Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewferm Triple met Safbrew T-58 gist en kandijsuiker  (gelezen 12206 keer)

Offline Dave G.

• Vol lid
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Brewferm Triple met Safbrew T-58 gist en kandijsuiker
« Gepost op: 25-08-2014 21:22 u »
Graag nog even een andere mening of ervaring met het brouwen van de Brewferm Triple. Dit gaat mijn volgend brouwsel worden, het tweede wat ik ga klaarmaken. IngrediŽnten zijn 1 blik Triple van Brewferm, een 6 gram T-58 Safbrew gist, 500 gram kandijsuiker... dit brouwsel wou ik laten vergisten aan een 22 įC.
Ik ga de gewone suiker vervangen door Kandijsuiker en de gist door de Safbrew t-58 (half zakje Ī 6 g)
Kan ik nog iets toevoegen of hou ik het gewoon zo... Bedankt.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BdeB

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Dubbel bier plezier!
Re: Brewferm Triple met Safbrew T-58 gist en candijsuiker!
« Reactie #1 Gepost op: 25-08-2014 21:37 u »
Lijkt mij een beetje weinig gist. Ik zal er maar een starter van maken :degroeten:

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 25-08-2014 21:51 u »
Het hele zakje gebruiken (11,5 g) in de de 9 liter? Kan dat? Op de verpakking staat voor 20-30 liter wort...

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #3 Gepost op: 25-08-2014 22:02 u »
Het hele zakje gebruiken (11,5 g) in de de 9 liter? Kan dat? Op de verpakking staat voor 20-30 liter wort...
Ja.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #4 Gepost op: 25-08-2014 22:09 u »
Wat is de verwachte SG?
1075?

Kijk dan ook op:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Offline Dave G.

• Vol lid
Re: Brewferm Triple met Safbrew T-58 gist en kandijsuiker
« Reactie #5 Gepost op: 26-08-2014 08:46 u »
Begin SG zou een 1075 moeten zijn 1010 om te bottelen...

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #6 Gepost op: 26-08-2014 12:51 u »
Begin SG zou een 1075 moeten zijn 1010 om te bottelen...
Je hebt 7 gram gist nodig. Als je niet zo nauwkeurig kunt afwegen zou ik eerder het hele zakje erin gooien dan "ongeveer de helft". Zo voorkom je dat je te weinig gist toevoegt. Beter teveel dan te weinig.

Bottelen doe je als het SG een aantal dagen niet verandert. Dus niet specifiek bij 1,010. Misschien haal je die niet eens, of gaat je gist verder door tot bijvoorbeeld 1,005. Als je dan bij 1,010 gebotteld hebt, heb je een probleem in de vorm van anderhalf kratje bierbommetjes.. ;)

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 26-08-2014 15:17 u »
De T-58 zou ik vergisten op 19 graden ipv 22, krijgt het eind resultaat een kruidig karakter.

Oww ja niet gokken met de helft van het zakje gist dan het gehele zakje maar :biersmile:

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 26-08-2014 17:53 u »
Ik heb zonet mijne tripel klaargemaakt. Omdat ik bij mijn abdijbier al kandijsuiker heb gebruikt, heb ik nu gewone witte kristalsuiker gebruikt. De gist heb ik er volledig aan toegevoegd. Het abdijbier staat nu in de kelder te lageren aan een 17 graden.
Het begin SG kwam zonet uit op een 1070.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
« Reactie #9 Gepost op: 26-08-2014 18:30 u »
Ik denk dat 17℃ een beetje aan de koele kant is

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #10 Gepost op: 26-08-2014 19:41 u »
Ik denk dat 17℃ een beetje aan de koele kant is
Eens
En is ook geen lageren: dit is na afloop van hoofd- en nagisting het op een lage temperatuur wegzetten om een meer helder bier te krijgen, hierna bottelen en hergisten op de fles.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 26-08-2014 22:34 u »
En is ook geen lageren: dit is na afloop van hoofd- en nagisting het op een lage temperatuur wegzetten om een meer helder bier te krijgen, hierna bottelen en hergisten op de fles.

Lageren is het laten staan van het bier zonder dat er sprake meer is van vergisting. Dat kan ook bij een hogere temperatuur. In sommige commerciŽle brouwerijen wordt afwisselend warm en koud gelagerd voor een snelle rijping.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 29-08-2014 11:25 u »
Na 4 dagen te vergisten op een 22į heb ik vandaag het SG gemeten en kom ik op 1020. Begin SG was 1070. Het waterslot heeft nog activiteit, zou ik nog even wachten met over te hevelen of nu al doen bij SG 1020? Bier ruikt al lekker en heeft een enorme schuikraag. Net even aan geproefd, de tripelsmaak zit er in, en bitter.... kruidig!
Bij het abdijbier had ik bij het overhevelen weinig schuimkraag... Is dat normaal?

Offline Thamerdal

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Zo kan 't ook
    • Thamersch
« Reactie #13 Gepost op: 29-08-2014 11:35 u »
Ik zou wachten tot er geen activiteit meer is. Geduld.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 29-08-2014 11:46 u »
Hey Thamerdal,
Ik heb deze vraag gesteld omdat er velen van oordeel zijn over te hevelen als er nog een beetje activiteit is... Om zo een goede nagisting te hebben.

Offline Markiej87

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • HenkeBier!
    • HenkeBier
« Reactie #15 Gepost op: 29-08-2014 13:57 u »

Hey Thamerdal,
Ik heb deze vraag gesteld omdat er velen van oordeel zijn over te hevelen als er nog een beetje activiteit is... Om zo een goede nagisting te hebben.

Als je Łberhaupt gaat overhevelen dien je dat nu te doen nu er inderdaad nog een beetje activiteit is. Dat zorgt ervoor dat je je bier beschermt tegen oxidatie, de kopruimte in je fles/vat vult zich dan met CO2 waardoor er geen zuurstof bij kan.

Wachten tot geen activiteit doe je voor het bottelen, niet voor het overhevelen voor de nagisting.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #16 Gepost op: 29-08-2014 17:28 u »
Bij het abdijbier had ik bij het overhevelen weinig schuimkraag... Is dat normaal?

Van de schuimkraag kun je nog weinig zeggen. Ligt aan het koolzuurgehalte tijdens de vergisting. Het valt mij altijd op dat ik meer schuimvormig heb bij het nemen van een monster tijdens de hoofdgisting als later tijdens de nagisting. Vergeet niet dat bij de koolzuur verdwijnt via het waterslot. Als de vergisting afneemt komt er niet ze veel koolzuur bij terwijl er wel koolzuur uit het vat gaat.

Na het bottelen kan de koolzuur niet meer weg. Beoordeel daarom na de hergisting pas de schuimvorming.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-08-2014 22:05 u »
Vandaag heb ik de Tripel overgeheveld in 2 kleine vaten van 5 liter, ik heb er een waterslot opgemaakt en dit werkt alweer een beetje.
Het bier staat op een 23 graden na te gisten. Hopelijk volgende week bottelen!

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 02-09-2014 18:00 u »
Enkele dagen geleden de tripel al overgeheveld van de hoofdgisting naar de navergisting, toen was het SG 1020. Vandaag heb ik de tripel gebotteld, er was nog een minimale activiteit in de vaten! Bij de 2e maal overhevelen alvorens te bottelen zag je vandaag dat er weer een laag gevormd was op de bodem van de tonnetjes. (Begin SG was 1070, vandaag bij het bottelen was de SG 1014). Vergistingsgraad van 80% en een alcoholpercentage van 7,5%, ik heb 6 g witte suiker/liter toegevoegd, (Brewferm adviseert 7 g/l) volgens de berekeningen zit ik dan aan 7.8% alc. (de tripel zou 8% moeten zijn)
Ik denk/hoop dat ik hier goed bezig ben, mijn 2e botteling... staan nu al een 90 flesjes te rijpen! ( abdij en tripel, kerstbier staat nog te vergisten!) Als alles nu eens te drinken valt, ben ik een gelukkig man... Hopelijk kan ik dan een niveau hoger gaan... Brouwen met moutpaketten, daarna... :weetniet: :biersmile:   :proost:

Vandaag (1 dag na het bottelen) de flesjes allemaal nog eens gedraaid, er zat een minimale laag bezinksel op de bodem, boven in de flesjes was hij al aan het klaren!
Staat samen met het abdij bier op 23 graden te vergisten op fles!

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 05-09-2014 22:24 u »
Na enkele dagen op fles te vergisten valt het me op dat de Tripel al mooi helder aan het worden is, het abdijbier doet daar moeilijker over...
Er zit een klein laagje bezinksel in de flessen.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #20 Gepost op: 06-09-2014 10:59 u »
4 dagen geleden heb ik de tripel gebotteld, vandaag bij wijze van proef eentje opengetrokken of er al koolzuur opzat, en inderdaad er was al wat koolzuur... ;D
Het bier had al een mooie kraag, en de smaak was op dit moment zeker niet slecht! Nog zoetig en een nog te bittere afdronk! Geur is zeer goed!
Schuimkraag blijft al mooi aan het glas hangen, denk dat dit alleen nog beter kan! Ik ben vandaag een gelukkig mens... :brouwen:
Ik denk dat ik mijn nieuwe hobby gevonden heb!!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 06-09-2014 11:22 u »
Voor een bier dat 4 dagen op de fles zit ziet de schuimkraag er prima uit!

Over een dag of 10 zal de hergisting waarschijnlijk afgerond zijn. De schuimkraag zal dan dikker zijn en je zult er dan voor moeten zorgen dat het bier niet overschuimt bij het inschenken. Met de tijd zal echter de schuimhoudbaarheid afnemen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 08-09-2014 23:17 u »
De discussie over de houdbaarheid van bier is afgesplitst van dit topic.

Zie hier voor die discussie.

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 20-09-2014 15:54 u »
Zonet een Tripel opengetrokken en gedronken... gebrouwen op 26-08 en gebotteld op 02-09. De smaak is goed, bitterheid is zo goed als weg. Als dat nog beter wordt is deze tripel een waardige middenmaat! Heb al commerciŽle bieren gedronken die veel slechter waren!

Offline Dave G.

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 02-10-2014 16:44 u »
Vandaag exact na ťťn maand sinds de botteling, wordt naar mijn gevoel terug iets zoeter, kan ook zijn omdat de bitterheid bijna verdwenen is... Enkel bij de afdronk is er nog een bittertje... Vind ik persoonlijk wel lekker!

Tags: