheel laten uitgisten, overhevelen, suiker toevoegen en op fles trekken? Zo laten rijpen?
Ik heb hier wel grote plastic waterflessen van 5 liter, ik kan daar eventueel een waterslot opzetten om na te gisten!

Jacques

Citaat van: Dave G. op 27-08-2014  20:45 uDus beter niet laten nagisten? Gewoon het geheel laten uitgisten, overhevelen, suiker toevoegen en op fles trekken? Zo laten rijpen?
Ik heb hier wel grote plastic waterflessen van 5 liter, ik kan daar eventueel een waterslot opzetten om na te gisten!

Als de emmers goed afsluiten kun je de nagisting uitvoeren in de vergistingsemmer, een paar dagen laten staan en vervolgens bottelen. In het geval de emmers een beetje gas lekken kun je beter overhevelen omdat je anders last krijgt van oxidatiesmaakjes.

Dat kun je inderdaad het beste in twee flessen van van 5 liter doen in plaats van een fles van 30 liter. Maar laat het niet te lang staan. Plastic waterflessen laten altijd een klein beetje zuurstof door. Daarnaast is het mijn ervaring dat een bier niet echt verbetert als je het een tijd laat staan voordat je het bottelt.

Dave G.

Jacques, bedankt voor je antwoorden op mijn vragen. Sommige dingen liggen voor de hand, maar als beginnende "hobbybrouwer" wil je toch veel dingen verifiëren ! Ik dacht zowel de 9 liter Tripel als de 7 liter Christmas in 5 liter bidons te laten nagisten. Dit voor een kleine week en ze daarna te bottelen. Enkel vanaf een 18 liter ga ik ze in de 30 liter emmers laten nagisten, en dit voor de hoofdgisting volledig gedaan is. Het abdijbier ga ik dinsdag bottelen, het heeft dan een week aan 20° kunnen nagisten. Zag dat het waterslot nog een klein beetje actief is vandaag... Bedankt.

Dave G.

Morgen na het bottelen van het abdijbier ga ik de Christmas klaarmaken. Zou ik het riskeren van een beetje suiker te gebruiken... (Brewferm schrijft geen voor bij de vergistig!!) Ik had gedacht om een 50 g kandijsuiker te gebruiken bij de vergisting, samen met een volledig pakje T-58 gist van safbrew! Dit is evenveel als je moet gebruiken bij het bottelen?(49 g) Graag snel reactie of toch gewoon zonder suiker? Hoeveelheid is 7 liter...

Jacques

Waarom snel reactie? Suiker kun je ook toevoegen na de hoofdgisting...

Een christmas bier kenmerkt zich door restsuikers (en een hoog eind SG) daarom zou ik niet zo snel suiker toevoegen.
Overigens waarom wil je kandijsuiker gebruiken. Kristalsuiker is in feite hetzelfde als witte kandijsuiker. De kristallen zijn alleen groter.

Dave G.

Jacques, zou kandijsuiker geen smaakeffect hebben?
Bedoel je dan dat je bij het overhevelen voor de nagisting/lagering beter een beetje suiker kan toevoegen... en dan bij het bottelen nog eens?

Jacques

Citaat van: Dave G. op 31-08-2014  13:50 uJacques, zou kandijsuiker geen smaakeffect hebben?
Bedoel je dan dat je bij het overhevelen voor de nagisting/lagering beter een beetje suiker kan toevoegen... en dan bij het bottelen nog eens?

Je kunt suiker toevoegen nadat de hoofdgisting is afgelopen. Gebleken is dat het bier dan verder uitvergist (voor een kerstbier wat minder gewenst). Dit moet je doen in het hoofdvergistingsvat omdat door de suikertoevoeging je een grote schuimvorming krijgt.

Ik raad je aan om deze cursus te lezen.

Witte kandijsuiker heeft geen ander smaakeffect dan kristalsuiker.
Bruine kandijsuiker geeft een heel klein beetje een bijsmaakje. Echt spectaculair is dat niet. Voor dat smaakeffect zou je ook een heel klein beetje melassesiroop in je bier kunnen doen.

Dave G.

Vandaag de Christmas gemaakt. Begin SG 1060. Hij staat nu te vergisten in een ruimte van 19 a 20 graden. Ik had gisteren 2 liter water laten opkoken met daarin een stokje kaneel... Dit heb ik de hele nacht laten trekken en  vandaag gebruikt om erbij te voegen! Een heerlijke geur voor een kerstbiertje mee te brouwen, mijn inziens... Verder geen suiker gebruikt zoals voorgeschreven door Breferm! Als gist de T-58 van Safbrew. Ik ben eens benieuwd naar het resultaat. (Bij het bottelen ga ik wel 7 g/l kandijsuiker gebruiken) totaal is een 7 liter Christmas beer...
Wie niet waagt... :nut:

Iwan

Hoe lang moet dit kerstbiertje staan voordat je hem kan drinken? Ik ben op zoek naar de juiste timing om dit biertje te maken. :weetniet:

Dave G.

Citaat van: Iwan op 01-09-2014  21:56 uHoe lang moet dit kerstbiertje staan voordat je hem kan drinken? Ik ben op zoek naar de juiste timing om dit biertje te maken. :weetniet:
Hopelijk kan ik hem drinken tegen 25 december... :proost:
Ik kan ook niet veel info vinden over het kerstbier... 10 weken na het bottelen zegt men?

Iwan

Citaat van: Dave G. op 01-09-2014  22:04 uHopelijk kan ik hem drinken tegen 25 december... :proost:
Ik kan ook niet veel info vinden over het kerstbier... 10 weken na het bottelen zegt men?

Dan ga ik hem ook maar even bestellen hahahaha.  :o

Dave G.

Citaat van: Iwan op 01-09-2014  22:05 uDan ga ik hem ook maar even bestellen hahahaha.  :o
Succes... hou me op de hoogte!  :duimop:  :proost2: :blabla:

RienP

Wat ik van dit bier gelezen heb, heeft hij wat tijd nodig om op smaak te komen. 3-4 maanden is schijnbaar geen overbodige luxe.

Jacques

Citaat van: RienP op 01-09-2014  23:15 uWat ik van dit bier gelezen heb, heeft hij wat tijd nodig om op smaak te komen. 3-4 maanden is schijnbaar geen overbodige luxe.

Een kerstbier is een zwaar bier dat het van de vergistingproducten moet hebben en niet van de hopgifte. Een dergelijk bier is inderdaad gebaat bij een wat langere rijpingstijd. Maar bewaar het niet te lang. Ook een kerstbier heeft last van verouderingssmaak.

Dave G.

Na 3,5 dagen vergisting, was er vandaag geen activiteit meer in het waterslot... SG gemeten, dit was 1020. (voorgeschreven SG voor het bottelen) Ik heb het kerstbier overgeheveld en ga het nu een week laten nagisten op een temperatuur van 22°.
Dit is toch snel, niet... 3,5 dagen van 1060 naar 1020!?

Markiej87

Als je 1 zakje T58 hebt toegevoegd op 7 liter bier, heb je ook gewoon erg veel gist. Daardoor gaat de vergisting sneller.

3,5 dag is trouwens niet extreem hoor. Wel lekker vlot :)

hobbybob

Mijn "ervaringen" met blikbieren ( van begin 2000 ) was dat ze een behoorlijk lange tijd nodig hebben te rijpen voordat ze ook maar drinkbaar waren. 6 maand was geen uitzondering.

Maar dat was een jaar of 13 terug hoe het tegenwoordig is?
Tegenwoordig brouw ik alleen volmout en alleen de hele zware bieren hebben een wat langere rijpingstijd nodig

Brouwers

CiteerMijn "ervaringen" met blikbieren ( van begin 2000 ) was dat ze een behoorlijk lange tijd nodig hebben te rijpen voordat ze ook maar drinkbaar waren. 6 maand was geen uitzondering.

Maar dat was een jaar of 13 terug hoe het tegenwoordig is?

Volgens mij is daar weinig in verandert, mijn abdij had ook 3 tot 4 maanden nodig om echt lekker te worden. Dat het lang duurt was voor mij ook van de redenen om volmout te gaan, naast dat ik mezelf niet in kon houden en eigenlijk alles meteen heb aangeschaft  :D.

Jacques

Citaat van: Dave G. op 03-09-2014  21:57 uNa 3,5 dagen vergisting, was er vandaag geen activiteit meer in het waterslot... SG gemeten, dit was 1020. (voorgeschreven SG voor het bottelen) Ik heb het kerstbier overgeheveld en ga het nu een week laten nagisten op een temperatuur van 22°.
Dit is toch snel, niet... 3,5 dagen van 1060 naar 1020!?

De gist laat zich niet zo veel voorschrijven... Waar je precies op uitkomt is van heel veel factoren afhankelijk.
Daarom hoor je altijd het SG te meten als je denkt dat de vergisting voorbij is en een paar dagen later nog een keer. Pas als het SG niet gedaald is kun je gaan bottelen.

Overigens is een vergisting in 3,5 dag van 1060 naar 1020 niet echt bijzonder. Door voldoende actieve gist te enten en te vergisten bij kamertemperatuur verloopt de vergisting heel vlot.

Dave G.

Ik heb het overgeheveld naar 2 kleinere vaten, ik zie dat er nog activiteit is bij de nagisting... ik laat het zeker nog een week nagisten alvorens ik ga bottelen.

Dave G.

Voila, het kerstbier zit op fles... nu wachten... tot Kerstmis!  :proost:
Na drie blikbrouwsels te "brouwen" zijn deze allemaal op fles (2 x abdij / 1 x tripel en 1 x kerst)
totaal zo een 105 flesjes (25 cl en 33 cl) die op een dorstig iemand wachten!  :biersmile:

joosting87

Citaat van: Dave G. op 09-09-2014  10:48 uVoila, het kerstbier zit op fles... nu wachten... tot Kerstmis!  :proost:
Na drie blikbrouwsels te "brouwen" zijn deze allemaal op fles (2 x abdij / 1 x tripel en 1 x kerst)
totaal zo een 105 flesjes (25 cl en 33 cl) die op een dorstig iemand wachten!  :biersmile:

Zo, dat is een goeie voorraad. Hoelang moeten ze nog rijpen voor je de eerste kan open trekken :-)

Dave G.

Goeie vraag, ze staan nu nog allemaal in een ruimte van 23 graden voor de vergisting op fles!
Binnen een tiental dagen gaan ze de berging in waar er een temperatuur is van een 18 graden momenteel...
Ik hoop toch begin november dat de tripel al drinkbaar is... Het abdijbier en de Kerst, hopelijk tegen het eindejaar rijp....
:brouwen:

joosting87

Citaat van: Dave G. op 09-09-2014  11:58 uGoeie vraag, ze staan nu nog allemaal in een ruimte van 23 graden voor de vergisting op fles!
Binnen een tiental dagen gaan ze de berging in waar er een temperatuur is van een 18 graden momenteel...
Ik hoop toch begin november dat de tripel al drinkbaar is... Het abdijbier en de Kerst, hopelijk tegen het eindejaar rijp....
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/a9203e9e5cb47a5d07d8b83a53eade94.jpg :brouwen:

als je dat geduld kunt opbrengen...petje af  :hoera: :hoera:

brouwmus

Komt goed. Gewoon na 4 weken alvast eentje keuren. Best kans dat het bier na 6 weken echt al goed is.

stoomboot

Ook ik heb het kerstbier nu in het gist vat zitten heb maar gelijk een flinke hoeveelheid gemaakt  3 blikken totaal 21 liter en toegevoegd kaneel. (Stokjes gekookt en 24 uur laten trekken) en een andere gist gebruikt S 33.
Mijn eerste bier (abdij) is op 28-8-2014 gebotteld. Ik moet dus veel geduld hebben om het resultaat te kunnen proeven.
Heeft er iemand ervaring om in plaats van suiker beerkit enchager te gebruiken?

Dave G.

Zo een vijf dagen geleden heb ik de Christmas gebotteld, vandaag een testflesje opengetrokken en dit was alvast het visueel resultaat!

Het bier was alvast wat klaarder geworden, had al mooi koolzuur op fles en rook al lekker, dit na 5 dagen vergisten op fles bij een 23°
Qua smaak was het nog zéér ruw en bitter, maar ik hoop dat na een tijdje rijpen het een lekker biertje wordt!
Nu ik had ook kaneel gebruikt (2L laten inkoken met kaneel en een nacht laten staan en dat toegevoegd)
Op dit moment is de kaneel zeker nog niet overheersend overgekomen!
Stoomboot, succes en hou me op de hoogte!...  :biersmile: :proost:
Overigens mijn eerste bier is ook de abdij... gebotteld 31-08-2014, ook wachtende op het resultaat!  ;D

William

Dat ziet er smakelijk uit hoor! Mooi schuim.

stoomboot

Ziet er zeker mooi uit!

Ik hou je op de hoogte van mijn ervaring.

Dave G.

Ongeveer een maand geleden gebotteld, vandaag even geproefd... pfff erg bitter! Ongerijpt naar mijn smaak!
Visueel zag het er erg goed uit! Hopelijk komt de smaak goed! Iemand nog ervaring met de Brewferm Christmas?

RienP

Ik heb zelf geen ervaring met de Christmas, maar ik heb wel verschillende andere bieren gemaakt van Brewferm. Mijn ervaring is dat over het algemeen deze bieren minimaal 3 maanden in de fles moeten rijpen. 

DanielK

Citaat van: stoomboot op 13-09-2014  21:56 uHeeft er iemand ervaring om in plaats van suiker beerkit enchager te gebruiken?

Ik heb hiermee geëxperimenteerd. Ik heb een blik Brewferm Trippel gesplitst. nr.1 heb ik volgens de gebruiksaanwijzing klaargemaakt. Nr.2 heb ik de suiker vervangen voor beerkit enchager. Ook heb ik nr.2 vergist met Fermentis Safbrew T-58.

Dit staat nu bijna een maand op de fles. Nog een paar weken wachten op het resultaat. :proost:

BdeB

Ja hoor. Ik had hem gebrouwen in mei en gebotteld in juni. Was nog bitter met de kerst, want is ook gewoon het type. 21 liter is ook best enthousiast :weetniet:. Het is immers ook wel een bier voor de echte liefhebber.

Misschien maar een paar liefhebbers uitnodigen >:D.

Brouwers

Heb alleen ervaring met de Brewferm abdij, vond deze ook veel te bitter. Na 4 maanden was het drinkbaar, maar voor een dubbel nog steeds te bitter. Bier was ook redelijk droog dus dat verklaard de bitterheid ook deels. Ik hoop dat het goed komt met je  kerstbier

Dave G.

Het abdijbier heb ik ook op fles, deze heeft na een dikke maand al héél veel bitterheid verloren en is al drinkbaar. Nu ik hoop dat hij nog verder rijpt! Maar de Christmas is het zorgenkindje...  ;)

Heisenberg

Een oud topic, maar nu weer actueel. Ik heb 21 liter Christmas beer gebrouwen. Geen suiker toegevoegd. Dat was op 29 juli. Na 2 weken was er geen activiteit meer in het waterslot. SG was toen 1035. Op 16 augustus overgeheveld in een 23 liter vergistingsfles (carboy). Ik heb er een eetlepel suiker aan toegevoegd. Na 4 dagen begon er weer activiteit in het waterslot te komen. En ook nu is er nog steeds activiteit. Zolang er activiteit is meet ik niet en laat ik het vat dicht. Is het normaal dat er zo lang activiteit in het waterslot is?

CeesM

Lijkt op een verstokte gisting. Door het overhevelen en lepel suiker heeft de gist weer een luchtje geschept en is weer actief geworden.
Zolang het waterslot nog actief is moet je helaas nog even wachten.

Heisenberg

Citaat van: CeesM op 01-09-2018  16:27 uLijkt op een verstokte gisting. Door het overhevelen en lepel suiker heeft de gist weer een luchtje geschept en is weer actief geworden.
Zolang het waterslot nog actief is moet je helaas nog even wachten.
Ik ben ook niet van plan om te gaan bottelen. Zo lang er activiteit is doe ik helemaal niks. Ik wil absoluut geen bommetjes. En ik ga niet teveel bottelsuiker toevoegen, zeker geen 7 gram per liter. Die lepel suiker heb ik toegevoegd naar aanleiding van een ander topic over dit bier. We gaan het wel zien. Ik heb tijd. Als ik eind deze maand zou kunnen bottelen kan het drie maandjes op de fles vergisten. Dat zal toch wel lang genoeg zijn hoop ik.


Heisenberg

Het waterslot is stilgevallen.



Ik wacht een paar daagjes voordat ik ga meten, dan na drie dagen nogmaals meten. Misschien dat ik daarna kan bottelen.

Heisenberg

Toch maar even gemeten:


Meteen de rubberen stop vervangen door een siliconen stop.


De rubberen stop. Deze duwde ik bijna door de hals heen, vandaar de siliconen stop.


Het vat staat nu in de keuken. De vergistingskoelkasten heb ik nodig voor andere brouwsels. De temperatuur schommelt hier in huis tussen de 20 en 22 graden. Ik heb ´m ingepakt met een poloshirt. Een Lacoste nog wel  :) :)


Het ruikt goed en het smaakt goed. Het begin SG was 1065, het eind SG zou 1010 moeten zijn. Laat het toch nog een weekje op zo staan. Toen ik het waterslot in de stop duwde pruttelde ie na een paar minuutjes weer.
Met mijn refractometer mat ik zelfs een SG van 1035.



Heisenberg

Bijna een week verder en er is nog steeds wat activiteit in het waterslot. Heel weinig, maar toch. Is dat normaal?
Tijdens het ¨brouwen¨ geen suiker toegevoegd. Hoefde ook niet volgens de handleiding. Tijdens het overhevelen voor de lagering heb ik een eetlepeltje suiker toegevoegd. Kan het daardoor komen dat het zolang duurt?

WouterD

Ik heb het 1x gehad, bij een tripel met een flinke suikertoevoeging bij de kook. Na 5 dagen flink gisten viel het stil (sg nog 1040).
Heeft uiteindelijk nog 5! weken geduurd voordat ik ging bottelen. 3 maanden later alsnog gushers, dus toch nog te vroeg geweest.

Ik zou hem nog lekker laten staan en geregeld even het SG meten

Traploper

Citaat van: Heisenberg op 12-09-2018  14:58 uBijna een week verder en er is nog steeds wat activiteit in het waterslot. Heel weinig, maar toch. Is dat normaal?
Tijdens het ¨brouwen¨ geen suiker toegevoegd. Hoefde ook niet volgens de handleiding. Tijdens het overhevelen voor de lagering heb ik een eetlepeltje suiker toegevoegd. Kan het daardoor komen dat het zolang duurt?
Dat ene eetlepeltje suiker moet de gist wel kunnen verwerken, dat zal het probleem niet zijn. De activiteit in het waterslot kan ook komen door de temperatuurschommelingen, waarbij het bier steeds uitzet en krimpt. 

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 06-09-2018  18:12 uMet mijn refractometer mat ik zelfs een SG van 1035.

Ik neem aan dat je dan bedoelt: na correctie want als je echt 1035 meet op de Sg schaal van je refractometer dan is het bier volgens het boekje voor 100% uitgegist. (Echte SG is dan 1015)

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 12-09-2018  14:58 uBijna een week verder en er is nog steeds wat activiteit in het waterslot. Heel weinig, maar toch. Is dat normaal?
Nee dat is niet normaal als het eind SG op dat moment nog bij lange na niet is gehaald. als het eind SG wel bijna is gehaald dan zou het kunnen omdat sommige gisten dan nog langzaam doorgaan om de maltotriose af te breken en te vergisten, maar als je pas halverwege bent is er nog voldoende suiker die wel goed vergistbaar is., dan heb je dus te maken met een slepende vergisting. Oorzaak is vrijwel altijd te weinig actieve gist die je met overhevelen dan ook nog voor het grootste deel bent kwijtgeraakt.

Wat voor gist had je? hoeveel en in welke vorm (korrels, starter)?

ps, zo te zien is het een donker bier. Wat voor maischtraject heb je aangehouden? Te kort maischen bij donkere bieren met relatief veel enzymarme mout kan tot gevolg hebben dat je suiker nog onvoldoende in vergistbare stukken is geknipt. bv als je 20 minuten op 63 graden zou maischen en bv 30 min op 72. 

Heisenberg

Citaat van: hansHalberstadt op 16-09-2018  08:59 uNee dat is niet normaal als het eind SG op dat moment nog bij lange na niet is gehaald. als het eind SG wel bijna is gehaald dan zou het kunnen omdat sommige gisten dan nog langzaam doorgaan om de maltotriose af te breken en te vergisten, maar als je pas halverwege bent is er nog voldoende suiker die wel goed vergistbaar is., dan heb je dus te maken met een slepende vergisting. Oorzaak is vrijwel altijd te weinig actieve gist die je met overhevelen dan ook nog voor het grootste deel bent kwijtgeraakt.

Wat voor gist had je? hoeveel en in welke vorm (korrels, starter)?

ps, zo te zien is het een donker bier. wat voor maischtraject heb je aangehouden? te kort maischen bij donkere bieren met relatief veel enzymarme mout kan tot gevolg hebben dat je suiker nog onvoldoende in vergistbare stukken is geknipt. bv als je 20 minuten op 63 graden zou maischen en bv 30 min op 72.

Het gaat om een Brewferm bierkit. Geen idee wat voor korrelgist erbij zat. Er stond nl. niks op het zakje...

Heisenberg

Zojuist nog eens gemeten:



Op mijn refractometer lees ik in de linker schaal een Brix van 9, SG wort nog altijd 1035... Wat doe ik fout?



Traploper

De refractometer geeft alleen een correcte waarde voor de vergisting. Daarna is de meting verstoord door de aanwezigheid van alcohol. Maar er zijn websites en tooltjes zoals die van HansH waarmee je het kunt corrigeren mits je het start SG weet.

Heisenberg

Voor mij gaat dat allemaal veel te ver. Ik snap er geen snars meer van. Ik wacht nog maar eens een weekje af...

Ik heb uiteraard geproefd. Smaak is super, het bier is helder.

PS: het begin SG was gemeten met de hydrometer 1063.

Traploper

Als je het te moeilijk vind kun je inderdaad gewoon de hydrometer gebruiken.

Heisenberg

Citaat van: Traploper op 16-09-2018  14:09 uAls je het te moeilijk vind kun je inderdaad gewoon de hydrometer gebruiken.
Op de hydrometer meet ik 1020. Was vorige week 1035, dus afwachten maar weer. Ik moet me eens verdiepen in hoe ik die refractometer precies moet gebruiken. Komt goed  :proost: :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Heisenberg op 16-09-2018  13:57 uVoor mij gaat dat allemaal veel te ver. Ik snap er geen snars meer van. Ik wacht nog maar eens een weekje af...

Ik heb uiteraard geproefd. Smaak is super, het bier is helder.

PS: het begin SG was gemeten met de hydrometer 1063.

De foto van jouw hydrometer lijkt voor mij rond de 1023 aan te geven en geen 1035?
met 9 brix en begin SG=1063 (15.9 Brix) kom ik op SG=1018. Dat ligt dus wel een stukje van het gemeten SG af, maar dat kan ook door toleranties komen van hydrometer en refractometer

Heisenberg

Citaat van: hansHalberstadt op 16-09-2018  19:58 uDe foto van jouw hydrometer lijkt voor mij rond de 1023 aan te geven en geen 1035?
met 9 brix en begin SG=1063 (15.9 Brix) kom ik op SG=1018. Dat ligt dus wel een stukje van het gemeten SG af, maar dat kan ook door toleranties komen van hydrometer en refractometer

Begin SG was 1063. Vorige week zat ik op 1035 (hydrometer). Vandaag op 1020 (met de hydrometer). Met de refractometer mat ik vandaag 1035 SG wort. 9 Brix. IK zal dus nog wat geduld moeten hebben voordat ik kan gaan bottelen.

Heisenberg

Mijn geduld wordt behoorlijk op de proef gesteld... Zojuist nog maar eens gemeten. Het begint erop te lijken!



Volgende week nog maar eens meten. Wordt langzaamaan tijd dat ik kan bottelen.  :brouwen: :brouwen: :proost: :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.