Met belangstelling volg ik de berichten over automatisering van (delen van) ons brouwproces. Met name Tcontrol van Henielma vind ik heel mooi. Alleen dat gedoe met die balg om de CO2 te meten lijkt mij storingsgevoelig.
Eerst heb ik wat anders geprobeerd. Een voeler uit een of andere wasmachine die rond de 4 cm waterdruk kon meten met een hysteresis van ± 2 cm. De CO2 liet ik in een vat lopen waar de voeler mee verbonden was, de voeler stuurde een slangenpomp aan die wat CO2 wegpompte zodra de druk boven de 6 cm waterdruk kwam. De tijd die de slangenpomp draaide was een indicatie voor de hoeveelheid CO2. Een en ander werkte heel goed maar de opbrengst van de slangenpomp (10 liter per uur) zou wel eens voor problemen kunnen zorgen.
Een solid state oplossing zou het mooiste zijn.
Door een waterslot wordt de CO2 in kleine porties afgelaten, dat geeft een beetje stroming die je moet kunnen meten door een venturi aan te brengen vóór het waterslot, in de industrie wordt deze manier van meten gebruikt:

In de modelbouw wordt voor het meten van de snelheid van vliegtuigjes met behulp van een pilotbuis gebruik gemaakt van de MPXV7002DP, een heel kleine, nauwkeurige, verschildruksensor. Voor dit experiment heb ik er een besteld en samen met een diplay aan een Arduino gehangen.
De venturi bestaat uit wat rommel die ik had liggen en waaraan ik twee 3 mm koperbuisjes voor de sensor heb gesoldeerd, binnenin zit een afdichting van koperfolie gesoldeerd met een gaatje van 1,5 mm. Wanneer ik deze methode ga gebruiken moet er een nette uitvoering in kunststof komen.
Na wat experimenteren met de software blijkt een en ander te werken. Elke 10 ms doe ik een meting van het drukverschil. De druksensor is lineair, er moet nog blijken hoe dat met de venturi zit.
Tot nu toe zijn de resultaten bemoedigend.
Wanneer ik dit ga gebruiken kan ik het resultaat op een SD kaart opslaan, doorsturen naar een PC of via het netwerk naar de NAS. Of wat je maar met je data wilt doen.
Aardige bijkomstigheid is dat de klassieke wijze van "meten" door te kijken naar het waterslot mogelijk blijft. In geval van storing een uitkomst.
De opstelling:

De sensor:

Het display.
Linksboven het meetinterval (hier 10 ms), rechtsboven de meting (0..1048).
Tweede en derde regel de volumemeting.
Op de onderste regel het interval tussen twee bellen in het waterslot, dit werkt niet altijd goed omdat de bellen soms in kleine "treintjes" komen.

Wanneer het experiment slaagt maak er een "nette" versie van dan kom ik hier op terug.
Bert