Hooikist-tips?

Gestart door Arny, 24-07-2003 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arny

Na een veel te lange pauze ga ik eindelijk weer eens brouwen.
Tot enige tijd geleden had ik een zelfgebouwde hooikist. Die was gemaakt van triplex en was geïsoleerd. Er zat een dubbele bodem in met een gloeilampje voor de warmte. Met een dimmertje was de temperatuur goed te regelen en de vergisting ging dan ook altijd goed.

Het probleem was dat het deksel niet goed sloot. Er zat een gat in waar een hoog glazen waterslot doorheen stak zodat de gisting goed te volgen was. Nadeel was dat het moelijk was tegelijkertijd het deksel te sluiten en het waterslot goed op de mandfles te krijgen.
Verder lekte er regelmatig bier uit de hergistende beugelflesjes. Uiteindelijk is dat onze hooikist fataal geworden.

Nu wil ik uiteraard een nieuwe hooikist bouwen. Weer een zelfgebouwde kist want het concept was wel goed. Alleen nu met een afneembare zijkant. Verder dachten we aan een thermostaatje zodat de temperatuur automatisch op niveau blijft. En uiteraard gaan we hem paintbrushen met naakte vrouwen en vrachtwagens maar dat spreekt vanzelf ;)
Mijn vraag: heeft iemand nog tips of adviezen?

Jaap


Bas

Beetje flauw natuurlijk, maar kun je met het huidige klimaat niet beter aan een koelkist denken. Een hooikist lijkt me nou niet echt het meest noodzakelijke bij de buitentemperaturen van de laatste maanden. ;D

Grt, Bas H.

Henk Kuik

Goed idee Bas.
Zeker als je in de zomermaanden wilt brouwen is de temperatuur vaker te hoog dan te laag.
Maar hoe dan? Heb je hier ook een idee over.
Heeft iemand hier een idee over?

Arny

LOL @ Jaap

Hoge temperaturen lijkt me niet zo'n probleem. Dit weer is vrij uitzonderlijk en een binnentemperatuur van meer dan 22 graden al helemaal. En in de zomer brouwen we toch al minder. En anders is er nog wel een berging of dondere kast.

MO

Arny,

volgens mij brouwen niet veel mensen op dit forum met een hooikist. Ik in ieder geval niet. Des winters duren vergistingen dus ook wat langer, maar met veel geduld maken we de lekkerste bieren!
Vaak is het afdoende om het gistvat te isoleren, en dan houdt de vergisting (een exotherm proces) zichzelf warm. Bij mij koelt het 's nachts in de winter af tot 16 grC, en ik heb toch al een paar uitstekende bieren gebrouwen van de winter.

gr
MO

Arny

MO,

Ik heb anders grote problemen gehad met gistingen die niet op gang wilden komen door een te lage temperatuur. Hoewel de isolatie inderdaad niet je van het was. Sinds die kist gisten we als een tiet. Bovendien heb ik altijd begrepen dat een goede controle van de temperatuur erg belangrijk is.

Herman

Dat staat inderdaad buiten kijf. Zoals altijd zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Dat MO geen problemen heeft ondervonden, wil natuurlijk niet zeggen dat isolatie onzin is. Ik isoleer zelf overigens net als MO nauwelijks, maar weet uit ervaring dat het gebruik van een hooikist bijv. snellere vergisting tot gevolg kan hebben.

Tips heb ik zo niet voor je, je vermeld immers niet wat voor een vergistingsvat je gaat gebruiken?

Herman

JWVG

Arny,

het zou ook samen kunnen hangen met de hoeveelheid van het brouwsel. Hoe groter de hoeveelheid, hoe kleiner de temperatuursschommelingen. Brouw jij 10 liter, of meer? Bij de 20 liter die ik zo ongeveer brouw zijn de schommelingen niet zo groot, al heb ik ook nog de luxe van een aparte bierkamer waar ik de temperatuur goed kan beheersen.

 :degroeten: JW.

Jacques

Ik sluit me helemaal bij je aan Jan Willem. De grootte van het brouwsel is inderdaad van belang. Je hebt minder temperatuurschommelingen maar ook meer warmteontwikkeling. Hierdoor is isolatie van minder belang.

Overigens gebruik ik meedere middelen om mijn gistvat te isoleren (slaapzak, oud grondzeil en noppenplastic) afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de gewenste vergistingstemperatuur.

:degroeten:  Jacques

Jaap

Misschien is het een idee om ergens een 2e hands vrieskist(je) op de kop te tikken. Die dingen zijn in elk eeval goed geisoleerd. Als je daar een thermostaatje in hangt tussen de stroomtoevoer (gat er in, snoer er door), kun je in de zomer koelen, en 'swinters sluit je de thermostaat aan op een verwarmingselement/gloeilamp.
De koeling is dan evt. ook te gebruiken voor ondergistende bieren. :idea:

Arny

We gebruiken een mandfles. We brouwen ongeveer 17 liter bier (hoewel 20 het doel is maar dat halen we nooit).

Het valt me op dat de meesten hier niet zoveel waarde hechten aan de controle over de temperatuur. Misschien maak ik me te druk hierover en is een goede isolatie inderdaad voldoende.

Bas

Ik isoleer bijna nooit. Ik probeer meestal de biersoort aan te passen aan de stabiele temperatuur die mijn kelder op dat moment van het jaar heeft. Verder ben ik een voorstander van liever iets te koud dan te warm te laten vergisten (minder bijsmaakjes). Dat de vergisting dan iets langer duurt heb ik geen probleem mee.

Enige isolatie die ik soms toepas is een stukje isolatie tussen de bodem van mijn gistfles en van de bijbeorende mand, om te voorkomen dat de fles niet direct in contact staat met een koude bodem (vooral in de winter kan dit slecht uitpakken).

Grt, Bas H.

Jacques

CiteerIk isoleer bijna nooit. Ik probeer meestal de biersoort aan te passen aan de stabiele temperatuur die mijn kelder op dat moment van het jaar heeft. Verder ben ik een voorstander van liever iets te koud dan te warm te laten vergisten (minder bijsmaakjes). Dat de vergisting dan iets langer duurt heb ik geen probleem mee.

Dit is inderdaad een goede reden. Per slot van rekening heb je als hobbybrouwer de kans om een bier helemaal naar jouw smaak te brouwen.

Kortweg gezegd zijn er twee stromingen:
- liefhebbers van Duitse bieren -> strakke bieren met sterk moutig en hoppig karakter -> koele vergisting (geen hooikist gebruiken);
- liefhebbers van Belgische bieren -> veel gistingsnevenproducten, kruidige en fruitige smaken -> warme vergisting.

 :degroeten: Jacques

Arny

Ik zit dan toch wat meer in de Belgische categorie, denk ik.

Maar hebben we het hier niet gewoon over hoge en lage gisting?

Jacques

Hoi Arny,

Nee, ik bedoel hier wel degelijk bovengistende bieren mee. Ook deze zijn in Duitsland een stuk 'strakker' van smaak dan de Belgische producten.
Uiteraard is er ook een groot verschil in smaak tussen boven- en ondergistende bieren. Naast het verschil in vergistingstemperatuur wordt dit echter ook veroorzaakt door het karakter van de gist.

 :degroeten: Jacques

KJ!

Ik heb het principe "hooikist" wat groter aangepakt. Een kast geisoleerd en voorzien van kamer thermostaat + gloeilamp voor de warmte. Gistvat er in, instellen op de gewenste temperatuur en altijd een reproduceerbare vergisting.  Werkt super - zeker tijdens koude wintermaanden.

mr.chelsea

Hallo brouwers,

Ik dacht ik zet dit bericht onder dit topic. Ik ben van plan een soort hooikist, of misschien beter gezegd een isolatie-mantel te maken. Bij mijn tweede brouwsel wil ik namelijk graag zelf gaan maischen. Ik had het volgende bedacht, ik neem isolatieonderdelen (kingspan 60 mm met beide zijden zilverfolie, voor spouwmuren), deze zaag ik allemaal schuin en maak er twee delen van. Dan maak ik nog een deksel van het zelfde materiaal, deze wordt misschien zelfs dubbel (zie foto). Alle randen worden nog met zilverfolie plakband afgeplakt zodat er geen isolatischuim in het zicht komt. Als ik dan ga maischen en ik moet op een gegeven moment zoveel minuten rusten dan wil ik beide helften tegen de ketel drukken en ophangen aan de handvaten en vervolgens de deksel erop schuiven. Dit alles in plaats van een slaapzak of iets dergelijks. Het lijkt me dan wel beter om het gas uit te draaien of zo laag mogelijk te zetten. Echter op deze manier kan ik natuurlijk niet roeren, maar misschien is dat wel niet nodig. Wat vinden jullie hiervan?
Foto 1 en 2 zijn "opengewerkte versies. Foto 3 en 4 is de ketel dus ingesloten.



wilbertd

Ja kunstig :)
En ook kunstig 'ge-sketch-upd' :)
Dat gaat volgens mij prima werken.

mr.chelsea

Gesolidworkst dan... ;D ;D

Ik ga maar eens aan het knutselen en een poging doen. Met pur aan elkaar lijmen en dan in een malletje laten uitharden.

Fripel

Ik heb een paar weken geleden hetzelfde gedaan maar dan met dik piepschuim en laminaat ondervloer wat bestaat uit dun isolatieschuim met een laag aluminiumfolie er op.

Ik gebruik een geëmailleerde pan om in te maischen, het kunststof deksel heb ik ook voorzien van een schijf piepschuim bekleed met aluminiumfolie.

Bij mijn eerste brouwsel met deze constructie bleef de maisch tot op de 10e graad constant gedurende een uur....
Ik gebruik een klein inductiekookplaatje onder de maischpan, hiermee kan ik gemakkelijk de verschillende maischstappen doorlopen. Tot de gewenste temperatuur is bereikt roer ik goed, daarna gaat het deksel er op tot de maischsstap klaar is.

Ik ben er zeer tevreden over, het houd de temperatuur perfect stabiel en het maischen verloopt lekker relaxed.

Wolter

Heb zelf geen hooikist maar een piepschuimen mantel gemaakt die je om de pan heenklapt. Bij mij werkt dit perfect.
Zie topic Pan isoleren (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25708.msg394073.html#msg394073)

mr.chelsea

Hallo Wolter/Fripel,

Goed te horen dat het werkt! Beide ideeen lijken veel op elkaar, da's wel leuk eigenlijk!
Fripel, je haalt de ketel dus wel van het vuur als ik het goed begrijp. Zelf wilde ik dat liever
niet, dus op het vuur laten staan (wel uitdraaien).

Bedankt voor de reacties!

Fripel

Ik laat de pan lekker op de kookplaat, er is geen vuur in het spel, dat scheelt.
Ik verwarm steeds tot de staptemperatuur waarna ik de plaat uitschakel. Dan de voorgeschreven rust en de kookplaat weer aan tot de volgende staptemperatuur bereikt is enz.
Inderdaad grappig dat meerdere brouwers vrijwel gelijktijdig hetzelfde idee uitwerken...


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.