Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewferm Christmas  (gelezen 13037 keer)

Offline Dave G.

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brewferm Christmas
« Gepost op: 26-08-2014 17:59 u »
Wat me het eerst opvalt is dat je hier geen suiker dient toe te voegen... :weetniet:
Dit is wat ik op de eerste bijsluiter van Brewferm lees, nu vandaag met de tripel klaar te maken, zit er een nieuwe bijsluiter bij, deze zegt van 7 g/l suiker bij te voegen bij het bottelen, maar niks bij de bereiding. Dit bier ga ik ga ik klaarmaken als de vergisting van de Tripel gedaan is... Heeft iemand het nog klaargemaakt? Als het begin september gemaakt wordt, zou het bij "Christmas" al op smaak zijn?  :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline alrikdew

• Super lid
  • Land: nl
  • Bierologisch, heel logisch!
Re: Brewferm Christmas
« Reactie #1 Gepost op: 26-08-2014 20:23 u »
Ik heb ooit ook nog eens een Brewferm tripel gemaakt en daar moest ik juist 800 gram of zo toevoegen voor de hoofdgisting! Anders haal je nooit het gewenste SG! Ik zou ook niet per se 7g/liter toevoegen voor het bottelen. Eerder 5 g!

Voor het bottelen moet er altijd suiker worden toegevoegd anders komen de flesjes niet op druk.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeėn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #2 Gepost op: 26-08-2014 23:05 u »
Even wat rond gezocht op het internet. Dit is inderdaad een Brewferm variant waarbij geen extra suiker voor de vergisting hoeft worden toegevoegd. Begin september gaat goed, dan heeft ie nog 3 maanden om op smaak te komen.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 27-08-2014 18:21 u »
Met welk gist zou ik de Christmas vergisten? Ik heb nog een zakje safbrew T-58 liggen...
Ik heb enkel grote emmers, zou ik dit bier dan niet beter dadelijk bottelen na de vergisting en laten rijpen tot half december... of toch laten nagisten/lageren in een 30 l vat... (7 liter christmas)?
Eventueel nog een smaakje dat ik kan toevoegen aan dit bier?

Offline alrikdew

• Super lid
  • Bierologisch, heel logisch!
« Reactie #4 Gepost op: 27-08-2014 20:00 u »
7 liter is echt te weinig voor een 30 liter vat! Dan heb je veel kans op oxidatie!

Verder heb ik geen idee qua smaakjes want ken het bier niet! Sorry...

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 27-08-2014 20:45 u »
Dus beter niet laten nagisten? Gewoon het geheel laten uitgisten, overhevelen, suiker toevoegen en op fles trekken? Zo laten rijpen?
Ik heb hier wel grote plastic waterflessen van 5 liter, ik kan daar eventueel een waterslot opzetten om na te gisten!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 27-08-2014 22:46 u »
Dus beter niet laten nagisten? Gewoon het geheel laten uitgisten, overhevelen, suiker toevoegen en op fles trekken? Zo laten rijpen?
Ik heb hier wel grote plastic waterflessen van 5 liter, ik kan daar eventueel een waterslot opzetten om na te gisten!

Als de emmers goed afsluiten kun je de nagisting uitvoeren in de vergistingsemmer, een paar dagen laten staan en vervolgens bottelen. In het geval de emmers een beetje gas lekken kun je beter overhevelen omdat je anders last krijgt van oxidatiesmaakjes.

Dat kun je inderdaad het beste in twee flessen van van 5 liter doen in plaats van een fles van 30 liter. Maar laat het niet te lang staan. Plastic waterflessen laten altijd een klein beetje zuurstof door. Daarnaast is het mijn ervaring dat een bier niet echt verbetert als je het een tijd laat staan voordat je het bottelt.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 28-08-2014 18:56 u »
Jacques, bedankt voor je antwoorden op mijn vragen. Sommige dingen liggen voor de hand, maar als beginnende "hobbybrouwer" wil je toch veel dingen verifiėren ! Ik dacht zowel de 9 liter Tripel als de 7 liter Christmas in 5 liter bidons te laten nagisten. Dit voor een kleine week en ze daarna te bottelen. Enkel vanaf een 18 liter ga ik ze in de 30 liter emmers laten nagisten, en dit voor de hoofdgisting volledig gedaan is. Het abdijbier ga ik dinsdag bottelen, het heeft dan een week aan 20° kunnen nagisten. Zag dat het waterslot nog een klein beetje actief is vandaag... Bedankt.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 30-08-2014 22:20 u »
Morgen na het bottelen van het abdijbier ga ik de Christmas klaarmaken. Zou ik het riskeren van een beetje suiker te gebruiken... (Brewferm schrijft geen voor bij de vergistig!!) Ik had gedacht om een 50 g kandijsuiker te gebruiken bij de vergisting, samen met een volledig pakje T-58 gist van safbrew! Dit is evenveel als je moet gebruiken bij het bottelen?(49 g) Graag snel reactie of toch gewoon zonder suiker? Hoeveelheid is 7 liter...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 30-08-2014 23:07 u »
Waarom snel reactie? Suiker kun je ook toevoegen na de hoofdgisting...

Een christmas bier kenmerkt zich door restsuikers (en een hoog eind SG) daarom zou ik niet zo snel suiker toevoegen.
Overigens waarom wil je kandijsuiker gebruiken. Kristalsuiker is in feite hetzelfde als witte kandijsuiker. De kristallen zijn alleen groter.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 31-08-2014 13:50 u »
Jacques, zou kandijsuiker geen smaakeffect hebben?
Bedoel je dan dat je bij het overhevelen voor de nagisting/lagering beter een beetje suiker kan toevoegen... en dan bij het bottelen nog eens?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 31-08-2014 17:41 u »
Jacques, zou kandijsuiker geen smaakeffect hebben?
Bedoel je dan dat je bij het overhevelen voor de nagisting/lagering beter een beetje suiker kan toevoegen... en dan bij het bottelen nog eens?

Je kunt suiker toevoegen nadat de hoofdgisting is afgelopen. Gebleken is dat het bier dan verder uitvergist (voor een kerstbier wat minder gewenst). Dit moet je doen in het hoofdvergistingsvat omdat door de suikertoevoeging je een grote schuimvorming krijgt.

Ik raad je aan om deze cursus te lezen.

Witte kandijsuiker heeft geen ander smaakeffect dan kristalsuiker.
Bruine kandijsuiker geeft een heel klein beetje een bijsmaakje. Echt spectaculair is dat niet. Voor dat smaakeffect zou je ook een heel klein beetje melassesiroop in je bier kunnen doen.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 01-09-2014 21:31 u »
Vandaag de Christmas gemaakt. Begin SG 1060. Hij staat nu te vergisten in een ruimte van 19 a 20 graden. Ik had gisteren 2 liter water laten opkoken met daarin een stokje kaneel... Dit heb ik de hele nacht laten trekken en  vandaag gebruikt om erbij te voegen! Een heerlijke geur voor een kerstbiertje mee te brouwen, mijn inziens... Verder geen suiker gebruikt zoals voorgeschreven door Breferm! Als gist de T-58 van Safbrew. Ik ben eens benieuwd naar het resultaat. (Bij het bottelen ga ik wel 7 g/l kandijsuiker gebruiken) totaal is een 7 liter Christmas beer...
Wie niet waagt... :nut:

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 01-09-2014 21:56 u »
Hoe lang moet dit kerstbiertje staan voordat je hem kan drinken? Ik ben op zoek naar de juiste timing om dit biertje te maken. :weetniet:

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 01-09-2014 22:04 u »
Hoe lang moet dit kerstbiertje staan voordat je hem kan drinken? Ik ben op zoek naar de juiste timing om dit biertje te maken. :weetniet:
Hopelijk kan ik hem drinken tegen 25 december... :proost:
Ik kan ook niet veel info vinden over het kerstbier... 10 weken na het bottelen zegt men?

Offline Iwan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 01-09-2014 22:05 u »
Hopelijk kan ik hem drinken tegen 25 december... :proost:
Ik kan ook niet veel info vinden over het kerstbier... 10 weken na het bottelen zegt men?

Dan ga ik hem ook maar even bestellen hahahaha.  :o

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 01-09-2014 22:28 u »
Dan ga ik hem ook maar even bestellen hahahaha.  :o
Succes... hou me op de hoogte!  :duimop:  :proost2: :blabla:

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeėn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #17 Gepost op: 01-09-2014 23:15 u »
Wat ik van dit bier gelezen heb, heeft hij wat tijd nodig om op smaak te komen. 3-4 maanden is schijnbaar geen overbodige luxe.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #18 Gepost op: 01-09-2014 23:34 u »
Wat ik van dit bier gelezen heb, heeft hij wat tijd nodig om op smaak te komen. 3-4 maanden is schijnbaar geen overbodige luxe.

Een kerstbier is een zwaar bier dat het van de vergistingproducten moet hebben en niet van de hopgifte. Een dergelijk bier is inderdaad gebaat bij een wat langere rijpingstijd. Maar bewaar het niet te lang. Ook een kerstbier heeft last van verouderingssmaak.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 03-09-2014 21:57 u »
Na 3,5 dagen vergisting, was er vandaag geen activiteit meer in het waterslot... SG gemeten, dit was 1020. (voorgeschreven SG voor het bottelen) Ik heb het kerstbier overgeheveld en ga het nu een week laten nagisten op een temperatuur van 22°.
Dit is toch snel, niet... 3,5 dagen van 1060 naar 1020!?

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #20 Gepost op: 03-09-2014 22:19 u »
Als je 1 zakje T58 hebt toegevoegd op 7 liter bier, heb je ook gewoon erg veel gist. Daardoor gaat de vergisting sneller.

3,5 dag is trouwens niet extreem hoor. Wel lekker vlot :)

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 04-09-2014 10:25 u »
Mijn "ervaringen" met blikbieren ( van begin 2000 ) was dat ze een behoorlijk lange tijd nodig hebben te rijpen voordat ze ook maar drinkbaar waren. 6 maand was geen uitzondering.

Maar dat was een jaar of 13 terug hoe het tegenwoordig is?
Tegenwoordig brouw ik alleen volmout en alleen de hele zware bieren hebben een wat langere rijpingstijd nodig

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 04-09-2014 12:09 u »
Citaat
Mijn "ervaringen" met blikbieren ( van begin 2000 ) was dat ze een behoorlijk lange tijd nodig hebben te rijpen voordat ze ook maar drinkbaar waren. 6 maand was geen uitzondering.

Maar dat was een jaar of 13 terug hoe het tegenwoordig is?

Volgens mij is daar weinig in verandert, mijn abdij had ook 3 tot 4 maanden nodig om echt lekker te worden. Dat het lang duurt was voor mij ook van de redenen om volmout te gaan, naast dat ik mezelf niet in kon houden en eigenlijk alles meteen heb aangeschaft  :D.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 04-09-2014 21:51 u »
Na 3,5 dagen vergisting, was er vandaag geen activiteit meer in het waterslot... SG gemeten, dit was 1020. (voorgeschreven SG voor het bottelen) Ik heb het kerstbier overgeheveld en ga het nu een week laten nagisten op een temperatuur van 22°.
Dit is toch snel, niet... 3,5 dagen van 1060 naar 1020!?

De gist laat zich niet zo veel voorschrijven... Waar je precies op uitkomt is van heel veel factoren afhankelijk.
Daarom hoor je altijd het SG te meten als je denkt dat de vergisting voorbij is en een paar dagen later nog een keer. Pas als het SG niet gedaald is kun je gaan bottelen.

Overigens is een vergisting in 3,5 dag van 1060 naar 1020 niet echt bijzonder. Door voldoende actieve gist te enten en te vergisten bij kamertemperatuur verloopt de vergisting heel vlot.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 04-09-2014 21:55 u »
Ik heb het overgeheveld naar 2 kleinere vaten, ik zie dat er nog activiteit is bij de nagisting... ik laat het zeker nog een week nagisten alvorens ik ga bottelen.

Tags: